toilet-ventiel blaast in plaats van zuigt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Huis uit 2006 met balansventilatie (systeem D).
Wij zijn hier in 2017 komen wonen.

Ik ontdek nu echter pas dat het 'afzuigventiel' in het toilet blaast terwijl deze hoort te zuigen. Dit is ook wel te merken. Na toiletgebruik kun je dit erg goed ruiken op de gang.

Wat kan ik hier nu het beste mee doen?

1. Zo laten, en de geuroverlast die er soms is voor lief nemen.
2. Ventiel helemaal dicht draaien (geen ventilatie meer). Bestaat er zoiets als recirculatie, net als bij een afzuigkap?
3. De hele boel open breken en buis goed aan sluiten. Dit vind ik geen optie eigenlijk.

Ik heb geen legplan van de buizen. Op zolder bij de WTW-unit is er 1 kanaal voor zuigen en 1 voor blazen. De vertakkingen zitten dus in de vloer en/of het plafond denk ik.

Beste antwoord (via de Peer op 03-01-2021 10:32)

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-01 21:19
Ik verwacht dat de kanalen in de vloer middels twee pijpen in een koof naar de tweede verdieping gaan. Die twee pijpen moeten dan omgedraaid worden/ anders op de kanalen in de vloer worden aangesloten. De woonkamer moet namelijk ook niet afgezogen, maar aangeblazen worden. De keuken en het toilet moeten afgezogen worden. Soms zit de afzuigkap op hetzelfde systeem overigens.

Alle reacties

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-01 07:24
Dit voegt niets inhoudelijks toe, laat dit dus voortaan achterwege.

[ Voor 78% gewijzigd door defiant op 03-01-2021 00:05 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:42
Raar dat de installateur dit destijds niet heeft opgemerkt. Als het goed is heeft die het systeem met een flowmeter staan inregelen, dan moet je toch merken dat het ding blaast i.p.v. zuigt.

Zijn alle andere ventielen wel goed? Mocht alles verkeerdom zitten dan ben je er als je bij de ventilator de twee buizen verwisselt.

Loopt er niet toevallig een leidingkoof door de woning? Of misschien zo'n 45 graden schuin afgetimmerde hoek in het trapgat? Als daar de leidingen doorheen lopen is het wellicht nog haalbaar om e.e.a. aan te passen.

Een nieuwe leiding vanuit het toilet naar de ventilator is geen optie, zeker? Misschien als je het toilet en de badkamer ooit zou renoveren. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 02-01-2021 21:38 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:37:
Raar dat de installateur dit destijds niet heeft opgemerkt. Als het goed is heeft die het systeem met een flowmeter staan inregelen, dan moet je toch merken dat het ding blaast i.p.v. zuigt.
Ja vind ik ook erg vreemd...
Zijn alle andere ventielen wel goed? Mocht alles verkeerdom zitten dan ben je er als je bij de ventilator de twee buizen verwisselt.
De rest zit wel goed ja dus alles andersom is geen optie, dan heb ik geen afzuiging meer in mijn badkamer.
Loopt er niet toevallig een leidingkoof door de woning? Of misschien zo'n 45 graden schuin afgetimmerde hoek in het trapgat? Als daar de leidingen doorheen lopen is het wellicht nog haalbaar om e.e.a. aan te passen.
Nee helaas. niets van dat alles. De vertakkingen lijken dus echt in plafond/vloer te zitten en dat openbreken is geen optie vanwege kosten/baten.
Een nieuwe leiding vanuit het toilet naar de ventilator is geen optie, zeker? Misschien als je het toilet en de badkamer ooit zou renoveren. ;)
Is ook nogal ingrijpend en komende 10 jaar gaat er nog niet gerenoveerd worden.

Wat nog zou kunnen is alle kieren in het toilet dichtmaken zodat de ruime luchtdicht wordt, en dan een pvc buis richting de kruipruimte maken. Door de aanvoer van verse lucht zal de lucht dan afgevoerd worden naar de kruipruimte.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 16:01
Wel een blunder van de bouwer zeg, ook moeilijk op te lossen. wtw kanalen zitten vaak ingestort in de constructieve vloer, dat aanpassen is over het algemeen geen optie. Als er een raampje zit zou je dat kunnen gebruiken om te ventileren. Al dan niet door het ventiel dicht te zetten. Wel heb je dan een warmtelek, zeker als je je wc actief verwarmt. Dat geld in mindere mate natuurlijk ook voor de kruipruimte oplossing (inventief idee trouwens).

Ik denk wel dat je stankoverlast nooit voor de volle 100% gaat wegnemen, de deur krijg je nooit helemaal luchtdicht. In combinatie met een inblazend ventiel is dat lastig.

Het lijkt me ook wat laat om nog onder het mom van een verborgen gebrek bij de verkopers aan te kloppen, maar daar kan iemand anders misschien wat meer over zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door lithoijen op 02-01-2021 21:59 ]

• Xander
Waarschijnlijk heeft men het wel gemerkt, maar zagen ze de bui al hangen (veel kosten om het te herstellen) en dachten ze "wie merkt dat nou"? :F

Jammer dat de oorspronkelijke kopers dit niet hebben opgemerkt bij oplevering of tijdens de garantietermijn.
De rest zit wel goed ja dus alles andersom is geen optie, dan heb ik geen afzuiging meer in mijn badkamer.
Daar was ik al bang voor ja, maar je schreef het niet in de TS. En aangezien je dit ook pas na 3 jaar opmerkt... })
Wat nog zou kunnen is alle kieren in het toilet dichtmaken zodat de ruime luchtdicht wordt, en dan een pvc buis richting de kruipruimte maken. Door de aanvoer van verse lucht zal de lucht dan afgevoerd worden naar de kruipruimte.
Ik ben bang dat dit nooit een perfecte oplossing zal worden. Hoe krijg je de deur luchtdicht? Die moet ook nog open kunnen. En je blaast natuurlijk een hoop warmte je kruipruimte in, een beetje zonde van de isolatie en WTW.

Heb je nog meer afzuigventielen op die verdieping zitten? De ventilatie van bijvoorbeeld de woonkamer is nu wellicht ook ondermaats.

Heb je misschien plattegronden van de woning? Wellicht dat iemand met een creatief idee komt.

Grens het toilet aan een buitenmuur?

Grens het toilet aan een andere ruimte met een afzuigventiel (keuken of berging ofzo)?
lithoijen schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:57:
Het lijkt me ook wat laat om nog onder het mom van een verborgen gebrek bij de verkopers aan te kloppen, maar daar kan iemand anders misschien wat meer over zeggen.
In hoeverre is dit verborgen? Je kunt het tijdens een bezichtiging gewoon controleren (een velletje papier is alles wat je nodig hebt) en ook bij een bouwkundige inspectie is dit natuurlijk duidelijk zichtbaar.

Ik snap dat veel mensen dit niet zullen doen maar dat maakt het toch niet "verborgen"?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:13:
[...]

Waarschijnlijk heeft men het wel gemerkt, maar zagen ze de bui al hangen (veel kosten om het te herstellen) en dachten ze "wie merkt dat nou"? :F
Dat denk ik ook ja. Het valt ook niet heel erg op natuurlijk, behalve dat de wc-lucht soms aanwezig is.
Jammer dat de oorspronkelijke kopers dit niet hebben opgemerkt bij oplevering of tijdens de garantietermijn.

[...]

Daar was ik al bang voor ja, maar je schreef het niet in de TS. En aangezien je dit ook pas na 3 jaar opmerkt... })

[...]

Ik ben bang dat dit nooit een perfecte oplossing zal worden. Hoe krijg je de deur luchtdicht? Die moet ook nog open kunnen. En je blaast natuurlijk een hoop warmte je kruipruimte in, een beetje zonde van de isolatie en WTW.
Op zich zou ik die deur best wel goed luchtdicht kunnen krijgen denk ik. Met tochtstrip en borstel aan de onderkant.
Heb je nog meer afzuigventielen op die verdieping zitten? De ventilatie van bijvoorbeeld de woonkamer is nu wellicht ook ondermaats.
Het is op de begane grond. WC grenst aan de woonkamer, waar 2 afzuigventielen zitten en 1 inblaas.
Heb je misschien plattegronden van de woning? Wellicht dat iemand met een creatief idee komt.
Grens het toilet aan een buitenmuur?
Grens het toilet aan een andere ruimte met een afzuigventiel (keuken of berging ofzo)?
Nee heb geen plattegrond.
toilet grenst niet aan buitenmuur, wel aan de meterkast en woonkamer, en de kruipruimte zit er dus direct onder.
Woonkamer heeft 2 afzuigventielen. De afzuiging in de woonkamer is gewoon normaal.
[...]

In hoeverre is dit verborgen? Je kunt het tijdens een bezichtiging gewoon controleren (een velletje papier is alles wat je nodig hebt) en ook bij een bouwkundige inspectie is dit natuurlijk duidelijk zichtbaar.

Ik snap dat veel mensen dit niet zullen doen maar dat maakt het toch niet "verborgen"?
Met vorige bewoners heb ik geen contact meer en dat wil ik ook zo houden. Deze mensen zullen het niet doorgehad hebben, zijn a-technisch en zullen het niet gemerkt hebben.

Dus ik zoek vooral naar een praktische oplossing. Als die er niet is zal ik het zo moeten laten. Zo heel erg is het ook weer niet, maar wel een ongemak soms (stank).

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:50
Zelf geen ervaring mee, maar wellicht kun je (recirculatie) afzuiging via de pot installeren. Bv geberit duofresh. Als je toevallig al een compatible stortbak hebt ben je relatief simpel klaar..

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je kunt eens kijken of je de bouwer nog kunt aanspreken. Inblazen zal vast wel niet volgens bouwbesluit zijn waarmee die dus een woning heeft neergezet die niet aan het vergunde voldoet.

Stond tijd terug ook een verhaal in blaadje van VEH waar 2e bewoner jaren later de bouwer had laten opdraaien voor het niet voldoen aan de EPC.

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-01 16:41
kabeltjekabel schreef op zondag 3 januari 2021 @ 03:03:
Je kunt eens kijken of je de bouwer nog kunt aanspreken. Inblazen zal vast wel niet volgens bouwbesluit zijn waarmee die dus een woning heeft neergezet die niet aan het vergunde voldoet.

Stond tijd terug ook een verhaal in blaadje van VEH waar 2e bewoner jaren later de bouwer had laten opdraaien voor het niet voldoen aan de EPC.
Dit zou ook mijn idee zijn. Daarnaast mooi kut. Ik zou hem dichtdraaien..

Bij de buren al gechecked of het daar wel goed is?

Acties:
  • Beste antwoord

• Bumpy_NL
Ik verwacht dat de kanalen in de vloer middels twee pijpen in een koof naar de tweede verdieping gaan. Die twee pijpen moeten dan omgedraaid worden/ anders op de kanalen in de vloer worden aangesloten. De woonkamer moet namelijk ook niet afgezogen, maar aangeblazen worden. De keuken en het toilet moeten afgezogen worden. Soms zit de afzuigkap op hetzelfde systeem overigens.

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-01 16:39
Is de rest wel goed of kan het zo zijn dat alles is omgedraaid?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Sefa schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:13:
Is de rest wel goed of kan het zo zijn dat alles is omgedraaid?
Ik heb nog even goed gekeken en alles op de begane grond blijkt verkeerd om te zitten.
Echter in de woonkamer is dat niet zo erg volgens mij. Er hadden 2 blaas en 1 zuig moeten zitten maar ik heb nu dus 2 zuig en 1 blaas.

@Tristan Ik ga het inderdaad ook even bij de buren navragen. Ons huis is door zelfde aannemer gebouwd en de 2 huizen samen was 1 project.
Echter ook grote kans natuurlijk dat er gewoon iemand een domme fout heeft gemaakt en de 2 buizen verwisseld.
Timorad schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:23:
Zelf geen ervaring mee, maar wellicht kun je (recirculatie) afzuiging via de pot installeren. Bv geberit duofresh. Als je toevallig al een compatible stortbak hebt ben je relatief simpel klaar..
Interessant. Gaat op dit moment niet werken voor ons maar dit zou bij vervangen van toilet ooit een optie kunnen zijn.
kabeltjekabel schreef op zondag 3 januari 2021 @ 03:03:

Poeh, dat is nogal wat. 14 jaar na de bouw daar op terug komen.
Maar ik vraag me wel af wat ik er mee bereik. In het meest gunstige geval wordt de boel gratis opengebroken en hersteld. Maar eigenlijk zitten we daar niet zo op te wachten.

[ Voor 48% gewijzigd door de Peer op 03-01-2021 10:21 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Bumpy_NL schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:42:
Ja die pijpen zijn, nouja, waren wel toegankelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1GkxcILYc0eVxMgF1IAeksii3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYz98pUviDVcsztIlhbYCROd.jpg?f=fotoalbum_large

Maar helaas heb ik er daarna een inloopkast gebouwd waardoor ik er eigenlijk niet meer bij kan.
Maar mogelijk kan ik die nog wel weer tijdelijk weghalen zonder al te veel schade.

Afzuigkap blaast bij ons gewoon naar buiten, wat ik ook altijd vreemd gevonden heb overigens in een systeem-D huis.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 03-01-2021 10:31 ]

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:22
En een doorgang maken naar de meterkast en vanuit de meterkast naar buiten? Niet ideaal, maar mogelijk wel makkelijker te realiseren...

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Mythio schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:28:
En een doorgang maken naar de meterkast en vanuit de meterkast naar buiten? Niet ideaal, maar mogelijk wel makkelijker te realiseren...
Dat is inderdaad het type oplossingen waar ik nu aan zit te denken.

Maar nu we tot de conclusie komen dat de 2 buizen achter mijn inloopkast omgedraaid moeten worden, lijkt het me beter om het probleem daar op te lossen ipv symptoombestrijding.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:29

Punkrocker

Mostly harmless

de Peer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:26:
[...]

Afzuigkap blaast bij ons gewoon naar buiten, wat ik ook altijd vreemd gevonden heb overigens in een systeem-D huis.
Ik heb altijd begrepen dat de afzuigkap dus nooit op de mechanische ventilatie aangesloten mag worden...
Lijkt mij dus goed te zitten bjj jou?

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:22
@Punkrocker mij is ooit uitgelegd dat dit niet mag bij huizen met een wtw omdat je zo onderdruk kan veroorzaken binnen het huis. Er zijn immers geen andere ventielen/openingen om lucht binnen te krijgen en afzuiging gaat alleen naar buiten.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Punkrocker schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat de afzuigkap dus nooit op de mechanische ventilatie aangesloten mag worden...
Dat wel, maar je kunt geen lucht afzuigen in een huis met balansventilatie. Je moet dan een deur of raam open zetten voor de aanvoer van lucht.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 03-01-2021 11:01 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Nu nog een manier bedenken om die 2 buizen om te draaien. Ik heb niet veel ruimte daar.
Er bestaan zo te zien geen spirobuizen 'kruislings' module oid.

Ik zou natuurlijk van die flex-kanalen kunnen gebruiken, maar is dat wel aan te raden? Kan me voorstellen dat ze dan er niet meer goed met een borstel door heen kunnen bij toekomstig onderhoud bijvoorbeeld.

• Bumpy_NL
de Peer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:05:
Nu nog een manier bedenken om die 2 buizen om te draaien. Ik heb niet veel ruimte daar.

Ik zou natuurlijk van die flex-kanalen kunnen gebruiken, maar is dat wel aan te raden? Kan me voorstellen dat ze dan er niet meer goed met een borstel door heen kunnen bij toekomstig onderhoud bijvoorbeeld.
Hierin kan ik niet goed adviseren, maar ik heb wel 2 overwegingen.
1. Bochten en overgangen kunnen zorgen voor extra lawaai (en drukval, maar dat moet met de ventielen te compenseren zijn).
2. Je retourleiding zou wel aardig vies kunnen zijn. Ik weet niet of je deze zomaar wilt hergebruiken.

Persoonlijk zou ik een partij zoeken die je hierin kan adviseren. Een goede installateur zou hier wellicht wat over moeten kunnen zeggen en wellicht de fabrikant van de WTW box.

• Xander
de Peer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:05:
Kun je de diepte in? Eventueel door de kast iets aan te passen? Liever wat minder kastruimte dan lawaai of andere problemen lijkt me.
Bumpy_NL schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:33:
Persoonlijk zou ik een partij zoeken die je hierin kan adviseren. Een goede installateur zou hier wellicht wat over moeten kunnen zeggen en wellicht de fabrikant van de WTW box.
Die installateur heb je toch nodig om de ventielen fatsoenlijk in te regelen nadat de boel gekruisd is.

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 13:29
En als je de buizen omhoog volgt?

• Bumpy_NL
Punkrocker schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Er mag geen afzuigkap met ventilator op worden aangesloten, maar een passieve kap mag wel. In mijn huidige woning heb ik dat ook (type C). Daar zit alleen een klep in.

Dit werkt trouwens niet ideaal, want de afzuiging is matig en ik vraag mij af of het systeem niet langzaam onder het vet komt te zitten, maar dat terzijde.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Xander schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:36:
[...]

Kun je de diepte in? Eventueel door de kast iets aan te passen? Liever wat minder kastruimte dan lawaai of andere problemen lijkt me.
Dat zal ik moeten bekijken als ik de kast weer weg heb gehaald. Als ik het me goed herinner was er erg weinig ruimte over. maargoed als ik beide buizen deels flexibel maak over de lengte van 1 meter, dan krijg ik ze wel om elkaar heen gedraaid denk ik. En over de lengte van 1 meter zal het met drukval en geluid ook wel meevallen.
Met zoiets bijvoorbeeld:
https://www.warmteservice...100mm-L-1000mm/p/51859752
[...]

Die installateur heb je toch nodig om de ventielen fatsoenlijk in te regelen nadat de boel gekruisd is.
Mwah dat kan ik zelf wel. Ik meet sowieso CO2 in huis dus ik kan zelf finetunen.
Ook had ik nog plannen om de ventielen helemaal regelbaar te maken en op te nemen in mijn domotica systeem.
Bumpy_NL schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:33:
[...]

2. Je retourleiding zou wel aardig vies kunnen zijn. Ik weet niet of je deze zomaar wilt hergebruiken.
Hmm ja dat is waar inderdaad, vooral die in de keuken. Die heeft altijd vettige lucht aangezogen.

Misschien goed dat ik voor 'de wissel' het hele systeem nog 1 keer goed professioneel laat schoonmaken.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
DoeEensGek schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:39:
En als je de buizen omhoog volgt?
Wat bedoel je? en hoe zou ik dat moeten doen. Ik heb geen endoscoop :P

• Bumpy_NL
Nog even een sanity check, de ventielen op de overige verdiepingen werken allemaal wel de goede kant op? Badkamer en wasruimte afzuigen, slaapkamers aanblazen?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Bumpy_NL schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:00:
Nog even een sanity check, de ventielen op de overige verdiepingen werken allemaal wel de goede kant op? Badkamer en wasruimte afzuigen, slaapkamers aanblazen?
Ja, die zitten 100% zeker goed. Blaas in de 3 slaapkamers, zuig in de badkamer. Werkt ook gewoon goed. Badkamer droogt snel.

• Xander
de Peer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:44:
[...]

Wat bedoel je? en hoe zou ik dat moeten doen. Ik heb geen endoscoop :P
Hij bedoelt: Wat zit er recht boven die buizen achter de inbouwkast, op de 2e verdieping dus.

Maar als ik het goed begrijp niets zichtbaars? Het sluit aan op instortkanalen in de vloer?

Het komt ook niet toevallig achter een knieschot o.i.d. uit?

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 03-01-2021 12:08 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Xander schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:07:
[...]

Hij bedoelt: Wat zit er recht boven die buizen achter de inbouwkast, op de 2e verdieping dus.

Maar als ik het goed begrijp niets zichtbaars? Het sluit aan op instortkanalen in de vloer?
ah zo.
Inderdaad niets zichtbaars. Het sluit inderdaad aan op de instortkanalen in de vloer. En bij de WTW unit op zolder komt er alleen 1 aanvoer en 1 afvoer uit de grond. Oftewel de kanalen van de begane grond en 1e verdieping zijn in de vloer al samen gekomen.

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 13:29
de Peer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:08:
[...]

ah zo.
Inderdaad niets zichtbaars. Het sluit inderdaad aan op de instortkanalen in de vloer. En bij de WTW unit op zolder komt er alleen 1 aanvoer en 1 afvoer uit de grond. Oftewel de kanalen van de begane grond en 1e verdieping zijn in de vloer al samen gekomen.
Dat bedoelde ik inderdaad, dat is dan weer jammer dat het in de vloer zit verwerkt. Je zou toch zeggen dat er een betere plek moet zijn waar deze fout op te lossen is. :|

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
DoeEensGek schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:15:
[...]

Dat bedoelde ik inderdaad, dat is dan weer jammer dat het in de vloer zit verwerkt. Je zou toch zeggen dat er een betere plek moet zijn waar deze fout op te lossen is. :|
Ja dat zou mooi zijn.
Ik ben al blij dat we de oorzaak nu gevonden hebben en dat ik het op kan lossen door bij inbouwkast er weer even uit te slopen. Dat is nog wel te overzien.

Dat het 'vieze' kanaal dan straks weer een schoon kanaal gaat worden is weer het volgende probleem. Dan moet er wel een zeer grondige reiniging aan vooraf gaan. Net even gekeken in het keuken-kanaal en die is echt wel smerig. Vettig met veel aangekoekt stof. Dus alleen borstelen volstaat denk ik niet. dat is wel een klusje voor een professional.

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
de Peer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:20:
[...]
Net even gekeken in het keuken-kanaal en die is echt wel smerig.
Dat is apart. Uit je vorige verhaal had ik opgemaakt dat de hele benedenverdieping verkeerd om zat.
Een smerig keukenkanaal lijkt te duiden op afzuiging, wat dan weer correct zou zijn.

Lost In Music

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Sgrovert schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:52:
[...]

Dat is apart. Uit je vorige verhaal had ik opgemaakt dat de hele benedenverdieping verkeerd om zat.
Een smerig keukenkanaal lijkt te duiden op afzuiging, wat dan weer correct zou zijn.
Ik had aangegeven dat in de woonkamer (met open keuken) momenteel op 2 plaatsen aangezogen wordt en 1 inblaas. Dus momenteel is er 1 ventiel dat in de keuken aanzuigt en die is best smerig.

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Ah dat was me niet duidelijk. Ik had over 3 ventielen in de woonkamer gelezen en dacht dat de keuken nog een aparte zou zijn.

Lost In Music

• kabeltjekabel
Het ventiel aan de kant van de keuken hoort ook afzuig te zijn. Keer je dat om dan blaas je de kookluchten de woonkamer in.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Klopt. Ik zou eens een inventaris maken van al je ventielen en wat deze doen. Bij mijn begane grond heb ik qua afzuiging één ventiel in het toilet, één in het washok, twee in de open keuken en verder drie toevoerventielen in de woonkamer.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:15:
Het ventiel aan de kant van de keuken hoort ook afzuig te zijn. Keer je dat om dan blaas je de kookluchten de woonkamer in.
Ik heb nu 1 afzuig en 1 blaas in de keuken, 1 meter van elkaar af. Dus als de boel straks omgedraaid is verandert er niet veel, behalve de stroomrichting.

• kabeltjekabel
de Peer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:22:
[...]

Ik heb nu 1 afzuig en 1 blaas in de keuken, 1 meter van elkaar af. Dus als de boel straks omgedraaid is verandert er niet veel, behalve de stroomrichting.
Heb je een open keuken?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

mark-k

AKA markkNL

de Peer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:22:
[...]

Die zouden denk ik allebei afzuiging moeten zijn, omdat een keuken meestal een hoger debiet nodig heeft dan 1 ventiel aan kan. Aanvoer en afvoer op 1m van elkaar is namelijk ook volledig nutteloos.

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:13
1 inblaasventiel in de woonkamer lijkt me dan ook weer wat weinig, daar zou je er wel 2 verwachten. Afzuiging is meestal max. 75m3/h per ventiel, inblaas 50m3/h.

Wat een ontzettend vervelende blunder overigens van de installateur. Ik had op mijn wtw installatie ook wel het een en anderaan te merken qua ontwerp- en uitvoeringsfoutjes, maar niet van deze orde.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Vistajevski schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:22:
1 inblaasventiel in de woonkamer lijkt me dan ook weer wat weinig, daar zou je er wel 2 verwachten. Afzuiging is meestal max. 75m3/h per ventiel, inblaas 50m3/h.

Wat een ontzettend vervelende blunder overigens van de installateur. Ik had op mijn wtw installatie ook wel het een en anderaan te merken qua ontwerp- en uitvoeringsfoutjes, maar niet van deze orde.
Precies, maar straks na het omdraaien heb ik dus 2 inblaaspunten in de woonkamer.

• kabeltjekabel
En in de hoek van de keuken heb je twee ventielen vlak bij elkaar (?) die elk iets anders doen. Dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Wat voor vloeren heb je? Kanaalplaat?

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-01-2021 22:39 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:38:
[...]

En in de hoek van de keuken heb je twee ventielen vlak bij elkaar (?) die elk iets anders doen. Dat is niet de bedoeling natuurlijk.
Ja klopt, dat heb ik ook nooit begrepen. Straks doe ik gewoon 1 van de 2 dicht zodat ik alleen nog zuig in de keuken heb en 1 blaas verderop in de woonkamer.
Wat voor vloeren heb je? Kanaalplaat?
Kanaalplaat ja

• Galapogos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:54
Herkenbaar verhaal zeg. In onze nieuwbouwwoning (vorig jaar opgeleverd) was aanvoer en afvoer ook omgedraaid. Dit project betreft vier woningen. In onze woning en in één van de andere drie woningen (identiek gespiegeld aan de onze) zat het fout.

Gelukkig was het snel op te lossen, omdat de installateur simpelweg de verkeerde aansluitingen op de ventilatiebox had gemaakt. Toen we het akkefietje door hadden en hebben gemeld bij de aannemer, was die nog nét niet woest op de installateur (zijn onderaannemer). Immers: 'dan hebben ze het dus ook niet doorgemeten, terwijl ze daar wel voor betaald worden'. Nee, die installateur had geen al te beste beurt gemaakt bij de aannemer, en terecht.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 18:05
Waar zij de wtw unit? Kan je het daar niet correct aansluiten..

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
lothar schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:00:
Waar zij de wtw unit? Kan je het daar niet correct aansluiten..
Op zolder. Nee daar komen alleen de hoofdleidingen (1 afvoer, 1 aanvoer) samen.
De vertakking begane grond en 1e verdieping zit ingestort in de vloer

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzCVXJWBeF0ChwcOzb0oSRpB5nE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaP1a7dMBIyZ4mzXjQIfxyUJ.jpg?f=fotoalbum_large

Probleem uiteindelijk maar verholpen door mijn inloopkast even los te halen, kanalen laten kruisen, boel weer terug zetten.

En het werkt. Sinds de bouw van dit huis in 2006 is er nu eindelijk afzuiging van de WC ipv blazen. wat een luxe :+

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-01 02:43
Mooie berg purschuin :+

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
ja dat ging niet helemaal goed. Wilde een gat in het plafond dichten, maar de boel kwam naar beneden :P

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:13
En hoe zit het in de woonkamer en de keuken? Werkt de ventilatie daar nu ook merkbaar anders/beter?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Topicstarter
Vistajevski schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:47:
En hoe zit het in de woonkamer en de keuken? Werkt de ventilatie daar nu ook merkbaar anders/beter?
Ja, ook daar zuigt nu het afzuigpunt en blaast het blaaspunt. Dat was eerst ook verkeerd om. De hele begane grond zat verkeerd om.

Dus eerder had ik afzuiging in de zithoek en blazen in de keuken en nu heb ik blaas in de zithoek en afzuig in de keuken, zoals het hoort lijkt me. :-)
Pagina: 1