Toon posts:

Nieuw geheugen en processor op VXpro?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op het werk hebben we een computer met een moederbord erin waar op de chipset VXpro staat. Er zit op dit moment een Cyrix processor (socket 7) in die loopt op 166 MHz volgens mij. Het moederbord heeft twee verschillende geheugenbanken, 4 keer EDO Ram (dat wordt nu gebruikt, in totaal 2x16 Mb) en 2 keer SDRAM (dacht ik). Dus ik om te upgraden nieuw geheugen besteld, maar nu blijkt dat die er niet in te past. Het geheugenreepje heeft wel de goede lengte en de inkepingen op de juiste plaatsen, maar het lijkt alsof de banken niet diep genoeg zijn, wat voor bank is dit dan?!
Nu heb ik ook een nieuwe processor besteld, een AMD K6-II 500 MHz. Maar als ik die er in doe, werkt de computer maar op 66 MHz en loopt hij vast bij het starten van windows. Waarschijnlijk is dit een temperatuurprobleem, want de processor en het koelblok worden erg heet. Ventilator is voldoende, dat is een Coolermaster DP5-6H51.
Ik denk dat ik de oplossing al wel weet, er moeten een stel jumpers verzet worden (ik kan in het BIOS namelijk niks instellen). Maar welke? En waarvoor!?
Het boekje van het moederbord kan ik nergens vinden, dus daar heb ik niks aan.

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53

Opa

Nu Multifocaal!

Wat is het merk van dat bord? Zoek systematisch het bord af naar kleine lettertjes. Als je een merk vindt, kan je op de website daarvan (in 99% van de gevallen www.merk.com.tw) waarschijnlijk het type uitdokteren. Dan download je de manual en het laatste bios voor dit bord. Waarschijnlijk gaat de FSB tot 75 of 83 MHz, dus je zal moeten kijken of je een multiplier van 5,5 of 6 kan vinden. Soms is 6x met dezelfde stand als 2x te bereiken. De CPU kiest dan de juiste stand.
Wat betreft de DIMM:
Ik heb nooit gehoord dat een slot niet diep genoeg zou zijn. Wel dat het middelste nokje een millimeter uit het lood staat (Buffered). Als je een standaard PC100 of 133 Non-ECC, Unbuffered SDRAM DIMM hebt, moet het werken. Gewoon proberen aan te drukken. Let op of er een jumper/DIMM bij de SIMM/DIMM slots zit die het voltage regelt. 3,3 Volt moet je dan kiezen. En gooi de SIMMs er uit. Die 16 MB weegt niet op tegen stabiliteitsproblemen.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op het bord nog geen merk kunnen vinden en www.vxpro.com.tw bestaat niet, dat had ik ook al geprobeerd.
Misschien nog een beetje aanvullende info, het bord zit in een targetcomputer.
En het is inderdaad standaard PC133 wat ik er in heb proberen te doen. Ik wist wel dat je hard moest duwen om het er in te krijgen, maar dit vond ik wel erg hard. Dus toen ben ik maar gestopt. Maar dat zal ik vanavond dan nog maar eens proberen.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:32
Is het toevallig dit mobo Afbeeldingslocatie: http://www.stud.fernuni-hagen.de/q3998142/pcchips/pccpics/m537dma.gif
Of anders eentje uit de volgende lijst: http://members.tripodnet.nl/tupolev0/mobo/overzicht.htm

Dit komt van de volgende link: http://www.stud.fernuni-hagen.de/q3998142/pcchips/pccjs.html (als de bovenste weer eens niet werken)

Engineering

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 augustus 2001 15:03 schreef Tupolev het volgende:
Is het toevallig dit mobo [afbeelding]
Of anders eentje uit de volgende lijst: http://members.tripodnet.nl/tupolev0/mobo/overzicht.htm

Dit komt van de volgende link: http://www.stud.fernuni-hagen.de/q3998142/pcchips/pccjs.html (als de bovenste weer eens niet werken)
Dat is 'm inderdaad. Ik ben net een tijdje op het werk aan het klooien geweest. Op het moederbord heb ik enkele aanwijzingen gevonden over multiplier en FSB jumperinstellingen gevonden. Ik heb allereerst de jumpers laten staan, dat is 2 x 66 (terwijl de computer wel een snelheid van 166 aangeeft, maar goed). Het corevoltage heb ik op 2,5 V gezet, terwijl de CPU 2,2 V nodig heeft, maar dat moet toch kunnen.
Als ik de computer dan aanzet, dan hoor je de harde schijf draaien. Die stopt dan met draaien. En vervolgens start hij opnieuw op, en zo gaat dat door.
Voor de PCI clock zit er ook een jumper op met twee instellingen, namelijk: 33 MHz en CPUclock/2 Ik heb ze allebei geprobeerd, allebei hetzelfde resultaat.
Volgens http://www.zarniwoop.force9.co.uk/page2.htm moet deze CPU gewoon werken met een corevoltage van 2,5 V. Maar dat doet ie dus niet. Waar zou het nog aan kunnen liggen?
Ik heb ook andere multiplier en FSB instellingen geprobeerd. Maar bij alle instellingen hetzelfde. Vanavond kwam ik dus niet eens bij het windowsopstartscherm, terwijl dat een paar dagen geleden wel lukte.
Iemand een idee hoe ik verder kan?

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53

Opa

Nu Multifocaal!

Zou het kunnen zijn dat je nog een jumper moet omzetten dat hij daadwerkelijk 2,5 volt krijgt?

Ergens op het moederbord zou nog een jumper kunnen zitten die MMX of niet MMX processors voedt. Niet MMX zoals de oude Cyrix hebben geen gedeelde spanning maar over het hele bord 3,3 volt. De MMX stand verdeelt de spanning tussen 3,3 volt voor de peripherals en 2,5 of anders Volt voor de CPU.
2,5 is overigens wel veel, als 2,2 standaard is.
Geeft hij bij alle jumpersettings 166 MHz?
Dan herkent hij de CPU niet en heb je een BIOS update nodig. Wees er wel heel zeker van welk type mobo je hebt want BIOSsen zijn niet over en weer uitwisselbaar. Het is in ieder geval een PCChips maar ze hebben er een heleboel gemaakt. Aan de BIOS code kan je soms zien welk type het is. Wim's Bios page kan je daar dan uitsluitsel over geven. De BIOS code is meestal een regel van 25 cijfertjes onder aan je scherm (Award).
Het kan overigens best zijn dat er niet meer dan een 333 (ik noem maar iets) in kan. Dan moet je op de 2e hands markt zoeken.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de pjoeter van mun meid zit ook zoon plankje. Een PCChips geval met alles onboard dat het nog best doet (M571). Er zit een K6-2 400@500 op. Ook al kan het plankje geen 100MHz, wat de K6-2 het liefst toegediend krijgt, maar op 6x83MHz loopt ie ook lekker. Die 6x jumper instelling is niet altijd gedocumenteerd (maximum voor VX Pro is 5,5x), maar als je um op 2x zet en er een K6-2 erin duwt, dan wordt 2x door het AMD'je als 6x geinterpreteerd. Let wel dat je de K6-2 2,2V moet toedienen. Ik heb ooit een plankje gehad dat minimaal 2,5V kan geven en daar ging de K6-2 echt van zweten...

Wat ik nou zo heerlijk aan die VX plankjes vind is dat je de PCI bus snelheid altijd op 33MHz kan houden, ook al is je FSB hoger dan 66MHz... Er is nl een jumper waarmee je de PCI bus snelheid kan instellen als volgt: 1/2FSB of 33MHz vast. Dat mis ik nou het meest in de huidige plankjes!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb ook zo'n (soortgelijk) mobo in mn oude pc. Hij kan idd maar minimaal 2.5V leveren en dat lijkt mij toch nog wel teveel voor een k6/2 die 2.2V nodig heeft.. verder draait die oude (non-MMX)cyrix waarschijnlijk op 3.5V en single voltage. Als je niks aan de jumperinsellingen verandert blijft ie zo staan... maar je hebt hem dus al handmatig op 2.5 gezet? Maar ik lees niet dat je hem op dual-voltage hebt gezet. Dat moet je ook nog doen met een jumpertje.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 14 augustus 2001 10:46 schreef rick_h het volgende:
verder draait die oude (non-MMX)cyrix waarschijnlijk op 3.5V en single voltage.
Een latere Cyrix met MMX kan 2,9V hebben en dat wordt zeker door elk VX Pro mobo geleverd. Maar de Cyrix zelf is niet echt aanbevelenswaardig (veel te lage fpu)...

Verder kun je met enig beleid wel een dikke socket370 cooler op socket7 monteren en 2,5V aan een AMD voeren.
Op dinsdag 14 augustus 2001 10:46 schreef rick_h het volgende:
Maar ik lees niet dat je hem op dual-voltage hebt gezet. Dat moet je ook nog doen met een jumpertje.
Dat jumpertje wordt soms aangeduid met instelmogelijkheden P54C en P55C. Dan moet je voor dual voltage dus P55C kiezen.

Verwijderd

Geheugen uitbreiden o.k., maar cpu vervangen ??? niet aan beginnen, het gaat je weinig extra performance opleveren, en op het eind staat het zweet op je rug, dat is een dergelijk budget bordje niet waard.

RGZ.

MASH

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:32
hier staan de jumper settings: http://members.tripodnet.nl/tupolev0/mobo/jumpers/m537dmjp.html

Hier staat een iets duidelijker overziCht van het mobo: http://members.tripodnet.nl/tupolev0/mobo/p2.jpg

en voor de zekerheid staan hier de specificaties: http://members.tripodnet.nl/tupolev0/mobo/m537dm.html

Engineering

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Waar ik benieuwd naar ben, schakelt een K6-2 met de CXT (?) core die op multiplier 2 staat eigenlijk altijd door naar 6 ?? Want ik weet nog wel met de oudere K6-2's dan moest je moederbord ook hogere multipliers ondersteunen dan 3,5.

Want dan heb je stiekem eigenlijk helemaal niet zo'n flitsend bordje nodig, of wel ?? (Als ie maar 2.2 V kan leveren)

Verwijderd

Topicstarter
Zo, dit noem ik nog eens nuttige reacties.
Single/Dual voltage? Had ik nog nooit van gehoord, weer wat geleerd. Die jumpers P54C en P55C heb ik wel zien zitten, dus die zal ik van de week ook eens gaan verzetten.
Verder is het minimumvoltage echt 2,5 V, als je alle jumpers verwijderd dan krijg je 2,5 V, zoals ook hier te zien is: [image]http://members.tripodnet.nl/tupolev0/mobo/jumpers/m537dj7.gif[/image]
Verder zit er een fatsoenlijke koeler op die een TB tot 1,2 GHz kan koelen. Is dat niet genoeg? Ik hoop dat het gaat lukken met deze aanwijzingen. Van de week zal ik hem eens op dual voltage zetten.
Verder heb ik er een reepje 128 Mb SDRAM er in gezet, maar daar wordt maar 32 Mb van herkend. Dat zal wel te verhelpen zijn met een BIOS update toch? Op www.wimsbios.com kan ik er een geval nog geen vinden voor de M537. Maar ik zal eens naar de code van het BIOS kijken.
Iedereen in ieder geval alvast bedankt.

• Palomar
  • Niet online
mijn vx-pro had ook problemen met sdram dimms.. een 64MB dimm zag ie maar als 16 dacht ik.. volgens mij wordt het heel lastig(/onmogelijk?) om een 128MB dimm werkend te krijgen.. maar wie weet is er een biosupdate die het verhelpt.. ik kon hem niet vinden iig...
Ik heb toen maar 2 32MB simms gekocht en samen met de al aanwezige 32MB dimm en 16mb simms had ik 112MB, was wel aardig voor dat systeempje :) En je hoort zoveel verhalen dat je simms en dimms niet moet mixen; dat kan op dit bord dus wel gewoon :) Ik had 1x 32MB PC66 SDRAM dimm. 2x32MB Fastpage simms en 2x8MB EDO simms. 3 soorten dus en werkte perfect (nog steeds trouwens). Je kunt alleen niet dimmbank 2 en simmbank 1,2 tegelijk vullen. Geheugen zal nu wel op snelheid van de traagste lopen (fastpage dus) maar dat boeit niet zoveel op zo'n toch al relatief langzaam systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Update: Ik heb 'm op dual voltage gezet. Maar het helpt niks. Nog steeds herstarten na 2 seconden.
Iemand nog een idee? Of zou het probleem van de processor ook te verhelpen zijn met een BIOS update? Volgens http://pcc.topcities.com/586_M5xx/M530_M539/index.html zou de BIOS van 30/04/1998 de K6 ondersteunen met 2,2 V. Deze BIOS ondersteunt ook 128 Mb geheugenreepjes met maximaal 16 chips. Tip voor Rick_H dus.
Nu maar even uit gaan zoeken hoe ik die BIOS er in flash. En of dat wel gegarandeerd goed gaat, want er staan toch wel belangrijke dingen op die computer....

• Palomar
  • Niet online
Op woensdag 15 augustus 2001 14:46 schreef Michiel_H het volgende:
Update: Ik heb 'm op dual voltage gezet. Maar het helpt niks. Nog steeds herstarten na 2 seconden.
Iemand nog een idee? Of zou het probleem van de processor ook te verhelpen zijn met een BIOS update? Volgens http://pcc.topcities.com/586_M5xx/M530_M539/index.html zou de BIOS van 30/04/1998 de K6 ondersteunen met 2,2 V. Deze BIOS ondersteunt ook 128 Mb geheugenreepjes met maximaal 16 chips. Tip voor Rick_H dus.
Nu maar even uit gaan zoeken hoe ik die BIOS er in flash. En of dat wel gegarandeerd goed gaat, want er staan toch wel belangrijke dingen op die computer....
verzeker je eerst ervan dat je de exact goede bios hebt voor het juiste mobo. VXpro is de chipset maar niet elk mobo met een vxpro chipset is hetzelfde.. en ik denk dat je een iets ander mobo hebt dan ik had want die van mij ondersteunde min. 2.5V en dat ging via jumpers.. dus dat is denk ik niet met een biosupdate naar 2.2V te brengen...
Maar jouw probleem lijkt me idd wel een temp.probleem.. ik zou niet weten waarom ie anders na een tijdje vastloopt..
Er staat me trouwens ook iets bij dat de oude windows95 niet compatible is met amd k6 >350 cpu's.. daar is een patch voor op www.amd.com .. probeer anders eerst es gewoon in dos-modus te starten en kijk of ie dan wel langer blijft draaien.

en ik las ook nog in je eerste post:
maar nu blijkt dat die er niet in te past. Het geheugenreepje heeft wel de goede lengte en de inkepingen op de juiste plaatsen, maar het lijkt alsof de banken niet diep genoeg zijn, wat voor bank is dit dan?!
dit had ik ook met dat mobo.. de dimm bankjes zijn gewoon erg bagger en ik moest ze dr zo hard indrukken dat het moederbord bijna knakte... maar uiteindelijk ma veel kracht zetten lukte het wel (en een paar dagen last van een dimm-afdruk op mn duim ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 15:45 schreef rick_h het volgende:

[..]

verzeker je eerst ervan dat je de exact goede bios hebt voor het juiste mobo. VXpro is de chipset maar niet elk mobo met een vxpro chipset is hetzelfde.. en ik denk dat je een iets ander mobo hebt dan ik had want die van mij ondersteunde min. 2.5V en dat ging via jumpers.. dus dat is denk ik niet met een biosupdate naar 2.2V te brengen...
Maar jouw probleem lijkt me idd wel een temp.probleem.. ik zou niet weten waarom ie anders na een tijdje vastloopt..
Er staat me trouwens ook iets bij dat de oude windows95 niet compatible is met amd k6 >350 cpu's.. daar is een patch voor op www.amd.com .. probeer anders eerst es gewoon in dos-modus te starten en kijk of ie dan wel langer blijft draaien.
Ik kom niet eens voorbij het eerste scherm, je weet wel, waar energy star of zoiets staat. DOS opstarten gaat dus ook niet lukken.
De voltageinstellingen gaan bij dit bord ook met jumpers, maar toch staat in het .txt bestand op de eerder gegeven pagina dat 2,2 V ook mogelijk is na een BIOS update.
Pagina: 1