Afzuiginstallatie keuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick__
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-01-2021
Voor een oude woning moet er een keuken volledig vernieuwd worden, in de staat waarin het zich nu bevind is geen aparte afzuiging te vinden. Er is dus alleen mechanische ventilatie in de keuken.

De vraag:
Kunnen / is het wenselijk om een nieuwe afzuigkap aan te sluiten op de bestaande mechanische ventilatie of kan er beter een nieuwe afzuiging direct naar buiten worden geplaatst.

Groet,
Yannick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Op de mechanische ventilatie mogen geen afzuiginstallaties aangesloten worden. Dat is redelijk algemeen bekend dacht ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 09:43
Dan koop je dus een recirculatiekap, hoef je niet naar buiten te gaan boren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Yannick__ schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:31:
Voor een oude woning moet er een keuken volledig vernieuwd worden, in de staat waarin het zich nu bevind is geen aparte afzuiging te vinden. Er is dus alleen mechanische ventilatie in de keuken.

De vraag:
Kunnen / is het wenselijk om een nieuwe afzuigkap aan te sluiten op de bestaande mechanische ventilatie of kan er beter een nieuwe afzuiging direct naar buiten worden geplaatst.

Groet,
Yannick
Kunnen: zeker.
Wenselijk: zeker niet. Het is slecht voor de motor van de MV en je blaast de afgezogen lucht ook nog eens de andere aangesloten ruimtes in.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 13:37
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:33:
Op de mechanische ventilatie mogen geen afzuiginstallaties aangesloten worden. Dat is redelijk algemeen bekend dacht ik?
Klopt vanuit - vlam in de pan- oogpunt en ook omdat je de spruitjes niet wil ruiken in de badkamer of op andere plekken waar een ventiel zit van je mechanische ventilatie.

Alternatieven zijn door de buitenmuur naar buiten, tegenwoordig onder de vloer of een recirculatie afzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick__
Dank voor de snelle reacties!

Een recirculatiekap lijkt me dan een prima oplossing als ik dat zo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:40
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:33:
Is dat nieuw bij nieuwbouw het geval? Want volgens mij was dat redelijk standaard.

In mijn vorige woning en waar ik nu woon was beide de afzuigkap aangesloten op de mechanische ventilatie
LAD93 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:36:
[...]

Kunnen: zeker.
Wenselijk: zeker niet. Het is slecht voor de motor van de MV en je blaast de afgezogen lucht ook nog eens de andere aangesloten ruimtes in.
Heb ik nog nooit last van gehad, je blaast het namelijk niet een andere ruimte in. Het wordt afgezogen. Als het een beetje goed ingeregeld is zuig je in de andere ruimtes ook alleen maar af.

Het blazen gebeurt maar 1 kant op en dat is op de uitgang naar buiten.

EDIT: Ik heb het hier dan natuurlijk wel over een afzuigkap zonder motor die op de centrale afzuiging kan worden aangesloten. Uiteraard functioneert dit minder goed dan één met motor die separaat naar buiten moet. Maar soms is het niet anders.

[ Voor 17% gewijzigd door S-te-fan op 02-01-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick__
Het betreft een woning uit 1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

S-te-fan schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:50:
[...]

Is dat nieuw bij nieuwbouw het geval? Want volgens mij was dat redelijk standaard.

In mijn vorige woning en waar ik nu woon was beide de afzuigkap aangesloten op de mechanische ventilatie

[...]

Heb ik nog nooit last van gehad, je blaast het namelijk niet een andere ruimte in. Het wordt afgezogen. Als het een beetje goed ingeregeld is zuig je in de andere ruimtes ook alleen maar af.

EDIT: Ik heb het hier dan natuurlijk wel over een afzuigkap zonder motor die op de centrale afzuiging kan worden aangesloten. Uiteraard functioneert dit minder goed dan één met motor die separaat naar buiten moet. Maar soms is het niet anders.
Ook zonder motor hoort dat ding niet op MV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
S-te-fan schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:50:
[...]

[...]

Afzuigkop op de MV is op z'n best een zeer beroerd werkende afzuigkap.

Die motorloze dingen werken ook voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:23:
[...]

Ook zonder motor hoort dat ding niet op MV.
Zonder motor hoort dat ding juist wel op MV, daar zijn ze voor gemaakt. Ik ben het met je eens dat rechtstreeks naar buiten een betere oplossing is. Maar dat is niet altijd mogelijk.

Bij mij werkt het overigens erg goed, normaalbedrijf is stand 1, bij koken/douchen stand 3 en de kooklucht wordt uitstekend weggezogen.
kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:31:
[...]

Afzuigkop op de MV is op z'n best een zeer beroerd werkende afzuigkap.

Die motorloze dingen werken ook voor geen meter.
Ligt aan de situatie, hier werkt het dus wel goed. En motorloos werkt inderdaad niet, want er zit geen motor in >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Laatst online: 06-05 15:37
Yannick__ schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:46:

Houd er wel rekening mee dat een recirculatiekap een koolstoffilter gebruikt, en dat deze eens in de x maanden vervangen moeten worden omdat ze dan "vol" zijn. Een ander nadeel van een recirculatiekap is dat deze in het beste geval alleen de geur-/vetdeeltjes uit de lucht verwijdert; eventueel kookvocht (en, in het geval dat je op gas kookt - de rookgassen) blijft in de lucht aanwezig. Je moet dus - als je een recirculatiekap hebt - altijd de MV gebruiken tijdens en na het koken.

Het zal bij veel mensen goed werken, zo'n recirculatiekap, maar mij niet gezien. Als je redelijkerwijs de mogelijkheid hebt (anders dan "ik boor liever geen gat") om een afvoer te maken, doen! Altijd beter dan een recirculatiekap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

S-te-fan schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:08:
[...]

Zonder motor hoort dat ding juist wel op MV, daar zijn ze voor gemaakt. Ik ben het met je eens dat rechtstreeks naar buiten een betere oplossing is. Maar dat is niet altijd mogelijk.

Bij mij werkt het overigens erg goed, normaalbedrijf is stand 1, bij koken/douchen stand 3 en de kooklucht wordt uitstekend weggezogen.

[...]

Ligt aan de situatie, hier werkt het dus wel goed. En motorloos werkt inderdaad niet, want er zit geen motor in >:)
Nope, daar zijn ze niet voor bedoeld. Motorloos is bedoeld om of de motor bijvoorbeeld op zolder en ergens anders weg te werken. Dan zijn ze lekker stil.

Eender welke afzuigkap je ook hebt, regel is altijd om ze niet op de MV aan te sluiten. Waarom niet is al duidelijk uitgelegd hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Nouja, daar zijn de meningen dan over verdeeld. Maar laten we het dan wel op de juiste manier uitleggen.

Er is geen regel die verbiedt om motorloze afzuigkappen aan te sluiten op MV. Het wordt wel afgeraden in verband met brandrisico bij vlam in de pan zoals hierboven aangegeven.

Het aansluiten van een motorloze afzuigkap op de MV zorgt er niet voor dat je de geuren gaat ruiken in andere afgezogen ruimtes. (anders doe je iets verkeerd). Je zuigt immers in die ruimtes af.

Indien mogelijk is de beste optie om een apart kanaal rechtstreeks naar buiten te maken voor de afzuiging. Bij gebruik van een recirculatiekap wil je nog wel steeds (mechanische) ventilatie in de keuken hebben om vocht etc alsnog af te zuigen wat vrijkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
S-te-fan schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:08:
[...]
Hoe dan? Afzuigbox met 600 m3/h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:54

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

In mijn oude woning (96) was de afzuigkap ook op de MV aangesloten. Aangezien de keuken toch volledig vernieuwd werd heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt en een gat in de muur laten boren. Betrof beton dus zelf niet te doen. 120mm dacht ik naar buiten. Heerlijk! Extra terugslagklep geplaats t.b.v. isolatie.

Die recirculatie dingen zou ik nooit doen. Ten eerste vanwege de filters, die blijf je vervangen. Ten tweede ben ik de lucht liever kwijt dan dat het in de woning blijft hangen. Toevallig was ik onlangs trouwens bij.iemand met een recirculatiesysteem (inbouwafzuiging in het fornuis van de IKEA) en dat ding maakte een lawaai! Niet normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:54

Shadow_Agent

Al las ik laatst ergens ik dacht hier op GoT dat nieuwbouw geen afzuig door muur/dak heeft vanwege het halen van de EPC norm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:38
Shadow_Agent schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:00:
Al las ik laatst ergens ik dacht hier op GoT dat nieuwbouw geen afzuig door muur/dak heeft vanwege het halen van de EPC norm?
Je hebt daar tegenwoordig zelfs speciale elektrische kleppen voor die als de kap uit staat de pijp luchtdicht afsluiten en de isolatieschil dus weer dicht maken.

En wanneer de kap aan staat gaan de kleppen elektrisch open en heb je ook verse luchttoevoer vanaf buiten om zo de balans van het ventilatiesysteem niet te verstoren.

Hoort alleen wel een afzuigkap bij met afzuiging en vers lucht gordijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:23
Huis uit 1983? Ik zou lekker een gat naar buiten (laten) boren.

Afzuiging via MV werkt uiterst beroerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-05 20:51
FRANQ schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:02:
[...]

Je hebt daar tegenwoordig zelfs speciale elektrische kleppen voor die als de kap uit staat de pijp luchtdicht afsluiten en de isolatieschil dus weer dicht maken.

En wanneer de kap aan staat gaan de kleppen elektrisch open en heb je ook verse luchttoevoer vanaf buiten om zo de balans van het ventilatiesysteem niet te verstoren.

Hoort alleen wel een afzuigkap bij met afzuiging en vers lucht gordijn.
Tijdens het koken ben je dan alsnog liters aan koude lucht je huis in aan het zuigen. Terwijl we tegenwoordig gewoon recirculatie kappen hebben die net zo goed zijn als een ouderwetse afzuigkap maar (behalve een klein beetje stroom voor de motor) geen energie verspillen. Gezien TS de hele keuken renoveert mag je er vanuit gaan dat er niet meer op gas gekookt wordt dus dan is recirculatie sowieso de beste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Yannick__ schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:46:

Daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen, als je de mogelijkheid hebt om naar buiten af te voeren. Gewoon een gevel doorvoer maken en daar een echte afzuigkap op aansluiten. Die motorloze kappen aan de MV worden meestal verwijderd. Meeste mensen willen ventilatie en afzuigkap van elkaar scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
mcDavid schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:35:
[...]

Tijdens het koken ben je dan alsnog liters aan koude lucht je huis in aan het zuigen. Terwijl we tegenwoordig gewoon recirculatie kappen hebben die net zo goed zijn als een ouderwetse afzuigkap maar (behalve een klein beetje stroom voor de motor) geen energie verspillen. Gezien TS de hele keuken renoveert mag je er vanuit gaan dat er niet meer op gas gekookt wordt dus dan is recirculatie sowieso de beste keuze.
Die lucht zuigt hij dus direct weer op.
Hij heeft dan langs de voor en zijkant een vallend lucht gordijn van buitenlucht, en in het midden zuigt hij af.

Het is hetzelfde principe als bij een moderne restaurant afzuigkap.

Hierbij heb je minimaal (warmte) energieverlies.

Recirculatie haalt het kookvocht niet uit de lucht waardoor ramen beslaan (want die kunnen vaak ook niet open) als je niet je ventilatie alvast 20 minuten van te voren op standje maximaal gezet hebt.

Dat een nieuwe keuken altijd inductie heeft is een aanname die nergens op slaat.
Dat blijft een persoonlijke keuze.

Verzwaren meterkast kan een drempel zijn en extra bekabeling trekken is niet altijd mogelijk zonder een hele verbouwing.

Bij koken op gas zou ik altijd afzuigen naar buiten.
Bij koken op elektriciteit zou ik dat ook doen, tenzij het echt niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-05 20:51
@FRANQ zou wel een beetje knullig zijn om nu nog een gasfornuis in een nieuwe keuken te doen niet?

En naar buiten afzuigen is met gas idd gewoon noodzakelijk ivm het vocht en de CO2, maar met inductie komt nauwelijks vocht en helemaal geen CO2 vrij als je een beetje normaal kookt (dus niet zoals met gas de aardappelen 20 minuten op vol vermogen, maar gewoon de deksel erop en tegen de kook aan houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik heb ongeveer een jaar gebruikgemaakt van een (nieuwe) recirculatiekap. De prestaties vielen mij knap tegen en ik heb daardoor bij mijn nieuwe woning gekozen voor inductie + (goedkope) afzuigkap.

[ Voor 23% gewijzigd door Jungian op 03-01-2021 18:36 . Reden: zinsconstructie was een beetje wazig ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
mcDavid schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:14:
@FRANQ zou wel een beetje knullig zijn om nu nog een gasfornuis in een nieuwe keuken te doen niet?

En naar buiten afzuigen is met gas idd gewoon noodzakelijk ivm het vocht en de CO2, maar met inductie komt nauwelijks vocht en helemaal geen CO2 vrij als je een beetje normaal kookt (dus niet zoals met gas de aardappelen 20 minuten op vol vermogen, maar gewoon de deksel erop en tegen de kook aan houden)
Vind zelf een afzuigkap die niet naar buiten blaast altijd een beetje (erg) knullig.

Maar ik ben dan ook iemand die een plaatstalen pan gebruikt in plaats van die teflon gecoatte rotzooi.
Een plaatstalen pan infikken wil je echt niet doen met recirculatie.

Dus wat ik zeg, het is een persoonlijke keuze.
Het ligt er ook aan hoe je je keuken gebruikt.
De een kookt alleen zijn dagelijkse prakje, de ander maakt 5 sterren gerechten. (En alles er tussen in)

Zelf zou ik eerder (weer) voor gas gaan, maar ik begrijp heel goed dat iemand anders inductie super praktisch vind.
Mijn broer heeft bijvoorbeeld inductie en die is daar super tevreden over.

Ik vindt het gewoon fijner met vuur te koken, ook om tijdens het wokken even de fik in de wok te laten gaan.

Bij mij zou het wel simpel aan te leggen zijn omdat ik een kruipruimte heb. (En de kabel ligt er trouwens ook gewoon) Maar heb je geen kruipruimte omdat je in een appartement woont, je meterkast grenst niet aan de keuken, en je groepenkast is niet toereikend. Dan kan je wel een grijze kabel door de gang leggen, maar dat is ook niet echt een optie. Dus dan komt bovenop je nieuwe keuken een nieuwe groepenkast en hak en breekwerk.

Maar inductie of niet is niet de vraagstelling, maar de afzuiging.

Als ik bij mensen thuis ben met een recirculatie kap heb je tijdens en na het koken altijd een warme vochtige bedompte lucht, en condens op de ramen.
Met mensen bij een motorloze kap is dat 10x zo erg.

En bij een buiten afvoer heb je gewoon schone frisse lucht in huis.

Dus als je het met het mechanische / balans ventilatie topic idee van schone lucht met lage co2 / voc's dan moet je vooral lekker gaan recirculeren, dan kom je zeker boven de 1000ppm uit.
Pagina: 1