Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 17:31
Ik woon in een huurhuis en nu biedt de woningbouw aan om zonnepanelen te plaatsen.

Nu vraag ik mij af of dit slim is en of dit financieel ook nog hout snijd.

Het gaat om een rijtjeswoning met platdak en geen opstakels rond het huis dus schaduw is geen issue (denk ik want er zal wel een pijpje oid zijn van de kachel en afzuiging in de badkamer).
Hoe ze de panelen neerleggen weet ik niet want die info heb ik niet.

Het voorstel dat ze doen is deze:

8 panelen plaatsen

Opbrengst theoretisch waar ze mee rekenen: 2359 kWh

Dan maken ze de volgende berekening:

Per paneel moet ik 2.50 servicekosten betalen, wat dus neerkomt op 20 euro per maand

Opbrengst aldus de verhuurder per jaar:

2359 x 0,22 cent = €518,59

Hier gaat dan €240 af aan kosten per jaar

Nu is de energie prijs die ik betaal momenteel geen 0.22 maar 0.1933 voor normaal tarief en dal is 0.1778

Dus dan wordt het 2359 x 0.1933 = €456

Per jaar worden de kosten ook nog geindexeerd (service kosten van 2.50 per paneel) volgens de Consumenten prijs index (mij niet helemaal duidelijk hoe die moet worken).

Daarnaast wordt salderen afgebouwd dus dan blijft er denk ik nog minder over. Helemaal als ik kijk wat ik overdag aan stroom gebruik (hoog tarief tot 23:00) is 1750 kWh.

Dus als ik dan uit ga van die 1750 (alhoewel dat ook niet reeel is want grootdeel is is het dan al donker en dan gaan ook extra aparaten aan zoals TV en noem maar op) dan kom ik op:

1750 x 0.1933 = 338 euro - 240 euro service kosten en ineens is het nog geen 100 euro

Als ik alles zo bekijk kan dit dus uiteindelijk nog ongunstig uit gaan pakken ook of zie ik nu dingen over het hoofd of snap ik het niet goed?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mja, zelf zou ik mij ook het meeste druk maken over die geïndexeerde kosten. Als ze hier verder geen toelichting bij geven staat ze niets in de weg hier over 2 jaar 5 euro van te maken... Dus zonder meer toelichting (zwart op wit) hierop zou ik het niet doen.

• Dracula
Septillion schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:11:
Mja, zelf zou ik mij ook het meeste druk maken over die geïndexeerde kosten. Als ze hier verder geen toelichting bij geven staat ze niets in de weg hier over 2 jaar 5 euro van te maken... Dus zonder meer toelichting (zwart op wit) hierop zou ik het niet doen.
Ja die CPI is kennelijk een CBS dingetje:

https://www.cbs.nl/nl-nl/...-consumentenprijsindex---

Die volgen ze dus.

Daarmaast staat in de voorwaarden dat als door overheidsregel aanpassingsdrift de zonnepanelen meer kosten dan ze opbrengen de woningbouw in overlge gaat met de huurders hoe dit aan te pakken. Dat geeft mij ook niet echt een goed gevoel. Zo van we zien wel in de toekomst misschien hoe het gaat lopen.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:58

timovd

Voorsprong door techniek

Áls je hier toch voor kiest, zorg er dan voor dat je inzicht krijgt in de opbrengst. Als er een keer een component uitvalt en het systeem niet meer werkt, betaal jij de servicekosten door en levert het niets op. En als er wat uitvalt, moet je mijns inziens ook een vergoeding krijgen voor gemiste opbrengst.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Dracula
timovd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:16:
Áls je hier toch voor kiest, zorg er dan voor dat je inzicht krijgt in de opbrengst. Als er een keer een component uitvalt en het systeem niet meer werkt, betaal jij de servicekosten door en levert het niets op. En als er wat uitvalt, moet je mijns inziens ook een vergoeding krijgen voor gemiste opbrengst.
Je krijg inderdaad inzicht in de opbrengst door dat je de omvormer kan aflezen alleen of je die ook automagisch af kan gaan lezen en dus goed kan monitoren is niet helder.

En nee je krijgt geen vergoeding voor gemiste opbrengsten behalve als de reparatie langer dan 30 dagen duurt.....

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:54
Overdag in het weekend en op feestdagen wek je nachtstroom op. Dus je wekt bijna 5/7*2359 kWh aan piektarief op. En ruim 2/7 aan nachtstroom.

Reken na afbouw salderingsregeling op 30% direct eigen verbruik (ter waarde van +/- 0,20 euro/kWh).
En voor de overige 70% zou je een eerlijk bedrag krijgen. Reken maar even op 0,02 euro / kWh (dan houd ik het denk ik laag aan).

Jaaropbrengst na 2030:
0.30*2359kWh*0.20 euro / kWh + 0.70*2359*0.02=175 euro/jaar.
Dat is lager dan de huurkosten. (zelfs als ze niet zouden indexeren)

Uiteraard gaat het sommetje beter bij een vergoeding hoger dan 0.02 euro/kWh.
Daarmaast staat in de voorwaarden dat als door overheidsregel aanpassingsdrift de zonnepanelen meer kosten dan ze opbrengen de woningbouw in overlge gaat met de huurders hoe dit aan te pakken.
Als je er echt langer dan 8 jaar blijft wonen ben je denk ik inderdaad aan de genade van de wbv overgeleverd. Vaak zijn ze wel redelijk toch?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Dracula
Tsja redelijk en mijn woningbouw gaan niet echt samen is mijn ervaring.

Al met al zou ik zoals ik het nu zien in 8 jaar tijd ongeveer 800 a 1000 euro kunnen besparen als het mee zit. Als het tegen zit is dit een stuk minder en ben ik eerder de klos.

Mijn gevoel zegt niet doen maar goed ik ben totaal niet thuis in deze theorie

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Mijn ouders hebben ook (6) panelen op hun dak op huurbasis van de woningbouw vereniging. De woningbouw is overiggens hier wel erg soepel. Bij een 2e project om de huurwoningen van panelen te voorzien is er door de woningbouw vereiging besloten om geen huur meer te vragen. Diegenen die in het eerste project panelen hebben genomen krijgen vanaf jan vorig jaar 22 euro (huurprijs van 6 panelen) in mindering. Ofwel: volledige opbrengst van panelen is nu voor de huurder.

• Dracula
michielRB schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:27:
Mijn ouders hebben ook (6) panelen op hun dak op huurbasis van de woningbouw vereniging. De woningbouw is overiggens hier wel erg soepel. Bij een 2e project om de huurwoningen van panelen te voorzien is er door de woningbouw vereiging besloten om geen huur meer te vragen. Diegenen die in het eerste project panelen hebben genomen krijgen vanaf jan vorig jaar 22 euro (huurprijs van 6 panelen) in mindering. Ofwel: volledige opbrengst van panelen is nu voor de huurder.
Ja dat zijn mooie ontwikkelingen, ik moet nog steeds smeken om dubbelglas op de bovenverdieping..

Kan ik alleen krijgen als ik weer 48 euro meer huur ga betalen dus gratis panelen? Nee daar geloof ik niet in.

Maar goed het lijkt dus niet de meest slimme optie als ik het zo uitreken

• busscherski
Nu is de energie prijs die ik betaal momenteel geen 0.22 maar 0.1933 voor normaal tarief en dal is 0.1778
Dit is overigens extreem laag, heb je het misschien voor 3 jaar vast gezet? Het voordeel voor 1 jaar vast is dat je in diezelfde periode 3 keer een welkomstbonus kunt krijgen.
Of is je vast recht of gasprijs hoog om te compenseren?

Als ik je energieverbruik inschat en invoer in gaslicht.com neemt de goedkoopste aanbieder 0.2225 voor normaal en 0.2077 voor dal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLgY4ow9usmr2onHRGslMbaZt0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ftlecf0FRbkODVnh6PnX1ECN.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Dracula
busscherski schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:40:
[...]

Dit is overigens extreem laag, heb je het misschien voor 3 jaar vast gezet? Het voordeel voor 1 jaar vast is dat je in diezelfde periode 3 keer een welkomstbonus kunt krijgen.
Of is je vast recht of gasprijs hoog om te compenseren?

Als ik je energieverbruik inschat en invoer in gaslicht.com neemt de goedkoopste aanbieder 0.2225 voor normaal en 0.2077 voor dal.

[Afbeelding]
Dat was de aanbieding van vereniging eigenhuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZCcMNbNQw93wfIDJpt9O_JDyh8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w0xDbqCVP3151DRuC67lafiL.jpg?f=user_large

Gas is 0.72

• Dracula
Hoop hier niet nog 8 jaar te wonen maar mijn gevoel zegt dat dit economisch niet de beste deal is.

• busscherski
Als je er geen 8 jaar woont verdien je 100% zeker geld waar je niets voor hoeft te doen of voor hoeft te investeren. Ik weet geen makkelijker manier om geld te verdienen.

Als je er langer dan 8 jaar blijft wonen wordt het allemaal wat onduidelijker.
Ik verwacht dat de wbv na 2030 de zonnepanelen huur flink verlaagt of afschaft want dan hebben ze de panelen toch al terug verdiend.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Je kan toch gewoon vertrekken als je wilt, of zit je gebonden aan afkoop van de zonnepanelen?

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-11 18:07
Na jouw berekening met je huidige zeer lage energietarief kom je uit op "nog geen 100 euro". Als ik 100 euro per maand kan verdienen door niks te doen zou ik dat zeker doen. Maar in elk bericht dat je schrijft geef je aan dat je het niet ziet zitten, wat wil je horen om de knoop door te hakken?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zie eigenlijk geen reden om het niet te doen. De komende jaren haal je er heel wat winst uit en de jaren daarna zal de opbrengst nog altijd hoger zijn dan de kosten.

Pas als het salderen volledig is afgebouwd zullen de kosten hoger kunnen zijn dan de opbrengst, afhankelijk van direct eigen gebruik, dan zijn we heel wat jaar verder en heb je al flink wat winst gemaakt.

Daarnaast kan je je stroomverbruik natuurlijk gaan optimaliseren zoals overdag de wasmachine, droger en vaatwasser aanzetten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Dracula
Sefa schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:52:
Na jouw berekening met je huidige zeer lage energietarief kom je uit op "nog geen 100 euro". Als ik 100 euro per maand kan verdienen door niks te doen zou ik dat zeker doen. Maar in elk bericht dat je schrijft geef je aan dat je het niet ziet zitten, wat wil je horen om de knoop door te hakken?
100 euro is per jaar.....

• Dracula
Tsurany schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:10:
Ik zie eigenlijk geen reden om het niet te doen. De komende jaren haal je er heel wat winst uit en de jaren daarna zal de opbrengst nog altijd hoger zijn dan de kosten.

Pas als het salderen volledig is afgebouwd zullen de kosten hoger kunnen zijn dan de opbrengst, afhankelijk van direct eigen gebruik, dan zijn we heel wat jaar verder en heb je al flink wat winst gemaakt.

Daarnaast kan je je stroomverbruik natuurlijk gaan optimaliseren zoals overdag de wasmachine, droger en vaatwasser aanzetten.
Dat is een goed punt, wasmachine enzo stonden overdag al aan vaatwasser niet.

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-11 18:07
Dracula schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:39:
[...]

100 euro is per jaar.....
Ohja, foutje van mijn kant. Maar dan nog, 100 euro gratis geld per jaar. Ook dat zou ik graag willen.

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-10 20:54
Heeft het plaatsen van zonnepanelen bijvoorbeeld ook andere consequenties? Een hogere premie voor de inboedelverzekering bijvoorbeeld i.v.m. iets hogere kans op brand?
Zijn er wellicht andere verborgen kosten waar je rekening mee moet houden?

• Dracula
HyperH schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:27:
Heeft het plaatsen van zonnepanelen bijvoorbeeld ook andere consequenties? Een hogere premie voor de inboedelverzekering bijvoorbeeld i.v.m. iets hogere kans op brand?
Zijn er wellicht andere verborgen kosten waar je rekening mee moet houden?
Ik zie nergens in mijn inboedelverzekering iets staan over zonnepanelen. Is dit niet meer iets voor de opstalverzekering?

Andere kosten zou ik mij zo niet 1,2,3 kunnen bedenken

• HyperH
Geen idee, het was een vraag want ik weet het niet. Ik heb een tijdje terug een TNO artikel gelezen over verhoogde risico op brand. Dit gaat slechts om tienden van een procent, maar het is wel een verhoogde kans. Laatst had ik een inspectie van de verhuurder i.v.m. de verzekering en dat doen ze natuurlijk niet gratis.
Ik heb geen opstalverzekering of inboedelverzekering en misschien wordt het gewoon gedekt, maar ik zou mij voor kunnen stellen dat je het wellicht moet melden en dat er (in de toekomst?) wellicht een iets hogere premie aan wordt verbonden?

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dracula schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:12:
Tsja redelijk en mijn woningbouw gaan niet echt samen is mijn ervaring.

Al met al zou ik zoals ik het nu zien in 8 jaar tijd ongeveer 800 a 1000 euro kunnen besparen als het mee zit. Als het tegen zit is dit een stuk minder en ben ik eerder de klos.

Mijn gevoel zegt niet doen maar goed ik ben totaal niet thuis in deze theorie
Stel nou dat je neutraal uitkomt - je bespaart niet of nauwelijks, maar je gaat er ook niet of nauwelijks op achteruit: dan zou je het ook nog kunnen doen omdat het groene energie opwekt en je dus een positieve bijdrage aan het klimaat levert... (heb je kinderen? Doe het dan voor hun en hun toekomst...)

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• Dracula
Maestro.mosjuh schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:56:
[...]

Stel nou dat je neutraal uitkomt - je bespaart niet of nauwelijks, maar je gaat er ook niet of nauwelijks op achteruit: dan zou je het ook nog kunnen doen omdat het groene energie opwekt en je dus een positieve bijdrage aan het klimaat levert... (heb je kinderen? Doe het dan voor hun en hun toekomst...)
Ja dat was inderdaad de andere afweging die ik maakte. Beter voor het milieu.

Maar om nou te gaan betalen voor iets wat niet van mij is....

Anyway ik ga me aanmelden en we zien wel waar het schip strand

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Dracula schreef op maandag 4 januari 2021 @ 07:47:
[...]

Ja dat was inderdaad de andere afweging die ik maakte. Beter voor het milieu.

Maar om nou te gaan betalen voor iets wat niet van mij is....

Anyway ik ga me aanmelden en we zien wel waar het schip strand
ik ben er ook wat dieper ingedoken voor een vriend.
en ja, lastig stuk is het toch wel.
een hoop vraagstukken die gewoon onzeker zijn.

de berekening van @busscherski is geen spelt tussen te krijgen.

kijk ik naar mijn situatie: ik leg het zelf op dak, koop losse onderdelen en krijg de BTW terug.
of te wel, ik investeer een +/- 1500€ voor 8 panelen.
en mag elk jaar de opbrengst houden.
dit levert met gemak een 1500kWh op, dus een +/-315€.
na 5 jaar 100% winst dus.
(heb nu 28 panelen op huis en schuur, volgende zomer is weer alles terug verdiend.
kan ik weer nieuwe panelen bij gaan leggen, lol het is hobby.
heb al bijna geen gas rekening meer over, heb gewoon kWh's over dus daar vervang ik gas mee.)

kijk ik dan naar de 2,5€ per maand per paneel.
dan word het verhaal wel heel anders.
240€ per jaar betalen, en na 6 jaar hebben hun de spullen terug verdiend.
dan hebben ze nog een paar jaar geld nodig voor de aanleg kosten, en dan nog kosten voor onderhoud.
(er zijn bijna geen onderhoud kosten, maar er kan altijd iets gebeuren.)
dus echt slecht vind ik de prijs niet.
ik verwacht eigenlijk geen indexering van de zonnepanelen, die 2,5€ per maand per paneel die blijft wel een hele lange tijd zo.
met een heel klein beetje mazzel gaan ze er dus na een lange tijd een beetje winst op maken.
(en dat mag, geen problemen mee.)
en als er iets is, dan kun je ze bellen, en het word gerepareerd.

hier mijn energie prijzen waarvoor ik heb gesaldeerd tot nu toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OB5wUixiNxm_1hQkPxtHvVJvWWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGEgnaVM4ef9fLcuJCE8DWLW.jpg?f=fotoalbum_large

kijk ik naar de prijzen van stroom.
hell elke verwachting is dom om te hebben.
die kan stijgen die kan dalen.
maar we zitten nu wel een beetje op een all time low, echt veel goedkoper kan haast niet.
(prijs is in de grafiek inc belasting, de belasting is flink gestegen, maar de kale prijs is best laag te noemen.)

persoonlijk, ik zou het wel doen.
panelen leveren, daar zit geen enkel probleem.
de winst, is nu leuk, maar word minder.

(mijn buren hebben ook deze regeling, dit hebben ze niet voor de besparing van de rekening.
maar hun mochten (met 3 kinderen) het huis niet huren, want de huur prijs was te laag voor hun inkomen.
met de panelen is de huur prijs omhoog getrokken, en mochten ze wel huren.
soms val je net tussen wal en schip, maar zo heeft de woningbouw vereniging er toch net een draai aan kunnen geven. :? )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Dracula
Goed verhaal @migjes thanks. Ik hhoop toch ook echt wel dat ik hier over een jaar of 5 niet meer woon maar goed we zullen zien waar we over een jaar met ons allen staan in deze rare tijden,

• migjes
@Dracula
jep rare tijden, is wel een understatement.

ik heb zelf de vraag nog uit staan wat er gebeurd als je vertrekt.
(ik neem aan dat de panelen dan naar de nieuwe huurder gaan, maar nog geen bevestiging van.
en met woningbouw verenigingen, wil ik alles zwart op wit. geen ongeveer geneuzel met die club's. ;) )

de panelen en de techniek, daar hoef je verder niet bang voor te zijn.
is je dak een beetje oke, dan haal je al snel 1kWh per Wp.
(ik haal zelf 0,85kWh per Wp, maar heb geen paneel op zuid, wel op oost-west en noord.)
zorg wel voor een goed logging van het systeem.
meten = weten, gokken = brokken.
een slimme meter is dus ook geen logging! (die meer 20 tot 30% er naast)
(kun jij aantonen dat de panelen niet doen wat ze moeten doen, dan kun je je geld terug eisen, vaak geen probleem met deze clubs, maar daar heb je wel een logging voor nodig.
dus stop daar een beetje tijd in.)

lees je ook in zodat je geen domme beginners fouten maakt.
zie ook mijn opbrengsten van de afgelopen jaren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
een standaard fout is b.v.: januari heeft amper iets opgeleverd, doen mijn panelen het wel.
ja hoor, de maanden december/januari leveren gewoon maar bagger weinig op, de echte opbrengst zit gewoon in de juni/juli . ;)

etc etc...

maar over 5 jaar weg, die heb ik al veel gehoord van mensen die dat 10 jaar geleden beweerde. ;)
(ik ben zelf na 10 jaar uit het huis gezet door woningbouw, het werd toen gesloopt dus ik moest weg.
huis gekocht, en nu na 10 jaar de hypo er uitgegooid, onzinnig ding is dat, lol.
nu wil ik wel een nieuw(bestaand) huis, maar ben te verwend door de lage kosten en dat maakt het erg moeilijk.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Dracula
@migjes yep die dingen blijven liggen voor nieuwe huirder staat in het contract.

Logging wil ik zeker gaan doen heb allene geen idee wat ze gaan plaatsen en of ik daar uberhaupt iets op zou mogen aansluiten om te loggen.

Morgen ga ik met ze bellen kan ik dat mooi meteen vragen.

• HyperH
migjes schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:23:
@Dracula
een slimme meter is dus ook geen logging! (die meer 20 tot 30% er naast)
Hoe zit dat precies? Doel je misschien op deze studie van de UTwente?

• migjes
Dracula schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:16:
@migjes yep die dingen blijven liggen voor nieuwe huirder staat in het contract.

Logging wil ik zeker gaan doen heb allene geen idee wat ze gaan plaatsen en of ik daar uberhaupt iets op zou mogen aansluiten om te loggen.

Morgen ga ik met ze bellen kan ik dat mooi meteen vragen.
loggen kun je op meerdere manieren.
(is persoonlijk wat je wil.)

soms vanuit de omvormer, maar daar heb je soms speciale box voor nodig.

maar een simpele kWh meter in de meter kast kan ook:
https://www.laadpaal24.nl...q2CLSVWuA_uEaAkWWEALw_wcB
en dan elke maand of week of dag de standen in een spreatsheet zetten b.v. etc etc...
zo gek je het wil maken. ;)
HyperH schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:16:
[...]

Hoe zit dat precies? Doel je misschien op deze studie van de UTwente?
nop.
je sluit zonnepanelen achter de meter aan.
dus gebruikt je ijskast(of iets anders) 1000W, en leveren de zonnepanelen 1000W.
dan ziet de slimme meter 0W aan gebruikt/levering.
dit geeft op een jaar een minimale 20% verschil in kWh, aardig significant. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 04-01-2021 20:38 ]

• Dracula
migjes schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:37:
[...]

loggen kun je op meerdere manieren.
(is persoonlijk wat je wil.)

soms vanuit de omvormer, maar daar heb je soms speciale box voor nodig.

maar een simpele kWh meter in de meter kast kan ook:
https://www.laadpaal24.nl...q2CLSVWuA_uEaAkWWEALw_wcB
en dan elke maand of week of dag de standen in een spreatsheet zetten b.v. etc etc...
zo gek je het wil maken
Tsja als de meterkast niet al vol zat was dat een optie geweest.... |:(

• migjes
Dracula schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:27:
[...]

Tsja als de meterkast niet al vol zat was dat een optie geweest.... |:(
en daar heb je dus dit soort uitbreidings-modules voor.
https://www.elektramat.nl...odules-110x180-mm-gd104e/

en hoeft zelfs niet in de meterkast zelf te zitten. ;)

maar je hebt altijd een extra groep nodig voor de PV, dus als hij nu al vol zit, krijg je dat kastje zeker.

• Dracula
migjes schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:17:
[...]

en daar heb je dus dit soort uitbreidings-modules voor.
https://www.elektramat.nl...odules-110x180-mm-gd104e/

en hoeft zelfs niet in de meterkast zelf te zitten. ;)

maar je hebt altijd een extra groep nodig voor de PV, dus als hij nu al vol zit, krijg je dat kastje zeker.
Ja er kan altijd wat bij alleen ik was niet echt voornemens om in een huurhuis allemaal extras aan te brengen op mijn eigenkosten maar we gaan het meemaken :-)

• migjes
Dracula schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:30:
[...]

Ja er kan altijd wat bij alleen ik was niet echt voornemens om in een huurhuis allemaal extras aan te brengen op mijn eigenkosten maar we gaan het meemaken :-)
als je dat niet doet, en je gaat voor 0 logging.
tja dan kan het lastig worden.

hoe wil je dan in hemels naam gaan aantonen dat iets werkt of niet.

als dit echt problemen voor je zijn, dan is het niet doen geen domme oplossing, dan kun je gewoon blijven betalen voor je energie. ;)

(pv op dak hebben betekend ook dat je er verantwoordelijk voor moet zijn.
als je dat niet doet, dan is het vrij zinloos om het op dak te hebben.
kom ze vaak genoeg tegen dat mensen wel pv hebben maar niet eens weten of het werkt.
heb al setjes gerepareerd, waar een stekker vergeten was, die dus 0 kWh hebben opgewekt in 5 jaar tijd.
gewoon omdat mensen soms te stom waren om het te snappen. 8)7
als jij bij die groep hoort, dan kun je het beter niet doen.
het is niet ingewikkeld of moeilijk iedereen kan het leren, maar een negatieve houding is gedoemd tot problemen ;) )

• HyperH
migjes schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:37:
je sluit zonnepanelen achter de meter aan.
dus gebruikt je ijskast(of iets anders) 1000W, en leveren de zonnepanelen 1000W.
dan ziet de slimme meter 0W aan gebruikt/levering.
dit geeft op een jaar een minimale 20% verschil in kWh, aardig significant. ;)
Ik snap geloof ik niet waar de afwijking van 20% in kWh vandaan komt. Is dat een meetfout van de meter of speelt daar iets anders?

Onze Kaifa lees ik uit m.b.v. de P1 poort en daar heb je 4 waardes.
  1. Dagstroom gebruikt
  2. Dagstroom teruggeleverd
  3. Nachtstrook gebruikt
  4. Nachtstroom teruggeleverd
Ik zie dus wel degelijk hoeveel wij van het net afnemen en wat onze panelen opleveren (volgens de slimme meter).
Er staat dus geen '0' op de meter, omdat verbruik en teruglevering tegen elkaar weg wordt gestreept. Verbruik en teruglevering worden apart bijgehouden.

Gaat het dan bij dit 'apart' bijhouden in de slimme meter al mis? Een afwijking van 20% is zeker significant en ik zou graag willen weten waar dat door veroorzaakt wordt.

• HyperH
migjes schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:42:
kom ze vaak genoeg tegen dat mensen wel pv hebben maar niet eens weten of het werkt.
heb al setjes gerepareerd, waar een stekker vergeten was, die dus 0 kWh hebben opgewekt in 5 jaar tijd.
gewoon omdat mensen soms te stom waren om het te snappen. 8)7
Er lagen zonnepanelen op het dak van ons huurhuis toen wij hier kwamen wonen. Gebeld met de energieleverancier en de netbeheerder om de panelen aan te melden, want ze bleken nog niet te zijn aangemeld.
Twee maanden later nog steeds niets verrekend terwijl de panelen lekker bezig waren volgens de omvormer. Bleken de panelen en omvormer nog niet correct aangesloten te zijn! :/
De verhuurder had ze wel geplaatst, maar de vorige bewoner maakte er geen gebruik van dus was dat niet opgevallen.
Die panelen hebben dus ruim 4 jaar 0,0 rendement opgeleverd. :X

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:48

twain4me

HyperH schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Ik snap geloof ik niet waar de afwijking van 20% in kWh vandaan komt. Is dat een meetfout van de meter of speelt daar iets anders?

1. Dagstroom gebruikt
  3. Nachtstrook gebruikt
Ik zie dus wel degelijk hoeveel wij van het net afnemen en wat onze panelen opleveren (volgens de slimme meter).
Er staat dus geen '0' op de meter, omdat verbruik en teruglevering tegen elkaar weg wordt gestreept. Verbruik en teruglevering worden apart bijgehouden.

Gaat het dan bij dit 'apart' bijhouden in de slimme meter al mis? Een afwijking van 20% is zeker significant en ik zou graag willen weten waar dat door veroorzaakt wordt.
Door linksdraaidende facebookhackers wordt deze stroom afgeroamed om via 5g naar china te sturen waar er aluminium hoedjes mee worden gemaakt. duh.. ;)

Of het is gewoon eigenverbruik wat is "vergeten" in de berekening. :)

• migjes
HyperH schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:06:
[...]

1. Dagstroom gebruikt
  3. Nachtstrook gebruikt

zonnepanelen zijn aangesloten op de meterkast met een aparte groep.
stel de zonnepanelen leveren 1000W en er word in je huis 1000W gebruikt.
dan gaat de 1000W van de zonnepanelen via de meter kast naar je huis wat je rechtstreeks gebruikt, maar gaat er 0W door de slimmemeter heen je huis uit.
je gebruikt dan in 1 uur 1kWh rechtstreeks van de zonnepanelen.
maar de slimmemeter ziet dan 0kWh gebruik.

de slimme meter meet alleen wat je huis verlaat, niet wat je rechtstreeks gebruikt van de panelen zelf.
per jaar zit je dan al snel op 20%, maar ik kom al veel hoger uit. (heb geen panelen op zuid maar oost-west, hierdoor heb ik langere opbrengst over de dag. en heb nog andere aanpassingen in huis.)
HyperH schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:11:
[...]

Er lagen zonnepanelen op het dak van ons huurhuis toen wij hier kwamen wonen. Gebeld met de energieleverancier en de netbeheerder om de panelen aan te melden, want ze bleken nog niet te zijn aangemeld.
Twee maanden later nog steeds niets verrekend terwijl de panelen lekker bezig waren volgens de omvormer. Bleken de panelen en omvormer nog niet correct aangesloten te zijn! :/
De verhuurder had ze wel geplaatst, maar de vorige bewoner maakte er geen gebruik van dus was dat niet opgevallen.
Die panelen hebben dus ruim 4 jaar 0,0 rendement opgeleverd. :X
het gebeurd vaker als ik leuk vind. ;)
normaal schaft iemand een set aan, geeft dan een 3-6k€ uit.
die let dus wel op die heeft de pijn gevoeld van de aanschaf.
maar met die woningbouw setjes, het gaat zo vaak fout, men voelt de pijn niet en let gewoon weg niet op. ;)
(vaak ook nog uitgevoerd door de goedkoopste aanbieder, leggen het op dak en zijn weer met piepende banden weg zo van de buit is binnen.)

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Als TS denkt er over 10, 15 jaar niet meer te wonen, dan lijkt het mij een no-brainer om het wel te doen. Enige argument tegen zou dan zijn als je op korte termijn verhuist, weegt het dan op tegen de tijd en eventuele rotzooi die het plaatsen geeft? Op hele lange termijn spelen idd afwegingen als saldering en elektriciteitsprijzen een rol. Al kan ik me idd ook voorstellen dat tzt de paneelprijs in de reguliere huurprijs komt te zitten. Dat zal het ook doen als TS weggaat, de panelen zijn dan niet meer optioneel voor de volgende bewoner maar gewoon deel van de woning.
migjes schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:23:
maar met die woningbouw setjes, het gaat zo vaak fout, men voelt de pijn niet en let gewoon weg niet op. ;)
(vaak ook nog uitgevoerd door de goedkoopste aanbieder, leggen het op dak en zijn weer met piepende banden weg zo van de buit is binnen.)
Hier moet ik toch tegen ageren. Zo`n woningbouw werkt over het algemeen met lange termijn partners en gaat zeker niet voor de goedkoopste beun-de-haas. Zeker met zonnepanelen zijn het vaak grotere landelijke/ regionale partijen die specifiek voor woco`s werken, al schakelen die soms ook weer derden in, wat dat aangaat is het net vereniging eigen huis.
Menig woningcorporatie kiest ook heel bewust niet* voor 'de goedkoopste' want 'voor die prijs kan men niet structureel werken' en zit de woco na een tijdje zelf met de gebakken peren. Want zelfs als de huurder vertrekt zit de woco met de zonnepalen, die zitten immers aan het huis vast. De selectie van een betrouwbare partij en het opstellen van allerhande raamovereenkomsten heeft ook veel opstartkosten, dat gaat niet zomaar opzij voor een eenpittertje.

* eigen ervaring in woco-verleden met renovatie- & keukenprojecten, men is overdreven panisch over samenwerkingspartners na alle schandalen van 10-15 jaar terug

[ Voor 33% gewijzigd door bombadil op 07-01-2021 11:17 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• migjes
@bombadil
ben ik wel mee eens, installateurs die je via de woningbouw krijgt zijn redelijk.
op papier, praktijk samen met zonnepanelen is het toch tegenvallend, helaas.
hoe goed een installateur ook is, er worden gewoon veel fouten gemaakt in PV land.
maar dit komt ook vaak door de bewoner die niet weet wat hij heeft of er mee moet omgaan.
(je moet ook geen klein stukje uit een heel verhaal knippen, en daar het punt van maken.
niet echt handig is mijn mening.)

je ageert alleen tegen een punt waar ik nog redelijk mee eens ben.
het echte punt is: geef geen zonnepanelen aan totale sukkels.
het hebben van zonnepanelen houd ook een verantwoordelijkheid in, anders heb je er geen k... aan.
bij houden of ze nog werken is er 1 van.
het is echt niet ingewikkeld, maar voor veel mensen toch echt te ingewikkeld.
(99% van de tweaker heeft er niet snel een probleem mee het te leren of kunnen dit gewoon.
maar daar buiten vind je gewoon veel meer sukkels, helaas.
heb al knipperende omvormers genoeg gezien, waar van de eigenaren nog steeds dachten dat het werkte.
lol je wil niet weten hoe lastig en ongrijpbaar stroom kan zijn voor mensen. ;) )

het kopen van je eigen panelen, geeft een pijn punt (de aanschaf prijs) en maakt de persoon een heel stuk verantwoordelijker.
die heeft pijn gevoeld, dus die houd de zaak wel in de gaten of het werkt. ;)
krijg/huur je die, dan voelen mensen die pijn niet, en vinden ze het wel best ook als ze niks doen. ze begrijpen het toch niet.

(woningbouw heeft 6 panelen bij de buren geïnstalleerd.
het is goed dat ik 2 maanden later de zaak heb gecheckt, ze waren toch een stekker vergeten, die heeft dus niks opgewekt voor 2 maanden.
buren hadden gewoon niks in de gaten, wisten niet eens hoe ze de slimme meter moesten uitlezen.
gewoon 2 x op een knopje drukken was al te moeilijk. ;) )

• Dracula
Ik zal zeker de boel in de gaten houden om te kijken of e.e.a. goed werkt.

M.b.t. verhuizen ja ik hoop echt wel hier niet nog 10 jaar te wonen, je weet het nooit maar er moet toch een keer een moment zijn dat ik een huis kan gaan kopen.

• migjes
@Dracula
ik maak me ook geen zorgen om jouw.

je weet hoe het werkt met een slimme meter en zonnepanelen.
je weet dat je de eerste jaren lekker een bak winst maakt, en dan gaat het dalen tot minder winst.

heb aardig het idee dat je het allemaal wel door hebt, we horen het wel of en hoe de logging gaat lukken en wat er dan nog problemen er misschien zijn.
(zie het ook als een leer proces, je kunt er alleen maar slimmer van worden.
wie weet heb je straks een huis, en kun je voor jezelf een setje panelen op het dak leggen.
dan heb je de kennis vast, en dat helpt. ;) )

ik hoop het voor je dat je straks kunt verhuizen.
maar simpel vond ik het 12 jaar geleden niet.
had de mazzel, dat ik al 5k€ had gespaard en dat ik uit mijn huis gezet werd(met zeer zachte hand kreeg 5k€ oprot premie), en dat ik 2x5k€ heb gekregen van familie+ schoonfamilie.
dit hielp leuk op een hypotheek van 162k€ die ik nodig had.
dit soort mazzel heb je hard nodig voor een koop huis. ;)

• Dracula
Ah kijk monitoring van het systeem kan dus ook
Monitoren van opbrengst en verbruik
Uw zonnesysteem wordt werkend opgeleverd door onze installateur. Na uitleg van het systeem sluit de installateur u ook aan op de
Mijn monitoring. Hierop kunt u precies zien hoeveel uw zonnesysteem oplevert. U kunt de app ook toegang geven tot uw verbruik. Dan heeft u in één overzicht wat u oplevert en verbruikt én dus wat u per dag bespaart.
Plaatsing is aangevraagd. Nu afwachten

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Mijn ouders hebben ook een aanbieding en die gaat als volgt.

Alle opgewekte kWh moeten ze 16,5 cent voor betalen aan de woningbouwvereniging.
Het systeem heeft een geschatte opbrengst van 2400 kWh waardoor dat neer komt op 33,- per maand. (Gemiddelde)
Teveel geleverde kWh t.o.v verbruik na salderen moeten ze 8 cent voor betalen.

Abo is onbepaalde tijd bij eneco en stroomprijs van 18,8 cent met een verbruik van 2500kWh per jaar.

Hier verdien je dus niets mee, 50,- per jaar zolang ze 18,8 cent betalen, erg laag nog vind ik, maar het kan in de toekomst we iets gaan opleveren bij een hogere stroomprijs.
Iemand ideeën hier over? Of vergelijkbare regeling aangeboden? Ik vind hem vreemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npQdHad-a5RbzdfTGeB3ZpFIkCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIlkGZIE8Vv8uoDS4seD26gb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alIdob0fHYva_GgjVrDbDtZwA_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jc1rTwhbmqOeUpAvvnuXmKSa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-deK8Aw1StSYkFfJ1vZNjBIKTX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yupGLCHjWqnzOAKk44T6Gn69.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiMqI0HvIvf1L9vrJgzZCeLFCjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QDfgYzF2N46n75oGjfRRL6l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door Rol-Co op 03-07-2022 19:12 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• busscherski
@Rol-Co

Moeten je ouders dan verplicht bij Eneco blijven?

Ik vind het wel een vreemde constructie, maar zolang er geen huurverhoging aan gekoppeld is kost het je ouders ook niets. En wellicht blijft de woning iets koeler omdat het dak gedeeltelijk in de schaduw van de panelen komt.

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 00:12:
@Rol-Co

Moeten je ouders dan verplicht bij Eneco blijven?
Nee dat niet, maar zitten er al meer dan 50 jaar of zo, zo lang dat ze zelfs nog een klantnummer met stroom en een klantnummer met gas hebben. >:)
Maar wat zou daar dan het voordeel van zijn, je kan bijna niets afsluiten en al helemaal niet voor 18 cent stroom, gas is 2,- vanaf april al zo te zien. Ook zijn ze er niet voor in om dat te doen, de welbekende rompslomp (die er niet is)
Ik vind het wel een vreemde constructie, maar zolang er geen huurverhoging aan gekoppeld is kost het je ouders ook niets. En wellicht blijft de woning iets koeler omdat het dak gedeeltelijk in de schaduw van de panelen komt.
Nee geen huurverhoging, wel kunnen ze de kWh prijs verhogen met maximaal 1,5% per jaar, vreemde is dat je dus ook niet meer moet leggen dan je verbruik omdat het niets opgeleverd, betalen 8 cent voor overschot maar ja krijgen bij eneco ook zoiets.

@busscherski
Zie mijn edit in de post hierboven.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 14:05

Gerco-M

mijn tornado res.

Natuurlijk is het niet zo rendabel als eigen huis en eigen panelen, maar voor een woningbouw vereniging constructie is dit nog best redelijk en rendabel denk ik toch!

Vooral die vaste prijs voor de stroom zonder eind datum of wat is heel netjes. 1.5% inflatie correctie is negatief tov werkelijke inflatie op het moment dus dat is ook zeer gunstig!

Ik zou zelfs vragen, is die 7 maximaal of kan je nog meer leggen of zelfs op de andere kant van het dak? Voor E 0,165 inkopen en een hoge TLV regelen tegenwoordig is misschien nog wel aardig winstgevend ook. Of betalen ze 8 cent voor teveel opgewekt? Misschien heb ik het niet helemaal begrepen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Rol-Co

Rol-Co

Gerco-M schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:21:
Natuurlijk is het niet zo rendabel als eigen huis en eigen panelen, maar voor een woningbouw vereniging constructie is dit nog best redelijk en rendabel denk ik toch!
Ja geen idee, ik vind het er nu allemaal uit zien of het leuk is voor die stichting die de panelen legt.
Vooral die vaste prijs voor de stroom zonder eind datum of wat is heel netjes. 1.5% inflatie correctie is negatief tov werkelijke inflatie op het moment dus dat is ook zeer gunstig!
Je betaald 16,5 cent inderdaad, met huidige prijzen bij een overstap waarschijnlijk gunstig zoals de 35 cent berekening van de folder, maar ze betalen bij eneco 18,8 cent incl.
Ik zou zelfs vragen, is die 7 maximaal of kan je nog meer leggen of zelfs op de andere kant van het dak? Voor E 0,165 inkopen en een hoge TLV regelen tegenwoordig is misschien nog wel aardig winstgevend ook. Of betalen ze 8 cent voor teveel opgewekt? Misschien heb ik het niet helemaal begrepen.
7 is sowieso raar, het dak is vierkant, niet heel groot maar een rij van 4 kan wel, dan kom je al snel op 8 of 12 en dat is alleen west, oost heb je ook nog.
Of meer kan is nog even de vraag, maar voor overlevering betaal je 8 cent aan ze en geen 16,5, als je dan 41 cent krijgt van je leverancier is dat wel lekker verdienen ja, maar eneco huidig contract is kale stroom en dus 8 cent.
Het is natuurlijk wel een hoop geschuif van geld, en de leeftijd van 86 speelt ook mee.

• busscherski
Heel veel kan er in dit geval denk ik niet mis gaan voor de bewoner.

Ook bij afbouw salderingsregeling lijkt me dit een toekomst bestendig en eerlijk tarief.

En toch kan de woningbouwvereniging de investering ook ooit terugverdienen.

Dikke winst is het niet, niet voor de bewoner en niet voor de woningbouwvereniging.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:48

twain4me

@Rol-Co het zwart gelakte is nog leesbaar
Pagina: 1