• catdoge
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-01-2021
Beste

ik ben sinds kort bezig met terug emigreren naar Nederland waar ik geboren ben heb namelijk heel mijn leven in spanje gewoond en daar ook naar school gegaan met weinig succes met een beetje lastige jeugd.
Ik wil daarom in belang naar mijn eigen toekomst graag een opleiding volgen want ik heb namelijk mijn school jammer genoeg nooit afgemaakt en heb daar zeer veel spijt van gehad.
nou zou ik graag deze forum vragen om advies in verband met waar ik helemaal zal moeten beginnen en verder gaan met/voor een toekomst in de ICT industrie ben nog niet helemaal zeker hoe of wat ik wil doen in ICT maar wil wel heel graag gaan leren!.

Vriendelijke groet
PS: sorry voor het gebrekkig Nederlands in Spanje krijg je dat niet op school :P
ben trouwens 24 jaar oud

• thekingis13
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:16
Hola! Heel tof om te lezen dat je terug komt en de ICT in wilt. Neem wel een winterjas mee :)

Ik zou je aanraden om eerst te oriënteren naar het niveau waarbinnen je valt. Grofweg hebben we 4 niveaus, in mijn optiek, waarbij het wat gek verdeelt is. MBO Start en niveau 2, MBO niveau 3 en 4, Bachelor HBO en Bachelor WO.

MBO staat voor middelbaar beroepsonderwijs en heeft de niveaus start, 2, 3 en 4. Dit is vaak een en dezelfde school waarbij je op start zou kunnen beginnen en op 4 kan eindigen.

In Nederland hebben we twee soorten scholen die bachelors verzorgen, HBO en WO. HBO staat voor Hoger beroepsonderwijs en WO voor Wetenschappelijk Onderwijs. Beide bachelors worden over de hele wereld herkent als bachelor, op papier zijn ze ook van even hoog niveau, maar in de praktijk wordt een WO bachelor wel als hoger beschouwd. WO volg je aan een universiteit en HBO op een hogeschool.

Het verschil tussen HBO en WO is voornamelijk dat HBO meer praktisch is en je vaak gericht opleid tot een vak, en WO meer academisch is en je voorbereid op onderzoek doen en meet theorie gefocust is.

Mocht je dit allemaal al weten, of ondertussen dus weten op welk niveau je ongeveer thuishoort, dan zou ik (waarschijnlijk nu online) open dagen en kennismakingen opzoeken van MBO, HBO en WO instellingen in de stad/steden waar jij denkt te gaan willen wonen. Daar kan je veel meer leren over de opties en de verschillen tussen alle opleidingen.

Ook raad ik je aan om ESN eens te bekijken. Dat is een internationale vereniging voor studenten die alle info bieden die een nieuwe student nodig zou kunnen hebben. Ook in het Engels en Spaans.

Wat handige linkjes;
https://www.studiekeuzemaken.nl/

https://www.studiekeuze12...-studierichtingen-zijn-er
https://www.studyinholland.nl/

Succes!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Sowieso even kijken welke basisdiploma's je wel hebt en hoe deze zich vertalen tot de NL diploma's. Met een vergelijkbaar VMBO diploma kan je naar het MBO, Havo naar HBO en Vwo naar de Universiteit.

Wellicht voor jezelf ook handig om een opfriscursus Nederlands te volgen, zodat je niet in de problemen komt bij het schrijven van papers en dergelijke. :)

Heb je iemand hier in NL die je een beetje wegwijs kan maken? Of ga je gelijk op jezelf wonen?

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:27
@thekingis13 vergeet hbo5/associate degree niet!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Voordat je dit mag moet je een onderwijskundig diploma halen om je niveau te bepalen. Dit doe je op een school zoals https://www.ithaka-isk.nl/van-isk-naar-mbo voorbeeld in Utrecht). Hier zit je dan tussen 1 week en 3 jaar, om even extra snel alles bij te spijkeren. Vervolgens krijg je een diploma welk niveau je hebt. Gezien je Nederlands al oke is denk ik eerder paar weken/maanden dan jaar.

Pas dan zal de mbo / HBO je toelaten. ( Ik neem even voor het gemak aan dat je niet naar universiteit wilt).

[Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 02-01-2021 11:26]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
catdoge schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 01:57:
Beste

ik ben sinds kort bezig met terug emigreren naar Nederland waar ik geboren ben heb namelijk heel mijn leven in spanje gewoond en daar ook naar school gegaan met weinig succes met een beetje lastige jeugd.
Ik wil daarom in belang naar mijn eigen toekomst graag een opleiding volgen want ik heb namelijk mijn school jammer genoeg nooit afgemaakt en heb daar zeer veel spijt van gehad.
nou zou ik graag deze forum vragen om advies in verband met waar ik helemaal zal moeten beginnen en verder gaan met/voor een toekomst in de ICT industrie ben nog niet helemaal zeker hoe of wat ik wil doen in ICT maar wil wel heel graag gaan leren!.

Vriendelijke groet
PS: sorry voor het gebrekkig Nederlands in Spanje krijg je dat niet op school :P
ben trouwens 24 jaar oud
Welke opleiding heb je nooit afgemaakt?

Je zou met een 21+toets naar het HBO kunnen en dan eventueel Duaal studeren zodat er ook wat geld binnenkomt.

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Welkom terug @catdoge !

Goed dat je een opleiding wilt oppakken! @thekingis13 heeft al uitvoerig aangegeven welke mogelijkheden er zijn. (MBO, HBO en WO). Je geeft aan dat jij je school niet hebt afgemaakt. Kan je (enigzins) inschatten welk soort vervolg onderwijs je in Spanje had kunnen doen? Formación Profesional Básica en -Medio is (volgens de internets) vergelijkbaar met 'ons' MBO. Formación Profesional Superior is vergelijkbaar met ons HBO.

Doe anders een capaciteitentest of een intelligentietest voordat je een keuze maakt. Ik weet niet of deze in Spanje veel gebruikt wordt, maar de WAIS intelligentietest, zou een beeld kunnen geven, deze wordt in NL ook gebruikt. (Je bent wat onzeker over je beheersing van het Nederlands, mogelijk is je kennis van de Spaanse taal beter?)

Succes!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:33
Ik heb goede ervaringen met Make IT Work aan de HVA of Hanze. Wel hbo+ niveau

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:35

Zenix

BOE!

99ruud99 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:25:
Voordat je dit mag moet je een onderwijskundig diploma halen om je niveau te bepalen. Dit doe je op een school zoals https://www.ithaka-isk.nl/van-isk-naar-mbo voorbeeld in Utrecht). Hier zit je dan tussen 1 week en 3 jaar, om even extra snel alles bij te spijkeren. Vervolgens krijg je een diploma welk niveau je hebt. Gezien je Nederlands al oke is denk ik eerder paar weken/maanden dan jaar.

Pas dan zal de mbo / HBO je toelaten. ( Ik neem even voor het gemak aan dat je niet naar universiteit wilt).
Dat moet niet, maar mag natuurlijk wel.

Eerste stap die ik zou doen is het buitenlandse middelbareschooldiploma waarderen.
https://www.rijksoverheid...and-waarderen-of-erkennen op basis daarvan kan TS dus naar het mbo of hbo gaan. Op het mbo en hbo krijg je ook gewoon Nederlands, dus dan heeft de TS ook alle tijd om daar aan te werken.

Indien TS geen middelbareschooldiploma heeft, dan bestaat de mogelijkheid om een toelatingstest te doen voor het mbo of de 21+ toets voor het hbo. Of naar zo'n schakelschool gaan.

[Voor 3% gewijzigd door Zenix op 02-01-2021 15:47]

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

• 99ruud99
  • Nu online
Ik denk nog steeds dat @catdoge eerst moet bepalen welke diploma's hij heeft.
Daarna misschien proberen deze volgens het nederlands onderwijs te accrediteren.

Maar ik vermoed, gezien zijn openingspost dat de middelbare school helaas niet afgemaakt is. Dan is zo'n schakelschool een gecontroleerde omgeving om toch nog een diploma te halen. Alternatief is die 21+ toets, maar dat vraagt veel zelfdiscipline.

• catdoge
@99ruud99

Jammer genoeg heb ik alleen me basis opleiding afgemaakt leer plicht ging niet verder dan 16 jaar in Spanje.
heb de slechte keuzen des tijds gemaakt om van school af te gaan in verband met persoonlijke situatie
dus heb eigenlijk geen diplomas dus zal onder aan moeten beginnen wat ik zo zeer nog niet erg vind in verband met mijn gebrekkig Nederlands. +21 plus toets zou ik HEEL graag doen maar ik ben bang dat sommigen vakken daar van toch wel zeer boven mijn niveau nog op dit moment.

Sorry voor de late reactie en heel erg bedankt voor het reageren met deze zeer uitgebreide informatie.

• 99ruud99
  • Nu online
Geen probleem, waar ergens in Nederland ga je wonen (of is dit privacy gevoelige info die je liever niet kwijt wilt)?
Ik denk dat zo'n schakelschool nuttig kan zijn voor jou. Hier helpen ze je in door eerst een toets te doen, waarna ze kijken in welke vakken je het meeste achterstand hebt. Meteen een nadeel: Kinderen van 12 tm 30 zitten daar, dus het kan zijn dat je naast een jochie van 12 zit, en achter je zit een oude man van 30.
Alternatief zijn LOI scholen, maar die gaan uit van een afgerond middelbaar diploma. Je kan daar wel een hoger middelbaar diploma halen, maar dat is erg moeilijk.

• catdoge
bernard038 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:52:
Welkom terug @catdoge !

Goed dat je een opleiding wilt oppakken! @thekingis13 heeft al uitvoerig aangegeven welke mogelijkheden er zijn. (MBO, HBO en WO). Je geeft aan dat jij je school niet hebt afgemaakt. Kan je (enigzins) inschatten welk soort vervolg onderwijs je in Spanje had kunnen doen? Formación Profesional Básica en -Medio is (volgens de internets) vergelijkbaar met 'ons' MBO. Formación Profesional Superior is vergelijkbaar met ons HBO.

Doe anders een capaciteitentest of een intelligentietest voordat je een keuze maakt. Ik weet niet of deze in Spanje veel gebruikt wordt, maar de WAIS intelligentietest, zou een beeld kunnen geven, deze wordt in NL ook gebruikt. (Je bent wat onzeker over je beheersing van het Nederlands, mogelijk is je kennis van de Spaanse taal beter?)

Succes!
Hey bedankt voor het reageren
jammer genoeg zijn de hogere scholen in Spanje allemaal op 1 niveau met maximaal 1 of 2 keuzen vakken ik had 3 van de 4 jaren afgerond maar niet met zeer beste cijfers.

Capaciteitentest of intelligentietest zover ik weet worden die niet veel gebruikt in spanje heb er zelf nooit een gezien tenminste en ja mijn kennis met Spaanse taal is een stuk beter mijn Engels ook.

• catdoge
99ruud99 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:31:
Geen probleem, waar ergens in Nederland ga je wonen (of is dit privacy gevoelige info die je liever niet kwijt wilt)?
Ik denk dat zo'n schakelschool nuttig kan zijn voor jou. Hier helpen ze je in door eerst een toets te doen, waarna ze kijken in welke vakken je het meeste achterstand hebt. Meteen een nadeel: Kinderen van 12 tm 30 zitten daar, dus het kan zijn dat je naast een jochie van 12 zit, en achter je zit een oude man van 30.
Alternatief zijn LOI scholen, maar die gaan uit van een afgerond middelbaar diploma. Je kan daar wel een hoger middelbaar diploma halen, maar dat is erg moeilijk.
Hey ja ben nog bezig met papier werk om officieel inwonend te zijn in Nederland maar in de buurt van
's-Hertogenbosch ik denk ook wel dat een schakelschool nuttig zal zijn als ik dat zo lees terug gaan studeren is in mijn mening geen schaamte heb er zelfs heel veel zin in je ziet later pas dat school toch niet zo erg was als je een slechte baan hebt

• 99ruud99
  • Nu online
Haha yup, ik sta ook volledig achter je besluit. Het is meer, weet dat er heel veel verschillende "type" mensen in de klas zitten. Waar je vroeger met al je klasgenootjes na de les gezellig kon praten / spelen / wat dan ook, zal dat nu wat stroever gaan. Een kind van 12 heeft andere interesses dan een man van 30.

Zo'n school geeft je dan versneld de vakken, afhankelijk van je eigen kunnen (en inzet). Na de school kan je dan doorstromen naar MBO / HBO. Hier zal in het eerste jaar raar naar je gekeken worden: je bent ouder dan de rest. Tegelijkertijd heb je ook veel meer ervaring / wereldkennis dan je medestudenten. Weet dat dit soms even wrijving geeft, maar je krijgt er een veel leukere baan door!

• Bi00
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-06 14:56
Als je iets aan de ontwikkelkant zoekt. Dan zou ik zeker eens naar Codam kijken https://www.codam.nl/.
Mijn zoon is hier 2 jaar geleden begonnen. Zijn middelbare school carriere was ook een drama.
Gisteren aan zijn 2 baan begonnen en hij gaat ook nog steeds door met Codam. Hij wil blijven leren.
De opleidig wordt betaald, maar je hebt ook nog geen recht op studiefinanciering omdat de opleiding nog niet erkend is door de overheid. ze zijn 2 jaar geleden in Nederland begonnen. In het buitenland bestaat het concept al langer. Orgineel komt het uit Frankrijk Wikipedia: 42 (school)
Bij het bedrijfsleven staat het wel goed bekend. Mede leerlingen komen van de hele wereld.
Hij was blij dat hij eindelijk bij gelijkgestemde terecht kwam. Vooropleiding is onbelankrijk. Maar je wordt wel getest op intelligentie en motivatie.

1913

• catdoge
99ruud99 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:45:
Haha yup, ik sta ook volledig achter je besluit. Het is meer, weet dat er heel veel verschillende "type" mensen in de klas zitten. Waar je vroeger met al je klasgenootjes na de les gezellig kon praten / spelen / wat dan ook, zal dat nu wat stroever gaan. Een kind van 12 heeft andere interesses dan een man van 30.

Zo'n school geeft je dan versneld de vakken, afhankelijk van je eigen kunnen (en inzet). Na de school kan je dan doorstromen naar MBO / HBO. Hier zal in het eerste jaar raar naar je gekeken worden: je bent ouder dan de rest. Tegelijkertijd heb je ook veel meer ervaring / wereldkennis dan je medestudenten. Weet dat dit soms even wrijving geeft, maar je krijgt er een veel leukere baan door!
ja ik ga zeker even alle opties goed bekijken en dan verder schakelen heel erg bedankt voor je tijd

• catdoge
Bi00 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:03:
Als je iets aan de ontwikkelkant zoekt. Dan zou ik zeker eens naar Codam kijken https://www.codam.nl/.
Mijn zoon is hier 2 jaar geleden begonnen. Zijn middelbare school carriere was ook een drama.
Gisteren aan zijn 2 baan begonnen en hij gaat ook nog steeds door met Codam. Hij wil blijven leren.
De opleidig wordt betaald, maar je hebt ook nog geen recht op studiefinanciering omdat de opleiding nog niet erkend is door de overheid. ze zijn 2 jaar geleden in Nederland begonnen. In het buitenland bestaat het concept al langer. Orgineel komt het uit Frankrijk Wikipedia: 42 (school)
Bij het bedrijfsleven staat het wel goed bekend. Mede leerlingen komen van de hele wereld.
Hij was blij dat hij eindelijk bij gelijkgestemde terecht kwam. Vooropleiding is onbelankrijk. Maar je wordt wel getest op intelligentie en motivatie.
ik heb toevallig deze optie wel eens bekeken voor dat ik ben begonnen met naar Nederland te verhuizen en weet niet of het beste optie is voor mij want het valt ook wel heel ver weg jammer genoeg

• SynthCat
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-04 11:26
Bi00 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:03:
Ik heb de piscine van deze opleiding doorlopen omdat ik wilde kijken of programmeren iets voor mij zou zijn. Wat een enorme aanfluiting en arrogante houding hebben ze daar. Je wordt in het diepen gegooid en volledig aan je lot overgelaten. Alle praatjes zijn maar praatjes. Tijdens de piscine schieten ze fotos van iedereen om te gebruiken voor social media (ook wanneer je expliciet hebt aangegeven dat niet te willen). Tijdens de laatste toets nemen ze je pasje in en als je klaar bent wordt je verzocht gelijk te vertrekken. Er is niemand die je nog even bedankt voor deelname en succes wenst of dergelijks. Voelde mij echt een beetje gebruikt achteraf. Dit is volgens mij enkel op poten gezet om goedkoper/sneller talentjes te vinden voor het bedrijfsleven. Het overgrote deel wat deelneemt wordt enkel gebruikt om te doen lijken alsof de opleiding iets voorstelt. Je krijgt bij CODAM ook geen papiertje achteraf. Ben ik blij dat ik heb meegedaan? Ja dat wel want ik weet nu zeker dat programmeren niks voor mij is. Echter als je al weet dat programmeren je ding is vergeet CODAM dan snel en volg een echte opleiding waar daadwerkelijk ook les gegeven wordt. Tevens staan alle opdrachten van CODAM online en kun je deze op je eigen gemak doornemen. Als laatste tip: Check het boek Programmeren met C voor dummies. Daar leer je als beginneling waarschijnlijk meer van. De tijd die ik doorbracht met studenten was overigens wel leuk maar dat kan op elke andere opleiding net zo natuurlijk. Tot zover mijn ervaring.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 18:30

t_captain

Moderator General Chat

Liever een nieuw topic aanmaken dan een oudje van 2 hjaar geleden te bumpen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee