Glasvezel om te zetten naar COAX?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-09 21:40
Waar ik woon (Hilvarenbeek) kunnen wij alleen glasvezel van Caiway of Delta afnemen. In mijn huis komt zowel coax als glasvezel binnen. Ideaal want ik gebruik toch geen interactieve TV en ik heb op al mijn tv's digitale ontvangst zonder CI+ module of kastje met extra afstandsbediening.

Nu wil ik graag voor mijn schoonouders, die al op leeftijd zijn en een hekel hebben aan meerdere afstandsbedieningen het zelfde fixen. Ik wil een LG 65GX6 voor ze kopen en hun digitenne van KPN omzetten naar Caiway.

Nu komt het probleem, er komt bij hen geen coax binnen (nooit gehad ook), wel een blauwe telefoonlijn en een groene Glasvezel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmsphAiVtPucPa2kk-AeabQHaJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72YvsvRID0HOimkeLbgBRgQ1.jpg?f=fotoalbum_large

Door het hele huis ligt wel coax aangesloten ivm een eerdere schotelaansluiting. Nergens ligt verder utp, behalve nu van de KPN modem naar de decoder bij de TV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mpv1m4BjqhhLl7UQ141OYObyA1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiiUcDey12dojMD67fO9n7Pp.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de TV boven hebben ze een oplossing met een losse ontvanger die het signaal omzet naar coax (zo lijkt het).

Mijn vraag: Bestaat er een oplossing waarbij ik in de meterkast (waar het modem dan zou komen) op de een of andere manier het signaal om kan zetten naar coax, zodat ik gebruik kan maken van het bestaande coax netwerk ze geen losse decoders bij de tv's hoeven te gebruiken.

Ik sta uiteraard ook open voor andere oplossingen waarbij ze alléén de LG afstandsbediening hoeven te gebruiken.

Beste antwoord (via Thodekroo op 03-01-2021 10:52)

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-10 13:15
Caiway werkt sinds hun nieuwe glasvezelnetwerk alleen nog met losse ontvangerkastjes/settopboxen die via een netwerkaansluiting uit het Caiway modem hun signaal krijgen. Coaxkabels behoren hier tot het verleden en hebben geen functie meer.

Er zijn kastjes zoals deze die een netwerkverbinding over coaxkabel kunnen laten lopen maar aan de andere kant van de coaxkabel moet je deze module ook plaatsen waardoor het weer een netwerk (LAN) aansluiting wordt en geen coaxaansluiting (CAI) zoals de oude Caiway situatie.

Maar goed, volgens mij wil jij juist de coaxkabel weer in de TV hebben zodat je zonder settopbox en met 1 afstandsbediening TV kunt kijken via de digitale coax-tuner in de TV en dan heeft een LAN netwerk over coax geen zin. Dit is dus bedoeld om een settopbox op aan te sluiten.

Een oplossing zonder settopbox met 1 afstandsbediening is alleen internet van Caiway afnemen, de enige aanwezige netwerkkabel op de nieuwe smart TV aansluiten en in de meterkast in het Caiway modem prikken.
Vervolgens een IP TV dienst zoals NLZiet a €7,95 p/mnd afsluiten, de bijbehorende NLZiet app op de TV installeren en op die manier live TV kijken.

De verschillende coaxaansluitingen in de woning kun je wel van netwerk over coax kastjes voorzien om op deze manier op meerdere plekken in huis netwerkaansluitingen vanaf het Caiway modem te krijgen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:43
nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-10 15:23
Uiteraard zijn er dit soort oplossingen.

Wat is je budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan groen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:15
MOCA kopen. werkt pefect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1x3xc-12
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03-2021
Bij caiway kun je met 1 afstandsbediening tv en decoder bedienen. Ik zou toch overwegen om de coax te vervangen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-10 13:15
Caiway werkt sinds hun nieuwe glasvezelnetwerk alleen nog met losse ontvangerkastjes/settopboxen die via een netwerkaansluiting uit het Caiway modem hun signaal krijgen. Coaxkabels behoren hier tot het verleden en hebben geen functie meer.

Er zijn kastjes zoals deze die een netwerkverbinding over coaxkabel kunnen laten lopen maar aan de andere kant van de coaxkabel moet je deze module ook plaatsen waardoor het weer een netwerk (LAN) aansluiting wordt en geen coaxaansluiting (CAI) zoals de oude Caiway situatie.

Maar goed, volgens mij wil jij juist de coaxkabel weer in de TV hebben zodat je zonder settopbox en met 1 afstandsbediening TV kunt kijken via de digitale coax-tuner in de TV en dan heeft een LAN netwerk over coax geen zin. Dit is dus bedoeld om een settopbox op aan te sluiten.

Een oplossing zonder settopbox met 1 afstandsbediening is alleen internet van Caiway afnemen, de enige aanwezige netwerkkabel op de nieuwe smart TV aansluiten en in de meterkast in het Caiway modem prikken.
Vervolgens een IP TV dienst zoals NLZiet a €7,95 p/mnd afsluiten, de bijbehorende NLZiet app op de TV installeren en op die manier live TV kijken.

De verschillende coaxaansluitingen in de woning kun je wel van netwerk over coax kastjes voorzien om op deze manier op meerdere plekken in huis netwerkaansluitingen vanaf het Caiway modem te krijgen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat @Theo74 aangeeft.

En: als er al coax door het huis ligt en je wilt eigenlijk UTP hebben. Kun je niet die coax eruittrekken en door UTP vervangen? UTP is net wat minder stug en dik dan coax kabel.

Wat betreft universele afstandsbediening zijn er natuurlijk ook diverse oplossingen.

Sinds jaar en dag heb ik de merk-specifieke AB van de smart-TV eigenlijk nooit meer nodig gehad. Met de AB van de ISP (in ons geval KPN/Xs4all) zet ik de TV ook aan/uit en het geluid harder/zachter. Meer heb je eigenlijk nooit nodig. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
Dank voor jullie reacties! De oplossing van Theo (NL ziet) is denk ik de enige oplossing als ik 1 afstandsbediening wil inderdaad. Ik ga het eerste even op mijn eigen LG testen hoe dat werkt.

En voor wat betreft universele afstandsbedieningen... Die kunnen (volgens mij) niet wat de magic remote van LG kan, dwz dingen aanwijzen op het scherm. Vind ik ideaal voor oudjes ;). Daarnaast hebben universele ab's volgens mij ook nog geen Netflix knop. Als deze er wel zijn (dus met aanwijsfunctie en Netflix knop) hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan iets doen met domotica en een universal remote, maar dan ga je meer geld uitgeven aan de afstandsbediening dan aan de TV zelf. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 08:46
Thodekroo schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:52:
Dank voor jullie reacties! De oplossing van Theo (NL ziet) is denk ik de enige oplossing als ik 1 afstandsbediening wil inderdaad. Ik ga het eerste even op mijn eigen LG testen hoe dat werkt.

En voor wat betreft universele afstandsbedieningen... Die kunnen (volgens mij) niet wat de magic remote van LG kan, dwz dingen aanwijzen op het scherm. Vind ik ideaal voor oudjes ;). Daarnaast hebben universele ab's volgens mij ook nog geen Netflix knop. Als deze er wel zijn (dus met aanwijsfunctie en Netflix knop) hoor ik het graag!
De magic remote kan ook gewoon gebruikt worden met de IPTV ontvanger van KPN. Dus je kan gewoon zappen met die Magic Remote en die ab van KPN compleet achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
krakendmodem schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:45:
[...]

De magic remote kan ook gewoon gebruikt worden met de IPTV ontvanger van KPN. Dus je kan gewoon zappen met die Magic Remote en die ab van KPN compleet achterwege laten.
Oh echt? Dat zou perfect zijn, dan hoef ik ook het abonnement niet over te sluiten. Alhoewel ik uiteraard de voorkeur geef aan glasvezel. Weet je toevallig welke iptv ontvanger dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat aanwijzen met zo'n magic remote en oudere mensen was bij mij geen succes. Het aanwijzen op zich wel, maar daarna gaan ze op de afstandsbediening kijken waar back/enter ook alweer zat en is de cursor inmiddels meters verschoven... |:( Dat point en click werkt alleen als je blindelings weet te klikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 08:46
Thodekroo schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:04:
[...]

Oh echt? Dat zou perfect zijn, dan hoef ik ook het abonnement niet over te sluiten. Alhoewel ik uiteraard de voorkeur geef aan glasvezel. Weet je toevallig welke iptv ontvanger dat is?
Arris VIP2952 v2 met een LG OLED 65CX6LA

https://forum.kpn.com/int...ostid=1043771#post1043771

[ Voor 15% gewijzigd door krakendmodem op 03-01-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jadjong schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:59:
Dat aanwijzen met zo'n magic remote en oudere mensen was bij mij geen succes. Het aanwijzen op zich wel, maar daarna gaan ze op de afstandsbediening kijken waar back/enter ook alweer zat en is de cursor inmiddels meters verschoven... |:( Dat point en click werkt alleen als je blindelings weet te klikken.
Dat hoef je niet perse te gebruiken he.
Pagina: 1