Alles upgraden of alleen GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DeEindbaas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:57
Hoi Tweakers,

Ik heb vorig jaar de upgrade gedaan naar een 1440p monitor (LG 27GL850) waar ik erg blij mee ben alleen natuurlijk merk ik in de nieuwere games dat ik af en toe wat FPS problemen begin te krijgen zelfs op de laagste instellingen. Mijn systeem is niet de nieuwste meer (2016) met in 2018 een upgrade qua videokaart.

Wat zit er in mijn systeem:
- Processor: Intel i7-6700K
- Moederbord: Asus mainboard Z170-A socket
- Geheugen: Crucial 16GB RAM CT2K8G4DFD8213
- Videokaart: MSI 8GB D5 GTX 1070 Ti Gaming 8G

Meestal upgrade ik de basis 1 keer in de 4 a 5 jaar en de videokaart upgrade ik waneer ik denk van nu gaat het echt niet meer. Alleen volgens mij is de bottleneck nu nog steeds niet mijn basis maar de videokaart of zit ik hier fout en kan ik beter de upgrade doen van het basissysteem?

De games die ik speel:
- Overwatch (runt prima)
- CS:GO (runt prima)
- Apex Legends (runt okish)
- COD: warzone (runt mwa)

En als het de videokaart is... is de 3060ti dan genoeg voor 1440p gaming of kan je beter naar de 3070 grijpen?

[ Voor 5% gewijzigd door DeEindbaas op 03-01-2021 12:59 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:27
6700K is inmiddels ook niet geweldig meer. Kijk ff met MSI Afterburner wat de belasting van de cpu per core is, de gpu belasting en het geheugengebruik.

• Boushh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-12-2024

Boushh

of TFA

Ik zou in eerste instantie gaan voor een nieuwe grafische kaart. De 3070 is een goede keuze voor 1440p. Met een 3080 kom je in de toekomst verder.

Als dat niet helpt kun je altijd nog de rest van je systeem vervangen.

Let er wel op dat je een goede voeding hebt, de nieuwe kaarten trekken best wel wat stroom namelijk !

Wellicht handig:

reviews: Nvidia GeForce RTX 3060 Ti - Ampere gaat mainstream

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Hogere resolutie zal meer GPU intensief zijn, maar vooralsnog is het een goed idee zoals Uszka aan gaf om even te kijken hoe het zit met de belasting van je systeem. Het zou mij namelijk niet verbazen als een 6700K alsnog wat moeite heeft op 1440p.
Voor de rest is de 3070 toch wel een beetje de sweetspot voor 1440p, zeker met een GL850, en welke voeding heb je?

• DeEindbaas
Boushh schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:15:
Ik zou in eerste instantie gaan voor een nieuwe grafische kaart. De 3070 is een goede keuze voor 1440p. Met een 3080 kom je in de toekomst verder.

Als dat niet helpt kun je altijd nog de rest van je systeem vervangen.

Let er wel op dat je een goede voeding hebt, de nieuwe kaarten trekken best wel wat stroom namelijk !

Wellicht handig:

reviews: Nvidia GeForce RTX 3060 Ti - Ampere gaat mainstream
Miyazono schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:54:
Voor de rest is de 3070 toch wel een beetje de sweetspot voor 1440p, zeker met een GL850, en welke voeding heb je?
Er zit een Corsair CX650M in dus ik neem aan dat dit genoeg moet zijn?

[ Voor 76% gewijzigd door DeEindbaas op 04-01-2021 12:51 ]

• DeEindbaas
Uszka schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:13:
6700K is inmiddels ook niet geweldig meer. Kijk ff met MSI Afterburner wat de belasting van de cpu per core is, de gpu belasting en het geheugengebruik.
Miyazono schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:54:
Hogere resolutie zal meer GPU intensief zijn, maar vooralsnog is het een goed idee zoals Uszka aan gaf om even te kijken hoe het zit met de belasting van je systeem. Het zou mij namelijk niet verbazen als een 6700K alsnog wat moeite heeft op 1440p.
Ik heb MSI kombuster even laten draaien en volgens mij is de bottleneck de videokaart en valt het nog wel mee met de CPU?

Windowed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zo6A45Wt5CjCJjw2ylYFeT_4iGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDj2ZmE5ReGZZqPNXkBDfT2w.jpg?f=fotoalbum_large

Fullscreen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HPtXPo0JtHqgDv9fmZifeGokTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pOLDqXgatWY8resN99xY6mE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door DeEindbaas op 04-01-2021 12:58 ]

• Miyazono
  • Nu online
Ja, dat is inderdaad de GPU die het niet meer bij kan houden, welke game was dit?

• DeEindbaas
Miyazono schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:05:
Ja, dat is inderdaad de GPU die het niet meer bij kan houden, welke game was dit?
Ik heb MSI kombuster laten draaien maar ondertsaande met COD warzone (alles low):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DbsxeiebGYjfqPj8edlHwAQQ90=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yKo5yzKGRQ9VAndA1x0L1jMl.png?f=fotoalbum_large

Dan zit de CPU gemiddeld op zo'n 70%? Dit kan natuurlijk lager maar het GPU gebruikt zit meer tegen het plafond. Dus ik denk dat het neer komt, kan het testen met een nieuwe GPU, werkt dit niet dan moet de base ook geupdate worden?

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-01 12:48
Je CPU tikt toch bij Warzonne op verschillende cores wel geregeld de 100% aan. Upgraden naar een RTX 3070 zal een bottleneck veroorzaken. Om dat te berperken kan je op een hogere resolutie gaan gamen. Uiteraard kun je eerst de GPU upgraden en dan kijken hoe erg je bottleneck is voor je CPU.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Dreamwire schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:04:
[...]

Ik heb MSI kombuster Afterburner? laten draaien maar onderstaande met COD warzone (alles low):

[Afbeelding]

Dan zit de CPU gemiddeld op zo'n 70%? Dit kan natuurlijk lager maar het GPU gebruikt zit meer tegen het plafond. Dus ik denk dat het neer komt, kan het testen met een nieuwe GPU, werkt dit niet dan moet de base ook geupdate worden?
Het gemiddelde CPU verbruik is niet zo relevant, het zijn de pieken die er toe doen en wat je GPU op dat moment doet. Het GPU verbruik in CoD Warzone ziet er toch behoorlijk grillig uit, zeker op het moment dat het CPU verbruik ook tegen de 100% aan zit. Zoals lamaa1 ook zegt, gaat dat effect nog sterker zijn als je een snellere GPU en dus hogere framerate hebt, wat de CPU nog meer belast en die definitief de bottleneck wordt.

Die eerste grafieken, was dit nu eigenlijk tijdens een game of heb je toen Kombustor (= GPU stress test) gedraaid? Het ziet er namelijk uit als een stress test met die perfecte 100% GPU belasting en nauwelijks CPU belasting. Het spreekt nogal voor zich dat een GPU stress test je GPU maximaal belast en je CPU nauwelijks... De bedoeling is dat je een Afterburner log maakt tijdens het spelen van een game en vooral geen GPU stress test tegelijk draaien (die dient om je OC stabiliteit en koeling te testen).

• Miyazono
  • Nu online
Tja, het ziet er een naar uit dat als je de GPU upgrade dat je dan waarschijnlijk wel tegen een CPU bottleneck aanloopt, tegerlijkertijd zit de GPU toch ook wel aardig aan z'n limiet dus een CPU upgrade gaat waarschijnlijk een GPU bottleneck veroorzaken

• DeEindbaas
MacPoedel schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:55:
[...]

Het gemiddelde CPU verbruik is niet zo relevant, het zijn de pieken die er toe doen en wat je GPU op dat moment doet. Het GPU verbruik in CoD Warzone ziet er toch behoorlijk grillig uit, zeker op het moment dat het CPU verbruik ook tegen de 100% aan zit. Zoals lamaa1 ook zegt, gaat dat effect nog sterker zijn als je een snellere GPU en dus hogere framerate hebt, wat de CPU nog meer belast en die definitief de bottleneck wordt.

Die eerste grafieken, was dit nu eigenlijk tijdens een game of heb je toen Kombustor (= GPU stress test) gedraaid? Het ziet er namelijk uit als een stress test met die perfecte 100% GPU belasting en nauwelijks CPU belasting. Het spreekt nogal voor zich dat een GPU stress test je GPU maximaal belast en je CPU nauwelijks... De bedoeling is dat je een Afterburner log maakt tijdens het spelen van een game en vooral geen GPU stress test tegelijk draaien (die dient om je OC stabiliteit en koeling te testen).
Miyazono schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:08:
Tja, het ziet er een naar uit dat als je de GPU upgrade dat je dan waarschijnlijk wel tegen een CPU bottleneck aanloopt, tegerlijkertijd zit de GPU toch ook wel aardig aan z'n limiet dus een CPU upgrade gaat waarschijnlijk een GPU bottleneck veroorzaken
De eerste was alleen Kombustor dus daarom ook maar meteen de zwaarste game die ik speel waar ik op low maar zo'n 80 a 90 fps maximaal haal.

Uiteindelijk komt het er op neer dat er even met een beetje geld gesmeten moet worden om het systeem te upgraden. Ik wacht nog wel even een maandje af in de hoop dat die GPU's (3070) wat beter leverbaar worden en misschien iets dalen qua prijs en volgens mij kwam Intel ook met de nieuwe CPU lijn (Rocket Lake-chips)?

[ Voor 10% gewijzigd door DeEindbaas op 04-01-2021 15:45 ]

• Miyazono
  • Nu online
Dreamwire schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:44:
[...]

[...]

De eerste was alleen Kombustor dus daarom ook maar meteen de zwaarste game die ik speel waar ik op low maar zo'n 80 a 90 fps maximaal haal.

Uiteindelijk komt het er op neer dat er even met een beetje geld gesmeten moet worden om het systeem te upgraden. Ik wacht nog wel even een maandje af in de hoop dat die GPU's (3070) wat beter leverbaar worden en misschien iets dalen qua prijs en volgens mij kwam Intel ook met de nieuwe CPU lijn (Rocket Lake-chips)?
Over een paar maanden (maart - april?) zou Intel waarschijnlijk inderdaad met de 11 serie CPU's komen, nu zul je met een i5 al een enorme upgrade hebben dus heel duur hoeft het dan ook weer niet te zijn ;)

• DeEindbaas
Miyazono schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:55:
[...]

Over een paar maanden (maart - april?) zou Intel waarschijnlijk inderdaad met de 11 serie CPU's komen, nu zul je met een i5 al een enorme upgrade hebben dus heel duur hoeft het dan ook weer niet te zijn ;)
Klopt, alleen zelf vind ik het fijner om direct alles in 1x goed te kopen dan ben ik er weer meteen 4 a 5 jaar er vanaf en met een i5 zit je waarnschijnlijker sneller op het stadium wat ik nu ook ondervind. Dus dan besteed ik nu liever weer 12 a 1500 euro uit en dan kan ik weer even voort. ;)

Iig bedankt met het meekijken, dan is het nu voor mij om te prijzen/aanbod even in de gaten te houden. :)

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 24-01 20:54
Ik had die i7 ook. Had een RTX 3070 MSI gekocht, maar de cpu was tijdens het gamen constant rond de 95%. een goede cpu is dus ook belangrijk voor gamen. als je voor de rtx 3060 ti gaat, zal je cpu wat minder bottleknecken.
Heb nu btw een andere processor, wereld van verschil met gamen. Krijg op sommige games rond de 80 fps meer op 1440p. Heb een I9 10900k

• Miyazono
  • Nu online
Dreamwire schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:03:
[...]

Klopt, alleen zelf vind ik het fijner om direct alles in 1x goed te kopen dan ben ik er weer meteen 4 a 5 jaar er vanaf en met een i5 zit je waarnschijnlijker sneller op het stadium wat ik nu ook ondervind. Dus dan besteed ik nu liever weer 12 a 1500 euro uit en dan kan ik weer even voort. ;)

Iig bedankt met het meekijken, dan is het nu voor mij om te prijzen/aanbod even in de gaten te houden. :)
Als je het budget hebt voor een grotere upgrade ga ik je natuurlijk niet tegenhouden :P
Pagina: 1