Garantie bij dode/defecte pixel tablet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandley
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-10-2021
hay ik heb mijn tablet laten repareren eergisteren alleen merk ik dat er tot nu toe een volgensmij dode pixel is ( volledig scherm met alle kleuren zie ik het de donkere wat minder dan op lichtere achtergronden) valt zoiets onder garantie bij reparatie hoe zit dat met tablets? Computer beeldschermen heb ik wel wat kunnen vinden alleen bij tablets wordt ik er niet wijzer uit (tablet model is samsung tab a 10.1 2019 64 gb)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Heb je hem bij de originele verkoper laten repareren?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:20
Ik zie niet in waarom het voor tablets anders zou zijn dan bij computerschermen. Maar voor computerschermen alsook voor tablets geldt het volgende: er is geen jurisprudentie over. Je kan voor beide standpunten (het valt wel/niet onder de garantie) goede argumenten bedenken. Pas als je die voorlegt aan een rechter kan die daar een oordeel over geven. Maar één dode pixel zou ik lekker verder negeren want het is de moeite niet je daar druk over te maken. Als je het wél de moeite vindt zul je ons meer details moeten geven.

Wat is er precies gerepareerd? Het scherm zelf of ging het om iets ongerelateerds? Zijn er nog afspraken met de verkoper gemaakt over eventuele garanties? Officiële reparateur of de Turk op de hoek? Kan het zijn dat het defect er al was en dat het je nu pas opvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Welkom op GoT @Brandley , Misschien handig om de beschrijving wat te verduidelijken. Ik moest het zeker diremaal lezen en ben er nog niet zeker van of ik het goed gelezen heb. Van wat ik begrijp gaat het niet om een dode pixel, ander zou deze zwart blijven bij elke kleur.

Net als bij monitor schermen of TV's zijn er standaarden voor bepaalde classen hoeveel sub- of pixels dood mogen zijn of hoeveel bright pixels etc. Ga eens na wat de fabrikant hier over zegt.

Daarnaast zoals opgemerkt, waar voor is de tablet aangeboden voor reparatie? IS het scherm vervangen? Duidelijk taalgebruik en omschrijven van probleem en wat is uitgevoerd zou wel enigszins kunnen helpen om er iets zinnigs over te zeggen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandley
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-10-2021
Excuses scherm is inderdaad vervangen dat was het enigste.
Ik heb hem bij een andere plek dan de verkoper laten repareren.
Hij is inderdaad niet zwart de pixel dan is het een defecte pixel van wat ik begrijp.
neem aan dat ik eventuele info kan vinden op de site van samsung zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
- Ben je consument? (Kort gezegd: een particulier die heeft gekocht of laten repareren bij bedrijf)
- Hoe oud was de tablet ongeveer?
- Wat was de reden om de tablet te laten repareren?
- Was er een reden om de reparatie te laten uitvoeren bij een ander dan de verkoper?

Het gaat hier waarschijnlijk over een samenloop van consumentenkoop en aanneming van werk. Daarop zijn zowel de bepalingen voor consumentenkoop als aanneming van werk van toepassing, waarbij geldt dat bij eventuele strijdigheid tussen die bepalingen de bepalingen voor consumentenkoop prevaleren.

Je koopt dus in essentie zowel een nieuw scherm en betaalt daarnaast voor de reparatie (soms worden beiden ook gespecificeerd op een factuur overigens). Het nieuwe scherm is een zaak waarvan je bepaalde verwachtingen mag hebben, en als die verwachtingen niet overeenkomen met het scherm kan er sprake zijn van non-conformiteit. Verder kan er ook nog een aparte commerciële garantie van toepassing zijn, maar daarvoor moet je wel een bewijs hebben zoals een garantieverklaring van de fabrikant.

Dan is dus de vraag: wat je mocht verwachten van een nieuw scherm? Ik weet weinig van schermen en pixels, maar volgens mij bieden maar weinig fabrikanten en verkopers met zekerheid een foutloos scherm, omdat de productie daarvan moeilijk schijnt te zijn. Bepaalde schermen zijn volgens mij ook duurder i.v.m. een hogere kwaliteit en als je specifiek koos voor een goedkoop scherm dan kan je waarschijnlijk ook minder verwachten.

Het zou kunnen dat @Hackus weet hoe dat zit. Als je geen foutloos scherm mocht verwachten, dan kun je m.i. geen beroep doen op non-conformiteit van het nieuwe scherm bij de reperateur.

Zie in afdeling 1 van Boek 7 BW o.a.:
art. 7:5 lid 4 BW
art. 7:6 lid 1 BW
art. 7:17 en 7:18 BW

En in titel 12 van Boek 7 BW o.a.:
art. 758 BW (oplevering)

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:20
@Number10 Er is een oeroude blog van Engelfriet over het onderwerp pixels en conformiteit. Kennelijk heeft een geschillencommissie twintig jaar geleden geoordeeld dat de verkoper voor de mogelijkheid van dode pixels moet waarschuwen en dat de consument er (toen) van uit mocht gaan dat een scherm anders geen dode pixels zou hebben. Dat ging toen wel over tien keer grotere pixels (800x600 op een 12.1" scherm) dan nu...

Ik vind dat (zeker tegenwoordig) wel erg ver gaan. We hebben het over pixels van 0.1mm x 0.1mm. Één dode pixel is dan wel van heel geringe betekenis en beperkt het normale gebruik geenzins. Als je dusdanig perfectionistische eisen stelt is dat iets wat je mijns inziens zou moeten navragen bij aankoop. Het is een cosmetische afwijking die feitelijk alleen met een vergrootglas vast te stellen is...
Ik kan me geen enkele andere productklasse voorstellen waarbij de verkoper verplicht is op de kans op dergelijk kleine afwijkingen te wijzen (wel eens bij IKEA een waarschuwing gezien dat de kasten maximaal een halve graad uit het lood mogen staan of bij de autodealer een waarschuwing dat de lak mogelijk krasjes van maximaal 0.05mm diep mag hebben?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:28:
Ik kan me geen enkele andere productklasse voorstellen waarbij de verkoper verplicht is op de kans op dergelijk kleine afwijkingen te wijzen
Dat zijn vast meer productklassen dan je denkt.

Ik neem bijvoorbeeld aan dat de bouw van tablets en telefoons gebeurt met machines waarvan de koper van die machine (de fabrikant van de tablet of telefoon dus) waarschijnlijk hele hoge verwachtingen mag hebben wat betreft afwijkingen in millimeters (hoewel je dat beter kunt vastleggen uiteraard). Maar ook aan een relatief dure precisieschroevendraaier voor miniatuurschroefjes mag je als gewone consument met een vaste hand hoge verwachtingen hebben wat betreft de afmetingen lijkt mij.

Het zit dus in de verwachting die een koper mag hebben. Waar de grens ligt is afhankelijk van het product, de medelings- en onderzoeksplicht, nieuw of tweedehands etc. Jouw duiding klinkt plausibel, maar zoals ik al zei weet ik niks van pixel-vereisten.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Brandley schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:35:
Excuses scherm is inderdaad vervangen dat was het enigste.
Ik heb hem bij een andere plek dan de verkoper laten repareren.
Hij is inderdaad niet zwart de pixel dan is het een defecte pixel van wat ik begrijp.
neem aan dat ik eventuele info kan vinden op de site van samsung zelf?
Via Samsung of verkoper of op eigen houtje.
Op eigen houtje heb je garantie op de reparatie zelf, en moet je met je klacht naar degene met wie je een reparatieovereenkomst hebt gesloten.

Verder is me het niet duidelijk wat de klacht is.
Als er een zgn fake scherm hebt, bij Ali of Janus op de hoek. Dan mag je er minder van verwachten dan Origineel. Al deze info mist in OP.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1