Folie bij plafondisolatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-geit
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-05 22:57
Mijn vraag:
Kan en/of moet ik een folie gebruiken bij het plaatsen van steenwolisolatie op het plafond?

Mijn situatie:
Ik heb een benedenwoning gekocht als klushuis. We zijn nu het plafond aan het isoleren, voor thermische isolatie en geluidsisolatie. Boven mijn woning bevinden zich nog twee appartementen, dus beide kanten zijn "warm".

Ik heb steenwolisolatieplaten (16 cm) die ik tussen de balken (22 cm) plaats. Pas in een later stadium plaats ik onder de balken een metalstudplafond met gipsplaten. Hierdoor ligt de steenwol een lange tijd open, waardoor er veel mogelijkheden zijn voor stof om zich erop te zetten. Daarom had ik bedacht aan de onderkant van de balken een folie vast te maken. Hierdoor ligt het steenwol niet open, en bovendien ziet het er wat strakker uit.

Als ik het goed begrijp wordt damp-remmende folie vooral gebruikt voor afsluiting tussen binnen- en buitenkant, dus tussen "warm" en "koud". Dit om ervoor te zorgen dat damp van binnen - dat ontstaat door het temperatuurverschil - zich niet tot een vochtprobleem ontwikkelt. Nu wordt er in de toekomst alleen gekookt onder dit plafond; de badkamer bevindt zich in het souterrain.

Mijn zoektocht:
Tot nog toe heb ik hier nog geen eenduidige informatie over gevonden. Volgens mij is de laag folie die ik wil plaatsen niet nodig, en daarom vind ik er nergens iets over. Of ik vind informatie over het isoleren van platte daken, maar zoals gezegd heb ik gewoon bovenburen die stoken.

Het is niet mogelijk om eerder het plafond aan te brengen. Tevens heb ik de steenwolplaten al ontvangen. Wat is wijsheid met de folie: wel doen, niet doen? Damp-open of damp-remmend? Ik ben benieuwd naar jullie advies hierover.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als het jou toevalig handig uit komt; doen. Je kunt ook een paar schroeven / spijkers in de balkflenzen doen en daar de platen 'op prikken'.

Stof moet je afzuigen. Wat er dan nog in het plafond beland.. ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:18
Volgens mij hoef je geen folie te gebruiken als beide kanten warm zijn - er vind dan immers geen condenstatie plaats.

Wat de verhoogde condensatie in de keuken doet met je steenwol - wordt vochtig en droogt weer.

(Maar: ik ben geen isolatie-expert)

Kan wel vies en vettig worden. Waarom niet gelijk afwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:58

H-W

De folie is niet nodig, zoals gezegd pas je alleen folie toe bij een groot verschil tussen warm en koud, oftewel in de schil van je woning. Niet bij het isoleren van een tussenvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-geit
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-05 22:57
Dank voor jullie reacties!

De folie is dus niet nodig. In het geval ik een folie wel wil, welke kan ik dan het beste gebruiken? Hebben jullie daar ideeën over?

Ik wil een folie omdat, zoals gezegd, het plafond niet dicht gaat de eerstkomende tijd. Ik heb het isolatiemateriaal inmiddels binnen en wil er mee aan de slag. Vanwege plaatsing van nieuwe gevel aan achterkant en nieuwe kozijnen aan voorkant kan ik het 'zwevende' metalstud plafond nog niet plaatsen. Daarom kan ik het niet gelijk afwerken. De folie zorgt voor een (tijdelijke) afwerking, maar wil ik ook blijven laten hangen als het plafond er eenmaal wel in kan.