Dolby Atmos kabels in plafond?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bozothenutter
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-09 20:53
Het is mijn 10 jaarlijkse tijd voor een reciever update, maar er komt een halve verbouwing bij kijken....

Het idee is om 4x atmos in het plafond te plaatsen.

Daar het een nieuwbouwhuis is zit ik met een betonnen plafond (ik vermoed het 'buizen' type.

Om eea te kunnen isoleren (en geen lelijke 'pukkels' op het plafond te hebben, zal er een verlaagd plafond komen (10-15cm).
Handigste leek mij om de speaker kabels min of meer samen te laten vallen met het lichtpunt.
Omdat 2.5mm2 een minimum is voor de kabels zou denk ik zelfs een 19mm buis niet lukken.
Als mijn plafond idd een buizenplafond is kan ik dus de 'buis ernaast' gebruiken.
Iemand nog tips etc voor een dergelijke installatie?
- hoe kom ik erachter wat voor plafond/vloer het is?
- alternatieve ideeën mbt kabels?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik.
-LG OLED55C9PLA
- waarschijnlijk een Denon 4700

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
@bozothenutter Simpel maak ook een voorzetwand waar de tv tegen komt te hangen dan zie je ook geen kabels van de tv zelf meer.
En speakerkabels lopen zo door de wand in het verlaagd plafond.
Waarom moeilijk doen door de beton te gaan met kabels, als je gewoon met nieuwe pijpen kan werken in het verlaagd plafond?
De wand maak je over hele lengte van de muur of iets breder dan je tv net wat je mooi vind.
Tpv de tv beugel multiplex achter het gips en je schroeft de tv beugel zo vast zonder pluggen.
Je kan ook plaatmateriaal gebruiken voor de wand wat je schildert natuurlijk.
Hou wel 4 cm holle ruimte in de wand zodat je de stekker en hdmi kabel van de tv zo door de wand naar beneden kan laten zakken.
En achter het tv meubel weer uit de wand kan laten komen.

[ Voor 37% gewijzigd door Goofy1978 op 02-01-2021 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:28
Wij hebben vorig jaar een uitbouw opgeleverd gekregen dit was prefab en daar heb ik in het verlaagd plafond gelijk 4 buizen laten trekken voor mijn atmos opstelling.
Atmos 4x in celing en 2x surround in de hoeken.
2 buizen voor atmos links en rechts (voor en achter) en boven de voorste atmos speakers zit dan korte buis voor de atmos achter.
Van achterste atmos kabel naar de voorste getrokken en daar de kabel meegenomen van de atmos speaker voor naar de reciever
Je trekt dan 2 kabels door 1 buis naar je reciever.
Links onder de tv komt alles binnen zodat ik het kon aansluiten op de reciever. bestaande muur die aan uitbouw grenst voorzet wand gemaakt waar ik dan weer netwerk kabels door buizen kon trekken.
Maar dit kun je ook gebruiken als je een verlaagd plafond maakt om daar je buizen door te trekken.

Voorzet wand met balken en osb plaat en daartegen gips voor stuc zodat je alles eenvoudig ertegen aan kunt schroeven

Ik heb trouwens Oehlbach Luidsprekerkabel (2 x 2,5 mm) gebruikt voor de surround dat is prima daarvoor.
En 2 stuks past precies precies door een 16mm buis
Boven en rondom de atmos speaker boven het plafond heb ik
Eco-coustic Cotton D55/40 600x1000mm gebruikt voor wat geluid isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bozothenutter
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-09 20:53
Tnx voor de ideeën, ben nog niet overtuigd over de voorzetwand, maar ik ga ff wat 3D tekenen, zodat ik wat met de layout kan spelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:48
Geen voorzetwand, gewoon wat leidingen in de muur naar boven frasen en dan achter je plafond naar de speakers.
Als je voor spanplafond gaat denk dat een akoestisch materiaal erachter, doet zoveel goed.
En als t lukt ook inbouwspots, heb ik ook gedaan. Geen spijt van.
Goede akoestiek is de helft van de geluidskwaliteit.
Succes!

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:54
Trouwens, 2x 1,5mm is voor de Atmos luidsprekers heus genoeg hoor!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Pagina: 1