Helaas is bij mijn huidige game systeem het moederbord doorgebrand.
Heb lang getwijfeld tussen nieuw systeem of tweedehands moederbord kopen, dit zodat mijn i7 7700 kan herbruiken. Door de kleine kast is er gekozen voor SODIMM geheugen, mede hierdoor blijft er weinig keuze over qua moederbord.
Na ingewonnen advies op het componenten forum, de knoop doorgehakt en voor een nieuw systeem te gaan en de i7 7700 te verkopen.
Intel of AMD
Voor het systeem twijfel ik erg over een systeem op basis van een Intel i5 10400F of een AMD ryzen 5 3600x
Gezien de gekte op de markt overbrug ik deze periode met mijn huidige Geforce 1060 (3gb).
Ook SSD, HDD, monitoren, muis en keyboard kunnen mee. Kast moet ik wel opnieuw aanschaffen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Casual gaming (1080p) en weinig zware applicaties voor werk (lang leven het thuiswerken).
Qua games weinig shooters, meer Satisfactory, Astroneer en sims (racing, flight en farming). Hoeft allemaal niet op Ultra.
Dit ging voorheen prima met de i7 7700 in mijn MSI Trident 3.
Wat mag het systeem gaan kosten?
700 - 800 euro (Hierbij staat mijn huidige videokaart ook op onderstaande lijstjes voor 250 euro.)
Komt momenteel niet slecht uit als het goedkoper kan zonder al te veel in te moeten leveren!
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik twijfel dus enorm tussen Intel en AMD, hieronder twee systemen.
Intel systeem
(Met de Fractal Design Meshify C behuizing).
AMD systeem
Met de Cooler MAster NR400 behuizing.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor merk oid.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Als de behuizing, fans en voeding wat langer mee gaan dan zou dat fijn zijn.
- Stil zou fijn zijn, maar geen keiharde must.
- Een upgrade naar een betere GPU (mid-range) staat als eerste op de planning eind van het jaar op zijn vroegst. Met name voeding moet dus niet te licht als ik het zo lees.
- Moederboard met bluetooth voor headset etc zou fijn zijn (alternatief met een dongle is ook prima werkbaar)
Ga je overklokken?
Overklokken klinkt nog erg spannend, als het niet hoeft...
Laten we eerst maar beginnen met een werkend systeem te bouwen
Wat verwacht je van ons?[i]
Kortom, welke van de twee richtingen zouden jullie adviseren om lekker op te kunnen gamen?
Aanpassingen om de prijs-kwaliteit scherper te krijgen hoor ik ook graag!
Is dit redelijk vergelijkbaar met wat ik hiervoor had?
Behuizing: Heb nu twee varianten, reviews zijn niet uitgesproken voor de een of de ander. Ook qua prijs ontloopt het elkaar niet erg.
Voeding: Liever een iets zwaardere ivm mogelijk upgraden naar (zwaardere) GPU later?
Heb lang getwijfeld tussen nieuw systeem of tweedehands moederbord kopen, dit zodat mijn i7 7700 kan herbruiken. Door de kleine kast is er gekozen voor SODIMM geheugen, mede hierdoor blijft er weinig keuze over qua moederbord.
Na ingewonnen advies op het componenten forum, de knoop doorgehakt en voor een nieuw systeem te gaan en de i7 7700 te verkopen.
Intel of AMD
Voor het systeem twijfel ik erg over een systeem op basis van een Intel i5 10400F of een AMD ryzen 5 3600x
Gezien de gekte op de markt overbrug ik deze periode met mijn huidige Geforce 1060 (3gb).
Ook SSD, HDD, monitoren, muis en keyboard kunnen mee. Kast moet ik wel opnieuw aanschaffen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Casual gaming (1080p) en weinig zware applicaties voor werk (lang leven het thuiswerken).
Qua games weinig shooters, meer Satisfactory, Astroneer en sims (racing, flight en farming). Hoeft allemaal niet op Ultra.
Dit ging voorheen prima met de i7 7700 in mijn MSI Trident 3.
Wat mag het systeem gaan kosten?
700 - 800 euro (Hierbij staat mijn huidige videokaart ook op onderstaande lijstjes voor 250 euro.)
Komt momenteel niet slecht uit als het goedkoper kan zonder al te veel in te moeten leveren!
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Nvidia MSI GeForce GTX 1060
- HDD
- SSD M.2
Ik twijfel dus enorm tussen Intel en AMD, hieronder twee systemen.
Intel systeem
(Met de Fractal Design Meshify C behuizing).
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-10400F Boxed | € 151,10 | € 151,10 |
| 1 | Moederborden | MSI Z490-A PRO | € 147,95 | € 147,95 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1060 3GT OC | € 250,- | € 250,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C | € 79,90 | € 79,90 |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 32,- | € 32,- |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B | € 79,33 | € 79,33 |
| 1 | Voedingen | Corsair TX550M V2 | € 70,90 | € 70,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 811,18 | ||
AMD systeem
Met de Cooler MAster NR400 behuizing.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B450M Pro4 | € 70,95 | € 70,95 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1060 3GT OC | € 250,- | € 250,- |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master NR400 (without ODD) | € 60,- | € 60,- |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 32,- | € 32,- |
| 1 | Ventilatoren | Cooler Master Silencio FP 120MM - PWM | € 11,05 | € 11,05 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX | € 76,33 | € 76,33 |
| 1 | Voedingen | BitFenix Whisper BWG450M | € 88,62 | € 88,62 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 787,95 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor merk oid.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Als de behuizing, fans en voeding wat langer mee gaan dan zou dat fijn zijn.
- Stil zou fijn zijn, maar geen keiharde must.
- Een upgrade naar een betere GPU (mid-range) staat als eerste op de planning eind van het jaar op zijn vroegst. Met name voeding moet dus niet te licht als ik het zo lees.
- Moederboard met bluetooth voor headset etc zou fijn zijn (alternatief met een dongle is ook prima werkbaar)
Ga je overklokken?
Overklokken klinkt nog erg spannend, als het niet hoeft...
Laten we eerst maar beginnen met een werkend systeem te bouwen
Wat verwacht je van ons?[i]
Kortom, welke van de twee richtingen zouden jullie adviseren om lekker op te kunnen gamen?
Aanpassingen om de prijs-kwaliteit scherper te krijgen hoor ik ook graag!
Is dit redelijk vergelijkbaar met wat ik hiervoor had?
Behuizing: Heb nu twee varianten, reviews zijn niet uitgesproken voor de een of de ander. Ook qua prijs ontloopt het elkaar niet erg.
Voeding: Liever een iets zwaardere ivm mogelijk upgraden naar (zwaardere) GPU later?