[EV] Open accu/verbruik monitoring?

Pagina: 1
Acties:

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:59
Sinds een maand of 6 rij ik een EV. Nu het winter is zie ik fors minder bereik. Daarover is in het MG ZS topic al genoeg discussie. Wat ik daarbij mis is een mooie set data over verbruik van mijn, en andere auto's. Zeker ook over langere periodes.

Eigenlijk zoek ik iets (en liefst nog wat meer) als de Autoweek verbruiksmonitor. Een website waarop ik bij elke laadsessie bv. even de km stand invoer. Ik heb niet echt iets actiefs kunnen vinden. Autoweek heeft eigenlijk nauwelijks elektrische auto's in de verbruiksmonitor.

Het beste dat ik kon vinden is eigenlijk dit topic:
EV verbruik

Voor mezelf zou ik graag iets zien dat volledig transparant inzicht geeft in verbruik, en daarmee ook inzicht in hoe een individuele auto zich gedraagt t.o.v. andere auto's. Ik zou gek genoeg zijn om zelf een website/database hiervoor op te zetten. Maar ben benieuwd of deze vraag überhaupt herkenbaar is. Zou je zelf bij elke laadbeurt bv. onderstaande lijst met gegevens invullen?

Bij start laadbeurt:
  1. Kilometerstand
  2. Batterij percentage
  3. Tijdstip
  4. Bij welke laadpaal?
Bij stop laadbeurt:
  1. Aantal kWh geladen
  2. Batterij percentage
  3. Tijdstip
Met deze velden zou je al veel leuke vragen kunnen beantwoorden, hoe doet mijn accu het? Hoe snel laad die laadpaal nou echt? Hoeveel slechter presteert een bepaald autotype nou echt in de winter?

Ik zie vooral graag een discussie over of dit idee zou kunnen werken (of allicht natuurlijk een mooie bestaande website die ik over het hoofd zie).

Verwijderd

Ik heb hier een tijdje Grafana + Teslamate voor gebruikt. Wellicht heeft MG een vergelijkbare API die je kan uitlezen?

• sunib
Dat is wel echt mooi spul @Verwijderd . Grafana kende ik, Teslamate niet. Als ik het zo zie is dit om je eigen auto gegevens lokaal bij te houden.

Wat ik vooral ook zou willen is een bredere dataset waarbij je ook kunt zien hoe je auto het doet t.o.v. andere auto's. Die database van Teslamate zou erg interessant zijn om te koppelen aan die bredere dataset.

En over de MG, laten we de discussie daar niet over voeren :) (er is niet eens een app in Europa).

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sunib Is spritmonitor wellicht interessant?

Voorbeeld van alleen EV's:
https://www.spritmonitor....ame_elektrofahrzeuge.html

Mooie Plaatjes   

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-11 21:39
sunib schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:36:
Sinds een maand of 6 rij ik een EV. Nu het winter is zie ik fors minder bereik. Daarover is in het MG ZS topic al genoeg discussie. Wat ik daarbij mis is een mooie set data over verbruik van mijn, en andere auto's. Zeker ook over langere periodes.

Eigenlijk zoek ik iets (en liefst nog wat meer) als de Autoweek verbruiksmonitor. Een website waarop ik bij elke laadsessie bv. even de km stand invoer. Ik heb niet echt iets actiefs kunnen vinden. Autoweek heeft eigenlijk nauwelijks elektrische auto's in de verbruiksmonitor.

Het beste dat ik kon vinden is eigenlijk dit topic:
EV verbruik

Voor mezelf zou ik graag iets zien dat volledig transparant inzicht geeft in verbruik, en daarmee ook inzicht in hoe een individuele auto zich gedraagt t.o.v. andere auto's. Ik zou gek genoeg zijn om zelf een website/database hiervoor op te zetten. Maar ben benieuwd of deze vraag überhaupt herkenbaar is. Zou je zelf bij elke laadbeurt bv. onderstaande lijst met gegevens invullen?

Bij start laadbeurt:
  1. Kilometerstand
  2. Batterij percentage
  3. Tijdstip
  4. Bij welke laadpaal?
Bij stop laadbeurt:
  1. Aantal kWh geladen
  2. Batterij percentage
  3. Tijdstip
Met deze velden zou je al veel leuke vragen kunnen beantwoorden, hoe doet mijn accu het? Hoe snel laad die laadpaal nou echt? Hoeveel slechter presteert een bepaald autotype nou echt in de winter?

Ik zie vooral graag een discussie over of dit idee zou kunnen werken (of allicht natuurlijk een mooie bestaande website die ik over het hoofd zie).
Dat werkt alleen als je geen gebruik maakt van voorverwarmen, auto vast laten afkoelen bij hitte dmv airco, in geval van Tesla geen sentry enz enz.
Dus echt goed vergelijken zal erg lastig worden :Y

• sunib
@ehtweak dat lijkt er inderdaad al meer op ja! Al zie ik wel met deze search bv. dat het er precies 1 iemand is met een MG ZS EV.

@ybos het gebuik van je verwarming is natuurlijk een slurper. Maar het is nou eenmaal wel iets dat je bij normaal autoverbruik in de winter doet. Ik geloof daarbij dan wel in de kracht van gemiddeldes. Bovendien kun je ook nog steeds veel zeggen over het gedrag van de accu. We hebben in het MG topic nu bv. iemand die maar de helft van de accu blijkt te kunnen gebruiken. Als je deze gegevens bijhoud zou je direct zien dat dit zo is.

Maar misschien, en zoom ik wat uit, is het ook gewoon wel teveel gedoe om al die gegevens elke keer in te voeren, je laad in de praktijk veel meer dan dat je tankt. En de kilowattuurtjes lees je ook niet bij elke laadpaal even gemakkelijk af (soms duurt het zelfs weken voordat je laadsessies zichtbaar worden).

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-11 21:39
sunib schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:33:

@ybos het gebuik van je verwarming is natuurlijk een slurper. Maar het is nou eenmaal wel iets dat je bij normaal autoverbruik in de winter doet. Ik geloof daarbij dan wel in de kracht van gemiddeldes. Bovendien kun je ook nog steeds veel zeggen over het gedrag van de accu. We hebben in het MG topic nu bv. iemand die maar de helft van de accu blijkt te kunnen gebruiken. Als je deze gegevens bijhoud zou je direct zien dat dit zo is.
Ik doelde meer op het verbruik uit de accu terwijl de auto niet rijdt. Dat vernaggelt het gemiddelde verbruik per kilometer best wel als je gaat meten wat je aan de paal laadt vs gereden kilometers.

• sunib
Maar kijken naar wat er bij de paal echt in gaat is de enige eerlijke/auto-onafhankelijke manier om te weten hoeveel je auto verbruikt. De auto alvast voorverwarmen aan de paal zie ik wel als energie die je auto verbruikt om je reis te faciliteren (en ja het zou prachtig zijn als je die verwarmingsenergie los zou kunnen meten, maar praktisch zie ik dat niet snel gebeuren).

Je hebt natuurlijk gelijk dat het geen lab meting is, maar als je maar genoeg mensen hebt die meedoen voor langere tijd kun je die effecten wel mooi meten. Op warme dagen zul je alle auto's meer zien verbruiken. Op koude dagen natuurlijk ook. En juist omdat elektrische auto's vaker laden heb je meer datapunten. Fabrikanten zullen niet snel op deze manier meten, terwijl het wel super relevant is voor mensen die elektrisch rijden. Ik ben in elk geval bv. nieuwsgierig of auto's met een warmtepomp voor de verwarming het in de praktijk echt veel beter doen (de verwachting is van wel, maar is het ook echt zo?).

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-11 21:34

mausy5043

Don't panic.

sunib schreef op zondag 3 januari 2021 @ 06:57:
Maar kijken naar wat er bij de paal echt in gaat is de enige eerlijke/auto-onafhankelijke manier om te weten hoeveel je auto verbruikt. De auto alvast voorverwarmen aan de paal zie ik wel als energie die je auto verbruikt om je reis te faciliteren (en ja het zou prachtig zijn als je die verwarmingsenergie los zou kunnen meten, maar praktisch zie ik dat niet snel gebeuren).
Tuurlijk moet je dat meetellen. Als je in een ICE koud wegrijdt, verbrand je toch ook benzine om de auto op te warmen.

Er zijn twee parameters die je vast moet leggen: het aantal gereden kilometers en het aantal kWh dat vanuit de meterkast naar je auto is gestroomd. Laadverliezen tellen ook mee.
Pagina: 1