Recent heb ik mijn Asus N56VZ laptop weer voorzien van Windows om er wat games op te kunnen draaien, specifiek Doom 2016. Hiervoor draaide de laptop Linux en had ik geen stabiliteitsproblemen.
Ik heb de laptop eerst open gemaakt en de CPU en GPU van nieuwe koelpasta voorzien. De harddisk volledig gewist en er een schone Windows 10 installatie opgezet.
Na ongeveer 10 tot 20 minuten gamen hoor ik een kort ruis-kraakje, wordt het beeld zwart en krijg ik een instant-hard-reboot (BIOS logo in beeld).
Specs van de laptop:
- i7-3630QM CPU (4 core 8 threads)
- 12GB DDR3
- 500 GB Hitachi hardisk
- Nvidia GeForce 650M
Software:
- Windows 10 update 20H2
- GeForce 425.31-notebook-win10-64bit-international-whql driver
- Afterburner 4.6.2
- Steam
- Doom (2016)
Tijdens het spelen wordt de GPU niet warmer dan 70 graden en de CPU niet warmer dan 75 graden.
De crashes komen mid-game voor, maar ook wel eens in het menuscherm.
Ik kan niet vinden wat de oorzaak van de crashes is. In de Event Viewer kan ik alleen vinden "The previous system shutdown at 9:08:12 PM on 1/1/2021 was unexpected."
Wat zou ik nog kunnen doen om de oorzaak van de crash te achterhalen?
Ik heb de laptop eerst open gemaakt en de CPU en GPU van nieuwe koelpasta voorzien. De harddisk volledig gewist en er een schone Windows 10 installatie opgezet.
Na ongeveer 10 tot 20 minuten gamen hoor ik een kort ruis-kraakje, wordt het beeld zwart en krijg ik een instant-hard-reboot (BIOS logo in beeld).
Specs van de laptop:
- i7-3630QM CPU (4 core 8 threads)
- 12GB DDR3
- 500 GB Hitachi hardisk
- Nvidia GeForce 650M
Software:
- Windows 10 update 20H2
- GeForce 425.31-notebook-win10-64bit-international-whql driver
- Afterburner 4.6.2
- Steam
- Doom (2016)
Tijdens het spelen wordt de GPU niet warmer dan 70 graden en de CPU niet warmer dan 75 graden.
De crashes komen mid-game voor, maar ook wel eens in het menuscherm.
Ik kan niet vinden wat de oorzaak van de crashes is. In de Event Viewer kan ik alleen vinden "The previous system shutdown at 9:08:12 PM on 1/1/2021 was unexpected."
Wat zou ik nog kunnen doen om de oorzaak van de crash te achterhalen?
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.