Vakantiestand is 15 graden. Kan dat niet lager?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasRM
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-01-2021
Mijn vraag
Als wij 's winters op vakantie gaan en zetten de vakantiestand aan, dan gaan in allerlei kamers waar het geen 15 graden is en niet hoeft te zijn de verwarming opwarmen tot 15 graden. De verwarming uitzetten kan ook niet want het kan gaan vriezen. Het zou voordelig zijn als je die standaard van 15 graden naar beneden kunt brengen? Is dat mogelijk? Of zijn er andere mogelijkheden om de verwarming minimaal te laten werken bij afwezigheid voor langere duur? (zonder de hele programmering aan te passen)
Het zou mooi zijn als je bij de eco stand zelf zou kunnen bepalen hoeveel graden lager dan de ingestelde temperatuur je alle radiatoren zou kunnen instellen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik de oudere EvoHome.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via LucasRM op 16-01-2021 10:19)

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:31
Long press op menu (6 seconden) Dan kom je in het instellingenmenu. Daar kun je de temperatuur opgeven die je wil hanteren als het systeem uit staat. Bij mij is dat 5 graden.

Er zit sowieso ook een vostbeveiliging op, net als bij de meeste CV ketelss. Je zult er verbaasd van staan hoe lang het duurt voordat je redelijk geisoleerde woning onder de 8 graden duikt.

Qua vocht en dauwpunt is het wel even opletten: ben je maanden van huis dan is het verstandig om eens in de twee weken de woning even op te warmen tot circa 15 a 17 graden. Je stook het vocht er dan uit en dan krijgt schimmel geen kans.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:14
Veel mensen doen het niet lager dan 15 graden.
Ik kies altijd 10 graden. (uiteraard zorg ik er wel voor dat het huis weer op tijd opwarmt)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:29
Dauwpunt........
Onder de 15 graden gaat vocht op allerlei plekken zitten. Schimmels en narigheid volgen. Er is een goede reden voor die 15 graden.......

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:14
Lardman schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:20:
Dauwpunt........
Onder de 15 graden gaat vocht op allerlei plekken zitten. Schimmels en narigheid volgen. Er is een goede reden voor die 15 graden.......
Ja ik wil altijd overal zelf achter komen :)
Niet gemerkt, wel een paar ventilatieroosters open gelaten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Trek de thermostaat los, hang er een thermostaat uit de prullenbak aan en draai die terug naar de gewenste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-06 22:51
kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:51:
Trek de thermostaat los, hang er een thermostaat uit de prullenbak aan en draai die terug naar de gewenste stand.
Niet iedereen heeft prullenbakken gevuld met Honeywells zoals wij 2 he :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Los_Moros
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-06 15:49
Ik weet niet of je op de oudere EvoHome die mogelijkheid hebt, maar op de laatste versie ten tijde van dit schrijven is dit zeker mogelijk.

Bij een lagere temperatuur dan 15 graden kunnen er problemen met vocht optreden maar om antwoord op je vraag te geven: ja die temperatuur die standaard op 15 graden is ingesteld kun je verlagen. Doe daartoe het volgende:

1. Klik kort op de Menu
2. Selecteer “Sneltoetsen”
3. Selecteer “Afwezigheid” en stel aldaar de gewenste temperatuur in.
4. Ga terug naar het beginscherm van de EvoTouch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8BIvVl7Z7_6hfGIv3J8MbY36UY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzZOFn7gSGU0DhmE5tjH3ggn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:31
Long press op menu (6 seconden) Dan kom je in het instellingenmenu. Daar kun je de temperatuur opgeven die je wil hanteren als het systeem uit staat. Bij mij is dat 5 graden.

Er zit sowieso ook een vostbeveiliging op, net als bij de meeste CV ketelss. Je zult er verbaasd van staan hoe lang het duurt voordat je redelijk geisoleerde woning onder de 8 graden duikt.

Qua vocht en dauwpunt is het wel even opletten: ben je maanden van huis dan is het verstandig om eens in de twee weken de woning even op te warmen tot circa 15 a 17 graden. Je stook het vocht er dan uit en dan krijgt schimmel geen kans.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucasRM
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-01-2021
Iedereen bedankt voor de informatie. Via menu lang indrukken, dan kan ik o.a. de minimum temperatuur instellen voor vakantie en als het systeem uitstaat.

Ben blij dit forum gevonden te hebben. Het werkt.

Met vriendelijke groet,
Lucas
Pagina: 1