Vloerafwerking van plaatmateriaal. Is dat wel een goed idee?

Pagina: 1
Acties:

• NeORay
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-12 15:06
Wij hebben een kleine woonkamer met een nogal druk ogende zware houten vloer die mijn vrouw en ik nogal zat zijn. Deze vloer lag al al in het huis van de vorige bewoners.
We zijn allebei altijd erg gecharmeerd geweest van de beton (look) vloeren die je nu vaak ziet.
Aangezien we een houten ondervloer hebben is een betonnen vloer helaas geen optie. Een grote verbouwing is financieel gezien helemaal geen optie.
Ook betonlook laminaat wat we hier en daar hebben gezien ziet er of afschuwelijk nep en plastic uit of is erg prijzig.

Nou bedacht ik me, zou het geen optie zijn om gewoon dunne platen op de bestaande vloer neer te leggen van bijvoorbeeld MDF of HDF en deze met een mooie 2k vloerverf te verven?
De naden zou ik dan proberen netjes te maken door deze voor het verven met de kopse kanten tegen elkaar te drukken met plamuur ertussen en dan vlak te strijken en te schuren.
In onze kleine kamer hebben we niet zo gek veel platen nodig waarschijnlijk dus zijn het ook niet veel naden.

Op deze manier kunnen we voor 100-150 Euro een nieuwe vloer leggen.
Ergens voelt het alleen een beetje als valsspelen.. Er zal wel iets zijn waarom dit een slecht idee is 8)7 Ik weet alleen niet waarom?

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:29
Je krijgt de naden nooit strak genoeg om ( op de lange termijn)onzichtbaar te blijven

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Kun je dan niet gewoon de huidige vloer verven?

Post eens een foto voor het idee.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:34
Ik denk dat door het er op lopen de naden snel uit elkaar zullen trekken. En de verf zal misschien ook snel slijten met zo'n ondergrond.

[ Voor 12% gewijzigd door sigmundfreund op 02-01-2021 15:54 ]

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-12 16:03
En als je nu eens multiplex pakt? Ik weet niet of je een cirkelzaag hebt (kan ook goedkoop) vervolgens de plank 3 of 4 mm inzagen in de lengte, om de 19 cm en daarna aflakken. Lijkt het net of je een houten vloer hebt.
Niet eigen idee, zie

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik denk ook dat je met platen dit nooit netjes krijgt.

Wat een optie zou kunnen zijn, zelf schuren (de houten vloer) en daarna in een olie of lak kleur naar keuze verven.

Laten schuren zal vast mooier zijn, maar gaat niet lukken met je budget.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:04
Is een gietvloer geen optie? Dat kan gewoon op een houten vloer.
https://www.coatingvloer.nl/betonlook-vloer/
https://www.vloer-gigant.nl/betonlook-vloer/

TheS4ndm4n#1919

• NeORay
Dat kan toch juist niet? I.v.m. bewegen van de ondervloer?

sigmundfreund schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:53:

Ik denk dat door het er op lopen de naden snel uit elkaar zullen trekken. En de verf zal misschien ook snel slijten met zo'n ondergrond.
Het uit elkaar trekken met lopen zou ik ook wel bang voor zijn ja.. Ik zou de platen natuurlijk wel met een paar spijkertjes kunnen fixeren. Dat zou wel moeten helpen lijkt mij.

Als een sterke PU of epoxy 2k verf goed kan hechten op MDF of HDF is dat wel redelijk slijtvast toch?

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:42
tja tussen de 100 a 150 euro mijn idee zou zijn wat je nou heb liggen schuren en daar de verf overheen kalken

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:04
NeORay schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:06:
[...]

Dat kan toch juist niet? I.v.m. bewegen van de ondervloer?
Ze gieten er geen beton op. Het is kunststof met een beton "look".
Volgens de sites die ik vond kan dat direct op een houten vloer. Maar voor jouw specifieke vloer kun je ze natuurlijk het beste direct vragen.
Het lijkt mij iig 10x zo mooi als wat je zelf voor elkaar kan krijgen met spullen uit de bouwmarkt.

TheS4ndm4n#1919

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je de naden strak wilt houden zal je iets met mes/groef verbinding moeten doen.

• NeORay
RocketKoen schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:12:
[...]

Ze gieten er geen beton op. Het is kunststof met een beton "look".
Volgens de sites die ik vond kan dat direct op een houten vloer. Maar voor jouw specifieke vloer kun je ze natuurlijk het beste direct vragen.
Het lijkt mij iig 10x zo mooi als wat je zelf voor elkaar kan krijgen met spullen uit de bouwmarkt.
Ah, ok ik zal eens informeren. Ik weet dat het geen beton is maar ik had de indruk dat PU en Epoxy vloeren altijd op een egaline onderlaag gegoten moesten worden. Met name epoxy is nogal hard toch?
Maar iets als dit heeft wel de voorkeur uiteindelijk.
jadjong schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:05:
Als je de naden strak wilt houden zal je iets met mes/groef verbinding moeten doen.
Helaas lijken mes en groef verbindingen uitsluitend voor grovere bouwmaterialen te bestaan. O.a. underlayment, wat niet erg stabiel is en snel kromtrekt en osb wat redelijk stabiel is maar nogal grof.

• jadjong
  • Niet online
Dan moet je ze zelf maken. ;)

• NeORay
Ja, zou dat een goede oplossing zijn? Zelf mes en groef frezen op de kopse kanten?

Dan heb ik wel wat dikkere platen nodig dan ik eerst bedacht had.

• jadjong
  • Niet online
NeORay schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:27:
[...]

Ja, zou dat een goede oplossing zijn? Zelf mes en groef frezen op de kopse kanten?

Dan heb ik wel wat dikkere platen nodig dan ik eerst bedacht had.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:56

JaQ

@NeORay je bent wat karig met je informatie.

Hoeveel ben je maximaal van plan uit te geven voor hoeveel m2? Wil je zelf de vloer leggen, of kan je dat zelf doen? Wat ligt er onder de houten vloer?

Om een idee te geven: ik was 5 jaar geleden 58 €/m2 inclusief btw kwijt om een PU vloer te laten aanbrengen. Dat was inclusief 1 laag egaline. Kwam wel op een nieuwe dekvloer, heb geen extra kosten hoeven maken voor het glad maken van de dekvloer.

Ow: en plaatmateriaal is geen goed idee, ook niet met mes en groef en ook niet met nep-sleuven om het op planken te laten lijken. Dat gaat altijd lelijk kieren.

[ Voor 15% gewijzigd door JaQ op 02-01-2021 23:39 ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
MDF en HDF zijn kansloos met vocht, daar zou ik echt niet aan beginnen. Stiekem wordt het al snel duur. Ik zou een andere kleur van je eigen vloer overwegen als je toch gaat kwasten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• NeORay
JaQ schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:36:
@NeORay je bent wat karig met je informatie.

Hoeveel ben je maximaal van plan uit te geven voor hoeveel m2? Wil je zelf de vloer leggen, of kan je dat zelf doen? Wat ligt er onder de houten vloer?

Om een idee te geven: ik was 5 jaar geleden 58 €/m2 inclusief btw kwijt om een PU vloer te laten aanbrengen. Dat was inclusief 1 laag egaline. Kwam wel op een nieuwe dekvloer, heb geen extra kosten hoeven maken voor het glad maken van de dekvloer.

Ow: en plaatmateriaal is geen goed idee, ook niet met mes en groef en ook niet met nep-sleuven om het op planken te laten lijken. Dat gaat altijd lelijk kieren.
Ok! Dat is interessant. De dekvloer is een houten dekvloer begrijp ik?

Ik ben karig met informatie omdat ik vooral wil weten waarom het een slecht idee is MDF en HDF platen als afwerkvloer te gebruiken.
De kieren die je noemt vraag ik me juist af omdat MDF en HDF vrijwel niet werken. Ik zal er wellicht helemaal naast zitten.
Ik hoef verder niet perse een compleet vloerplan. Vooral omdat het leggen van een vloer - zoals het hoort zegmaar - voorlopig financieel even niet kan.
Het is leuk als het met platen goedkoop en toch enigszins naar tevredenheid zou kunnen. Als het een heel slecht idee is moeten we nog maar een paar jaartjes sparen om het echt goed te kunnen doen :*)
Señor Sjon schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:42:
MDF en HDF zijn kansloos met vocht, daar zou ik echt niet aan beginnen. Stiekem wordt het al snel duur. Ik zou een andere kleur van je eigen vloer overwegen als je toch gaat kwasten.
Is vocht snel een probleem denk je als het op een bestaande vloer ligt en met een 2k coating afgewerkt wordt?

Ik zou overigens altijd voor v313 of tricoya kiezen wat behoorlijk vochtbestendig is.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
De naden zijn lastig heel te houden. Maar bekijk voor de grap eens de prijzen en kosten van coatings voor wat je wilt. Qua prijs gaat het tegenvallen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Beton cire, of een soortgelijk materiaal, kun je rechtstreeks aanbrengen op hout en wordt ook toegepast op vloeren en trappen
Is in alle kleuren te krijgen en zelf aan te brengen.
Moet je wel de houten vloerdelen vast maken, maar dat moet wel te doen zijn.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:56

JaQ

NeORay schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:00:
Ok! Dat is interessant. De dekvloer is een houten dekvloer begrijp ik?
Nee, cementbeton. Het gaat in mijn geval over een boerderij uit 1870, de benedenverdieping was een allegaartje (tegels, hout rechtstreeks op zand, beton). Alles eruit laten breken en een compleet nieuwe vloer (inclusief isolatie en vloerverwarming) laten aanleggen. Dan eindig je met een cementbeton dekvloer. Bij de voordeur waaltjes in de dekvloer verwerkt (iets van 8m2), klein deel vervolgens parket op gelegd (55m2) en de rest beneden is PU (~150m2).
NeORay schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:00:
Ik ben karig met informatie omdat ik vooral wil weten waarom het een slecht idee is MDF en HDF platen als afwerkvloer te gebruiken.
De kieren die je noemt vraag ik me juist af omdat MDF en HDF vrijwel niet werken. Ik zal er wellicht helemaal naast zitten.
Ik hoef verder niet perse een compleet vloerplan. Vooral omdat het leggen van een vloer - zoals het hoort zegmaar - voorlopig financieel even niet kan.
Het is leuk als het met platen goedkoop en toch enigszins naar tevredenheid zou kunnen. Als het een heel slecht idee is moeten we nog maar een paar jaartjes sparen om het echt goed te kunnen doen :*)

Is vocht snel een probleem denk je als het op een bestaande vloer ligt en met een 2k coating afgewerkt wordt?

Ik zou overigens altijd voor v313 of tricoya kiezen wat behoorlijk vochtbestendig is.
Ik zou het echt niet doen, dat kan enkel in ellende eindigen en is daarnaast ook niet goedkoop (zelf doen kan, maar zou ik niet ik mijn eigen woonkamer willen oefenen 😏)

Bestaande vloer schuren (machine huren voor 150 per dag of zo) en dan in een kleur verven die je past. Dat is veruit het goedkoopste en heeft de grootste kans op success (zoals al meerdere mensen eerder hebben geroepen in dit topic).

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:17
Wellicht is marmoleum in beton look een goed alternatief voor jullie kamer. Met een klein oppervlak heb je weinig naden en kan het strak worden gelegd.

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Je heb een zware houten vloer die je niet mooi vindt en daar wil je goedkoop mdf of hdf opleggen om te lakken.

Je kan je bestaande vloer toch ook lakken?

Als hij in de olie zit schuur je hem helemaal kaal en als hij in de lak zit schuur je hen op en kan je zo een nieuwe lak of olie laag er overheen aanbrengen.

MDF of Hdf is te zacht en vocht gevoelig om als vloer te gebruiken. Meeste multiplex en ook, of je moet multiplex nemen met een harde toplaag maar dan ben je weer net zo duur als een nieuwe eiken houten vloer. Je kan wel naar de V313 gaan maar dan is hij jog steeds te zacht.

Wat voor vloer heb je nu? Eiken? Stuur maar eens een foto.

Een houten vloer kan je in princiepe altijd schuren en lakken in een nieuwe transparante kleur, eventueel met een licht kleur of een dekkende kleur, dus van roze tot paars, wit of zwart. Hiervoor hoef je dus niet eerst een andere, slechtere plaat over de vloer heen te leggen.

En mocht je vloer nu wat bobbelig of ongelijk zijn, dan valt hier nog een hoop mee vlak te schuren.

Mdf v313 zit al op de 8 euro per m2, en dan nog een 2 k lak erbij, zit je snel op de 20 euro per m2 totaal voor je vloer.

Dan kan je net zo goed een vinyl vloer nemen, of marmoleum of een pvc vloer, die zijn er ook voor rond de 11 euro per m2

[ Voor 10% gewijzigd door Rick-- op 03-01-2021 11:15 ]

Verwijderd

Even doorsparen en dan goed doen of je huidige vloer naar wens opknappen. Zelfs dat super goedkope bouwmarkt laminaat (wat er dus voor bedoeld is) slijt vrij snel bij intensief woongebruik. Dat zou ik dus zeker niet toepassen als vervanger voor een massief houten vloer. Dan ruil je je klassieke Mercedes in voor een nieuwe Dacia, bij wijze van spreken.

• NeORay
Rick-- schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:56:
Je heb een zware houten vloer die je niet mooi vindt en daar wil je goedkoop mdf of hdf opleggen om te lakken.

Je kan je bestaande vloer toch ook lakken?

Als hij in de olie zit schuur je hem helemaal kaal en als hij in de lak zit schuur je hen op en kan je zo een nieuwe lak of olie laag er overheen aanbrengen.

MDF of Hdf is te zacht en vocht gevoelig om als vloer te gebruiken. Meeste multiplex en ook, of je moet multiplex nemen met een harde toplaag maar dan ben je weer net zo duur als een nieuwe eiken houten vloer. Je kan wel naar de V313 gaan maar dan is hij jog steeds te zacht.

Wat voor vloer heb je nu? Eiken? Stuur maar eens een foto.

Een houten vloer kan je in princiepe altijd schuren en lakken in een nieuwe transparante kleur, eventueel met een licht kleur of een dekkende kleur, dus van roze tot paars, wit of zwart. Hiervoor hoef je dus niet eerst een andere, slechtere plaat over de vloer heen te leggen.

En mocht je vloer nu wat bobbelig of ongelijk zijn, dan valt hier nog een hoop mee vlak te schuren.

Mdf v313 zit al op de 8 euro per m2, en dan nog een 2 k lak erbij, zit je snel op de 20 euro per m2 totaal voor je vloer.

Dan kan je net zo goed een vinyl vloer nemen, of marmoleum of een pvc vloer, die zijn er ook voor rond de 11 euro per m2
Haha, het is wel duidelijk dat niemand denkt dat dit een goed idee kan zijn. Helaas ;w

Eerder nog niet echt met een goede reden waarom het een slecht idee is, (ja het kan gaan kieren, maar waaróm bij een stabiel materiaal als MDF) maar dat het te zacht is lijkt me wel een goed punt ja..

Overigens € 20,- per vierkante meter haal ik bij lange na niet. € 6,50 voor v313 mdf en ongeveer € 5,- per m2 voor de coating (PU) Epoxy komt ook op 6,50.

Ik zal morgen in daglicht nog eens een foto sturen van de huidige vloer.
De vloer schuren en verven doe ik niet omdat ik dan alsnog planken heb liggen. Zij het in een kleurtje. (en iets met slechte resultaten in het verleden)

Marmoleum is wel heel interessant inderdaad! Al krijg ik bij de linoleum en marmoleum boeren waarvan ik tot nu toe de website heb bezocht de indruk dat ook daarvoor weer eerst een egalinelaag moet worden aangebracht. (wat dus niet kan op een houten ondervloer)

Iedereen bedankt voor het meedenken zover!

• NeORay
Paul Hewson schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:24:
Beton cire, of een soortgelijk materiaal, kun je rechtstreeks aanbrengen op hout en wordt ook toegepast op vloeren en trappen
Is in alle kleuren te krijgen en zelf aan te brengen.
Moet je wel de houten vloerdelen vast maken, maar dat moet wel te doen zijn.
Bijzonder materiaal. Hier ga ik ook eens verder naar kijken. Ik neem aan dat dit alleen niet direct op een plankenvloer kan toch? Of in ieder geval niet als je een glad resultaat beoogd?

Edit:
Helaas lees ik als een van de eerste vereisten een vormvaste vloer. Ik denk dat ik morgen eens bel maar ik ben bang dat een iets meeverende houten ondervloer daar niet aan voldoet.

[ Voor 14% gewijzigd door NeORay op 03-01-2021 21:10 ]

Pagina: 1