Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broomer23
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-08-2024
Plots start mijn PC niet meer op. Er gebeurt helemaal niets, geen fan het lijkt er op of de stekker er niet in zit zeg maar. (maar dat is wel zo ;-))

MoBo GigaByte GA-Z77
voeding Fatality 550W

Ik heb het volgende getest:
1. alles afgekoppeld, schijven DVD etc, dus alleen MoBo. Geen enkel resultaat.

2. MoBo voedingskabel los gemaakt en de groene draad met ground verbonden, dan gaat de voeding dus wel aan, ook de inwendige voedingsfan gaat draaien.

3. tricky, maar toch gedaan. MoBo stekker op MoBo en ook nu groene draad aan ground. Voeding staat te 'hikken' maar er start niks. De Case fans gaan nu wel draaien maar de CPU fan niet.

4. voeding op zeer oude PC aangesloten en nu start het wel allemaal, ik hoor ook de piep van het oude MoBo maar er is verder daar niks aanwezig.

Het lijkt dus een probleem van het MoBo, maar zou dat te verhelpen zijn of moet ik nieuw MoBo, nieuw CPU?

Iemand tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:28
Haal mobo uit pc, leg op karton.
Steek 1 ram stick erin (A2)
Steek cpu erin
Sluit voeding aan.

Verder niets. Werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

Ik heb recent gehad dat er nog wel 3 ledjes op het moederbord brandden, verder niets. De CMOS batterij was dus helemaal leeg. Nieuwe batterij loste het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broomer23
99ruud99 Geprobeerd, maar geen verschil in resultaat.

immetjes bij mij brandt er helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
kan ook het pinnetje of stekkertje van de mobo header zijn

connect die eens met elkaar met een schroevendraaier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZ1u-S6BqNba_1zcC82yFBqfOKY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6s34aIR96HEDwbVdz2MmlEye.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broomer23
Vinzz, had ik ook geprobeerd, maar geeft geen verschil. Zie ook in ST de test waarbij ik de groene draad van de voeding naar MoBo connector geground heb waardoor je feitelijk de voeding geforceerd start. dan gaan wel de case fans draaien, maar niet de CPU coolerfan. En de voeding gaat dan aan en uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Broomer23 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:31:
Vinzz, had ik ook geprobeerd, maar geeft geen verschil. Zie ook in ST de test waarbij ik de groene draad van de voeding naar MoBo connector geground heb waardoor je feitelijk de voeding geforceerd start. dan gaan wel de case fans draaien, maar niet de CPU coolerfan. En de voeding gaat dan aan en uit.
Is niet hetzelfde als die 2 power pinnen shorten met de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:24

nelizmastr

Goed wies kapot

Ook al een andere voeding geprobeerd? Wel iets dat wat nieuwer is dan die antieke Fatality als het even kan.

Verder idd de power switch pinnen even kortsluiten met een schroevendraaier. Dan start ook het bord op en niet alleen de voeding.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broomer23
Misschien niet duidelijk maar ik heb beiden geprobeerd. Pinnen kortsluiten en ook de groene draad truc.

Een andere voeding heb ik even niet voorhanden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broomer23
Update: Een (oud) moederbord geprobeerd, zonder schijven weliswaar, maar daar start de voeding wel op en krijg ik piepjes, dus veel meer. De piepjes als gevolg van ontbreken schijven geheugen en grafische kaart.

Inmiddels heb ik een ander moederbord, CPU en geheugen besteld. Dan deze week weer alles inbouwen.

Dank voor jullie hulp zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:12
Broomer23 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:54:
Update:
Inmiddels heb ik een ander moederbord, CPU en geheugen besteld. Dan deze week weer alles inbouwen.
Niet verstandig om zo'n oude matige voeding met nieuwe hardware te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuur.Pruim
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ook dat, een nieuwe voeding kost de wereld niet en geeft rust voor de komende jaren. Die OCZ was toentertijd al geen echte hoogvlieger.
Overigens - als de Z77 met een andere voeding helemaal geen teken van leven geeft, dan zit er vaak ergens een sluiting in, meestal in de VRMs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q3a_manchurian
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 16:00

q3a_manchurian

n0t a VaL1d V0Ltag3 ;)

Heb dit verschijnsel eens gehad bij een Gigabyte Z77M-D3H, deed opeens helemaal niets meer.
Het probleem was toen dat de BIOS corrupt was geraakt, na lang zoeken vond ik deze post:
697533-GUIDE-Forcing-backup-BIOS-on-Gigabyte-motherboards
Het is toen met 1 van de eerste twee methodes gelukt om de backup BIOS te activeren en vervolgens weer de laatste versie te installeren.
Board heeft daarna weer prima gefunctioneerd.

[ Voor 3% gewijzigd door q3a_manchurian op 06-01-2021 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Broomer23 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:54:
Update: Een (oud) moederbord geprobeerd, zonder schijven weliswaar, maar daar start de voeding wel op en krijg ik piepjes, dus veel meer. De piepjes als gevolg van ontbreken schijven geheugen en grafische kaart.

Dank voor jullie hulp zover.
Logisch dat je voeding het daar waarschijnlijk wel doet, omdat deze veel minder stroom hoeft te leveren, omdat er dus geen grafische kaart en HDD's/SSD's aan hangen.
Zoals anderen al aangaven, het beste is een nieuwe, degelijke, voeding erbij aanschaffen. Dikke kans dat die voeding alles om zeep geholpen heeft, want hij is tenslotte al behoorlijk op leeftijd en niet van echt goede kwaliteit en als je daar weer nieuw spul aan gaat hangen, kan het zo maar zijn dat je dat ook weer om zeep helpt.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Pagina: 1