Online cursus voor Excel (VBA)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik wil dit jaar graag meer leren van excel en van VBA.

Vooral het gebruik van formules en schrijven van tooltjes in VBA.

Ik heb al de boeken van Wim de Groot (Excel voor Professionals) waar ik al veel in kan vinden, en met google kom ik meestal ook wel een eindje.

Ik kan meestal wel een tooltje in elkaar zetten, maar meestal is dat met wat samengeraapte code en kost veel tijd.

Nu zou ik graag wat online cursussen volgen maar weet niet wat de goede keuze is.
Is het verstandig om bijvoorbeeld de Loi de excel cursussen te doen?
Of zijn er andere alternatieven die aan te raden zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat is je doel: VBA voldoende kennen om af en toe wat te automatiseren dat je normaliter handmatig met Excel doet, of professioneel worden? Alleen bij professioneel werk zou ik een betaalde cursus voor het papiertje doen. In andere gevallen zijn er heel wat gratis te vinden.

Ik zou overigens in beide gevallen eerst 'gewoon' Excel goed kennen. VBA is soms nodig maar als het zonder kan is dat IMHO vaak beter.
Begin er mee nul code te copypasten. Inspiratie op doen is prima, maar type zelf en zorg dat je begrijpt wat waarom gebeurt voor je typt. En houd in je achterhoofd dat andermans code niet per se beter is dan dat van jou.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
F_J_K schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:12:
Wat is je doel: VBA voldoende kennen om af en toe wat te automatiseren dat je normaliter handmatig met Excel doet, of professioneel worden? Alleen bij professioneel werk zou ik een betaalde cursus voor het papiertje doen. In andere gevallen zijn er heel wat gratis te vinden.

Ik zou overigens in beide gevallen eerst 'gewoon' Excel goed kennen. VBA is soms nodig maar als het zonder kan is dat IMHO vaak beter.

[...]

Begin er mee nul code te copypasten. Inspiratie op doen is prima, maar type zelf en zorg dat je begrijpt wat waarom gebeurt voor je typt. En houd in je achterhoofd dat andermans code niet per se beter is dan dat van jou.
Ik gebruik het wel voor mijn werk, maar dat is meer omdat ik het zelf handig vind om dingen te automatiseren.

Het is bij VBA gewoon dat ik dingen wil maken, maar niet weet welke actie ik moet uitvoeren, of welke subacties er weer achter hangen.

Ik had bijvoorbeeld een
code:
1
Write #1, Cellvalue
waarmee ik rond de waarde aanhalingstekens krijg in mijn bestand.
Maar als ik
code:
1
Print #1, Cellvalue
gebruik niet.

En door te zoeken op internet kom ik er dan achter dat je deze code ook nog kan aanvullen met
code:
1
vbNewline
of
code:
1
VbTab

Zulke dingen zou ik graag willen weten en leren.
En daarom eerst met Excel zelf beginnen om daar de basis te weten van de formules e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:00

g0tanks

Moderator CSA
Dan zou ik gewoon een gratis cursus opzoeken met goede recensies. Zelf ben ik wel fan van het aanbod op Coursera. Daar heb je bijvoorbeeld het volgende: https://www.coursera.org/...-creative-problem-solving

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hihans
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-08-2021
Als je autodidact bent dan heb ik de volgende tips voor je.

Zoek in Youtube naar "wise owl vba" dan vind je een gratis playlist met echt goede uitleg waarmee je de basis wel onder de knie kan krijgen. Allemaal gratis

Ook een zoekactie op "Simon sez it" levert een aantal goede filmpjes op. Maar dat is een kleine selectie van gratis filmpjes. Bij "Simon Sez it" kan je het beste voor een paar maanden een abonnement aanschaffen.

verder voor 100% eens met F_J_K om eerst Excel echt goed te kennen (en dan zeker de office 365 versie) voordat je VBA gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-05 14:03

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

g0tanks schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:24:
Dan zou ik gewoon een gratis cursus opzoeken met goede recensies. Zelf ben ik wel fan van het aanbod op Coursera. Daar heb je bijvoorbeeld het volgende: https://www.coursera.org/...-creative-problem-solving
Klonk interessant, maar na 7 dagen trial betaal je 40$ per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
hihans schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:32:
Als je autodidact bent dan heb ik de volgende tips voor je.

Zoek in Youtube naar "wise owl vba" dan vind je een gratis playlist met echt goede uitleg waarmee je de basis wel onder de knie kan krijgen. Allemaal gratis

Ook een zoekactie op "Simon sez it" levert een aantal goede filmpjes op. Maar dat is een kleine selectie van gratis filmpjes. Bij "Simon Sez it" kan je het beste voor een paar maanden een abonnement aanschaffen.

verder voor 100% eens met F_J_K om eerst Excel echt goed te kennen (en dan zeker de office 365 versie) voordat je VBA gaat gebruiken.
Ik heb Wise owl in mijn favorieten gezet om eens te gaan bekijken.

Verdere cursussen in Engels blijft toch een beetje een lastig pad aangezien mijn engels niet hoogstaand is.
Ik kan wel een eind komen om het te lezen en luisteren maar soms vrij lastig om technische dingen te begrijpen.
En om nu een cursus te volgen met Google translate erbij is ook niet echt motiverend.

[ Voor 17% gewijzigd door Crxtreem op 15-01-2021 11:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:25

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

De voorbeelden die @Crxtreem opschrijft doen mij terugdenken aan gesprekken die ik met enkele collega's gehad heb over een algemene Excelcursus. Een paar jaar geleden wilde iedereen ineens op cursus. Als je doorvroeg, kwam het neer op het leren van VLOOKUP (VERT.ZOEKEN), want die functie werd door andere collega's veel gebruikt en dat was toch wel handig. Uiteindelijke deze mensen zelf de functie maar even uitgelegd en de eerste paar keer voor debugger gespeeld.

Mijn grote probleem bij dit soort cursussen (Word, Excel etc.) is dat ik moeilijk te bepalen vind of een bepaalde cursus je nu leert waar je naar op zoek bent.

Als je echt niets weet is "iedere" cursus goed, maar als je al een basis hebt doordat je al een geruime tijd op eigen houtje bezig bent (Al doende leert men.) vind ik het zelf veel moeilijker om in te schatten of een cursus waardevol is.

Ik heb zelf veel van mijn kennis bij elkaar gegoogled en vaak moet ik terwijl ik met een procedure bezig ben google er nog eens op na slaan. VBA is niet mijn dagelijkse bezigheid, dus functies die ik maar af en toe gebruik die zoek ik weer terug in oud werk of bij Google.

Ik denk dat je meer hebt aan een goed naslagwerk (analoog of digitaal) dan aan een cursus.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bovenstaande herken ik wel ja - met 1 aanvulling: een (basis-)cursus Excel kan erg zinvol zijn om de uitgangspunten te kennen. Zoals dat er 1 'state' is, etc. En dan kan je -na er op zijn gewezen- inderdaad zelf de beschrijvingen van en voorbeelden bij vert.zoeken, draaitabellen, etc opzoeken. De basis in een cursus meekrijgen scheelt om veel voorkomende fouten te voorkomen - en om te weten dat bepaalde functies bestaan en hoe voorbeelden te lezen.

Daarom zou ik toch 'any' cursus wel zinvol kunnen vinden. Maar dan heb ik het over Excel, niet over VBA.

Voor VBA wil je echt wel een cursus doen.

Maar VBA goed leren zonder Engels te lezen, ik denk eerlijk gezegd dat dat niet gaat. Omdat 9 vd 10 goede cursussen Engels zijn en omdat de taal zelf sowieso zelf ook Engels is..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
GRDavies75 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:59:
[...]

Klonk interessant, maar na 7 dagen trial betaal je 40$ per maand.
Excuus. Ik dacht dat het een van de vele gratis courses was, maar dat wordt pas duidelijk na het inloggen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-05 14:03

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

g0tanks schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:25:
[...]

Excuus. Ik dacht dat het een van de vele gratis courses was, maar dat wordt pas duidelijk na het inloggen.
Ach, was ook niet als klacht bedoeld, maar meer toch er even op wijzen voordat mensen er over heen lezen oid.
Helaas There ain't no such thing as a free lunch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinleij
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-06-2022
Tegenwoordig is het mogelijk om d.m.v. een STAP-subsidie op kosten van de overheid een Excel training te volgen (max. €1000). *knip*

[ Voor 20% gewijzigd door g0tanks op 20-06-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Robinleij schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:31:
Tegenwoordig is het mogelijk om d.m.v. een STAP-subsidie op kosten van de overheid een Excel training te volgen (max. €1000). *knip*
Dank voor je bijdrage. Het STAP-budget is een goede tip, maar het promoten van je eigen bedrijf/training wordt gezien als spam dus die link heb ik verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Crxtreem schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:47:
Of zijn er andere alternatieven die aan te raden zijn?
Nog niet genoemd hierboven, maar erg belangrijk en waardevol (naar mijn mening) is de VBA-Helpfile van Excel. Het meeste dat ik van vba ken, heb ik daar uitgehaald.
Excel heeft 2 helpfiles (beide zijn gratis te raadplegen):
  • 1 voor gebruik in de werkbladen en bereikbaar door (als je een werkblad voor je hebt) op F1 te drukken.
    '
  • 1 voor gebruik van VBA, bereikbaar door eerst op ALT-F11 te drukken (je komt dan in de vba-editor) en pas daarna op F1. In de linkerkolom van die helpfile vind je alle VBA-onderwerpen en -opdrachten, vaak met duidelijke voorbeelden. Met het doornemen daarvan kun je je makkelijk enkele jaren bezighouden. Maar programmeren leer je pas echt door het te dóen, héél veel te doen. Met alleen er over lezen kom je er niet. En voor gebruik van vba is een goede kennis van Excel zonder vba (en dan vooral de functies) onontbeerlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-05 16:28
Wat veel nuttiger is dan VBA en ook door meer bedrijven gevraagd is kennis van PowerQuery en PowerPivot.

Deze zijn niet alleen enorm krachtig voor dataverwerking binnen excel, maar zijn ook nog eens de basis van PowerBI.

VBA binnen excel is een wat achterhaalde technologie. Als je toch met scripting aan de slag wil, overweeg dan zeker Office Scripts naast VBA.
Pagina: 1