Backup in .DSK formaat niet meer leesbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 22:24
Ik heb een 256GB .DSK bestand wat volgens mij een backup is van een oude MacBook. Dit bestand staat op een NTFS (windows) schijf externe schijf. Helaas lukt het mij niet om het .DSK bestand te mounten/openen in Mac OSX, ook niet na het kopiëren van het bestand naar de lokale schijf van een Mac.

In principe zou Disk Utility het bestand moeten kunnen lezen/openen, maar als ik Open Disk Image selecteer is het betreffende bestand grijs en niet te selecteren.

Heeft iemand een idee met welke software ik een .DSK backup zou moeten kunnen lezen in Mac?

Het enige wat mij nog gelukt is met een demo van R-Studio Recovery zien dat de bestanden er inderdaad nog allemaal opstaan/leesbaar zijn.

Beste antwoord (via MailMan op 05-01-2021 20:08)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Dsk is van DiskDup, backup software uit het OS9 tijdperk.
Kon je maximaal op OS X 10.4 Tiger draaien onder Classic.

Helaas zal je hem waarschijnlijk alleen kunnen lezen op een Mac die nog in Classic kan starten.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget1962
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-09 17:27
https://www.filetypeadvisor.com/extension/dsk
Dat lijkt wel heel oud.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Mja ik herinner me niet precies meer hoe ik deze backup gemaakt heb, maar het is volgens mij van een MacBook uit ±2007. Misschien niet het meest handige formaat gekozen destijds :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget1962
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-09 17:27
kan Schijfhulpprogramma er niets mee? Archief / Open schijfkopie ?
oh reeds geprobeerd zie ik....

[ Voor 19% gewijzigd door iGadget1962 op 03-01-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
iGadget1962 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:57:
kan Schijfhulpprogramma er niets mee? Archief / Open schijfkopie ?
Dat is Disk Utility toch? Die kan er niet echt iets mee. Daar is het dus greyed out en geeft een foutmelding bij openen als ik het rename naar .img. Zou even moeten proberen om te achterhalen welke melding precies.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Dsk is van DiskDup, backup software uit het OS9 tijdperk.
Kon je maximaal op OS X 10.4 Tiger draaien onder Classic.

Helaas zal je hem waarschijnlijk alleen kunnen lezen op een Mac die nog in Classic kan starten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-08 23:07
Het enige wat mij nog gelukt is met een demo van R-Studio Recovery zien dat de bestanden er inderdaad nog allemaal opstaan/leesbaar zijn.
Mjah... het programma is niet heel goedkoop maar kost ook niet de wereld. De vraag is of de bestanden die er nog op staan je die $80 waard zijn, of dat je meer gewoon nieuwsgierig bent.

http://emiellensink.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Emiel L schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:08:
[...]

Mjah... het programma is niet heel goedkoop maar kost ook niet de wereld. De vraag is of de bestanden die er nog op staan je die $80 waard zijn, of dat je meer gewoon nieuwsgierig bent.
Ja ik overweeg ook serieus om die ±66 Euro neer te leggen aangezien ik me voor kan stellen het vaker te gebruiken. En een deel van de bestanden wil ik ook zeker wel terug.

Doe nog een poging om Mac OS 10.4 (Tiger) op die oude laptop te zetten en te kijken of dat helpt. Begrijp alleen niet helemaal hoe ik destijds een .DSK backup heb gemaakt met die laptop als er een nieuwere OS opstond die geen .DSK ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Hmm Tiger kan dus niet eens draaien op de MacBook, omdat die MacBook met een Intel Core Duo CPU blijkbaar te nieuw is. Geen idee hoe ik dan aan een .DSK backup kom.

Wil best geld neerleggen voor R-Studio maar als iemand nog gratis recovery software voor Mac kent dan wil ik dat eerst wel eens proberen :)
Pagina: 1