Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micka
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-01-2021
Goedemiddag allen,

Ik heb sinds een paar dagen een nieuw quad HD LED beeldscherm gekocht, link erbij gedaan voor referentie:https://maxict.nl/acer-ed3-ed273urpbidpx-686-cm-27-2560-x-1440-pixels-wide-quad-hd-led-zwart-p10391744.html

Nadat ik hem eindelijk binnenkreeg en ik hem aansloot, was er niks aan de hand maar nadat ik de settings naar 144Hz en 2560x1440 zette werd het beeld na 10 seconden zwart. Na wat onderzoek op het internet kwam ik erachter dat mijn HDMI kabel die ik al sinds dat ik een pc had, de settings niet aan kon. Heb meteen een nieuwe HDMI 2.1 kabel besteld, volgende dag binnen en toen dacht ik dat het opgelost was, totdat na ongeveer een uur het beeld weer begon te haperen en op zwart ging. Na weer op het internet gezocht te hebben naar de oorzaken kwam ik er niet meer uit, het lijkt mij sterk dat mijn pc niet sterk genoeg is voor deze settings en aan de HDMI kabel kan het ook al niet meer liggen, dus dan kom ik nu met de vraag hier.

Drivers heb ik ook up to date, dus dat lijkt mij het probleem ook niet.

Wie kan mij helpen met dit probleem? Specs van mijn pc zijn als volgt:

Geforce RTX 2080 SUPER
Intel I7-7700K 4,2GHz
16 GB Ram
H270 Gaming M3 moederbord
Corsair RM Series RM750 voeding

Computer draait op Windows 10.

[ Voor 3% gewijzigd door Micka op 02-01-2021 12:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je monitor heeft zo te zien een hele antieke HDMI 1.4 aansluiting, die is totaal nutteloos op deze monitor. Je kan hiermee 2560 x 1440 met +- 83 Hz draaien. Hoger zit er niet in, dan gaat je scherm protesteren. Een nieuwe kabel gaat hier niks aan veranderen, de 1.4 poort is de bottleneck.

Gewoon aansluiten via displayport dus, dan zal alles goed gaan en profiteer je waarschijnlijk zelfs van Gsync :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Geen idee waarom je beeld uitvalt. HDMI 2.0 zou al voldoende moeten zijn voor 2560x1440@144Hz. Ik weet niet of je monitor HDMI 2.0 heeft, maar dat zou het kunnen zijn.

Wellicht een idee om het eens via DisplayPort te proberen (naar mijn mening op ongeveer ieder vlak superieur aan HDMI)?

edit: Eens met hierboven, scherm is HDMI 1.4 welke ongeschikt is voor 144Hz. Als je hogere refreshrate wil moet je DisplayPort gebruiken. Tenzij je naar een kleurformaat gaat van 4:2:2, dan kan je er nog 120Hz uit persen :)

[ Voor 28% gewijzigd door spone op 02-01-2021 12:55 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micka
Ik heb nu juist de HDMI 2.1 kabel erin zitten die het zelfde probleem geeft, alleen de tijd is langer geworden voordat het beeld zwart word.

Ik zal de DisplayPort eens gaan proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Laatst online: 12:17
Micka schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:25:
Ik heb nu juist de HDMI 2.1 kabel erin zitten die het zelfde probleem geeft, alleen de tijd is langer geworden voordat het beeld zwart word.

Heb volgens mij dezelfde monitor, met DisplayPort kabel zou het opgelost moeten zijn.

Je kan in de OSD ook het aantal FPS dat de monitor maakt aanzetten. Die gaan nu waarschijnlijk ook niet tot de 144hz..

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-09 13:40

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Micka schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:25:

Als je monitor een HDMI 1.4 aansluiting heeft dan zal die HDMI 2.1 (of HDMI 2.0) kabel helemaal niks extra's toevoegen.

Displayport kabel zal werken maar let op dat je scherm alleen DP 1.2 heeft en niet DP1.4.
Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 17:04
Gebruik de displayport en kijk eens of je in het menu op het beeldscherm de optie hebt op Displayport 1.2 support aan te zetten.

En vergeet de driver niet te installeren van je monitor: https://www.acer.com/ac/n.../support-product/8418?b=1

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micka
De DisplayPort is besteld, komt morgen binnen.

Heb de driver voor mijn monitor gedownload en geïnstalleerd, heb ook mijn monitor terug gezet naar 60Hz, want dat zou de HDMI aansluiting aan moeten kunnen maar ook daarbij kreeg ik het probleem.

Het is nu dus gewoon even wachten op de DisplayPort kabel en zal dan mijn bevindingen hier weer plaatsen.

In ieder geval bedankt al voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-09 13:40

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Je HDMI 1.4 aansluiting kan maximaal 10.2Gbps aan.
Dat wil zeggen dat je maximale settings in Windows als volgt zijn;

2K60Hz 8bits = 6.64Gbps (8 bit omdat het scherm niet meer ondersteund)

Doe je onderstaand, zal dat niet gaan ivm bandbreedte van HDMI 1.4
2K120Hz 8Bits = 13.27Gbps

Wachten op de DP kabel (of je scherm terug sturen)
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Micka Netkabel en DP kabel zijn normaal standaard meegeleverd

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micka
Hackus schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:51:
@Micka Netkabel en DP kabel zijn normaal standaard meegeleverd
Er kwam alleen maar een DVI kabel bij vreemd genoeg.

Maar de update: DisplayPort kabel is binnen, aangesloten en na een half uurtje gaat het beeld weer op zwart.
Ik ben nu wel klaar met dit beeldscherm, ga hem terug sturen en geld terug vragen.

Maar dan is mijn volgende vraag nu, weten jullie dan een goeie Quad HD curved beeldscherm voor niet al te veel geld? (Meer dan 400 vind ik te veel)

Bedankt in ieder geval weer met alle hulp en informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Micka schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:09:
[...]

Er kwam alleen maar een DVI kabel bij vreemd genoeg.

Maar de update: DisplayPort kabel is binnen, aangesloten en na een half uurtje gaat het beeld weer op zwart.
Ik ben nu wel klaar met dit beeldscherm, ga hem terug sturen en geld terug vragen.

Maar dan is mijn volgende vraag nu, weten jullie dan een goeie Quad HD curved beeldscherm voor niet al te veel geld? (Meer dan 400 vind ik te veel)

Bedankt in ieder geval weer met alle hulp en informatie!
oa:
pricewatch: Gigabyte G27QC Zwart

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micka
Deze heeft ook een Displayport 1.2 aansluiting, zal dat een probleem worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Micka schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:00:
[...]

DisplayPort 1.2 = HBR 2 = maximaal 2560x1440 op 165Hz, aldus Wikipedia: DisplayPort - Refresh frequency limits for standard video

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Micka schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:00:
[...]

Waarom zou die ook zwart beeld geven, dat komt niet door de DP kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micka
Grap is, beeldscherm doet het niet bij 2560X1440 en dan 144Hz maar wel bij 2560X1440 120 Hz.
Ik begrijp er de ballen van, maar hij doet het uiteindelijk toch. Denk ook niet dat ik het 24Hz verschil ga zien.
Pagina: 1