mcDavid schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:14:
@
FRANQ zou wel een beetje knullig zijn om nu nog een gasfornuis in een nieuwe keuken te doen niet?
En naar buiten afzuigen is met gas idd gewoon noodzakelijk ivm het vocht en de CO2, maar met inductie komt nauwelijks vocht en helemaal geen CO2 vrij als je een beetje normaal kookt (dus niet zoals met gas de aardappelen 20 minuten op vol vermogen, maar gewoon de deksel erop en tegen de kook aan houden)
Vind zelf een afzuigkap die niet naar buiten blaast altijd een beetje (erg) knullig.
Maar ik ben dan ook iemand die een plaatstalen pan gebruikt in plaats van die teflon gecoatte rotzooi.
Een plaatstalen pan infikken wil je echt niet doen met recirculatie.
Dus wat ik zeg, het is een persoonlijke keuze.
Het ligt er ook aan hoe je je keuken gebruikt.
De een kookt alleen zijn dagelijkse prakje, de ander maakt 5 sterren gerechten. (En alles er tussen in)
Zelf zou ik eerder (weer) voor gas gaan, maar ik begrijp heel goed dat iemand anders inductie super praktisch vind.
Mijn broer heeft bijvoorbeeld inductie en die is daar super tevreden over.
Ik vindt het gewoon fijner met vuur te koken, ook om tijdens het wokken even de fik in de wok te laten gaan.
Bij mij zou het wel simpel aan te leggen zijn omdat ik een kruipruimte heb. (En de kabel ligt er trouwens ook gewoon) Maar heb je geen kruipruimte omdat je in een appartement woont, je meterkast grenst niet aan de keuken, en je groepenkast is niet toereikend. Dan kan je wel een grijze kabel door de gang leggen, maar dat is ook niet echt een optie. Dus dan komt bovenop je nieuwe keuken een nieuwe groepenkast en hak en breekwerk.
Maar inductie of niet is niet de vraagstelling, maar de afzuiging.
Als ik bij mensen thuis ben met een recirculatie kap heb je tijdens en na het koken altijd een warme vochtige bedompte lucht, en condens op de ramen.
Met mensen bij een motorloze kap is dat 10x zo erg.
En bij een buiten afvoer heb je gewoon schone frisse lucht in huis.
Dus als je het met het mechanische / balans ventilatie topic idee van schone lucht met lage co2 / voc's dan moet je vooral lekker gaan recirculeren, dan kom je zeker boven de 1000ppm uit.