Mesh Wi-Fi System; TP-Link Deco M4 icm Asus RT-AC86U router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddingguy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 11:20
Ik kan via Ziggo een TP-Link Deco M4 (3 st) aanschaffen.
Ik heb een Asus RT-AC86U router (AiMesh) support.

Werken deze twee merken goed met elkaar? Of kan ik beter een Mesh-set van Asus aanschaffen, zodat alles van één merk is (en het minder 'bijt' met elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruijf
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-11-2024
Hoi, heb je dit inmiddels aan de praat gekregen? ik krijg het niet voor elkaar. heb nu twee netwerken die elkaar in de weg zitten. ben heel benieuwd of het jou gelukt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddingguy
Vandaag de set ontvangen.

Ik heb nu drie netwerken (een op 2.4 GHz (netwerk 1), de andere op 5 GHz (netwerk 2) & nu deze Mesh set (2 punten) op 2.4/5GHz (netwerk 3).

Op zich gaat het goed goed.
De Mesh (= netwerk 3) set staat op 1e verdieping (bedraad) en zolder (draadloos), netwerk 1 en netwerk 2 gaan via mijn router draadloos op begane grond door het huis. Signaal pakt hij niet echt over.

But than again... op zolder heb ik op de 5 GHz band nog een down van 90 Mbps (Ziggo internet is 500 Mbps down). Dus ik denk nog voldoende signaal voordat automatisch geswitched wordt naar het draadloze Mesh-punt 2 (hier down van 155 Mbps)

Qua setup wel easy-does-it...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10 16:19
Roamen gaat op deze manier natuurlijk nooit werken. Roamen doe je tussen AP's die met hetzelfde SSID en wachtwoord zijn ingesteld, en elk een eigen kanaal ter beschikking hebben. Bij voorkeur nog de AP's aan een bedrade infrastructuur.
En zelfs dan is het vaak moeilijk om het tussen apparaten van verschillende merken voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddingguy
Masimo schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:18:
Roamen gaat op deze manier natuurlijk nooit werken. Roamen doe je tussen AP's die met hetzelfde SSID en wachtwoord zijn ingesteld, en elk een eigen kanaal ter beschikking hebben. Bij voorkeur nog de AP's aan een bedrade infrastructuur.
En zelfs dan is het vaak moeilijk om het tussen apparaten van verschillende merken voor elkaar te krijgen.
Naja... dat blijf ik lastig vinden, want hoe kun je nu precies zien vanaf welk device/punt je het internet haalt?
Is dat de router (en zo ja welke band), of Mesh 1 of Mesh2? En haal je dan wel de optimale snelheid als je connected bent met Mesh1, terwijl de router een hogere snelheid zou kunnen doorgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:35
Nou kijken met welke bssid je verbonden bent, in je telefoon of de accesspoint

Enne de grap is, het moet je niet interesseren en je moet vertrouwen dat het goed werkt :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddingguy
laurens0619 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:29:
Nou kijken met welke bssid je verbonden bent, in je telefoon of de accesspoint

Enne de grap is, het moet je niet interesseren en je moet vertrouwen dat het goed werkt :)
Ook wel weer zo :)
Ik kan het in de TP Deco app settings wel gaan veranderen.
Alleen.... zie ik nu dat dit zowel geldt voor de 2.4GHz en 5 GHz band;één SSID.
Nu heb ik wel twee SSID-namen.

Op de 2.4 GHz is dit 'Naam1' en 5 GHz 'Naam 2'.

Of moet ik nu in de settings van mijn router dit ook gaan veranderen. Maar dan is wordt het wel geheel abacadabra met op welke band en welk punt (router, Mesh 1 (AP) of Mesh 2 (AP)) ik verbonden ben. En heb ik daarmee dan ook de meest optimale verbinding?

Qua band (2.4/5) is dit nu duidelijk; 2.4 GHz kan iets trager zijn, wel groter bereik; 5 GHz is snel en kan soms wat minder ver in huis gaan.
Pagina: 1