UTP kabel andere volgorde van aderparen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datahoarder640k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-09 16:52
Beste medetweakers,

Ik kwam bij het maken van een nieuwe kabel iets vreemds tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLMQChTOENp5RosedNBgqv4h24k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjnoNXaZZgU8uFlzBHV5Af4E.jpg?f=fotoalbum_large

Normaal zitten de aderparen in de volgorde oranje/blauw/bruin/groen zoals bovenstaand plaatje. (Met de klok mee of tegen ligt eraan welke kant van de kabel je te pakken hebt.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15HcxtwXK0OQmoh5DBS-6hYqy8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRGbOOTbxjB0FcfqUphyLO7d.jpg?f=fotoalbum_large

Maar in de kabel die ik gisteren gekocht heb (tweede plaatje) is de volgorde oranje/groen/blauw/bruin er zitten dus paren verkeerd om, maakt niet uit of je hem omdraait.

Nu is mijn vraag: mag dit? Moet ik de kabel terugbrengen of is dit gewoon toegelaten in de spec?
Ik heb honderden kabels gemaakt maar ik ben dit nog nooit tegen gekomen. Ik heb effe zitten googlen en gezocht op het forum hier maar ik kom eigenlijk alleen maar dingen tegen over de volgorde in de RJ-45 stekkers. Ik denk zelf dat het vrij weinig uitmaakt maar ik kan het mis hebben.

Beste antwoord (via datahoarder640k op 02-01-2021 00:52)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:28
Ja dit is een ernstige zaak hierdoor worden de enen en nullen gehuseld ;).

Nee even zonder gekkigheid. Zolang jij de a of b methode voor de stekkers/keystones maar aanhoud maakt het niks uit.

Zolang de twist zelf maar niet verkeerd zijn. Bijv oranje/bruin wit in 1 twist ofzo.

[ Voor 18% gewijzigd door Jan-man op 02-01-2021 09:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:32

lier

MikroTik nerd

Ik was me niet bewust van een volgorde in de kabel, alleen dat de kleur met kleur-wit op een verschillende manier om elkaar gewikkeld zijn. En dat dat eventuele overspraak voorkomt. Zal zo is kijken hoe het in mijn kabels zit.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 12:35
Volgens mij maakt de aderpaar volgorde niks uit, zolang de kleuren maar bij elkaar als paar zitten. Dus niet wit-oranje bij blauw ofzo.

Edit: Het valt me overigens wel op dat de kleuren op het 2e plaatje de volgorde van mijn patchpaneel is, daar heb ik bruin en oranje bij elkaar zitten en aan de andere kant blauw en groen. Ik heb daar met mijn huidige kabel enorm mee zitten klooien om het netjes te krijgen en strak.

[ Voor 51% gewijzigd door DutchKel op 01-01-2021 20:30 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:14
Een kabel is zowel voor T-568A als -B geschikt, oftewel, als je groen en oranje verwisseld moet de kabel nog steeds werken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:28
Ja dit is een ernstige zaak hierdoor worden de enen en nullen gehuseld ;).

Nee even zonder gekkigheid. Zolang jij de a of b methode voor de stekkers/keystones maar aanhoud maakt het niks uit.

Zolang de twist zelf maar niet verkeerd zijn. Bijv oranje/bruin wit in 1 twist ofzo.

[ Voor 18% gewijzigd door Jan-man op 02-01-2021 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:03
Ik vindt het wel knap dat het je opvalt dat verschil

Ik knijp zat rj 45 stekkers maar de volgorde in de kabel zou ik echt niet hebben geweten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:12
Zolang je maar de juiste kleurcode aanhoud de A of B configuratie is er niks aan de hand.

Wel je houden aan de configuratie want het heeft te maken met signaal verlies en niet zomaar de stekker aan beide kanten eraan maken met verkeerde kleurcode.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 02-01-2021 09:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:35
edit:
offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door nescafe op 02-01-2021 10:05 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:12
Laat maar.

[ Voor 92% gewijzigd door mr_evil08 op 02-01-2021 10:11 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datahoarder640k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-09 16:52
vonkkie schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:47:
Ik vindt het wel knap dat het je opvalt dat verschil

Ik knijp zat rj 45 stekkers maar de volgorde in de kabel zou ik echt niet hebben geweten
Het viel me op toen ik de kabels aan het buigen was om ze in de juiste volgorde te krijgen. Groen zit dan tegenover blauw en moet dan aan beide kanten van blauw komen voor de t586b spec. Maar groen zat in dit geval niet tegenover blauw hierdoor viel het me op.
Pagina: 1