Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie66
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-02-2023
Beste tweaker experts, mijn vraag:
Ik wil graag een oude pick-up aansluiten op mijn Sonos soundbar.
Vanaf de pickup via de voorversterker naar een ouderwetse versterker me speaker werkt.
Nu heb ik een convertor aangeschaft en na de convertor met een optisch kabel naar de sonos sounbar.
Maar helaas.... niets.... :(
Geen geluid.
Alles geprobeerd...

Wie kan me helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1G4LTpmM7lk530SZ20KYJ49hcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9pKgbZN4CDA1951Hkan7UNk.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 20:14

Illusion

(the art of)

Ik gok dat je een verkeerde convertor hebt (van SPDIF naar analoog ipv van analoog naar SPDIF). Die fout wordt wel vaker gemaakt.
Maar je foto is dusdanig wazig dat ik niet kan zien wat je precies hebt.

Het zou helpen als je betere foto's, merken & typenummers plaatst..

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:38
Deze TS schreeuwt om merken en types van de gebruikte hardware. Kreten als "oude pick-up", "Sonos Soundbar", "een convertor", et cetera maken dit topic tot één grote gok.

De template is er immers niet voor niets:
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Eerste waar ik naar zou kijken is de convertor. Als je analoog aangesloten wel geluid hebt en digitaal niet is de convertor de eerste stap. Je hebt toch wel een ADC gekocht en geen DAC? Om de convertor uit te sluiten zou je de setup aan een andere receiver of speaker moeten koppelen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@FeaR Zou die DIN plug ook nog iets naar de 'Aarde' willen brommen?

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 02-01-2021 17:19 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie66
Excuus, ik heb geen ervaring in deze wereld.....

Er zit zit geen aarde aan de pick up.....
En deze versterker en convertor heb ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRWH565alzIp0pgBIJMUaZy57x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81EKw0Q4OVKL6bhMSoM9tV6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie66
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJGccCAnVsbfPPLFR6fy3jMhbDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PE4FqNeiaaNyJr9xN0FmHQXH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie66
Excuus, ik heb geen ervaring in deze wereld.....

Er zit zit geen aarde aan de pick up.....
En deze versterker en convertor heb ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRWH565alzIp0pgBIJMUaZy57x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81EKw0Q4OVKL6bhMSoM9tV6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:55
De beschrijving van de OKS-28459 is voor een digitaal naar analoog converter, maar je foto doet vermoeden dat het wel een analoog naar digitaal converter is.
De foto van de OKS-28459 is anders dan het apparaat op jouw foto. Welk typenummer staat op je converter? Is het de OKS-99320?

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 02-01-2021 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie66
Excuus, verkeerde plaatje. Het is van analoog naar digitaal natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3CntWoirplnRXQ9diHPU6s734Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tTyB03KpL8LogMjFBhcPlitF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:38
In theorie klopt de keten. Dan is het uitsluiten waar het aan ligt. Heb je toevallig een andere set met S/PDIF in? Dan kan getest worden of het issue aan de Sonos ligt (wel geluid op de andere set) of aan de converter (ook geen geluid op de andere set).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Eddie66 Die 'grijze' DIN plug welke direct van de platenspeler af komt, hoeveel pinnetjes heeft dat ding?

Ik vermoed dat dat er 5 zullen zijn.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Eens met @FeaR en @Will_M , het kan de converter of de kabel tussen de voorversteker en de converter zijn, of de optische kabel, of het kan aan de Sonos liggen. Sluit eens een ander apparaat op je converter aan, bijvoorbeeld een CD speler, of je telefoon. Werkt dat wel? En test de Sonos met een ander apparaat op de optische ingang. De DIN kabel en voorversteker heb je al getest op een andere versterker toch? Zie ik op de eerste foto een optische kabel liggen van je TV naar de Sonos? Gebruik die dan eens.

[ Voor 39% gewijzigd door martyw op 02-01-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie66
@Will_M : klopt als een bus: 5 pinnetjes.
@martyw : klopt DIN met voorversterker naar normale stereo met speaker werkt prima.

@FeaR @martyw @Will_M : goede tip! Thx.
Ik heb m’n Ipad aangesloten via de conevertor naar de sonos. Met een aander optische kabel. (Die van m’n TV naar de sonois loopt en die werkt normaal goed)

Maar helaas geen resultaat.. Ook geen geluid vanaf m’n Ipad.

Wat blijft er dan nog over aan mogelijke issues dat het zou kunnen zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-05 20:28
Voor zover ik weet krijg je alleen geluid als je de voorversterker aansluit op een Sonos Port of als je Sonos apparaat een line-in heeft, andere opties zijn niet mogelijk naar mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie66
@macdushi : dank voor de tip.

Echter ook van Ipad, via voorversterker naar convertor, naar Sonos...... geen resultaat...

Loopt ik nu toch vast of zijn er nog andere tips / suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie66
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKgRs70wK5Tjz1cmxCJf7heqsuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eK8YqZNiMgqzNkb4WFOZmge9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:21
Geeft de convector automatisch het digitale signaal door via de optische en coaxiale uitgang tegelijk of moet je een optie kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Eddie66 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:51:
@macdushi : dank voor de tip.

Echter ook van Ipad, via voorversterker naar convertor, naar Sonos...... geen resultaat...

Loopt ik nu toch vast of zijn er nog andere tips / suggesties?
De iPad heeft geen voorversterker nodig, die moet rechtstreeks op de converter aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie66
@Peer_76 : er zit geen schakelaar op. Lijkt me beide dan toch..?Het licht komt door het draadje naar de andere kant.... weet niet of dat iets zegt..

@martyw : zonder voorversterker had ik ook al geprobeerd. Op suggestie van @macdushi heb ik ook met voorversterker geprobeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-05 20:28
Eddie66 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:43:
@Peer_76 : er zit geen schakelaar op. Lijkt me beide dan toch..?Het licht komt door het draadje naar de andere kant.... weet niet of dat iets zegt..

@martyw : zonder voorversterker had ik ook al geprobeerd. Op suggestie van @macdushi heb ik ook met voorversterker geprobeerd...
Voorversterker uiteraard alleen in combinatie met platenspeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 20:14

Illusion

(the art of)

@Eddie66 Als je de spdif stekker uit de sonos trekt, komt er dan licht uit de kabel? (je laat de kabel dus aangesloten op de converter, niet recht erin kijken!)

[ Voor 18% gewijzigd door Illusion op 02-01-2021 20:08 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie66
@Illusion : yep, prachtig mooi rood lampje......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-05 00:04
als je zeker weet dat de ipad en de sonos het goed doen lijkt me dat het aan de converter ligt. dat het lampje aan staat betekent niet dat er zinnige informatie uit komt. maybe converter nog testen met een ander apparaat

en heeft die sonos niet een aux ingang die je direct op je voorversterker kunt doen? ben je ook meteen van dat digitale af. platenspeler is juist mooi analoog.

[ Voor 39% gewijzigd door Jeroenk691 op 02-01-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie66
@Jeroenk691 helaas Sonos heeft alleen een optische ingang en 2 coax ingangen maar lijkt me niet dat ik daar wat mee kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:34

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Op een Sonos Play5 moet ik in de app aangeven dat ik de Lijningang wil gebruiken.

Als ik de platenspeler aanzet wordt door niet automatisch gedetecteerd.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:59
Eddie66 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:44:
@Jeroenk691 helaas Sonos heeft alleen een optische ingang en 2 coax ingangen maar lijkt me niet dat ik daar wat mee kan...
De Playbar heeft geen coax ingangen , alleen een s/pdif en twee ethernet aansluitingen. De s/pdif is bedoeld om een televisie aan te sluiten.
Kan je eens in de Sonos app kijken of TV is geactiveerd als source? En zo niet deze zelf activeren?

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Eddie66 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:44:
Moet je soms nog iets in de app configureren? Ik heb geen Sonos - het is probleeem ligt in de combinatie converter met Sonos. Welk type soundbar heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie66
nogmaals dank voor jullie meedenken...
@martyw het is de Playbar. zie foto
De app heeft geen mogelijk om hierin iets te doen. Hij schakelt normaal vanzelf om. bijv. als ik muziek luister via telefoon/wifi en zet vervolgens de TV aan dan schakelt die vanzelf over en vise versa. (na automatisch pop up de vraag in de app of je wilt overschakelen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqIEopdrIs7IWwjMIdy_SuBKw6A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1QFCBaBnuPBjlIUHXQ6rVGLj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:31
Die pop-up krijg je bij de convertor niet omdat die dat verzoek niet doet, het is gewoon een dom ding dat elektriciteit in licht om zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
Je kan ook handmatig naar TV omschakelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uo7xiV8CHKkvpScRdoKzu2trsK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OWQnoZvvy0jFdwXJqsS9CEV.jpg?f=fotoalbum_large

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie66
@pjeterinfo , OK maar het schakelen naar TV is het issue niet. Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
Eddie66 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:14:
@pjeterinfo , OK maar het schakelen naar TV is het issue niet. Of begrijp ik je verkeerd?
Dat kan je misschien uitsluiten door handmatig TV als bron te kiezen, en dan proberen of de Playbar geluid weergeeft.

intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Je kan de voorversterker ook op de analoge ingangen van je tv aansluiten dan hoef je ook niet elke keer de spdif kabel te wisselen als je een lp wil luisteren, en dan heb je analoog naar digitaal convertor niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:39
@Eddie66 hier ook heel lang geprobeerd dit werkend te krijgen en inderdaad heel veel problemen en verschillende omvormers geprobeerd.

Totdat ik deze probeerde;
https://www.allekabels.nl...pPCk_qs9p2tBoCeK4QAvD_BwE

Deze werkt in ieder geval op de Beam wel! :D _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bit3m3
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-06-2023
Sorry, inbreken op een oude topic.

ik heb een soort van workaround verzonnen voor zij die geen line in hebben op hun sonos producten maar wel een beam. Ik heb mijn oude blueray aangesloten op mijn tv en daar zit wel een line in op. Wanneer ik mijn platenspeler hierop aansluit kan ik lekker via mijn sonos play alles door het huis laten spelen door ook andere speakers te kiezen maar het beste loopt het wel via de beam moet ik zeggen. Op zolder staat een Ikea sonos en die hapert soms een fractie van een seconde. Ik zet dan het geluid van de woonkamer op 0 en op zolder naar wat ik wil.

Enige “nadeel” is dat ik mijn tv aan moet hebben maar met een beetje mazzel kan je het beeld uitzetten en alleen het geluid doorgeven via de HDMI/Optische kabel
Pagina: 1