• apexinfinity
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-09-2021
Nu de drukte van de feestdagen voorbij zijn en mijn CPU AMD Ryzen 7 5800x binnen waren heb ik mijn pc geprobeerd te bouwen. Nu merkte ik dat hij niet op start zoals verwacht en ik heb al zitten puzzelen om tot een oplossing te komen. Helaas is het me gisteravond niet gelukt. Hopelijk kunnen jullie me even verder helpen.

Wat ik heb gedaan.

Geheugen G.SKILL F4-3200C16D-32GVK(2 x 16GB) op slot A2 en B2 geplaatst. De lampjes bij nummer 20 op het moederbord (q-led) branden op Boot en Dram. Dit doet mij vermoeden dat er iets met het geheugen is.

Dit wordt er over Q-Led gezegd in het boekje

Als eerste heb ik gechecked of ik ze in de juiste slot had en of ze goed zaten. Volgens het boekje klopt het.

Zo zien ze er uit op het moederbord

Vervolgens heb ik het geheugen er uit gehaald en alleen in B2 geplaatst, zoals ook in het boekje staat. Na het opstarten blijf Dram branden op het moederbord en start hij niet verder op. Het geheugen heb ik gewisseld en hierna nog steeds het zelfde probleem. Wanneer ik bovenstaande verplaatst naar A2 slot heb ik ook dit probleem. Dit heeft dus niet geholpen.

Zou het geheugen dan niet compatible zijn?
Op de Asus website heb ik gezocht naar mijn moederbord een Asus TUF Gaming B550 plus.

https://www.asus.com/us/M...PLUS/HelpDesk_QVL_Memory/

In de lijst vind ik bijna een identieke, alleen de 14 moest een 16 zijn.

Volgens Asus (youtube filmpje), op de FAQ zou het ook nog de CPU zijn. Maar dit kan ik niet zo 1..2...3... testen hier.

https://www.asus.com/support/FAQ/1042678/

Volgens G.SKILLS, zou het wel compatible moeten zijn.
https://www.gskill.com/co...03955141&model=1603956807

Verder hoor ik geen piepjes, andere geluiden of zie ik lichtjes branden...

In aanvulling...

Volgens de Asus chat service desk bot krijg ik het volgende terug als antwoord:
Please follow the below steps to do the troubleshooting according to the Q-LED indicator :

A. CPU LED light is always ON after power on(indicates no CPU or CPU faulty)

B. DRAM LED light is always ON after power on(indicates no Memory or Memory faulty)

C. VGA LED light is always ON after power on(indicates no Graphics Card or Graphics Card faulty)

D. BOOT LED light is always ON after power on(indicates no boot device or boot device faulty)
Dus ik heb dan denk ik 2 issues, Optie B en optie D. Optie B brand oranje en optie D brand groen.
Ik heb dat laatste niet goed kunnen checken, omdat het scherm niet eens getoond wordt met de BIOS. Wel zit er M2 geheugen in gemonteerd op het moederbord... Of dit nu het issues is, dat weet ik niet. Ik verwacht niet dat het dat is, want ik heb geen beeld op het scherm. Ik vermoed dat hij dus niet verder dan de geheugentest komt nu.

Iemand nog suggesties?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:59
Je moet het bios van het moederbord updaten voordat de 5800X gaat werken. Kijk in de gebruiksaanwijzing hoe dat in zijn werk gaat.

Welke videokaart heb je?

[Voor 22% gewijzigd door Uszka op 03-01-2021 10:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paterpor
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:33
Inderdaad je BIOS flashen

• apexinfinity
Uszka schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:21:
Je moet het bios van het moederbord updaten voordat de 5800X gaat werken. Kijk in de gebruiksaanwijzing hoe dat in zijn werk gaat.

Welke videokaart heb je?
Geforce GTX 1660 super heb ik als videokaart. Ook de onboard HDMI geeft geen beeld naar het beeldscherm. Dus lijkt mij niet echt een issue dan toch?

hmm een bios updaten, even inlezen in dat onderwerp. Normaal ben ik gewend dat je iets op je scherm ziet.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:59
apexinfinity schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:13:
Ook de onboard HDMI geeft geen beeld naar het beeldscherm.
Dat is logisch want de 5800X heeft geen igpu.
hmm een bios updaten, even inlezen in dat onderwerp. Normaal ben ik gewend dat je iets op je scherm ziet.
Als de cpu niet wordt ondersteunt door het bios krijg je geen beeld.

• apexinfinity
Stomme vraag, maar hoe kan ik dan een bios updaten zonder scherm (lees beeld op scherm)? Ik wil toch zien wat er gebeurd?

Update/aanvulling.

Het zou inderdaad kunnen zijn dat ik een bios moet updaten naar een hogere versie. Echter ik heb geen beeld en kan dus niet zien of ik de juiste versie heb of een lagere versie.

De CPU wordt wel vanaf een bepaalde versie dus ondersteund volgens asus
https://www.asus.com/us/M...G-B550-PLUS/HelpDesk_CPU/

Iemand een suggestie hoe ik dan toch beeld krijg om te updaten als het moet?

[Voor 74% gewijzigd door apexinfinity op 03-01-2021 11:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:45
Je zou dit kunnen proberen (Uit de handleiding van je MB)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:44
Je mobo heb FlashBack support dus de laatste bios downloaden extracten naar een usb stick (FAT/exfat) de usb stick in de bovenste usb poort steken en knop drukken
Je handleiding + dit ongeveer volgen : https://www.asus.com/support/FAQ/1038568/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• apexinfinity
Damic schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:04:
Je mobo heb FlashBack support dus de laatste bios downloaden extracten naar een usb stick (FAT/exfat) de usb stick in de bovenste usb poort steken en knop drukken
Je handleiding + dit ongeveer volgen : https://www.asus.com/support/FAQ/1038568/
Ik heb net zitten lezen en dit lijkt wel een optie, maar moet je dan geen beeld op je scherm hebben om te zien hoever het proces is en wat er gebeurd?

Het volgende staat in de FAQ van Asus: https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1044348
V4: De nieuw aangeschafte CPU kan niet worden ingeschakeld. Bevestig dat de ondersteuningslijst op de officiële website van ASUS aangeeft dat deze moet worden bijgewerkt, hoe ermee om te gaan?

A4: Methode 1: Als u de oude CPU hebt die wordt vermeld in de ondersteuningslijst op de officiële ASUS-website en kan inschakelen, update dan het BIOS naar de nieuwste versie en gebruik een nieuwe CPU

Methode 2: Controleer of uw moederbord USB BIOS FlashBack ondersteunt. Als dit wordt ondersteund, kunt u USB BIOS FlashBack gebruiken om het BIOS bij te werken onder de afsluitstatus

Methode 3: Als u het BIOS niet kunt updaten met de bovenstaande twee methoden, neem dan contact op met het ASUS-servicecentrum voor updateservice
Als ik bij methode 2 kijk zou dit met beeld moeten zijn toch? Ik ga vanavond na het eten het maar is proberen.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:44
Nee bios flashback moet je geen beeld voor hebben, je zult wel zien wanneer ie klaar is volgens mij reboot ie zelf.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• apexinfinity
Helaas niet gelukt. :-(

Ik heb de nieuwste versie van de bios gedownload die de CPU zou moeten ondersteunen.
Deze heb ik gekopieerd naar een FAT32 usb (2.0) stick. Hier heb ik de bestanden uitgepakt en de rename tool gebruikt.
De bios update file heb ik in de root geplaatst. Alle andere bestanden verwijderd zoals aanbevolen op Youtube.

De USB stick netjes verwijderd uit mijn laptop en de computer aangezet. De USB stick heb ik in de BIOS usb poort geplaatst. Daarna heb ik de bios update knop 3 seconden ingehouden. Er zou nu een lampje moeten knipperen. Maar dat doet hij dus niet....

Wat kan ik nog proberen?

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:58
Crashfree BIOS is niet hetzelfde als BIOS Flashback.

The ASUS CrashFree BIOS 3 is an auto recovery tool that allows you to restore the BIOS file when it fails or gets corrupted during the updating process.

The difference between Crashfree BIOS 3 and BIOS Flashback is that the Crashfree BIOS 3 requires the motherboard to have an installed CPU and RAM that the motherboard supports. With BIOS Flashback, you don’t need an installed CPU or RAM to update the BIOS.

• apexinfinity
Zap_pa schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:02:
Crashfree BIOS is niet hetzelfde als BIOS Flashback.

The ASUS CrashFree BIOS 3 is an auto recovery tool that allows you to restore the BIOS file when it fails or gets corrupted during the updating process.

The difference between Crashfree BIOS 3 and BIOS Flashback is that the Crashfree BIOS 3 requires the motherboard to have an installed CPU and RAM that the motherboard supports. With BIOS Flashback, you don’t need an installed CPU or RAM to update the BIOS.
Heb ik dan het verkeerd gedaan? En wat heb ik dan niet juist gedaan?

Had ik de CPU en RAM moeten verwijderen van moederbord?

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-11-2022
apexinfinity schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:57:
De USB stick netjes verwijderd uit mijn laptop en de computer aangezet. De USB stick heb ik in de BIOS usb poort geplaatst. Daarna heb ik de bios update knop 3 seconden ingehouden. Er zou nu een lampje moeten knipperen. Maar dat doet hij dus niet....
Volgens https://www.asus.com/support/FAQ/1038568/ stap 6/7 moet je je computer uitzetten, en dan terwijl hij uit staat drie seconden dat bios knopje indrukken.
6. Please shut down before using the USB BIOS FlashBack™ tool, but do not remove the power.

7. Press the BIOS FlashBack™ button for three seconds until the FlashBack LED blinks three times, indicating that the BIOS FlashBack™ function is enabled.
Hopelijk helpt dat?

/edit: merk op dat de tekst ook zegt dat het daarna nog wel acht minuten kan duren :o be patient...

[Voor 26% gewijzigd door Kilomeester op 04-01-2021 10:55]

• amaterasu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-03 07:46

amaterasu

In memory of Cj

Laatst voor een collega een computer in elkaar gezet met dezelfde CPU en mobo combinatie.
Er is geen enkele manier om de BIOS te flashen op deze reeks mobo's zonder een oudere CPU. Ik had gelukkig een backup 2200G bij voor deze situatie.

Er zit dus niks op dan een oudere AM4 Sock CPU plaatsen en deze gebruiken voor de BIOS update.

Edit:
Excuus het is een net wat ander model met flashback. Zou dus gewoon moeten updaten met een USB en de flashback stappen.

[Voor 16% gewijzigd door amaterasu op 04-01-2021 11:13]

• Kilomeester
Je zou dat moederbord moeten kunnen flashen zonder überhaupt een CPU erop, dus waarom zou je een oudere CPU nodig hebben?

/edit: zie ook https://glennsqlperforman...os-with-no-cpu-installed/
Will this method work on a fully-assembled system?
Yes, it will. Make sure to not turn on the system with the power button on the case. Just press the flash BIOS button. Your CPU and case fans will probably turn on while this is happening.
Does this method work with no CPU, RAM, video card, or monitor attached?
Yes! That is the whole point of this method.
Die link heeft ook vijf videootjes en veel informatie. 't is duidelijk een ervaringsdeskundige :)

En gezien het puntje "make sure to not turn on the system with the power button on the case" denk ik nog steeds dat dat zo maar eens het misverstand zou kunnen zijn :)

[Voor 74% gewijzigd door Kilomeester op 04-01-2021 11:09]

• amaterasu

amaterasu

In memory of Cj

Kilomeester schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:06:
Je zou dat moederbord moeten kunnen flashen zonder überhaupt een CPU erop, dus waarom zou je een oudere CPU nodig hebben?
Nee,

Het mobo heeft een Crashfree recovery optie.

"Crashfree BIOS 3 requires the motherboard to have an installed CPU and RAM that the motherboard supports. "

Ik zit er naast. Flashback zou moeten werken.

[Voor 6% gewijzigd door amaterasu op 04-01-2021 11:14]

• Kilomeester
Ja, maar dat is het crashfree ding toch, niet de bios flashback?

• amaterasu

amaterasu

In memory of Cj

Kilomeester schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:10:
Ja, maar dat is het crashfree ding toch, niet de bios flashback?
Exact, dit mobo heeft geen flashback. Helaas.
Edit: ik zit er helemaal naast. Zou met flashback gewoon moeten kunnen inderdaad.

[Voor 16% gewijzigd door amaterasu op 04-01-2021 11:13]

• Kilomeester
Huh? Nou mis ik misschien even wat hoor, en ik ken het mobo zelf niet, maar op https://www.asus.com/Moth...ries/TUF-GAMING-B550-PLUS zie ik toch duidelijk een BIOS FlashBackTM Button. En als ik google op dat mobo plus flashback komen er toch genoeg resultaten? Wat mis ik?

/edit: right, nou, dat is goed nieuws dan :) Hopelijk kan TS nou binnen tien minuten de boel aan de praat krijgen *O*

[Voor 16% gewijzigd door Kilomeester op 04-01-2021 11:18]

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:35
Ik heb paar dagen geleden hetzelfde moederbord geïnstalleerd (maar met een andere processor, dus hoef mijn bios niet te flashen) en kreeg ook dezelfde foutmelding van de RAM-LED.
Net als jij ook, zoals beschreven, geheugen anders geplaatst, 1 tje gebruikt etc., zelfde melding.
Totdat ik het geheugen er wat harder indrukte (vond dat ik al best hard drukte) en hij een extra klikje gaf.
Computer opnieuw aangezet en hij draaide als een zonnetje.

De DIMmetjes zaten er dus niet goed genoeg in...

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:17
-knip-

Laat maar ik zag dat je al het scherm rechtstreeks op het moederbord hebt aangesloten.

[Voor 62% gewijzigd door Riptide op 04-01-2021 13:42]

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
apexinfinity schreef op maandag 4 januari 2021 @ 07:03:
[...]

Heb ik dan het verkeerd gedaan? En wat heb ik dan niet juist gedaan?

Had ik de CPU en RAM moeten verwijderen van moederbord?
De computer niet aanzetten.
Geformatteerde FAT32 stick met alleen het hernoemde BIOS bestand in het desbetreffende poort en dan het flashknopje een seconde of 3 ~ 4 ingedrukt houden.

Mocht dat ook niet werken, gebruik een andere USB stick. Soms werkt een bepaalde stick niet, hoe vaag dat ook is.

• apexinfinity
@Kilomeester en @bierschuit inderdaad, dat was het probleem. Ik had de pc aan laten staan. Wellicht was het al te laat en ik te moe gisteren om logisch na te denken en te lezen |:( . Inmiddels draait hij en heb ik beeld en zit ik inmiddels in de bios :-). Vanavond de pc installeren en klaar maken.

Dank voor het meedenken allemaal _/-\o_

• Kilomeester
Netjes, gefeliciteerd! Bedankt voor de terugkoppeling, en veel plezier met je aanschaf.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee