de perceelgrens is bij ons afgemaakt met een rasterafsluiting, op die rasterafsluiting is er een groen doek aangebracht, blijkbaar door onze buurman (dat was voor wij in het huis kwamen) geplaatst. Wij willen dit doek nu vervangen naar iets anders (riet tegen de afsluititng). Meneer eist dat wij dat doek moeten laten hangen omdat hij privacy wil (?) en dreigt met een rechtzaak als we toch hiermee verder doen. Wat kunnen wij hiermee doen? Moet hij dit niet aan zijn kant van de perceelgrens doen als hij perse dat doek wil? Daarnaast heeft hij klimop knal tegen de afsluiting geplaatst, alsook boompjes die een haag zullen vormen (beide niet op de wettelijke afstand ben ik nu te weten gekomen).
Gesprek aangaan en kijken hoe jullie het zo kunnen oplossen dat het voor jullie allebei fijn wonen is.
het gesprek zijn wij al aangegaan, daarom dat hij eist dat het moet blijven hangen, ... maar het staat op onze grond.... en eist met een rechtzaak als we het toch zouden verwijderen, maar zelf heeft die diverse overtredingen begaan inmiddels. :-p
Eigenlijk is dit de enige reële optie. Je zult naar alle waarschijnlijkheid nog langer buren zijn en naast elkaar wonen. Hierdoor ben je 'tot elkaar veroordeeld' als het om dit soort zaken gaat. Je kan dan prachtig gaan schermen met de wet en wat wel en niet mag maar een beschadigde relatie is veel problematischer dan je gelijk halen voor de rechter. Geldt ook voor de buurman uiteraard, maar helaas moet er in een situatie als deze in ieder geval één partij het verstandigst zijn. Althans daar begint het.Grove den schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:22:
Gesprek aangaan en kijken hoe jullie het zo kunnen oplossen dat het voor jullie allebei fijn wonen is.
Wonen jullie er pas net? Hebben jullie je ook afgevraagd waarom de buurman zo fel is? Is er al iets anders voorgevallen?
Wij hebben ook niet zulke makkelijke buren. De tijd om goed kennis te maken ontbrak toen we er net kwamen wonen (fulltime baan, parttime studie ernaast, verbouwing en andere persoonlijke factoren). Dat hielp absoluut niet. Elkaar goed kennen en een basale relatie opbouwen is belangrijk.
Edit: de wijze waarop je schrijft, o.a. over "overtredingen", is hopelijk niet veelzeggend over de wijze wáárop je het gesprek aangaat. Het gaat hierbij niet om gelijk maar om er samen uit te komen. Wettelijke bepalingen zijn daarbij natuurlijk ook wel belangrijk maar in goed overleg kan je overal van afwijken. Dit soort afspraken kunnen er in het verleden zijn geweest. Voor jullie niet makkelijk maar wel iets om rekening mee te houden in de benadering van de buren. Spiegel dus ook vooral goed op je eigen handelen, dat is bovendien ook het enige waar je invloed op hebt.
[ Voor 20% gewijzigd door bazzemans op 03-01-2021 08:37 ]
wij wonen er al langer, en meneer reageert waarschijnlijk zo heftig om een 'schok-effect' te krijgen , zij zijn gewoon om altijd hun zin te krijgen. Zij lappen alle wetgeving ook aan hun laars. Er is tot op heden nog niet echt iets voorgevallen. En een goede band met hen interesseert ons niet echt.
Een basale verstandhouding != goede band. Dat gezegd hebbende, met sommige mensen is het ook daadwerkelijk ondoenlijk. Sterkte als je in zo'n situatie zit. Deze mensen krijgen vaak (grotendeels) hun zin, omdat dit veelal ook de enige optie is om er te kunnen blijven wonen en "het probleem" op te lossen.
Je gelijk halen via "wettelijke bepalingen" zal je niet helpen bij je wooncomfort. Zijn dreigement van de rechter is hoogstwaarschijnlijk slechts een dreigement. Maar geloof me, er zijn véél ergere dingen die de buurman kan doen om je woongenot te dwarsbomen. Pick your battles wisely.
Je gelijk halen via "wettelijke bepalingen" zal je niet helpen bij je wooncomfort. Zijn dreigement van de rechter is hoogstwaarschijnlijk slechts een dreigement. Maar geloof me, er zijn véél ergere dingen die de buurman kan doen om je woongenot te dwarsbomen. Pick your battles wisely.
ja, met die mensen is geen land te bezeilen. Maar intussen heb ik nog niet echt concreet een antwoord op mijn vraag. DIt topic mag voor mijn part gesloten worden.
ik wens u een fijne dag toe.
Jouw buurman heeft geen reet te vertellen over jouw kant van de schutting. Je hebt geen toestemming of overleg nodig. Vertel hem dat gewoon i.p.v. vragen of zijn doek alsjeblieft van jouw kant van de schutting mag.
Dit soort mensen hebben wat tegengas nodig. Als de buurman jou wilt etteren kun je vast wel iets vinden om met minstens gelijke munt terug te slaan. Tegen een grote bek helpt alleen een nog grotere bek.
Dit soort mensen hebben wat tegengas nodig. Als de buurman jou wilt etteren kun je vast wel iets vinden om met minstens gelijke munt terug te slaan. Tegen een grote bek helpt alleen een nog grotere bek.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ah dus zo ontstaan die burenruzies waar buurtbemiddeling voor nodig is.evilution schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:41:
Jouw buurman heeft geen reet te vertellen over jouw kant van de schutting. Je hebt geen toestemming of overleg nodig. Vertel hem dat gewoon i.p.v. vragen of zijn doek alsjeblieft van jouw kant van de schutting mag.
Blijft toch bij goed overleg, maar uiteindelijk mag jij zelf bepalen wat er aan jou kant gebeurd. Wil meneer de buurman privacy, dan zal hij zelf toch een doek moeten hangen.scouts schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:40:
ja, met die mensen is geen land te bezeilen. Maar intussen heb ik nog niet echt concreet een antwoord op mijn vraag. DIt topic mag voor mijn part gesloten worden.
( let wel, als je gewoon dat doek eraf rost dan zal de verstandhouding niet goed komen met de buurman )
Er zijn 3 mogelijkheden:
1. de groene doek staat op de erfgrens. Je moet eerst overleggen of je deze mag vervangen, je kunt dan de kosten delen, wil de buurman niet betalen mag je hem op eigen kosten vervangen.
2. de groene doek staat op eigen grond, je mag deze vervangen en op de erfgrens iets terug plaatsen. Dan moet je wel weer overleggen met de buurman. Vervangen op eigen grond mag zonder overleg.
3. De groene doek staat op grond van de buurman. Je mag er niks mee doen, maar wel in overleg iets op erfgrens plaatsen, of zonder overleg iets op eigen grond.
In alle gevallen is een overleg tussen jou en de buurman het eerste uitgangspunt. Het mooiste is een schutting waar jullie beide aan mee betalen op de erfgrens en waar jullie beide van kunnen genieten.
1. de groene doek staat op de erfgrens. Je moet eerst overleggen of je deze mag vervangen, je kunt dan de kosten delen, wil de buurman niet betalen mag je hem op eigen kosten vervangen.
2. de groene doek staat op eigen grond, je mag deze vervangen en op de erfgrens iets terug plaatsen. Dan moet je wel weer overleggen met de buurman. Vervangen op eigen grond mag zonder overleg.
3. De groene doek staat op grond van de buurman. Je mag er niks mee doen, maar wel in overleg iets op erfgrens plaatsen, of zonder overleg iets op eigen grond.
In alle gevallen is een overleg tussen jou en de buurman het eerste uitgangspunt. Het mooiste is een schutting waar jullie beide aan mee betalen op de erfgrens en waar jullie beide van kunnen genieten.
[ Voor 3% gewijzigd door BasvanS op 03-01-2021 07:56 ]
Out of the box denken. Jullie willen riet, hij wil groen doek. Is het riet tegen het groene doek plaatsen een optie? Hij blij, jullie blij.
Het is een compromis, dat weet ik. Het is aan jullie kant en als ik het goed begrijp staat de erfafscheiding op jullie grond. Als dat inderdaad zo is staan jullie in je recht om er mee te doen wat je wil, maar een verminderd woongenot door een terroriserende (of wat hij zelf zegt procederende) buurman lijkt mij toch een heel stuk vervelender.
Het is een compromis, dat weet ik. Het is aan jullie kant en als ik het goed begrijp staat de erfafscheiding op jullie grond. Als dat inderdaad zo is staan jullie in je recht om er mee te doen wat je wil, maar een verminderd woongenot door een terroriserende (of wat hij zelf zegt procederende) buurman lijkt mij toch een heel stuk vervelender.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Wat @RvL ook zegt lijkt mij een goede oplossing.
Mede omdat je aangeeft dat er klimop staat.
Klimop sloopt je rieten matten binnen een jaar.
Ik zou overigens wilgentenen gebruiken, die gaan veel langer mee.
Mede omdat je aangeeft dat er klimop staat.
Klimop sloopt je rieten matten binnen een jaar.
Ik zou overigens wilgentenen gebruiken, die gaan veel langer mee.
Jep, die ontstaan door een buur die voor een ander gaat bepalen wat die wel en niet mag in z'n eigen tuin. Daar moet je gelijk zo bot mogelijk korte metten mee maken. Iets met zachte heelmeesters en zo.bazzemans schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:42:
[...]
Ah dus zo ontstaan die burenruzies waar buurtbemiddeling voor nodig is.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Verwijderd
Als ik het goed begrijp, is er een gemeenschappelijke afscheiding in de vorm van een raster-hekwerk. Aan de kant van de TS is daar een doek tegen gespannen en aan de kant van de buurman staat beplanting. In dat geval is het doek geen onderdeel van de gemeenschappelijke erfafscheiding en heeft de buurman daar gewoon niets over te zeggen. Persoonlijk had ik hem veel succes gewenst met het voorbereiden van zijn rechtzaak en had ik dat doek er gewoon afgehaald. Als hij privacy wil, dan is dat geen probleem zolang hij dat zelf maar aan zijn kant van de afscheiding realiseert.
Ik hecht geen waarde aan een goede verstandhouding met zulke mensen. Lekker in hun sop gaar laten koken.
Ik hecht geen waarde aan een goede verstandhouding met zulke mensen. Lekker in hun sop gaar laten koken.
Als de buurman van TS privacy wil zou hij een beroep kunnen doen op BW 5 art 49:Verwijderd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:09:
Als hij privacy wil, dan is dat geen probleem zolang hij dat zelf maar aan zijn kant van de afscheiding realiseert.
Ik zou dat doek lekker laten hangen en het riet er voor zetten, want als je de discussie met de buurman aangaat kan hij zich hierop beroepen en je verplichten mee te betalen aan een twee meter hoge muur. Lijkt me dat je dan liever dat doek hebt.Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.
It takes two to tango. Ik zou niet graag jouw buurman zijn.evilution schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:05:
[...]
Jep, die ontstaan door een buur die voor een ander gaat bepalen wat die wel en niet mag in z'n eigen tuin. Daar moet je gelijk zo bot mogelijk korte metten mee maken. Iets met zachte heelmeesters en zo.
Na 23 minuten nog geen antwoord op je vraag.. en dus meteen het topic willen sluiten?scouts schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:40:
Geduld is niet echt uw sterkste eigenschap wel?
In mijn ogen zegt dit zoveel over TS, ook alles is de schuld van de buurman en zelfreflectie is ver te zoeken. Ik zeg.. waar twee vechten (en schermen met rechtzaken?) hebben twee schuld.
Overigens snap ik de reactie van de buurman ook wel.. Privacy in mijn tuin vind ik toch ook wel erg prettig.
Als je graag een andere schutting wilt dan zet je dat er toch tegen de bestaande aan? Dat geneuzel met schuttingen en buren die moeilijk doen snap ik echt niet.
*sowieso
Want? Jij bent zo iemand als de buurman van TS die bepaalt wat TS wel of niet mag in z'n eigen tuin? In dat geval wil je mij inderdaad niet als buurman.bazzemans schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:17:
[...]
It takes two to tango. Ik zou niet graag jouw buurman zijn.
Als jouw lontje in het overleg met de buur net zo kort is, dan snap ik dat 't fout gaat.scouts schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:40:
Erf afscheiding is één van de weinige dingen waarvan in de wet geregeld is 'je moet het samen doen', als in 'je bent samen verantwoordelijk voor een deugdelijke erfafscheiding'. In moderne bouwprojecten zie je zelfs dat daarom er allerlei regels over die erfafscheiding in de vorm van erfdienstbaarheden en kwalitatieve verplichtingen vastgelegd worden.
Het lastigste van die erafscheiding is dat 'ie ook nog eens een keer op de perceelsgrens moet staan. Nu lijkt het aanlokkelijk 'zet maar op eigen terrein', maar daarmee zet je meteen de deur wagenwijd open voor verjaring.
Overleg, bemiddeld, procederen. Dat is de volgorde om dit aan te vliegen.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Nee, omdat ik geen behoefte heb aan een buurman die niet voor de dialoog maar zijn eigen botte gelijk kiest.evilution schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:27:
[...]
Want? Jij bent zo iemand als de buurman van TS die bepaalt wat TS wel of niet mag in z'n eigen tuin? In dat geval wil je mij inderdaad niet als buurman.
Mind you dat je hier maar één kant van het verhaal leest en TS zal echt niet gaan schrijven dat hij zelf ook geen ruimte geeft voor dialoog (bijvoorbeeld, ik zeg niet dat het zo is, maar houdt hier rekening mee voordat je conclusies trekt)bazzemans schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:29:
[...]
Nee, omdat ik geen behoefte heb aan een buurman die niet voor de dialoog maar zijn eigen botte gelijk kiest.
*sowieso
Met zo’n houding kan je beter gelijk de buurtbemiddeling bellen.scouts schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:40:
Dat wordt de komende jaren nog lachen met over en weer treiteren enzo...
Ik kan me niet voorstellen dat je buurman in een eerste gesprek over het aanpassing van de afscheiding gelijk met een rechtszaak dreigt als er nog niet iets eerder is voorgevallen. Dit komt over als een ‘dat is de druppel!!1!!11!’ reactie.
Je kan toch prima samen bedenken wat je er wil maken? En als hij z’n doek wil houden dan zet je toch gewoon je eigen oplossing er tegenaan...
Volgens mij quote en reageer je nu op de verkeerdeDonJunior schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:31:
[...]
Mind you dat je hier maar één kant van het verhaal leest en TS zal echt niet gaan schrijven dat hij zelf ook geen ruimte geeft voor dialoog (bijvoorbeeld, ik zeg niet dat het zo is, maar houdt hier rekening mee voordat je conclusies trekt)
Verwijderd
Zoals de buurman van TS, bedoel je? Die stelt immers dat hij bepaalt hoe de erfafscheiding aan de kant van TS er precies uit moet zien en stelt alvast rechtzaken in het vooruitzicht als TS zich niet aan zijn regels houdt.bazzemans schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:29:
[...]
Nee, omdat ik geen behoefte heb aan een buurman die niet voor de dialoog maar zijn eigen botte gelijk kiest.
Dat moet je gewoon direct plat slaan. Hij gaat maar lekker de baas spelen met zijn hond.
Ik zou TS overigens adviseren om geen riet te gebruiken, maar bamboeschermen of iets van kunststof (imitatie dus). Rietschermen zijn erg goedkoop, maar ook relatief kwetsbaar.
Pertinent mee oneens. Over het algemeen dreigt een buurman niet gelijk met rechtzaken dan is er veelal iets anders aan de hand of is er eerder iets voorgevallen (al dan niet met de andere buren of vorige bewoners).Verwijderd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:37:
[...]
Zoals de buurman van TS, bedoel je? Die stelt immers dat hij bepaalt hoe de erfafscheiding aan de kant van TS er precies uit moet zien en stelt alvast rechtzaken in het vooruitzicht als TS zich niet aan zijn regels houdt.
Dat moet je gewoon direct plat slaan. Hij gaat maar lekker de baas spelen met zijn hond.
Alleen in het geval van een die-hard tokkie dan is er echt geen dialoog mogelijk, in vrijwel alle andere gevallen wel. Direct platslaan zorgt dan (toekomstig) voor grotere problemen/overlast.
Ik zou echt niet een buurman willen hebben die gelijk alles platslaat als ik ergens overlast van heb in zijn tuin. In alle redelijkheid moeten we daarover kunnen praten. Echt onbegrijpelijk dat mensen zo kort door de bocht kunnen zijn.
Jantje ongeduldscouts schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:40:
Verwijderd
Daar zitten ook wat haken en ogen aan hoor. Ook dan zullen ze er samen uit moeten komen over het soort muur. Lukt dat niet, dan gaat de rechter een oplossing bedenken om de impasse te doorbreken. Dat kan ook zijn dat ieder verplicht wordt om zelf iets neer te zetten. Dat kan ook negatief uitpakken voor de buurman.Tom-Z schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:13:
[...]
Als de buurman van TS privacy wil zou hij een beroep kunnen doen op BW 5 art 49:
[...]
Ik zou dat doek lekker laten hangen en het riet er voor zetten, want als je de discussie met de buurman aangaat kan hij zich hierop beroepen en je verplichten mee te betalen aan een twee meter hoge muur. Lijkt me dat je dan liever dat doek hebt.
Door de manier van reageren krijg ik toch het idee dat het probleem niet (volledig) bij de buurman ligtscouts schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:40:
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Binnen een half uur het niet door jouw gewenste antwoord en dan de topic al willen sluiten zegt genoeg over jou en manier van discussie met je buurman, misschien moet je leren te accepteren dat je niet altijd stante pede je zin krijgt.
U komt mij over als een niet heel erg prettig persoon en ik benijd uw buurman niet.
U komt mij over als een niet heel erg prettig persoon en ik benijd uw buurman niet.
[ Voor 16% gewijzigd door D.deJong op 03-01-2021 08:56 ]
Verwijderd
Ik weet uit ervaring dat praten niet altijd helpt. Natuurlijk ga je op zoek naar een oplossing die voor beiden werkt, maar als 1 partij daar niet in meegaat dan houdt het daar gewoon op. De buurman van TS wil privacy. Dat kan ook op andere manieren. Daarvoor hoef je je buren geen groen doek aan hun kant "op te leggen". Dat doek kan prima vervangen worden door bijvoorbeeld een riet- of bamboescherm, met behoud van privacy. Ik vind het een beetje raar dat buren aan hun kant moeten zorgen voor privacy aan de andere kant. De buurman vond privacy blijkbaar niet belangrijk genoeg om dat doek aan zijn eigen kant te hangen.bazzemans schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:44:
[...]
Pertinent mee oneens. Over het algemeen dreigt een buurman niet gelijk met rechtzaken dan is er veelal iets anders aan de hand of is er eerder iets voorgevallen.
Alleen in het geval van een die-hard tokkie dan is er echt geen dialoog mogelijk, in vrijwel alle andere gevallen wel. Direct platslaan zorgt dan (toekomstig) voor grotere problemen/overlast.
Ik zou echt niet een buurman willen hebben die gelijk alles platslaat als ik ergens overlast van heb in zijn tuin. In alle redelijkheid moeten we daarover kunnen praten. Echt onbegrijpelijk dat mensen zo kort door de bocht kunnen zijn.
Simpelste oplossing: hang het doek aan de kant waar de behoefte bestaat. Als de buurman het doek niet wil, dan snapt hij ook donders goed dat TS het ook niet wil.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2021 09:17 ]
Dan zijn wij het dus niet oneens. Alleen betoogde je hiervoor nog dat je het gelijk moet platslaanVerwijderd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:14:
[...]
Ik weet uit ervaring dat praten niet altijd helpt. Natuurlijk ga je op zoek naar een oplossing die voor beiden werkt, maar als 1 partij daar niet in meegaat dan houdt het daar gewoon op.
Daar zit echter nog heel veel voor en tussen, zoals je nu ook zelf aangeeft. Het verhaal van TS komt op mij over alsof daar meer achter schuil gaat of dat TS een directe oplossing wil die compleet in zijn straatje past. Lees: hij wil gelijk krijgen. Zo werkt het nu eenmaal in de praktijk niet (alle wettelijke bepalingen ten spijt).
Edit: neem maar eens contact op met de omgevingsdienst/gemeente. Eerste advies: ga met elkaar het gesprek aan.
[ Voor 7% gewijzigd door bazzemans op 03-01-2021 09:20 ]
De informatie in dit topic is zo sumier dat we er eigenlijk niets zinnigs over kunnen roepen. TS geeft aan in de OP dat het doek is geplaatst door de buurman. Hier gaat het wat mij betreft al mis; hoezo hangt het doek dan aan de kant van TS; is de buurman de tuin van TS ingegaan om daar een doek te hangen? Verder weten we natuurlijk niet hoe deze hele discussie is verlopen. Ik ga er even vanuit dat niemand graag dwars door de erfscheiding naar de buren kijkt dus het lijkt me vanzelfsprekend dat je i.p.v. het doek iets anders regelt, maar is dit ook aan de buurman kenbaar gemaakt? Of is de buurman slechts medegedeeld dat het groene doek verwijderd gaat worden (want het hangt aan 'onze kant' dus wij mogen dat) zonder verdere tekst in uitleg? In dat geval begrijp ik best dat de buurman begint te stuiteren. Tot slot geeft TS aan riet te willen plaatsen; ik begrijp niet zo goed waarom het groene doek daarvoor moet wijken? Het riet kan toch prima tegen het doek aan geplaatst worden? Zoveel vragen...Verwijderd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:14:
[...]
Ik weet uit ervaring dat praten niet altijd helpt. Natuurlijk ga je op zoek naar een oplossing die voor beiden werkt, maar als 1 partij daar niet in meegaat dan houdt het daar gewoon op. De buurman van TS wil privacy. Dat kan ook op andere manieren. Daarvoor hoef je je buren geen groen doek aan hun kant "op te leggen". Dat doek kan prima vervangen worden door bijvoorbeeld een riet- of bamboescherm, met behoud van privacy. Ik vind het een beetje raar dat buren aan hun kant moeten zorgen voor privacy aan de andere kant. De buurman vond privacy blijkbaar niet belangrijk genoeg om dat doek aan zijn eigen kant te hangen.
Simpelste oplossing: hang het doek aan de kant waar de behoefte bestaat.
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Waarom zou TS om te beginnen dat doek weg willen halen als er toch iets tegenop gaat
Hee, we kunnen wel verder kletsen hier, maar TS heeft afgehaakt
Verwijderd
Als de buurman begint over rechtzaken als zijn regels niet nageleefd worden, dan sla ik dat inderdaad direct plat. Dan mag hij de daad bij het woord voegen.bazzemans schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:19:
[...]
Dan zijn wij het dus niet oneens. Alleen betoogde je hiervoor nog dat je het gelijk moet platslaan.
Daar zit echter nog heel veel voor en tussen, zoals je nu ook zelf aangeeft. Het verhaal van TS komt op mij over alsof daar meer achter schuil gaat of dat TS een directe oplossing wil die compleet in zijn straatje past. Lees: hij wil gelijk krijgen. Zo werkt het nu eenmaal in de praktijk niet (alle wettelijke bepalingen ten spijt).
Ik begrijp uit de TS dat er overleg geweest is en dat de uitkomst was: laten hangen of rechtzaak. Dan zou ik dus voor de rechtzaak gaan.
Overleg werkt alleen als er aan 2 kanten ruimte is en de intentie om tot een oplossing te komen. Wij hadden destijds te maken met een schutting van deels 1m hoog. Daar wilden we vanaf, omdat we ook wat privacy wilden en onze dochter doorkreeg dat ze over dat lage stuk schutting kon klimmen (was een soort ladder, met horizontale planken. De buren waren alleen erg gehecht aan hun uitzicht op de tuinen van anderen en gingen nergens aan meewerken. Heb ze nog aangeboden om bij te dragen aan een nette afwerking aan hun kant, maar er was gewoon 0,0 ruimte. Toen besloten om het lage deel dicht te zetten op onze grond met plantenbakken met 1,8m schermen erachter. Pas toen ze doorhadden dat dat hun situatie alleen maar vervelender zou maken, kwam er beweging.
Gelukkig hebben we nu nog maar 3 meter schutting tussen ons en de buren. Daar heeft ieder gewoon naar smaak iets neergezet. Alleen de palen zijn gezamenlijk. Als de buurman iets anders wil, dan is dat geen probleem: ik help hem misschien zelfs wel even in dat geval. De rest van ons perceel grenst niet aan een ander perceel.
Verwijderd
Tjah dat is net zo onzinnig als het 'geklaag' van de buurman over privacy. Want als er riet tegen komt is die privacy weer terug. Je hebt dan een halve dag ofzo even niks tegen het hek op zitten?Yucon schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:22:
Waarom zou TS om te beginnen dat doek weg willen halen als er toch iets tegenop gaat
Hier speelt meer en ts gaat daar verder niet meer op in.
TS is al weer weg met zijn vers geregistreerde accountje.
Mee eens. Alles is ook wel gezegd denk ik. Slotje.maartend schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:40:
Hee, we kunnen wel verder kletsen hier, maar TS heeft afgehaakt
@Verwijderd: agree to (partially) disagree. (Zoveel verschillen we niet
Verwijderd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:42:
[...]
De rest van ons perceel grenst niet aan een ander perceel.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Alles wat hier gezegd wordt in dit topic is precies wat er mis is met onze maatschappij. In principe is het hekwerk de afscheiding tussen de tuinen, deze staat immers op de erfgrens.
In principe zou ik als bewoner alles wat op dit hekwerk is aangebracht (aan mijn zijde) zonder overleg kunnen weghalen. Natuurlijk gelden de wettelijke bepalingen mbt privacy, maar het is natuurlijk van de zotte dat de buren kunnen bepalen wat ik in mijn tuin tegen de afscheiding moet plaatsen.
Het creëren van privacy gaat in dit geval (op de erfgrens) in overleg, of na eigen inzicht op eigen grond.
Maar tegenwoordig vind iedereen zichzelf zo belangrijk dat de ander rekening moet houden met mij en moet doen wat voor mij goed is (buurman ts). Niet mensen direct durven aan spreken op hun gedrag (ts).
Ik baseer dit trouwens op de opening post, die niet echt uitgebreid is, maar ja.....er is denk ik al genoeg hier gezegd over te.
In principe zou ik als bewoner alles wat op dit hekwerk is aangebracht (aan mijn zijde) zonder overleg kunnen weghalen. Natuurlijk gelden de wettelijke bepalingen mbt privacy, maar het is natuurlijk van de zotte dat de buren kunnen bepalen wat ik in mijn tuin tegen de afscheiding moet plaatsen.
Het creëren van privacy gaat in dit geval (op de erfgrens) in overleg, of na eigen inzicht op eigen grond.
Maar tegenwoordig vind iedereen zichzelf zo belangrijk dat de ander rekening moet houden met mij en moet doen wat voor mij goed is (buurman ts). Niet mensen direct durven aan spreken op hun gedrag (ts).
Ik baseer dit trouwens op de opening post, die niet echt uitgebreid is, maar ja.....er is denk ik al genoeg hier gezegd over te.
Verwijderd
Formeel is de openbare weg en een brandgang natuurlijk ook (onderdeel van) een perceel. In dat opzicht heb je gelijk.
Om het nog ingewikkelder te maken: ik heb formeel 3 percelen, maar er grenst er maar 1 aan "buren".
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2021 10:14 ]
Sorry @Verwijderd ik ben net wakker en zag jou post.. kon het niet laten.
Inhoudelijk heeft reageren inderdaad geen zin meer nu de TS is afgehaakt.
Sowieso heeft dat al geen zin, elke buurman/vrouw is anders.
En elke combinatie van mensen is er anders.
Dus zal elk gesprek anders lopen of zullen alle reacties weer anders zijn.
Kan alleen maar toevoegen: ga in gesprek, een blijf dat, echter wel tot alle redelijkheid.
De wetgeving is er echter wel duidelijk over, daar wordt al regelmatig aan gerefereerd in dit topic.
Dus blijkt een gesprek onmogelijk of loopt het vast, trek dan je plan met deze wetgeving in gedachten.
Inhoudelijk heeft reageren inderdaad geen zin meer nu de TS is afgehaakt.
Sowieso heeft dat al geen zin, elke buurman/vrouw is anders.
En elke combinatie van mensen is er anders.
Dus zal elk gesprek anders lopen of zullen alle reacties weer anders zijn.
Kan alleen maar toevoegen: ga in gesprek, een blijf dat, echter wel tot alle redelijkheid.
De wetgeving is er echter wel duidelijk over, daar wordt al regelmatig aan gerefereerd in dit topic.
Dus blijkt een gesprek onmogelijk of loopt het vast, trek dan je plan met deze wetgeving in gedachten.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Heb jij een hoogoplopend conflict met iemand door overlast of een extreme burenruzie die onopgelost blijft? Heb je daarbij écht de hulp van Mr. Frank Visser nodig? Ruzie over de erfgrens, schutting of een familieruzie. Neem contact op met Mr. Frank Visser! Vul het formulier in of bel nu met 020-2442440
https://kijkers.tv/aanmel...ank-visser-doet-uitspraak
Tja wat moet ik zeggen, misschien niet in netjes, maar als ik zie hoe de topic starter hier communiceert en na 23 minuten de handoek hier ook al in de ring gooit, kan hij beter contact opzoeken met Meester Frank Visser. Beetje rellen op TV en iedereen weet waar hij aan toe is
Daar hebben we toch allemaal iets aan
https://kijkers.tv/aanmel...ank-visser-doet-uitspraak
Tja wat moet ik zeggen, misschien niet in netjes, maar als ik zie hoe de topic starter hier communiceert en na 23 minuten de handoek hier ook al in de ring gooit, kan hij beter contact opzoeken met Meester Frank Visser. Beetje rellen op TV en iedereen weet waar hij aan toe is
[ Voor 3% gewijzigd door boswandeling op 03-01-2021 10:17 ]
Zie je wel! De aarde is rond; net zoals een pannekoek1
7400 Wp op het dak
Binnen een half uur is het antwoord niet naar wens en je stapt je eigen topic gewoon uit? Ik vraag me ten zeerste af of het probleem bij je buurman ligt met deze houding.scouts schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:40:
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
scouts schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:40:
Dus om deze vraag te stellen heb je speciaal een account aangemaakt maar je kan niet langer dan 24 minuten wachten voor een wenselijk antwoord? Waarom dan überhaupt een topic openen. Echt triest dit.scouts schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:40:
Hier op GOT willen mensen graag met je meedenken en oplossingen aandragen. Ja, hier zullen ook antwoorden tussen zitten die niet in je straatje passen.
Jij ook een heel fijne dag gewenst en doe de groeten aan je buurman
Je kan er zelf toch riet tegen plaatsen? Ik begrijp je buurman wel een beetjescouts schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:17:
de perceelgrens is bij ons afgemaakt met een rasterafsluiting, op die rasterafsluiting is er een groen doek aangebracht, blijkbaar door onze buurman (dat was voor wij in het huis kwamen) geplaatst. Wij willen dit doek nu vervangen naar iets anders (riet tegen de afsluititng). Meneer eist dat wij dat doek moeten laten hangen omdat hij privacy wil (?) en dreigt met een rechtzaak als we toch hiermee verder doen. Wat kunnen wij hiermee doen? Moet hij dit niet aan zijn kant van de perceelgrens doen als hij perse dat doek wil? Daarnaast heeft hij klimop knal tegen de afsluiting geplaatst, alsook boompjes die een haag zullen vormen (beide niet op de wettelijke afstand ben ik nu te weten gekomen).
Wie zegt trouwens dat het op de erfscheiding staat? Kan ook zijn dat het een schutting is die neergezet is door de buurman omdat de vorige eigenaren een eigen schutting hadden en die hebben weggehaald?
In dat geval heb je niets over dat groene zeil te zeggen inderdaad. Staat het op de erfscheiding wel.
Hier hebben we een eigen schutting neergezetnet iets los van de originele schutting met worteldoek zodat de hydra van de buren niet meer door de schutting komt.
In dat geval heb je niets over dat groene zeil te zeggen inderdaad. Staat het op de erfscheiding wel.
Hier hebben we een eigen schutting neergezetnet iets los van de originele schutting met worteldoek zodat de hydra van de buren niet meer door de schutting komt.
Achja zo krijgen we misschien weer eens een nieuwe aflevering van Burenruzies.chrisborst schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:36:
[...]
Dus om deze vraag te stellen heb je speciaal een account aangemaakt maar je kan niet langer dan 24 minuten wachten voor een wenselijk antwoord? Waarom dan überhaupt een topic openen. Echt triest dit.![]()
Hier op GOT willen mensen graag met je meedenken en oplossingen aandragen. Ja, hier zullen ook antwoorden tussen zitten die niet in je straatje passen.
Jij ook een heel fijne dag gewenst en doe de groeten aan je buurman
Dit dus.Verwijderd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:14:
[...]
Simpelste oplossing: hang het doek aan de kant waar de behoefte bestaat. Als de buurman het doek niet wil, dan snapt hij ook donders goed dat TS het ook niet wil.
Bij de buurman aankondigen dat je het doek weghaalt en je het aan hem wil geven als hij zo graag wil dat er doek tegen de erfafscheiding hangt.
Vervolgens het doek voorzichtig en zo netjes mogelijk verwijderen, opvouwen en aan hem geven.
Procederen over een doek die aan de kant van de buurman hangt terwijl die buurman al aangekondigd heeft iets anders tegen de erfafscheiding aan te zetten wat net zo goed privacy geeft als dat doek? Vrij kansloos, dus het zal meer bluf zijn dan dat hij dat werkelijk meent. Zo te lezen is hij vooral bang voor inkijk in zijn tuin, als je uitlegt dat dat met die schermen niet het geval zal zijn zal het hem niet uitmaken.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()