Dolby Atmos icm hoog plafond (5m)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:42
Onze woonkamer heeft nogal een hoog plafond; 5m. Nu vraag ik me af of ik Dolby Atmos kan realiseren zonder luidsprekers hoog aan de muur te plaatsen, dit omdat het er niet uit zou zien. Ook al zou ik de kabels weg kunnen werken wil ik geen luidsprekers hoog aan de muur. (Wanden glad gestukt icm houten gebinten, is gewoon zonde)

Nu zat ik er aan te denken om upfiring luidsprekers toe te voegen. Alleen die moeten het geluid weerkaatsen via het plafond. Maar gaat dit hem worden?! aangezien het plafond nogal hoog is?

Ik kwam al een mooie collectie tegen van Focal:
https://www.focal.com/en/home-audio/home-theater/sib-evo

[ Voor 10% gewijzigd door DeBaroN op 03-01-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:52
Het is mij uit je vraagstelling niet geheel duidelijk of het überhaupt niet mogelijk/wenselijk is speakers aan je plafond te maken? 5m zal namelijk niet veel uit maken... Dat kan gewoon..

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Devian schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:18:
Het is mij uit je vraagstelling niet geheel duidelijk of het überhaupt niet mogelijk/wenselijk is speakers aan je plafond te maken? 5m zal namelijk niet veel uit maken... Dat kan gewoon..
Nee, plafond ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Ik ben geen expert, maar upfiring lijkt mij niet ideaal ivm de hoogte...er word geluid gereflecteerd met een afstand van 10m+, maar tegelijkertijd lekt er ook direct geluid door met een afstand van +-3m...

Daarnaast geeft upfiring onder normale omstandigheden al niet hetzelfde effect als daadwerkelijk hoog geplaatste speakers..

Het is altijd zo.... Als je goed geluid wilt is het compromis dat je een speaker zult zien... Ik vind het zelf nooit lelijk... Als ik een mooie muur/woonkamer zie met speakers in de hoeken... Dan zie ik een mooie woonkamer en denk ik, hej, ze hebben ook goed geluid ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Devian schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:47:
Ik ben geen expert, maar upfiring lijkt mij niet ideaal ivm de hoogte...er word geluid gereflecteerd met een afstand van 10m+, maar tegelijkertijd lekt er ook direct geluid door met een afstand van +-3m...

Daarnaast geeft upfiring onder normale omstandigheden al niet hetzelfde effect als daadwerkelijk hoog geplaatste speakers..

Het is altijd zo.... Als je goed geluid wilt is het compromis dat je een speaker zult zien... Ik vind het zelf nooit lelijk... Als ik een mooie muur/woonkamer zie met speakers in de hoeken... Dan zie ik een mooie woonkamer en denk ik, hej, ze hebben ook goed geluid ;-)
Op moment hebben wij ook een hele mooie woonkamer met mooie speakers en goed geluid ;)
Daarom wil ik dat niet verpesten met speakers hoog aan de muur of in het plafond, want dat is ook niet mogelijk ivm wegwerken van de kabels. Vandaar de vraag of upfiring speakers zin hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 15:57
Plafond verlagen boven de luisterpositie en dan de speakers in dat plafond eiland verwerken? Je kunt ze dan bedekken met een stof die dezelfde kleur heeft als het paneel, zodat ze zo goed als niet zichtbaar zijn. Het eiland kun je maken van akoestisch materiaal. Dit zorgt dan meteen voor een betere akoestiek in de ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgjATTPfX1mKRoGg27H0eO1SqvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgqHqPWep23LktqetwF4IVum.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Negakinu op 04-01-2021 13:47 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Negakinu schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:45:
Plafond verlagen boven de luisterpositie en dan de speakers in dat plafond eiland verwerken? Je kunt ze dan bedekken met een stof die dezelfde kleur heeft als het paneel, zodat ze zo goed als niet zichtbaar zijn. Het eiland kun je maken van akoestisch materiaal. Dit zorgt dan meteen voor een betere akoestiek in de ruimte.

[Afbeelding]
Ons plafond is 5m hoog. Het is een opengewerkte kap met spanten in het zicht. Iets in de trend van dit:
https://images.app.goo.gl/98JztSo9t2WSQLUi9
Zou heel zonde zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 15:57
Je kunt een witte balk/plank over die dwarsbalken leggen en daar dan de speakers in knutselen? :)

Gare schets (perspectief is niet mijn sterkste kant), maar je snapt wat ik bedoel. Kun je de kabels mooi langs de plafondbalken wegwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xKpoasZnQqLVls-VsISWnfU2TY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NxZx4zjQ47L0li2ygnb3DE3D.jpg?f=user_large

[ Voor 66% gewijzigd door Negakinu op 04-01-2021 16:07 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Met zon plafond moet het toch mogelijk zijn om speakers weg te werken (op de spanten te zetten, gericht richting de MLS ?) en kabels wegwerken moet toch ook te doen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je in de hoek van de spanten (of bij een eventuele balk) deze Dali kan verwerken is dat toch ook mooi?
https://www.hobo.nl/dali-...1U0AdrEAQYFCABEgLtofD_BwE

Ze hebben ook een compacte opbouwspeaker die je aan de onderkant van een balk zou kunnen monteren.

Of je maakt er juist een designelement van:
https://www.e-styleaudio....ende-speaker-mat-wit.html

[ Voor 33% gewijzigd door pagani op 04-01-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Hoe zou ik de kabels moeten wegwerken?
Alles is strak gestuced. Ik ga ook niet constructies maken om ergens een speaker hoog te kunnen plaatsen. Dit zou allemaal zonde zijn van de muren en spanten. En dan nog moet er een kabel heen, wat niet weg te werken is.

Ik wil gewoon weten of upfiring een optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Zoals gezegd heb je dan flinke interferentie van je geluid met de bron (de speaker die laag staat, geluid wat >10 meter aflegt versus geluid direct naast je zonder vertraging en de overige speakers die ook weer in tijd variëren) én met een schuin dak is het maar de vraag waar het geluid heen gaat.

Overigens, in het voorbeeldplaatje wat je geeft zou je prima de kabels bóvenop de balk weg kunnen geleiden en vervolgens bovenop de muur naar een hoek van de kamer laten gaan, achter het gordijn of een kast naar beneden en klaar. Dan zie je ze ook niet.

[ Voor 42% gewijzigd door pagani op 04-01-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Precies...upfiring gaat geen optie zijn voor je. Vandaar dat we hier proberen mee te denken aan een andere oplossing.

Speakerkabels kunnen best lang worden zonder dat dit een probleem gaat zijn, dus wellicht is er meer mogelijk met directe plaatsing dan je nu denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
pagani schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:48:
Overigens, in het voorbeeldplaatje wat je geeft zou je prima de kabels bóvenop de balk weg kunnen geleiden en vervolgens bovenop de muur naar een hoek van de kamer laten gaan, achter het gordijn of een kast naar beneden en klaar. Dan zie je ze ook niet.
Nee, gaat niet. Zie foto. Let niet op het meubel, komt een langere en dan kan ik de orginele center speaker in plaatsen.
Maar dit is de situatie, in het midden zitten de spanten en op hoeken vd kamer waar de speakers moeten, is het glad gestuced. Dus daar kan absoluut geen kabeltje over de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_X9A3Knj0fdaFh6ZbgUmexZllf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6eNJNSrk4cnjb19fROWm0tP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Aha je hebt het over speakers in de hoeken, bij Atmos (en het eerste plaatje) dacht ik dat je de speakers boven je bedoelde. Volgens mij zitten normaliter de plafondspeakers voor Atmos meer middenin je ruimtebeeld en niet op de muur waar ook je front en L/R staan. Als ik daar echter ook al het begin van de bank zie waarvandaan gekeken en geluisterd wordt is Atmos "volgens het boekje" denk ik ook wel wat krap.

[ Voor 21% gewijzigd door pagani op 04-01-2021 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
pagani schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:35:
Aha je hebt het over speakers in de hoeken, bij Atmos (en het eerste plaatje) dacht ik dat je de speakers boven je bedoelde. Volgens mij zitten normaliter de plafondspeakers voor Atmos meer middenin je ruimtebeeld en niet op de muur waar ook je front en L/R staan. Als ik daar echter ook al het begin van de bank zie waarvandaan gekeken en geluisterd wordt is Atmos "volgens het boekje" denk ik ook wel wat krap.
Nee, dat is het uiteinde van de chaise lounge, dus waar de voeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:56

BCC

baronruud schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:45:
[...]

Nee, gaat niet. Zie foto. Let niet op het meubel, komt een langere en dan kan ik de orginele center speaker in plaatsen.
Maar dit is de situatie, in het midden zitten de spanten en op hoeken vd kamer waar de speakers moeten, is het glad gestuced. Dus daar kan absoluut geen kabeltje over de muur.
[Afbeelding]
Dat gaat prima, gewoon bikken, stucen en verven.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
BCC schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:06:
[...]

Dat gaat prima, gewoon bikken, stucen en verven.
Nee, 4 jaar geleden alles nieuw en het is gipsplaat.
En als het wel steen zou zijn, heb je de oppervlakte gezien. Moet alles opnieuw geschilderd worden....
Dus hou aub op met bouwkundige oplossingen. Ik wil geen speakers hoog hebben!!!

[ Voor 29% gewijzigd door DeBaroN op 04-01-2021 20:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 11:18
Indien het uiterlijk zo belangrijk is, moet je wellicht accepteren dat je dan geen atmos setup kunt plaatsen. Een goede 5 1 setup klinkt ook heel fijn, en atmos tracks zijn er alleen voor de nieuwste films.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC

BCC

baronruud schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:16:
[...]

Nee, 4 jaar geleden alles nieuw en het is gipsplaat.
En als het wel steen zou zijn, heb je de oppervlakte gezien. Moet alles opnieuw geschilderd worden....
Dus hou aub op met bouwkundige oplossingen. Ik wil geen speakers hoog hebben!!!
Met gips kun je met twee gaatjes zo hengelen. Maar het is prima als je daar geen zin in hebt, maar het is zeker niet onmogelijk 🙃

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
BCC schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:45:
[...]

Met gips kun je met twee gaatjes zo hengelen. Maar het is prima als je daar geen zin in hebt, maar het is zeker niet onmogelijk 🙃
Nee, er zit regelwerk met isolatie achter. En het regelwerk heeft ook horizontale klossen. Dus wel onmogelijk. Zit zelf al 17jaar in de bouw, dus heb geen advies daar in nodig.....Heeft niks met het hebben van geen zin te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door DeBaroN op 04-01-2021 21:20 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 13:09
Dan heb je je antwoord toch gekregen? Nee, dit gaat waarschijnlijk niet werken. Alleen al door de hoeken in het plafond klopt het niet, upfiring speakers gaan uit van een vlak plafond.

De tips die mensen in dit topic geven gaan ervanuit dat je wel graag een Atmos setup wil en mensen denken met je mee. Je komt niet heel erg over als iemand die tips ter harte wil nemen, dan moet je ook niet rekenen op veel reacties verder. Ik vind je in ieder geval niet heel sympathiek overkomen. Doe daarmee wat je wil :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC

BCC

baronruud schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:12:
[...]
Nee, er zit regelwerk met isolatie achter. En het regelwerk heeft ook horizontale klossen. Dus wel onmogelijk. Zit zelf al 17jaar in de bouw, dus heb geen advies daar in nodig.....Heeft niks met het hebben van geen zin te maken.
Ok, ik houd op. YouTube: 3 EASY WAYS TO HIDE WIRES CABLES IN WALL & FIND STUDS 🙃 en YouTube: HOW TO FISH CABLE WIRES THROUGH STUDS HORIZONTALLY USING FLEX DRILL BIT

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 04-01-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Arjan90 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:19:
Dan heb je je antwoord toch gekregen? Nee, dit gaat waarschijnlijk niet werken. Alleen al door de hoeken in het plafond klopt het niet, upfiring speakers gaan uit van een vlak plafond.

De tips die mensen in dit topic geven gaan ervanuit dat je wel graag een Atmos setup wil en mensen denken met je mee. Je komt niet heel erg over als iemand die tips ter harte wil nemen, dan moet je ook niet rekenen op veel reacties verder. Ik vind je in ieder geval niet heel sympathiek overkomen. Doe daarmee wat je wil :)
Heeft niks met sympathie te maken.
Ik geef in mijn TS aan dat ik advies vraag over upfiring speakers en geen speakers hoog wil hebben met een reden.
Nu krijg ik alleen maar tips en advies, hoe speakers hoog te plaatsen. Allemaal goed bedoeld, maar dan leest men niet. En zo gaan we ook helemaal offtopic, wat onwenselijk is.

Het gaat waarschijnlijk niet werken, maar misschien ook wel op een manier met bepaalde upfiring speakers of andere speciale speakers die wel laag te plaatsen zijn zonder een weerkaatsing nodig te hebben. Daar gaat het me om.
Topic heb ik niet voor niks in het hifi gedeelte geplaatst, niet in het klustopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
En er word gelijk verteld, en toegelicht waarom, dat het niet gaat werken... En vervolgens probeert men hier een andere oplossing voor je te bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:54
Upfiring speakers kan niet fatsoenlijk werken in de door jou geschetste situatie, dat mag toch onderhand duidelijk zijn. Andere mogelijkheden wijs je resoluut af. Dus.... gewoon niks veranderen en alles houden zoals het is! :w

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 23:41

M14

Tja, kiezen of delen.

Overigens denk ik dat er genoeg mogelijkheden zijn om luidsprekers aan het plafond te realiseren. De balk is ideaal om luidsprekers op te hangen en kabel weg te werken. Bovenop en niemand ziet het. Het enige wat over blijft is de weg naar beneden. Pak een witte kabelgoot, plak die aan de achterzijde van de woonkamer in de horizontale en verticale hoek en niemand ziet het.

Het is de kunst om de mogelijkheden te zien.

Oh, for the record, upfiring gaat niet werken ;).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
M14 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:40:
Tja, kiezen of delen.

Overigens denk ik dat er genoeg mogelijkheden zijn om luidsprekers aan het plafond te realiseren. De balk is ideaal om luidsprekers op te hangen en kabel weg te werken. Bovenop en niemand ziet het. Het enige wat over blijft is de weg naar beneden. Pak een witte kabelgoot, plak die aan de achterzijde van de woonkamer in de horizontale en verticale hoek en niemand ziet het.

Het is de kunst om de mogelijkheden te zien.

Oh, for the record, upfiring gaat niet werken ;).
Ok een witte kabelgoot zou volgens jou zo moeten gaan lopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzvZl_BAXoylPNe8nqbJwLJ2jKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZ1XhQRP0LASyZZ0tJbmgtOF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

baronruud schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:41:
[...]

[Afbeelding]
Dat concept, al zou ik niet voor die wand kiezen, maar die achter je als je naar de tv kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:54
baronruud schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:41:
[...]

[Afbeelding]
Prima! En zo'n kabelgootje hoeft echt niet al te dik zijn. Voor dolby atmos speakers is 1 tot 1,5mm standaard ofc draad voldoende. Als je dit netjes zo laat lopen valt het nauwelijks op.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Was er al bang voor. Sorry, maar daar begin ik echt niet aan. Mooi straks gestucte wanden/plafond en dan een plastic gootje er over. Ook niet aan de andere zijde, daar staat de eetkamertafel.

Ik wacht de techniek wel af de komende jaren, misschien komen er wel luidsprekers die geen plafond nodig hebben. Soort van virtual atmos oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0p
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 20:48

r0p

Gewoon investeren in een goede 5.1 set. Wat gebruik je nu of heb je op het oog?

Met de balken en het soort plafond wat je hebt gaan, sowieso al slechte optie, upfiring speakers niet goed werken. De echte optie wil je niet aan beginnen dus dan zijn er geen alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Hoe ziet de achterkant eruit? De kabels hoeven natuurlijk niet via de voorkant (waar je de hele tijd opkijkt) weggewerkt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
r0p schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:41:
Gewoon investeren in een goede 5.1 set. Wat gebruik je nu of heb je op het oog?

Met de balken en het soort plafond wat je hebt gaan, sowieso al slechte optie, upfiring speakers niet goed werken. De echte optie wil je niet aan beginnen dus dan zijn er geen alternatieven.
Wharfedale DX-1 HCP 5.1 set, waarvan de fronts zijn vervangen door Q-Acoustics 3020i
Devian schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:48:
Hoe ziet de achterkant eruit? De kabels hoeven natuurlijk niet via de voorkant (waar je de hele tijd opkijkt) weggewerkt worden...
Hetzelfde alleen staat daar de eetkamer tafel. Dus ook geen optie.

[ Voor 25% gewijzigd door DeBaroN op 05-01-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

baronruud schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:50:
[...]
Wharfedale DX-1 HCP 5.1 set, waarvan de fronts zijn vervangen door Q-Acoustics 3020i
Zie ik het dan goed dat één Q-Acoustics 3020i op de grond tussen de subwoofer en het TV meubel staat en de center speaker van de Wharfedale DX-1 HCP links van de TV staat op deze foto? Dan is er ook nog heel veel te bereiken met plaatsing van de speakers. Meer dan je met ATMOS (op welke manier dan ook) gaat behalen.

Maar goed, dat is volgens TS offtopic en op verzoek gaat dit topic dicht.
En op verzoek gaan we weer open.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
FeaR schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:35:
[...]

Zie ik het dan goed dat één Q-Acoustics 3020i op de grond tussen de subwoofer en het TV meubel staat en de center speaker van de Wharfedale DX-1 HCP links van de TV staat op deze foto? Dan is er ook nog heel veel te bereiken met plaatsing van de speakers. Meer dan je met ATMOS (op welke manier dan ook) gaat behalen.
Er komt een nieuw langer meubel geheel tot in de hoek. Daar komt onder de tv de center in en geheel in de hoek boven op de Q-Acoustic. Subwoofer gaat naar andere hoek van de kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

baronruud schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:22:
Was er al bang voor. Sorry, maar daar begin ik echt niet aan. Mooi straks gestucte wanden/plafond en dan een plastic gootje er over. Ook niet aan de andere zijde, daar staat de eetkamertafel.

Ik wacht de techniek wel af de komende jaren, misschien komen er wel luidsprekers die geen plafond nodig hebben. Soort van virtual atmos oid.
Dan moet je je lamp op de vensterbank ook even draadloos gaan maken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
M14 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:43:
[...]

Dan moet je je lamp op de vensterbank ook even draadloos gaan maken ;).
Komt ook op het nieuwe meubel ;)
Dus ook weggewerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door DeBaroN op 06-01-2021 10:23 ]

Pagina: 1