Ik woon in een huurhuis en nu biedt de woningbouw aan om zonnepanelen te plaatsen.
Nu vraag ik mij af of dit slim is en of dit financieel ook nog hout snijd.
Het gaat om een rijtjeswoning met platdak en geen opstakels rond het huis dus schaduw is geen issue (denk ik want er zal wel een pijpje oid zijn van de kachel en afzuiging in de badkamer).
Hoe ze de panelen neerleggen weet ik niet want die info heb ik niet.
Het voorstel dat ze doen is deze:
8 panelen plaatsen
Opbrengst theoretisch waar ze mee rekenen: 2359 kWh
Dan maken ze de volgende berekening:
Per paneel moet ik 2.50 servicekosten betalen, wat dus neerkomt op 20 euro per maand
Opbrengst aldus de verhuurder per jaar:
2359 x 0,22 cent = €518,59
Hier gaat dan €240 af aan kosten per jaar
Nu is de energie prijs die ik betaal momenteel geen 0.22 maar 0.1933 voor normaal tarief en dal is 0.1778
Dus dan wordt het 2359 x 0.1933 = €456
Per jaar worden de kosten ook nog geindexeerd (service kosten van 2.50 per paneel) volgens de Consumenten prijs index (mij niet helemaal duidelijk hoe die moet worken).
Daarnaast wordt salderen afgebouwd dus dan blijft er denk ik nog minder over. Helemaal als ik kijk wat ik overdag aan stroom gebruik (hoog tarief tot 23:00) is 1750 kWh.
Dus als ik dan uit ga van die 1750 (alhoewel dat ook niet reeel is want grootdeel is is het dan al donker en dan gaan ook extra aparaten aan zoals TV en noem maar op) dan kom ik op:
1750 x 0.1933 = 338 euro - 240 euro service kosten en ineens is het nog geen 100 euro
Als ik alles zo bekijk kan dit dus uiteindelijk nog ongunstig uit gaan pakken ook of zie ik nu dingen over het hoofd of snap ik het niet goed?
Nu vraag ik mij af of dit slim is en of dit financieel ook nog hout snijd.
Het gaat om een rijtjeswoning met platdak en geen opstakels rond het huis dus schaduw is geen issue (denk ik want er zal wel een pijpje oid zijn van de kachel en afzuiging in de badkamer).
Hoe ze de panelen neerleggen weet ik niet want die info heb ik niet.
Het voorstel dat ze doen is deze:
8 panelen plaatsen
Opbrengst theoretisch waar ze mee rekenen: 2359 kWh
Dan maken ze de volgende berekening:
Per paneel moet ik 2.50 servicekosten betalen, wat dus neerkomt op 20 euro per maand
Opbrengst aldus de verhuurder per jaar:
2359 x 0,22 cent = €518,59
Hier gaat dan €240 af aan kosten per jaar
Nu is de energie prijs die ik betaal momenteel geen 0.22 maar 0.1933 voor normaal tarief en dal is 0.1778
Dus dan wordt het 2359 x 0.1933 = €456
Per jaar worden de kosten ook nog geindexeerd (service kosten van 2.50 per paneel) volgens de Consumenten prijs index (mij niet helemaal duidelijk hoe die moet worken).
Daarnaast wordt salderen afgebouwd dus dan blijft er denk ik nog minder over. Helemaal als ik kijk wat ik overdag aan stroom gebruik (hoog tarief tot 23:00) is 1750 kWh.
Dus als ik dan uit ga van die 1750 (alhoewel dat ook niet reeel is want grootdeel is is het dan al donker en dan gaan ook extra aparaten aan zoals TV en noem maar op) dan kom ik op:
1750 x 0.1933 = 338 euro - 240 euro service kosten en ineens is het nog geen 100 euro
Als ik alles zo bekijk kan dit dus uiteindelijk nog ongunstig uit gaan pakken ook of zie ik nu dingen over het hoofd of snap ik het niet goed?
/f/image/Ftlecf0FRbkODVnh6PnX1ECN.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w0xDbqCVP3151DRuC67lafiL.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/fGEgnaVM4ef9fLcuJCE8DWLW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eIlkGZIE8Vv8uoDS4seD26gb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jc1rTwhbmqOeUpAvvnuXmKSa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yupGLCHjWqnzOAKk44T6Gn69.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6QDfgYzF2N46n75oGjfRRL6l.jpg?f=fotoalbum_large)