(Mogelijk) vervangen van ultrawide

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-11-2025
Goedenavond allemaal,

Ik ben sinds de zomer ergens trotse eigenaar geweest van een LG UltraGear 34GN850-B. Het scherm bevalt vanaf moment een super en heb er elke dag plezier van.
Wel een nadeel. Ik heb de monitor in oktober terug moeten sturen vanwege dode pixels. Was allemaal super geregeld met retour en een vervangend scherm was onderweg. Ik blij!

Nu is deze week weer een probleem ontstaan, namelijk dat hij gewoonweg niet meer werkte. Scherm afgekoppeld en even later weer aangekoppeld. Beeld ging aan maar er was niets te zien, zelfs OSD kwam niet naar voren. Stroom afgekoppeld en rook branderige lucht. Niet goed dus en kon ook retour.

Webwinkel (weet niet of ik naam mag noemen) handelde dit weer goed af, maar gaf wel aan dat ze eerst willen onderzoeken of ze dit scherm nog wel willen verkopen en konden dus geen vervanging regelen. Voor mij vervelend, want het scherm bevalt super. Top is wel dat geld teruggestort wordt als retour binnen is.

Nu komt de volgende situatie:

Ik zoek een?
Vervangend scherm voor deze LG. Ergens wil ik exact dezelfde, want ik weet wat ik krijg en het bevalt goed (ik zie veel goede reviews ook). Ben ik een pechvogel of zal nr. 3 ook stuk gaan snel?

De kwestie is dus, hetzelfde scherm (met meerkosten, want goedkoper gekocht dan nu de prijs is) of zoeken naar een alternatief.

Eisen die ik heb:
- Ultrawide (34 inch beviel goed)
- Resolutie 3440x1440 (kleiner niet, hoger altijd bonus)
- Uitstekend om op te gamen
- Uitstekend om op te werken (programmeren)
- Hoge refreshrate (wat is goed genoeg? 100? 120? of echt 144?
- Extra kwaliteit als G-sync (compatible), HDR e.d. zou weer mooi meegenomen zijn)
- Displayport en HDMI
- VESA 100mm

Wat is je budget?
Heb hem voor 839 euro aangekocht. In principe kan ik iets bijleggen, maar moet niet veel duurder worden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, moet gewoon goed zijn. Ben wel wat huiverig bij de wat onbekende merken (maar kan gebrek aan kennis zijn, meer niet).

Wat ik al gevonden heb

Heb natuurlijk wel het een en ander gezocht, maar kan er nog niet echt een touw aan vastknopen. Ik zie bijvoorbeeld in onderstaande vergelijking prijsverschillen van 200/300+ euro met mijn LG, waarbij ik qua specs niet heel veel verschil zie.

Een voorbeeldvergelijking die ik heb gedaan (link).

Heeft iemand een suggestie of idee wat ik het beste kan doen? Toch de LG of een ander? En welke dan?

Bij voorbaat dank voor het meedenken :-)

Beste antwoord (via PRoCx op 05-01-2021 08:48)

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:20
Tja als ik eigenlijk zo naar je LG kijk is dat eigenlijk gewoon een perfect scherm op papier (en als ik alle user reviews zo lees ook in de praktijk). 160Hz, HDR10, het overtreft mijn Acer op alle vlakken wel.

Het is dat dat scherm toen nog niet te koop was maar als ik nu voor de keuze zou staan zeker die LG eigenlijk.
Ik zou de gok gewoon wagen het klinkt ook als gevalletje pech, dooie pixels kan bij elk scherm en merk wel voorkomen en staat ook weer los van dat een scherm er zomaar mee stopt, dat staat sowieso niet in verband. Je weet dat de support gewoon goed is uit eigen ervaring en het LG Benelux hoofdkantoor zit ook nog eens in Nederland.

Hoewel ik gewoon dik tevreden ben met mijn Acer moet ik er wel bij zeggen, met HDR10 heb ik geen ervaring maar ik lees in de gebruikers ervaringen wel dat je er eigenlijk wel "local dimming" bij wilt wat volgens mij het probleem van slechte zwart/donker waarden meteen elimineert, maar volgens mij hebben we het dan wel over schermen van rond de €2000

[ Voor 21% gewijzigd door Turismo op 03-01-2021 23:41 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Alle reacties

• Turismo
Ik heb zelf de pricewatch: Acer Predator X34P Zwart, die voldoet aan al je punten en eisen.

Als ik kijk naar je vergelijking zie ik al meteen het verschil tussen IPS en VA schermen, ik weet niet in hoeverre je daar in verdiept hebt hier overzichtje https://www.coolblue.nl/e...osing-a-gaming-panel.html

Komt er kortweg op neer dat IPS kleurgetrouwer is met betere viewing angles (dure schermen zoals de Acer die ik aangaf zijn fabrieksaf perfect voor gecalibreerd), VA zijn weer stuk beter in contrast waarden tussen licht en donker, maar zeer slechte viewing angle en kleuren.
Al zijn de afgelopen jaren de VA panelen er wel stukken op vooruit gegaan (check bijv. maar wat Linus Tech videos), het was pakweg 10 jaar terug echt beroerd dat je gewoon letterlijk niks zag als je er niet recht voor zat.

Ik weet dat er puristen zijn die altijd voor VA kiezen gezien ze meer waarde hechten aan contrast tussen licht en donker, omdat bepaalde games zich daar veel beter voor lenen en daardoor immersiever overkomen.
Bij IPS schermen is donker/zwart vaak niet echt donker/zwart door de backlight bleeding.
Dus dit is meer een kwestie van persoonlijke smaak waar je voorkeur naar toe neigt.

Kwa refresh rate zou ik zeggen minimaal 120Hz en meer is beter, maar daarboven wordt het wel zoals ze het mooi zeggen "Diminishing returns" tenzij je echt in de category 1% van pro gamer elite valt :P , dan altijd het hoogst, maar dat lijkt me niet gezien die nooit voor ultrawide gaan.

1 van de redenen wat mij overstag maakte om voor die Acer te gaan (gezien Acer mij als een soort budget merk overkwam) is omdat hetzelfde scherm ook word gebruikt in merken zoals Dell/Alienware.
En om het label Gsync (niet te verwarren met Gsync compatible) het moet voldoen aan een zeer strenge kwaliteits eis van Nvidia YouTube: Look what we found in NVIDIA's Top Secret Gaming Monitor Lab

Daarbij zie ik ook een aantal HDR10 panelen in je vergelijking zoals die LG die je zelf hebt, ik weet niet in hoeverre je daar waarde aan hecht en gebruik van hebt gemaakt.

[ Voor 49% gewijzigd door Turismo op 03-01-2021 13:48 ]

• PRoCx
Turismo schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:29:
Ik heb zelf de pricewatch: Acer Predator X34P Zwart, die voldoet aan al je punten en eisen.

Als ik kijk naar je vergelijking zie ik al meteen het verschil tussen IPS en VA schermen, ik weet niet in hoeverre je daar in verdiept hebt hier overzichtje https://www.coolblue.nl/e...osing-a-gaming-panel.html

Komt er kortweg op neer dat IPS kleurgetrouwer is met betere viewing angles (dure schermen zoals de Acer die ik aangaf zijn fabrieksaf perfect voor gecalibreerd), VA zijn weer stuk beter in contrast waarden tussen licht en donker, maar zeer slechte viewing angle en kleuren.
Al zijn de afgelopen jaren de VA panelen er wel stukken op vooruit gegaan (check bijv. maar wat Linus Tech videos), het was pakweg 10 jaar terug echt beroerd dat je gewoon letterlijk niks zag als je er niet recht voor zat.

Ik weet dat er puristen zijn die altijd voor VA kiezen gezien ze meer waarde hechten aan contrast tussen licht en donker, omdat bepaalde games zich daar veel beter voor lenen en daardoor immersiever overkomen.
Bij IPS schermen is donker/zwart vaak niet echt donker/zwart door de backlight bleeding.
Dus dit is meer een kwestie van persoonlijke smaak waar je voorkeur naar toe neigt.

Kwa refresh rate zou ik zeggen minimaal 120Hz en meer is beter, maar daarboven wordt het wel zoals ze het mooi zeggen "Diminishing returns" tenzij je echt in de category 1% van pro gamer elite valt :P , dan altijd het hoogst, maar dat lijkt me niet gezien die nooit voor ultrawide gaan.

1 van de redenen wat mij overstag maakte om voor die Acer te gaan (gezien Acer mij als een soort budget merk overkwam) is omdat hetzelfde scherm ook word gebruikt in merken zoals Dell/Alienware.
En om het label Gsync (niet te verwarren met Gsync compatible) het moet voldoen aan een zeer strenge kwaliteits eis van Nvidia YouTube: Look what we found in NVIDIA's Top Secret Gaming Monitor Lab

Daarbij zie ik ook een aantal HDR10 panelen in je vergelijking zoals die LG die je zelf hebt, ik weet niet in hoeverre je daar waarde aan hecht en gebruik van hebt gemaakt.
Dank voor je uitgebreide reactie. G-sync klinkt wel als een nuttige meetstaaf voor een goed display inderdaad. Zeker het overwegen waard dan, volg LTT al even, maar heb deze toevallig nog niet gezien. Erg interessant!

Als ik mijn halfbakken kennis samenvoeg met jouw interpretatie lijkt mijn voorkeur te blijven bij IPS panelen, dus dat zou ook de keuze makkelijker moeten maken.

HDR is een mooi meegenomen feature. Heb het altijd aan gehad op de LG. Niet uitvoerig het verschil getest. Denk een nice to have.

Ik ga even kijken naar je Acer en gooi de nieuwe waardes wat strakker in de pricewatch. Even zien wat eruit rolt ;-)

Acties:
  • Beste antwoord

• Turismo
Tja als ik eigenlijk zo naar je LG kijk is dat eigenlijk gewoon een perfect scherm op papier (en als ik alle user reviews zo lees ook in de praktijk). 160Hz, HDR10, het overtreft mijn Acer op alle vlakken wel.

Het is dat dat scherm toen nog niet te koop was maar als ik nu voor de keuze zou staan zeker die LG eigenlijk.
Ik zou de gok gewoon wagen het klinkt ook als gevalletje pech, dooie pixels kan bij elk scherm en merk wel voorkomen en staat ook weer los van dat een scherm er zomaar mee stopt, dat staat sowieso niet in verband. Je weet dat de support gewoon goed is uit eigen ervaring en het LG Benelux hoofdkantoor zit ook nog eens in Nederland.

Hoewel ik gewoon dik tevreden ben met mijn Acer moet ik er wel bij zeggen, met HDR10 heb ik geen ervaring maar ik lees in de gebruikers ervaringen wel dat je er eigenlijk wel "local dimming" bij wilt wat volgens mij het probleem van slechte zwart/donker waarden meteen elimineert, maar volgens mij hebben we het dan wel over schermen van rond de €2000

[ Voor 21% gewijzigd door Turismo op 03-01-2021 23:41 ]

• pedra
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-01 14:57
de lg is op dit moment het beste scherm in zijn resolutie.
alternatieven is de alienware

als je bij lg wilt blijvwn mischien een 3800x1600 maar die zijn prijzig

• PRoCx
Turismo schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:30:

pedra schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:35:
de lg is op dit moment het beste scherm in zijn resolutie.
alternatieven is de alienware

als je bij lg wilt blijvwn mischien een 3800x1600 maar die zijn prijzig
Als ik de pricewatch doorloop kom ik net als jullie wel tot de conclusie dat ik of moet gaan bijleggen of concessies moet gaan doen als ik van LG af stap. Ik google morgen nog even door, maar ik denk dat het toch een LG wordt als ik er nu naar kijk.

Dank voor het meedenken!
Pagina: 1