Alternatief voor RJ45 connectors in meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezz13
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-01-2021
Ik ben een absolute no no op dit gebied dus bij voorbaat excuses voor onnozele vragen.

In ons huis heb ik tijdens de verbouwing cat6 kabels met een harde kern getrokken die allemaal samenkomen in de meterkast. Ik wilde deze allemaal voorzien van een rj45 connector en dmv een switch met elkaar verbinden zodat de wandcontactdozen internetaansluiting hebben.
Het aanbrengen van de connectors is een drama! Heb 4 verschillende soorten gebruikt (met en zonder hulpstukje, met doorvoermogelijkheid, metaal, kunststof enz). Niet een keer een geslaagde test. Tang was waardeloos, dus nieuwe gekocht en weer nieuwe connectors. Deze hebben weer te kleine gaatjes in de hulpstukjes waar de aders niet in willen. Ben het inmiddels spuugzat.
Ik wil nu een patchpaneel gebruiken in de meterkast omdat ik ervan uitga dat dan alles mbv de aders kan worden aangesloten en daarmee alles met elkaar wordt verbonden zonder gepiel met connectors? Nu zie ik bij diverse patchpanelen dat er ook rj45 aansluitingen aanwezig zijn. Waar dienen deze voor?
En klopt mijn veronderstelling dat een patchpaneel aangesloten wordt door alleen de aders aan te sluiten?

Bij voorbaat hartelijk dank voor ieder antwoord!

Beste antwoord (via beezz13 op 05-01-2021 12:56)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
beezz13 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:48:
[...]

De kabel? Enkelvoud? Toch ook degenen die naar de WCD’s gaan?

Welke andere kant? In mijn geval komt de “hoofd kabel” vanaf het glasvezel modem uit de woonkamer.
Elke kabel die je afmonteert op je patchpaneel heeft ook een andere kant en die monteer je af op een wcd.
En niet een RJ45 aan knijpen.

Met de kabel bedoel ik dus elke kabel.

Ik heb nog nooit een utp kabel gezien waarbij de witte aders niet met kleur gemarkeerd zijn, maar als jij er een hebt dan zul je het er mee moeten doen vrees ik of terugsturen naar de leverancier.

Overigens als jij niet meer kunt zien met welke kleur ader ze getwist zijn heb je ze waarschijnlijk te ver uit elkaar gehaald.
Je moet de aders zo lang mogelijk getwist laten anders krijg je netwerk problemen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:55
Ja kabels in een keystone prikken met een push down tool en in je patchpaneel klikken en je bent er.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8D3NCOACalzimPbdiDRrnNZUlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGG3393rhBGkiaXMDHfwAwuI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door HKLM_ op 02-01-2021 16:28 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:16
beezz13 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:03:
Ik wil nu een patchpaneel gebruiken in de meterkast omdat ik ervan uitga dat dan alles mbv de aders kan worden aangesloten en daarmee alles met elkaar wordt verbonden zonder gepiel met connectors? Nu zie ik bij diverse patchpanelen dat er ook rj45 aansluitingen aanwezig zijn. Waar dienen deze voor?
Een patchpaneel heeft in de regel aan de ene kant een lsa connector waarmee je verbinding maakt met de aders van een installatiekabel en aan de andere kant een RJ45 connector. Tussen deze connector en je router, switch of andere apparatuur gebruik je dan korte RJ45 patchkabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdcamp
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-11-2024
Ik ben ook geen expert, maar in principe druk je de aders van de netwerkkabel met een LSA tool/punchtool op de achterzijde van het patchpanel, de RJ45 aansluiting aan de voorzijde gebruik je dan om met een netwerkkabel/patchkabel te verbinden met de switch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Neem tool-less keystones. Geen gedoe met tangen (behalve de kniptang) en daarna duw je ze in een metalen frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Uiteraard heeft een patchpanel Rj45 connectors en wel de female kant ervan.
Je monteert de kabel met behulp van een punchdown tool in het patchpanel en daarna koop je kant en klare patchkabels om je apparatuur aan te sluiten.

De andere kant van de kabel monteer je af op een doos ook weer met dezelfde punchdown tool.

Op kabel monteer je gewoon nooit Rj45 male connectors, dat levert altijd prutswerk op.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:26:
monteer je gewoon nooit Rj45 male connectors, dat levert altijd prutswerk op.
Er zijn stekkers speciaal voor solid kabel. Die gebruik ik regelmatig en is echt geen prutswerk.
Het hangt er vanaf waar je die rj45 dan inprikt (geen pc of ander verplaatsbaar apparaat dus).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Is nog steeds lapwerk.

Rj45 connectors aan kabels moet je aan de fabrikant overlaten.
Heeft ook bijna nooit enig nut om dat zelf te doen, maakt het nu gewoon zo professioneel als mogelijk is en ga niet prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:47
Ben(V) schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:32:
Is nog steeds lapwerk.

Rj45 connectors aan kabels moet je aan de fabrikant overlaten.
Heeft ook bijna nooit enig nut om dat zelf te doen, maakt het nu gewoon zo professioneel als mogelijk is en ga niet prutsen.
Je monteert de kabel met behulp van een punchdown tool in het patchpanel en daarna koop je kant en klare patchkabels om je apparatuur aan te sluiten.

De andere kant van de kabel monteer je af op een doos ook weer met dezelfde punchdown tool.

Op kabel monteer je gewoon nooit Rj45 male connectors, dat levert altijd prutswerk op.
Als je het professioneel wilt doen gebruik je ook geen patchpanel en connectors waarbij je een punchdown tool moet gebruiken maar toolles connectoren die je in een patchpanel plaatst. Punchdown tools worden bijna niet meer in de professionele sector gebruikt omdat toolles connectoren sneller gaan en geen fouten hebben zoals next fouten enzo voort die je met punchdown tool patchpanel wel kunt hebben.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zulke patchpanels zijn niets anders dan ingebouwde punchdowns, maar je hebt gelijk kwalitatief zijn die beter.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 03-01-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezz13

[...]
beezz13 in "Alternatief voor RJ45 connectors in mete..."

[ Voor 43% gewijzigd door beezz13 op 03-01-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Witte aders hebben wel een kleur, als je goed kijkt hebben die blokjes in de kleur waar ze bij horen.

PS
Je moet je eigen tekst buiten de quote plaatsen anders denkt iedereen dat het bij de quote hoort.

[ Voor 34% gewijzigd door Ben(V) op 03-01-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:47
Er zijn kabels bij waar de witte aders volledig wit zijn dan moet je kijken bij welke kleur deze getwist zit.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezz13
Ben(V) schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:25:
Witte aders hebben wel een kleur, als je goed kijkt hebben die blokjes in de kleur waar ze bij horen.

PS
Je moet je eigen tekst buiten de quote plaatsen anders denkt iedereen dat het bij de quote hoort.
Ze hebben echt geen kleur, helaas. Op zich goed te doen zodra ze in de connectoren zitten. Maar als na de test blijkt dat er een storing is, is het verrekte lastig ze uit elkaar te halen.
En sorry voor het verkeerde quoten! Ben al Ff niet op GT geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezz13
Je monteert de kabel met behulp van een punchdown tool

Welke andere kant? In mijn geval komt de “hoofd kabel” vanaf het glasvezel modem uit de woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Dat groene tooltje kan je ook met de hand doen als het er niet zo veel zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
beezz13 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:48:
[...]

Elke kabel die je afmonteert op je patchpaneel heeft ook een andere kant en die monteer je af op een wcd.
En niet een RJ45 aan knijpen.

Met de kabel bedoel ik dus elke kabel.

Ik heb nog nooit een utp kabel gezien waarbij de witte aders niet met kleur gemarkeerd zijn, maar als jij er een hebt dan zul je het er mee moeten doen vrees ik of terugsturen naar de leverancier.

Overigens als jij niet meer kunt zien met welke kleur ader ze getwist zijn heb je ze waarschijnlijk te ver uit elkaar gehaald.
Je moet de aders zo lang mogelijk getwist laten anders krijg je netwerk problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezz13
Hartelijk dank, Ben en Jadjong, alles is me nu duidelijk!
Pagina: 1