FreeBSD partition table/schema - disklabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bartholomew
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 19:02
Ik ben pas begonnen met FreeBSD.

Ik worstel al een tijdje met verschillende termen waar ik niet uit wijs geraak hoeveel ik ook opzoek, het wordt steeds verwarrender.

The Complete FreeBSD from O'Reilly:

'FreeBSD does not use the PC Bios partition table directly. It maintains its own partitioning scheme with its own partition table'
...

Partitioning schemes : MBR / GPT / BSD

Wat is dan een partition table?
Deze wordt in zover ik heb kunnen nagaan binnen de MBR geplaatst? (of kan daarbuiten worden geplaatst).

Dan staat er ook nog in het boek 'A partition table contains information about the size, location and type of the slices.'

Maar dan is er ook nog de disklabel of BSD Label waar wikipedia over zegt:
'a disklabel is a record stored on a data storage device such as a hard disk that contains information about the location of the partitions on the disk.'

Twee verschillende zaken die allebei hetzelfde doen?

En dan is er ook nog het FreeBSD handboek over disk label op deze pagina dat nog iets anders kan betekenen:

'The Label is a name by which the partition will be known. Drive names or numbers can change if the drive is connected to a different controller or port, but the partition label does not change. Referring to labels instead of drive names and partition numbers in files like /etc/fstab makes the system more tolerant to hardware changes. GPT labels appear in /dev/gpt/ when a disk is attached. Other partitioning schemes have different label capabilities and their labels appear in different directories in /dev/.'

Is er iemand die mij dit kan uitleggen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
El_Bartholomew schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:55:
Twee verschillende zaken die allebei hetzelfde doen?
Daar komt het wel op neer ja; daarom moet je ook in de installer één van de alternatieven kiezen.

"Label" is gewoon een algemene term. De (oude) BSD-methode voor partitioneren gebruikt de term disklabel voor de partitietabel (en de tool waarmee je die tabel kunt beheren). Voor compatibiliteit met andere systemen werd die BSD-tabel vaak geplaatst binnen een MBR-partitie. In de MBR-tabel kunnen dan eventueel ook nog andere partities zitten als je bijv. BSD wilt dualbooten met Windows. Dit is waar het (oude) boek en de disklabel-wikipagina het over hebben.

Bij MBR heb je genummerde partities; BSD gebruikt letters (a t/m h). Veel bestandssystemen kun je een label geven. Je kunt dan naar een partitie verwijzen met een nummer of letter, maar ook met de (zelfgekozen/beschrijvende) naam van het bestandssysteem op die partitie. Met het nieuwere GPT (een derde type partitietabel) kun je ook de partities zelf een label geven en dit is waar je laatste citaat over gaat (want moderne FreeBSD op moderne (PC?) hardware kan dus gewoon direct GPT gebruiken net als Linux en Windows op UEFI-systemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bartholomew
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 19:02
Heel erg bedankt voor je reactie. Dit heeft me dus heel veel tijd gekost.
Greg Lehey is blijkbaar geen onbekende in de FreeBSD wereld maar ook zijn 'geupdate' boek die hij gratis aanbiedt ter download maar praktisch overeenkomt met mijn paperback heeft het nog over het oude systeem van werken volgens jouw antwoord.

MSDOS en Windows werken onder MBR tot maximum 26 partities (4 primary waarvan 1 extended) omdat die juist met letters werken en er maar 26 in het alfabet zitten. Linux heeft dit probleem niet.
Als ik BSD disklabel gebruik (oude systeem met MBR), zover ik begrijp wordt er 1 extended partitie (slice) aangemaakt waarbinnen de partities a t/m h worden aangemaakt.

Ik zit nog met twee / drie andere zaken die ik moet uitpluizen waar ik mee vast zit maar hier kan ik alvast mee verder.

[ Voor 30% gewijzigd door El_Bartholomew op 02-01-2021 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
El_Bartholomew schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 05:19:
Greg Lehey is blijkbaar geen onbekende in de FreeBSD wereld maar ook zijn 'geupdate' boek die hij gratis aanbiedt ter download maar praktisch overeenkomt met mijn paperback heeft het nog over het oude systeem van werken volgens jouw antwoord.
Ik heb daar jaren geleden ook wel wat van gelezen, maar toen was het ook al niet de meest up-to-date bron. Dat oude systeem werkt natuurlijk nog prima, maar waar GPT ondersteund wordt, is dat dus nu eigenlijk de default. Er is ook nog zoiets als MBR+GPT (hybrid), maar dat heb ik zelf nog nooit gebruikt.
Als ik BSD disklabel gebruik (oude systeem met MBR), zover ik begrijp wordt er 1 extended partitie (slice) aangemaakt waarbinnen de partities a t/m h worden aangemaakt.
In elk geval conceptueel hetzelfde als een extended parititie, ja:
This format has a similar goal as the extended partitions and logical partition system used by MS-DOS, Windows and Linux.

The same PC hard drive can have both BSD disklabel partitions and the MS-DOS type logical partitions in separate primary partitions.
Maar disklabel kan dus ook direct zonder MBR "tussenlaag".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 14:47
Ik gebruik sinds jaar en dag gpart om de disks te partitioneren en gebruik alleen nog maar het GPT schema.
Tevens gebruik ik om mijn disks te mounten het gpt label dat ik altijd meegeef aan mijn disks.

Met die gpt labels weet je altijd zeker dat je dezelfde disk mount, je ZFS pool altijd de juiste disks gebruikt om je pool te importen. Het maakt dan ook niet uit op welke controller je zit, ATA, SCSI of een Dell perc raidcontroller in HBA mode die je disk als mfisyspd.. device weergeeft, je mount / importeert altijd op de naam van het label.