Dampscherm badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yannick__
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-01-2021
Momenteel ben ik de voorbereidingen aan het treffen om een badkamer volledig op te knappen, hierbij zullen er twee wanden vernieuwd worden.

Het betreft een badkamer die inpandig is en dus nergens met en buitenmuur in verbinding staat. De muur zal bestaan uit een houten constructie met steenwol als isolatie underlayment platen en waterbestendige gipsplaten, daarop komen tegels.

Hierbij mijn vraag:
Aangezien het inpandig is en er dus niet extreem temperatuur verschil is, vroeg ik mij af of er nog dampfolie nodig is tussen de isolatie en de steenwol aan de badkamer (Warme zijde)?

Groet,
Yannick

Alle reacties

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Yannick__ schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:25:
Het betreft een badkamer die inpandig is en dus nergens met en buitenmuur in verbinding staat. De muur zal bestaan uit een houten constructie met steenwol als isolatie underlayment platen en waterbestendige gipsplaten, daarop komen tegels.
Die tegels zijn al erg dampdicht, als er al vocht achter komt, wil je dat snel afvoeren en niet opsluiten. Dus geen extra folies.
Bij een plafond of muur zonder tegels (met gips of stucplaten) moet je juist extra opletten. Door de extreem hoge vochtigheid kan er al heel snel een vocht probleem ontstaan in de constructie erachter. Dan moet je echt een dampscherm hebben. Eventueel vocht in de muur zal er dan weer op dezelfde manier uitmoeten als het erin kwam, dus goed ventileren. Maar het zal niet de achterliggende constructie bereiken.