Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen als dakbedekking schuur oid,geen btw teruggave?

Pagina: 1
Acties:

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-11 10:17
Het is mij niet geheel duidelijk of je recht hebt op BTW teruggave als je zonnepanelen op een terrasoverkapping of carport installeert(zonder dakbedekking daaronder)

Wat ik wel lees over zonnepanelen als dakbedekking waarvan men BTW niet terug krijgt, betreft het de zgn geïntegreerde panelen.

Wie weet het precies?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:23
Lijkt me vreemd, als je ze niet op het dak legt maar in de tuin krijg je geen btw terug?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• doggy1
Tens schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:10:
Lijkt me vreemd, als je ze niet op het dak legt maar in de tuin krijg je geen btw terug?
Ik bedoel: als ik op een tuinoverkapping oid een dak maak van alleen zonnepanelen of eerst een dak van bv golfplaten en daarop zonnepanelen. Ergens(weet niet meer waar) op dit forum las ik dat iemand waarschuwde, dat btw terggave niet geldt als er geen dak onder de panelen is.

Onderstaande las ik dit over de btw teruggave:
6) Welk deel van de BTW op de zonnepanelen krijg ik terug?
Dat hangt af van de situatie:

Situatie A: zonnepanelen die niet tegelijkertijd als dakbedekking dienen (niet-geïntegreerde zonnepanelen).
U heeft op uw woning zonnepanelen laten aanbrengen die niet tegelijkertijd dienen als dakbedekking (ze dienen dus alléén om stroom op te wekken3, het betreft dan niet-geïntegreerde zonnepanelen). U kunt dan het hele BTW-bedrag (voorbelasting) dat in rekening is gebracht voor de aanschaf en installatie van de zonnepanelen in aftrek brengen. U krijgt niet het volledige BTW-bedrag terug, u moet namelijk ook BTW voldoen over de stroom die u aan uw energiebedrijf levert en over de stroom die u opwekt en zelf gebruikt (zie ook vraag 8). Die BTW verlaagt het in aftrek te brengen BTW-bedrag in het tijdvak van de aanschaf.

Situatie B: zonnepanelen die tegelijkertijd als dakbedekking dienen (geïntegreerde zonnepanelen).
U heeft op uw woning zonnepanelen laten aanbrengen die tegelijkertijd de functie vervullen van dakbedekking (zogenoemde geïntegreerde zonnepanelen). U mag in dat geval slechts een deel van de BTW in aftrek brengen die voor de aanschaf en installatie van de zonnepanelen aan u in rekening is gebracht. U heeft in dit geval geen recht op aftrek van de BTW voor het privégebruik. In de wet is namelijk een aftrekbeperking opgenomen voor privégebruik voor uitgaven met betrekking tot onroerende zaken, zoals uw woning waartoe de dakbedekking behoort. Daar staat tegenover dat u ook geen BTW hoeft te voldoen over de door uzelf opgewekte en gebruikte stroom. Geïntegreerde zonnepanelen hebben naast de functie van het opwekken van stroom ook de functie van dakbedekking. Het gebruik voor die functie (dakbedekking) en het gebruik voor het opwekken van stroom die meteen privé wordt gebruikt, wordt voor de BTW aangemerkt als privégebruik. Alleen de opgewekte stroom die u aan uw energiebedrijf levert geldt als gebruik voor belaste prestaties. De BTW die drukt op de aanschaf en installatie mag voor dat deel als voorbelasting in aftrek worden gebracht (zie vraag 8).

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:32

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb panelen op mijn schuur liggen achter in de tuin. Kreeg gewoon btw terug

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• doggy1
bonzz.netninja schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:48:
Ik heb panelen op mijn schuur liggen achter in de tuin. Kreeg gewoon btw terug
Zit er een dak onder de panelen?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De belasting dienst ;) (stomme opmerking, ik weet het, maar ze helpen je doorgaans prima met dat soort vragen, ik had hier zelf een twijfel geval in mijn ogen en dat hebben ze gewoon netjes opgehelderd.)

Formeel ben jij bezig met bipv en heb je recht op minder btw denk ik.
persoonlijk zou ik in in jouw geval de btw terug vragen en daarna het dakje pas waterdicht maken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 02-01-2021 13:02 ]

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:47
Ik weet wel dat er een ander forfait geldt voor een zogenoemd 'in-dak' systeem. Wat daar precies onder valt durf ik zo niet te zeggen, maar staat gewoon beschreven op de website van de belastingdienst.

Edit: Op deze website staat het beschreven: https://www.milieucentraa...zonnepanelen-terugvragen/

[ Voor 61% gewijzigd door emot op 02-01-2021 13:25 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:23
Het gaat zo te zien specifiek over de woning, niet over bijgebouwen. En dan over 'in-dak' systemen bij nieuwbouw.

op dak is roerend goed > wel btw teruggave
in dak is onroerend goed > geen/gedeeltelijk teruggave

Tsja, als jij al een pergola hebt staan, en daar leg je standaard opbouw panelen op waarmee je toevallig de boel een soort van waterdicht maakt.....

Hier wat plaatjes, leverancier claimt dat je betaalde BTW terug krijgt. (zie faq)
https://zonnepanelenwestf....com/veranda-carport.html

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

doggy1 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:51:
[...]

Zit er een dak onder de panelen?
Ja uiteraard, anders wordt het wel een natte boel binnen haha

Gewoon een bitumen dak, daarop heeft de panelenboer metalen stellage gemaakt met panelen. De panelenboer heeft ook de btw voor mij geregeld en dat ging prima.

Maar goed, n=1 :)

Ik zou trouwens niet zo snel panelen als dakbedekking nemen maar ze altijd los erop leggen als het een beetje kan vooral omdat een simpel bitumen dakje niet zo duur is en je eigenlijk er niet zo veel mee wint. Nu kan ik nog gewoon op het dak lopen, blaadjes eraf vegen, eventueel keertje paneeltje vervangen. Super makkelijk. Als dat geintegreert lijkt mij dat allemaal wat lastig

[ Voor 45% gewijzigd door bonzz.netninja op 02-01-2021 14:31 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• doggy1
@bonzz.netninja zoals je in mijn startpost kan lezen gaat het mij om zonnepanelen als dak ZONDER dak er onder. Ik wil het nl ook wat lichter houden onder de overkapping.

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Wanneer je zonnepanelen een dakfunctie hebben dan valt het onder de categorie zgn. geïntegreerde zonnepanelen en dan is 1/3 deel van de BTW van de zonnepanelen terug te vragen.
Wanneer je zonnepanelen geen dakfunctie hebben dan is de BTW van de zonnepanelen volledig terug te vragen.
bv zonnepanelen op het gras hebben geen dakfunctie
Je moet dus kijken naar de specifieke situatie.

• doggy1
@Peeters1 dat hoopte ik al.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

doggy1 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:40:
@bonzz.netninja zoals je in mijn startpost kan lezen gaat het mij om zonnepanelen als dak ZONDER dak er onder. Ik wil het nl ook wat lichter houden onder de overkapping.
Ja dat begreep ik, maar ik vind je vraag best een beetje onduidelijk in de ts :)

Pagina: 1