Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLB91
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-02-2021
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over aftrekposten.
Begin 2020 hebben mijn vrouw en ik een huis gekocht.
bij het berekenen van mijn toetsingsinkomen moest ik vervolgens invoeren dat ik eigenaar van een koophuis ben en dat ik eenmalige kosten hieraan had in 2020. Hierdoor ging mijn toetsingsinkomen omlaag en kreeg ik meer kinderopvangtoeslag. Nu vroeg ik me echter af of dit nu invloed heeft op mijn belastingaangifte heeft die ik binnenkort over 2020 moet doen. Kan ik deze posten nu nog wel aftrekken en deels terugkrijgen of is dit nu al verrekend?
Iemand die mij dit kan uitleggen?

alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:57
Ja, die posten kan je gewoon aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:17
Tom-Z schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:15:
Ja, die posten kan je gewoon aftrekken.
Inderdaad. Sterker nog, als TS dat niet doet zal het belastbare inkomen over 2020 hoger liggen dan waarmee is gerekend bij de toeslagen en zal er dus een deel terugbetaald moeten worden :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLB91
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-02-2021
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik moet deze posten dus gewoon aftrekken.

fijne zondag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Wacht ook met je belastingaangifte tot deze door de belastingdienst deels is ingevuld. Dan staat een groot deel van de eigen huis posten er al in (bijvoorbeeld de overdrachtsbelasting, woz waarde, hypotheekrente).
Moet je alleen kijken welke aftrekposten je nog mist (zoals de notaris, taxatie enz).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:17
TLB91 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:47:
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik moet deze posten dus gewoon aftrekken.

fijne zondag
Ja. Het toetsingsinkomen voor toeslagen is geen vaststaand gegeven voor de IB. Het is enkel bedoeld om zoveel als mogelijk ervoor te zorgen dat je niet teveel of te weinig toeslagen ontvangt. Je rekent echter met je inschatting over een komend jaar terwijl je situatie gedurende het jaar kan veranderen, bijvoorbeeld door werkloosheid, een flinke promotie, aftrekposten (voor een woning, ziektekosten, giften), etc.

Bij de aangifte IB wordt het daadwerkelijke belastbare inkomen vastgesteld. Dat gebeurt na afloop van het jaar waarover je aangifte doet want dan heb je immers pas alle feiten op een rij. Na die aangifte worden met het belastbare inkomen je toeslagen nog eens herberekend. Het kan zijn dat je wat meer toeslag krijgt (belastbaar inkomen lager dan toetsingsinkomen), terug moet betalen (belastbaar inkomen hoger dan toetsingsinkomen) of dat het op 0 uitkomt (belastbaar inkomen (nagenoeg) gelijk aan toetsingsinkomen).

Verder wat @RocketKoen zegt. Wel zelf goed controleren!
Pagina: 1