Phishing SMS van 'tante'?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Beste mede Tweakers ik heb dringend jullie advies of inzicht nodig.. :X

Ik krijg nu net wel een hele rare SMS.. niet de "gebruikelijke", maar een echt specifiek op mij gerichte.

Backstory:

We zijn met de familie, waaronder een tante van mij, een huis in Engeland aan het verkopen.
Deze tante woont in UK en heeft ook een UK mobiel nummer. We hadden regelmatig contact over het huis, maar de afgelopen maanden niet meer.

Ik kreeg laatst een SMS van haar (doet niet aan whatspapp oid) met enkel de letter "T" en verder niets.

Daar heb ik op geantwoord dat het bericht niet volledig was, maar niets meer op gehoord. (Op zich niet super vreemd want ze kan verstrooid zijn..)

Tot nu net.

Ik krijg van een NL (!) mobiel nummer een SMS die speciefiek gericht is op mij, uit haar naam.

"Ze" noemt me specifiek bij mijn Troetelnaam, die enkel en alleen zij gebruikt!

"Ze" zegt dat ze bij het huis is langsgeweest en er werkmannen bezig zijn en of het huis dus verkocht is. (Dit kan nog helemaal niet, er wordt niet gewerkt!)

"Ze" vraagt zich nu af hoe het gesteld is met "haar" gedeelte het geld. (Dit kan ook niet want zij krijgt daar niets van!)

"Ze" zegt dat ik haar daar snel op moet antwoorden.

Geen link of niets. Wel en aantal typische speltfouten zoals 'their' ipv they're en "i" met een kleine letter.. Fouten die zij nooit zou maken! Verder geen punctuatie.

Ik wilde al bijna antwoorden of ze een nieuw nuymmer had en dat ze toch weet dat het geld niet van haar is, toen ik plots besefte dat jety en NL nummer was en dat het SMSje echt k*t geschreven was! :X

Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt! Alsof ze onze hele SMS(!) geschiedenis hebben kunnen lezen..

Wtf is hier aan de hand?? :(

Is haar telefoon gestolen?? Is mijn telefoon afgetapt/gecloned of wat dan ook??

Ik hoop van jullie te horen! Thnx

Het gaat om dit nummer btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb jij je tante al gebeld? Herkent zij dit gedrag ook? Het hoeft niet vanuit jouw kant te komen natuurlijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Outerspace op 03-01-2021 12:07 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:17
Bel haar UK nummer en/of neem contact op met haar, of iemand dicht bij haar, via een andere manier, bijvoorbeeld e-mail?

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 03-01-2021 12:07 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Outerspace schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:07:
Heb jij je tante al gebeld? Herkent zij dit gedrag ook? Het hoeft niet vanuit jouw kant te komen natuurlijk.
Hahn schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:07:
Bel haar UK nummer en/of neem contact op met haar, of iemand dicht bij haar, via een andere manier, bijvoorbeeld e-mail?
Nee nog niet.. ik moet even achter haar huis-tel aan.. ik durf nu eigenlijk niet haar UK mobiel te bellen en al helemaal niet dat NL nummer (misschien is haar UK nr gekoppeld aan dat NL nr namelijk.. zoals bij mensen die denken de bank te bellen, maar wordt doorgestuurd zeg maar)

Ze heeft trouwens nog zo'n oude klaptelefoon, waar je nog niet eens internet op hebt geloof ik..

[ Voor 16% gewijzigd door poor Leno op 03-01-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

poor Leno schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:11:
[...]

Nee nog niet.. ik moet even achter haar huis-tel aan.. ik durf nu eigenlijk niet haar UK mobiel te bellen en al helemaal niet dat NL nummer (misschien is haar UK nr gekoppeld aan dat NL nr namelijk.. zoals bij mensen die denken de bank te bellen, maar wordt doorgestuurd zeg maar)

Ze heeft trouwens nog zo'n oude klaptelefoon, waar je nog niet eens internet op hebt geloof ik..
Ik zou niet dat onbekend nummer bellen, maar gewoon haar UK mobiel of UK huis nummer. Daar maak je veel meer kans mee dat jij je tante te pakken krijgt.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Outerspace schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:12:
[...]

Ik zou niet dat onbekend nummer bellen, maar gewoon haar UK mobiel of UK huis nummer. Daar maak je veel meer kans mee dat jij je tante te pakken krijgt.
Het zou geen kwaad kunnen om dat UK mob nummer te bellen? Niet re-directed ofzo? En dat ik daarmee dus zelf gekaapt wordt ofzo? (of een rekening krijg van 10.000,- ) :X

[ Voor 4% gewijzigd door poor Leno op 03-01-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een willekeurige gratis app uit de store heeft heel makkelijk toegang tot al je SMS berichten. Meeste mensen klikken altijd gewoon op ''ja''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Ernemmer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:15:
Een willekeurige gratis app uit de store heeft heel makkelijk toegang tot al je SMS berichten. Meeste mensen klikken altijd gewoon op ''ja''
Je bedoelt bij mij? Ik heb helemaal niet van dat soort apps.. Ik heb enkel de standaard bekende dingetjes..
(Heb ook mn cloud gechecked, niets aan de hand en ik bewaar SMSjes ook niet daar)

En zij heeft dus een telefoon uit t jaar 0..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:25
Koop voor 5 euro een simkaart, stop die in een oude telefoon en bel daarmee je tante op haar uk nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
nineball schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:21:
Koop voor 5 euro een simkaart, stop die in een oude telefoon en bel daarmee je tante op haar uk nummer.
Goed idee! Ik krijg zo haar huis-nr, maar dat is zeker even t proberen waard.

Ik krijg ook ontzettende zin om dat NL op te zoeken en erachter te komen wie dat is en waar hij/zij woont :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:53
poor Leno schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:24:
[...]

Goed idee! Ik krijg zo haar huis-nr, maar dat is zeker even t proberen waard.

Ik krijg ook ontzettende zin om dat NL op te zoeken en erachter te komen wie dat is en waar hij/zij woont :(
Voor wat het waard is: dit nummer stond van 2016 t/m november 2020 bij Tele2 en nu T-Mobile. Kan een portering zijn. Kan ook een interne migratie zijn door de overname van Tele2 door T-Mobile.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
1: Bel je tante
2: Neem contact op met politie indien je tante niet bereikbaar is
3: Bel je tante
4: Mail je tante
5: Neem contact op iemand die je tante kent zodat je je tante kan bereiken!

Dat is echt de enige juiste manier om zeker te zijn dat het niet/wel oplichting is. Alle andere dingen die je nu doet (op een forum posten) is uitstellen van hetgeen wat je eigenlijk moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Edwin88 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:36:
1: Bel je tante
2: Neem contact op met politie indien je tante niet bereikbaar is
3: Bel je tante
4: Mail je tante
5: Neem contact op iemand die je tante kent zodat je je tante kan bereiken!

Dat is echt de enige juiste manier om zeker te zijn dat het niet/wel oplichting is. Alle andere dingen die je nu doet (op een forum posten) is uitstellen van hetgeen wat je eigenlijk moet doen.
Ben ermee bezig, thnx!

Ik post als er nieuws is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik haal even het geschreeuw uit de topictitel, er is geen letterlijke brand. Er is zelfs geen haast: zolang je niets doet gebeurt er niets.

Verder is het al gezegd: gewoon spraak of spraak+video bellen. Met het normale bij jou bekende nummer.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

poor Leno schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:14:
[...]

Het zou geen kwaad kunnen om dat UK mob nummer te bellen? Niet re-directed ofzo? En dat ik daarmee dus zelf gekaapt wordt ofzo? (of een rekening krijg van 10.000,- ) :X
Dat kan nooit gebeuren. De verhalen waarin beweerd wordt dat mensen via een telefoontje een SIM-kaart kunnen kopiëren zijn ook broodje-aap verhalen. Ik raad wel aan om anoniem te bellen, of met een andere telefoonaansluiting, voordat ze in de gaten hebben dat jij belt. Desnoods een cheap Lebara met 5 euro aan beltegoed.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
@Outerspace @Ernemmer @Hahn @AW_Bos @F_J_K @Edwin88 & @nineball

Nou mensen dank jullie voor de antwoorden en raad. :)

Ik heb haar uiteindelijk op haar huistelefoon te pakken kunnen krijgen. Duurde even.. :/

Ook het UK mobiele nummer heb ik daarom ook 1x gebeld, maar dat gaf een hele rare onregelmatige kiestoon, dat ik m snel heb uit gezet.

Maar goed, het bleek dus dat zij weldegelijk mij had gesmst! Met fouten en al jaja (zo ken ik haar niet maar goed)
De werkmannen waren enkel gemeentewerkers die voor het huis aan het werken waren aan iets. Het geld waar ze het over had, was iets over iets anders haha.

MAAR!

Ik heb het haar zo goed als ik kon het probleem uitgelegd, waarom ik plots zo alert erop was en ze heeft daarna nog 3x geprobeerd mij een sms te sturen. Mijn nummer dat ze had klopte, maar ik kreeg 3 SMSsen nu uit 3 verschillende landen! 1x NL,1x Zwitserland, 1x Polen :X :X :X

En als je dan gaat Googlen, staan de nummers allemaal op Russische (of althans cyrillische) websites.. :X

Wat kan dit betekenen?? Ik heb haar gezegd dat ze samen met haar 'technische' buurman dit moet bespreken en nu zsm contact op moet nemen met haar provider.

Voor zover ik kan nagaan, is mijn eigen telefoon clean, voor zover je dat kan nagaan natuurlijk.. (kun je dat ergens diep testen op een iphone met de laatste iOS??)

Ik heb zelf sms testen uitgevoerd met kennissen en daar gaat alles goed. Maar zij heeft dus al maanden van mij géén sms meer gehad..! (Vandaag weer niet, toen we het testten..)

Saillant detail; in de OP had ik geschreven dat ze enkel een letter T had gestuurd.. heb dat even teruggehaald en het bleek enkel het woord 'ON' te zijn..

Heb daar toentertijd even naar gevraagd en geen reactie meer op gehad en zelf geen aandacht meer aan besteed.. maar nu in dit licht, zou het best wel eens een "stuur AAN naar..' bejaarden scam te kunnen zijn ofzo..

Maar goed, nogmaals bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:19
SMS berichten/telefoontjes over de grens gaan wel eens vaker mis Caller ID
Heb ik ook wel eens meegemaakt. Dan belt iemand mij van wie zn nummer +31612345678 en worden de eerste 3 karakters er verkeerd afgestipt. Dan wordt het nummer bv +4712345678

Niet teveel over stressen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1