Led fietsverlichting op batterijen vervangen door dynamo.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulsprietje
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-06 23:02
Hey allemaal!

Eerste berichtje hier. :)
Vandaag was het weer eens raak. Ik had te lang blijven kletsen bij een vriendin en moest weer eens door het donker naar huis fietsen. Alleen.. Mijn batterijen waren weer eens bijna leeg waardoor de lichten het bijna niet meer deden.

Nou zag ik toen ik thuiskwam dat de oude banddynamo nog aan het frame hangt. Zou het in theorie niet mogelijk zijn om de leds hierop aan te sluiten?

Voordat ik dit bericht plaatste heb ik al wat onderzoek gedaan en het lijkt mogelijk volgens deze opgave!
https://www.natuurkunde.n...eer-fietsen-in-het-donker
Afbeeldingslocatie: https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/1540/original/supportBinaryFiles_referenceId_3_supportId_841067?1410262904

Je zou dan een gelijkrichter moeten gebruiken om de AC die de dynamo maakt om te zetten naar DC.
Alleen loop ik tegen een paar dingen aan.. Is er een gelijklichtertje te koop die dit voor je doet? En natuurlijk zou het ook fijn zijn als je stilstaat dat de lampjes met een max van 5 minuten zouden blijven branden (wel zo zichtbaar en veilig). Wat voor een farad zou je nodig hebben en hoe bereken je dit?

Uiteindelijk is het doel om dit alles in de behuizing van de koplamp te verstoppen en als je gaat fietsen zo *klik!* de dynamo aan te klikken en te gaan fietsen.

Dankjewel!! O+

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:25
Is het echt zo veel moeite waard? Stop er dan gewoon lekker weer een gloeilampje in.

Anders zou ik gewoon op zoek gaan naar led lampen die gewoon op een dynamo werken, en dus zo'n circuit gewoon ingebouwd hebben.

https://www.fietsonline.c...do-40-xdo-led-dynamo.html (eerste wat ik tegen kwam)
Met deze ben je voor 20 euro klaar, en heb je nog een vrij uitgebreide lamp ook. Zo te zien zijn er op die site ook (veel) goedkopere te koop. En als je zo iets op Aliexpress oid kan vinden kost het waarschijnlijk helemaal geen drol.

[ Voor 16% gewijzigd door WEBGAMING op 02-01-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-07 12:29
Er zijn led lampen te koop die op de naaf dynamo gezet kunnen worden zonder aanpassingen in de kabels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krulsprietje
Ik snap dat de meesten het teveel moeite vinden maar ik doe het meer voor de creatieve/technische uitdaging en omdat het me leuk lijkt dit te maken. Natuurlijk kan je even de winkel in piepen en zo klaar zijn maar dat is toch niet Tweakers? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:25
Fair enough, had niet echt het idee dat het over het project ging, meer over het resultaat.

Voor dat soort dingetjes moet je even de bekende Chinese sites op duiken. Iets van AC to DC rectifier oid invoeren. Hoe veel vermogen je nodig hebt om de lampjes even te laten branden ligt helemaal aan hoe veel de lamp verbruikt. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe je dat moet berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:18
Als je een beetje nette verlichting wil: Met alleen een AC to DC rectifier ga je een knikker-lampje krijgen. Dus een beetje smoothing is misschien geen onhandig iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulsprietje
Dus een condensator voor het een beetje uit te vlakken is wel zo handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-07 13:16
Krulsprietje schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:42:
Hey allemaal!

Eerste berichtje hier. :)
Vandaag was het weer eens raak. Ik had te lang blijven kletsen bij een vriendin en moest weer eens door het donker naar huis fietsen. Alleen.. Mijn batterijen waren weer eens bijna leeg waardoor de lichten het bijna niet meer deden.

Nou zag ik toen ik thuiskwam dat de oude banddynamo nog aan het frame hangt. Zou het in theorie niet mogelijk zijn om de leds hierop aan te sluiten?

Voordat ik dit bericht plaatste heb ik al wat onderzoek gedaan en het lijkt mogelijk volgens deze opgave!
https://www.natuurkunde.n...eer-fietsen-in-het-donker
[Afbeelding]

Je zou dan een gelijkrichter moeten gebruiken om de AC die de dynamo maakt om te zetten naar DC.
Alleen loop ik tegen een paar dingen aan.. Is er een gelijklichtertje te koop die dit voor je doet? En natuurlijk zou het ook fijn zijn als je stilstaat dat de lampjes met een max van 5 minuten zouden blijven branden (wel zo zichtbaar en veilig). Wat voor een farad zou je nodig hebben en hoe bereken je dit?

Uiteindelijk is het doel om dit alles in de behuizing van de koplamp te verstoppen en als je gaat fietsen zo *klik!* de dynamo aan te klikken en te gaan fietsen.

Dankjewel!! O+
.. als je stilstaat dat de lampjes met een max van 5 minuten zouden blijven branden.
Wat voor een farad zou je nodig hebben en hoe bereken je dit?

Stel dat het lampje zuinig 10mA nodig heeft en dan 5 minuten lang heb je wel een kolos van een Farad condensator nodig volgens mij. Eentje die nog net niet in je huiskamer past :/ Hoe je dat berekent valt te leren op school. Ben er toevallig weer mee bezig maar heb het niet paraat. Iets met volumieke lading enzo.

Dit zou als gelijkrichter kunnen worden toegepast ..
Eenvoudig 78xx-schema
Schema 4 is een typisch basisschema voor het gebruik van een 78xx-spanningsregelaar (in dit schema het type 7805).

Schema 4: Basisschema voor een 7805-voeding
Links in het schema staat Uin, hier wordt een voeding op aangesloten, deze voeding mag een wisselspanning of gelijkspanning leveren. Dit omdat er een diode (bv: type 1n4007) in het schema is opgenomen die zorgt voor een enkelzijdige gelijkrichting. De diode zorgt er ook voor dat, als de gelijkspanning verkeerd wordt aangesloten, de voeding niet zal beschadigen. De condensatoren C1, C2, C3, en C4 zijn afvlakcondensatoren. De spanningsregelaar VR1 zorgt ervoor dat de spanning Uuit steeds 5 volt is.
Wikipedia: 78xx-spanningsregelaar

Afin, over gelijkrichting is best veel te vinden maar de 7805 klinkt mij bekend daarin.

[ Voor 19% gewijzigd door kitao op 02-01-2021 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:48
Die fietsdynamo zal mogelijk een hogere spanning leveren dan je LED-lampje kan hebben. Dat is iets waar die natuurkunde-opgave handig aan voorbij gaat. Je zal een weerstand in serie moeten zetten om dit goed werkend te krijgen.
Krulsprietje schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:42:
Zo'n gelijkrichter kan je eenvoudig zelf maken van vier diodes (zoals getekend in het schema van die natuurkunde-opgave). Je kan ook zoiets kant en klaar kopen.
Wat voor een farad zou je nodig hebben en hoe bereken je dit?
Condensatoren kunnen maar een heel kleine hoeveelheid energie opslaan. Er zijn wel zgn. "supercondensatoren" met een veel grotere capaciteit verkrijgbaar.

Stel dat je een LED-lampje hebt van 3V 20mA (dat is een heel klein en simpel lampje, denk aan zo'n sleutelhangertje dat op een 2032-batterij loopt). Een "standaard" fietsdynamo geeft 6V AC, als je dat gelijkricht krijg je 8-9V DC. Je moet dan een weerstand van 300 Ohm in serie zetten met de LED zodat deze op 20mA brandt. Stel nu dat je wil dat na 5 minuten wachten de LED nog op 10mA brandt. Dan mag het voltage inzakken van 9V naar 6V. Als heel ruwe schatting (bovengrens) is er dan 20mA * 9V * 5 minuten = 54 J aan energie gebruikt. De energie in een condensator is 1/2 CV^2, dus er moet gelden dat 1/2C*9V^2 - 1/2C*6V^2 = 54J en kom je uit op C=2.4F. Dat is een joekel van een condensator met de prijs van een tweedehands fiets.

Als je meer wil dan een klein 20mA LEDtje wordt het al helemaal onhaalbaar met (alleen) een condensator.

Een praktischer oplossing dan een condensator is de dynamo gebruiken om een batterij op te laden en die dan de LED weer te laten voeden. Of een condensator die je naar een veel hoger voltage oplaadt (omdat je dan met een veel kleinere capaciteit toe kan voor dezelfde hoeveelheid energie).

@kitao De 7805 is een spanningsregelaar en heeft helemaal niks met gelijkrichten te maken. Waar TS mogelijk nog op moet letten is dat de dynamo met nauwelijks belasting (zo'n LED is niks vergeleken met een standaard fietslamp) een veel hogere spanning zal leveren. Dan kan zo'n spanningsregelaar nodig zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Tom-Z op 02-01-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Tom-Z schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:29:

@kitao De 7805 is een spanningsregelaar en heeft helemaal niks met gelijkrichten te maken. Waar TS mogelijk nog op moet letten is dat de dynamo met nauwelijks belasting (zo'n LED is niks vergeleken met een standaard fietslamp) een veel hogere spanning zal leveren. Dan kan zo'n spanningsregelaar nodig zijn.
De 7805 is een spanningsregelaar en heeft helemaal niks met gelijkrichten te maken

Ok, nou bedankt voor de correctie.
De diode brug herken ik wel, was er eergisteren nog mee aan het spelen maar kan het niet terugvinden en Proteus demo-versie verhindert opslaan .
Maar dit stond toch wel in de wiki : Uin, hier wordt een voeding op aangesloten, deze voeding mag een wisselspanning of gelijkspanning leveren
Dus vandaar dat ik aannam dat de 7805 ook gelijkricht.

Knap trouwens dat je even de Q-condensator berekent. Die kant ben ik dus ook bezig op te willen gaan maar kost tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door kitao op 02-01-2021 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:48
@kitao Sorry, dat was misschien wat bot. Je had net één zin verder moeten lezen: "[...] Dit omdat er een diode (bv: type 1n4007) in het schema is opgenomen die zorgt voor een enkelzijdige gelijkrichting." :)

Bij nader inzien kan de berekening van de benodigde capaciteit veel eenvoudiger. De vraag om de condensator te berekenen die, als in serie met een 3V led en een 300 Ohm weerstand, in 5 minuten van 9V naar 6V zakt, is hetzelfde als de condensator die, als in serie met alleen een 300 Ohm weerstand, in 5 minuten van 6V naar 3V zakt. De halveringstijd is 0.69RC, dus je moet een condensator hebben van (5 minuten gedeeld door (0.69*300Ohm)) = 1.449F. Enfin, het komt allemaal niet zo precies, maar een condensator van rond de 1F ga je wel nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tom-Z schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:15:
... een condensator van rond de 1F ga je wel nodig hebben...
Mijn achterlicht ziet er al jaren zo uit
Afbeeldingslocatie: http://mooibroek.dyndns.org/fl.png
De condensator is een supercap van 1F/5,5V.
De zenerdiode is 5,2V/2W, om de condensator te beschermen.
De LEDjes blijven iets van 2 à 3 minuten branden, als ik stilsta

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulsprietje
Ow 2 a 3 minuutjes klinkt wel als ideaal! Dat is lang genoeg als je vaststaat aan een kruispunt of als je even langs de weg een berichtje beantwoord.

Toevallig kwam ik trouwens deze site nog tegen maar het is wel een behoorlijk (nog voor 2014) oude tutorial.
https://hokkaidowilds.org...tphones-and-battery-packs

Daar pakket iemand het compleet anders weer aan. :p

Ook kwam ik deze tegen als kant en klare optie (kwam ze toevallig tegen op zoek naar onderdelen en informatie) maar de reviews zijn niet echt bepaald lovend..
https://www.amazon.nl/Kem...id=pla-600373849393&psc=1

[ Voor 35% gewijzigd door Krulsprietje op 03-01-2021 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Tom-Z schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:15:
@kitao Sorry, dat was misschien wat bot. Je had net één zin verder moeten lezen: "[...] Dit omdat er een diode (bv: type 1n4007) in het schema is opgenomen die zorgt voor een enkelzijdige gelijkrichting." :)

Bij nader inzien kan de berekening van de benodigde capaciteit veel eenvoudiger. De vraag om de condensator te berekenen die, als in serie met een 3V led en een 300 Ohm weerstand, in 5 minuten van 9V naar 6V zakt, is hetzelfde als de condensator die, als in serie met alleen een 300 Ohm weerstand, in 5 minuten van 6V naar 3V zakt. De halveringstijd is 0.69RC, dus je moet een condensator hebben van (5 minuten gedeeld door (0.69*300Ohm)) = 1.449F. Enfin, het komt allemaal niet zo precies, maar een condensator van rond de 1F ga je wel nodig hebben.
Heb het even op internet ingevoerd. 1F en 1mm = 1.2 vierkante kliometer :|

YouTube: How big are the plates of 1 Farad Capacitor? - Knowit

Maar ja, tegelijkertijd zie ik deze ..
https://www.reichelt.nl/n...UMir4Eulh-SsaAkZfEALw_wcB

Dus ben even de weg kwijt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
De schakeling van Brahiewahiewa kun je natuurlijk voor zowel voor als achter gebruiken, je moet dan wel met een 2 aderig snoer naar je achterlicht en ik zou per 2 leds een weerstand nemen (niet 1 voor alle).

De super cab en zener zijn hier erg belangrijk !! (super cab kan 5.5V hebben maar als je een beetje doorfietst komt en na de gelijkrichter ongeveer 8V uit je dynamo) .

Gebruik je een normale 1000uf condensator krijg je als je langzaam fietst een lekker knipper licht (vooral als je witte leds gebruikt met een drempel van 2,2V) .

Ik heb het zelf anders aangepakt , heb een spannings verdubbelaar (met 2x1000uf) gemaakt en weerstanden berekend voor 18-6(2xwitte led)=12v bij 18mA en dat werkt prima.
Dit heeft tevens het voordeel dat je maar met 1 snoer naar achter hoeft en je de leds met een simpele 9V batterij kunt voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 00:49
kitao schreef op zondag 3 januari 2021 @ 05:09:
[...]

Heb het even op internet ingevoerd. 1F en 1mm = 1.2 vierkante kliometer :|

Dus ben even de weg kwijt :?
Dat is voor 1mm lucht als diëlektricum, met keramische of zo als hier electrolytische (natte) condensatoren is dat een heel ander verhaal.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Sine schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Dat is voor 1mm lucht als diëlektricum, met keramische of zo als hier electrolytische (natte) condensatoren is dat een heel ander verhaal.
Ja dank je, dat bedacht ik me later ook. Heb deze ook meteen even nageslagen :

Naarmate een condensator lading opneemt, stijgt de spanning over de condensator. Het vermogen van een condensator om lading op te slaan, het aantal coulomb per volt, heet de capaciteit van de condensator en wordt gemeten in de eenheid farad; 1 F = 1 CV−1. De capaciteit is afhankelijk van

de oppervlakte van de geleiders; hoe groter de oppervlakte, hoe groter de capaciteit;
de afstand tussen de geleiders: de capaciteit wordt groter naarmate de afstand tussen de geleiders (de platen in oude condensatoren) kleiner is;
het diëlektricum (het materiaal of het vacuüm) tussen de geleiders.

Wikipedia: Condensator

Stukje verder op lees je dan :

Het verband tussen de spanning {\displaystyle U}{\displaystyle U} in volt en de lading {\displaystyle Q}Q in coulomb wordt gegeven door:

{\displaystyle Q=CU}{\displaystyle Q=CU},
waarin {\displaystyle C}C de capaciteit van de condensator in farad is.

Oftewel, C was eerst lading Coulomb en stukje verderop wordt C capaciteit Farad. Handig.

Ben pas begonnen dit allemaal weer eens door te nemen, heb de boeken Elektriciteitsleer 1 + 2b met opgaven nog. Condensatoren komen pas in hfdst. 6 aan bod en ben halverwege hfdst. 3

https://www.goodreads.com...724-elektriciteitsleer-2b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:28

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@kitao Dat is het verschil tussen symbolen en eenheden. Voor weerstand is dat redelijk goed te onderscheiden, symbool is R, eenheid is Ω (Ohm). Maar er worden ook letters gebruikt voor eenheden. Bijvoorbeeld spanning (symbool: U (of V voor Amerikanen) en eenheid: V(olt)) of stroom (symbool: I en eenheid: A(mpere)). En de verwarring is dan compleet als je bij lading (symbool: Q, eenheid: C(oulomb)), capaciteit (symbool: C, eenheid: F(arad)) en oppervlak (symbool: A, eenheid: m2).

Het is dus altijd goed opletten of er gesproken word van eenheden of dat er geschreven wordt in symbolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Brahiewahiewa schreef op zondag 3 januari 2021 @ 01:07:
[...]

Mijn achterlicht ziet er al jaren zo uit
[Afbeelding]
De condensator is een supercap van 1F/5,5V.
De zenerdiode is 5,2V/2W, om de condensator te beschermen.
De LEDjes blijven iets van 2 à 3 minuten branden, als ik stilsta
Jouw schema lijkt op deze behalve dat die meneer maar één led gebruikt, een speciale. Dat scheelt waarschijnlijk stroomverbruik en heb je wellicht langere stand tijd.

https://www.codrey.com/el...bicycle-tail-stand-light/

@Krulsprietje
Ben er achter gekomen dat ze dit stand light noemen. Samen met schematic is er dan best veel te vinden.
En kwam deze tegen op Wish

https://www.wish.com/prod...FQaAvJxEALw_wcB&share=web

@Septillion
Bedankt voor de toelichting.
Op gegeven moment waren de letters op en dan krijg je dat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krulsprietje
Hey allemaal!

We zijn nu een paar dagen verder en ik heb eens zitten na te denken over of dit eigenlijk wel niet praktisch is.
En eerlijk gezegd raak ik er steeds meer van overtuigd van niet.

Dat betekend natuurlijk niet dat ik jullie ideeën en suggesties niet waardeer! Vooral hoe je een condensator berekend is altijd wel handig om te weten. Hiernaast zijn ook heel veel goeie suggesties op die forum en via offline kanalen gekomen die ik hieronder even zal samenvatten mocht er nog iemand mee willen spelen.

- Naast de condensator een klein batterijtje toevoegen die je met je dynamo af en toe kan opladen zodat je de dynamo niet altijd nodig hebt en een tijdje stil kan staan.
- Een lichtsensor als je een tunnel in rijdt.
- Een USB poort eraan toevoegen om je telefoon of navi op te laden.
- https://hokkaidowilds.org...tphones-and-battery-packs

Doe er lekker mee waar je zin in hebt, ik hou het voorlopig wel nog op mijn batterijtjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Krulsprietje op 04-01-2021 11:24 ]

Pagina: 1