Kan een RTX 3080 een 4k 144z monitor aan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aepzor
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-01-2021
Hallo,

Misschien een enorm domme vraag maar na overal rond te kijken en verschillende video's gezien te hebben kom ik er niet helemaal aan uit..

Ik wil een PC gaan bouwen met een i9-10900K en een RTX 3080. Naast deze PC build wil ik ook een 4k Monitor met 144hz aanschaffen namelijk deze: https://www.coolblue.nl/p...lg-ultragear-27gn950.html

Nu lees ik 4k 144hz te zwaar is voor een RTX 3080. Wat ik dan niet begrijp, waarom is deze monitor dan op de markt als het zelfs ook voor een RTX 3090 te zwaar is? Zit ik er nu helemaal naast en begrijp ik gewoon iets niet? :F

Kan ik met een RTX 3080 de monitor wel gewoon op 144hz instellen in het NVDIA configuratie scherm?

Of is het een heel ander verhaal met fps/hz enz. Graag hoor ik of iemand mij kan helpen :)

Gr,

Dennis

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ja. Zie mijn inventaris welk systeem

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Drie punten/antwoorden:
1. Soms hebben apparaten hele extreme specs, voor een bepaalde nichemarkt, en om maar te kunnen zeggen dat ze beter zijn dan andere producten op de markt. Dat is ook het geval met monitoren met hele hoge refreshrates, zoals 144Hz, 240Hz en 360Hz. Meeste spellen zullen met huidige hardware geen 360 fps halen.

2. Als men ergens zegt dat bijvoorbeeld '4k 144Hz' te zwaar is voor een 3080 of 3090, dan wordt daarmee 'over het algemeen' bedoeld. Dus in de nieuwste (lees: zwaarste) games bijvoorbeeld, zal je geen 144 fps halen op 4k. Maar als jij Counter-Strike speelt, of Among Us, of andere lichtere titels, dan zou het prima gehaald kunnen worden, met de juiste hardware.

3. Lang verhaal kort: 4k op 144Hz zal je prima in kunnen stellen, je zal alleen niet altijd baat hebben van de 144Hz, maar dat is compleet afhankelijk van wat je ermee doet/speelt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aepzor
Hahn schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:33:
Drie punten/antwoorden:
1. Soms hebben apparaten hele extreme specs, voor een bepaalde nichemarkt, en om maar te kunnen zeggen dat ze beter zijn dan andere producten op de markt. Dat is ook het geval met monitoren met hele hoge refreshrates, zoals 144Hz, 240Hz en 360Hz. Meeste spellen zullen met huidige hardware geen 360 fps halen.

2. Als men ergens zegt dat bijvoorbeeld '4k 144Hz' te zwaar is voor een 3080 of 3090, dan wordt daarmee 'over het algemeen' bedoeld. Dus in de nieuwste (lees: zwaarste) games bijvoorbeeld, zal je geen 144 fps halen op 4k. Maar als jij Counter-Strike speelt, of Among Us, of andere lichtere titels, dan zou het prima gehaald kunnen worden, met de juiste hardware.

3. Lang verhaal kort: 4k op 144Hz zal je prima in kunnen stellen, je zal alleen niet altijd baat hebben van de 144Hz, maar dat is compleet afhankelijk van wat je ermee doet/speelt.
Bedankt voor je reactie! Gedeeltelijk begrijp ik het. Vooral met nieuwere games zal ik 80-120 fps halen op 4k. Als ik 80 fps haal heb ik dan ook 80hz van de monitor? Dat gedeelte begrijp ik nog niet helemaal, het verschil met fps en hz.

Heb ik alleen 144hz van de monitor als ik ook minimaal 144fps haal in de game zelf?

Gr,

Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
In nieuwe games mag je blij zijn als je 60 fps haalt op 4k.
Metro exodus haalt met alles max op 4k dlss ongeveer 60fps, dan word het nog van 1440p geupscaled naar 4k anders haalt ie nog minder fps.
Als je niet perse 4k nodig hebt zou je beter een 1440p 144hz scherm kunnen kopen met hdr1000
Hdr heeft veel meer inpact dan resolutie zeker op een maar 27 inch groot scherm.
Wil je wel perse 4k kijk dan ook naar 32 inch schermen, op 27 inch zal je vrijwel geen verschil zien tussen 4k of 1440p.
Hdr 600 of hdr 1000 zie je op 10 meter afstand het verschil nog.

[ Voor 44% gewijzigd door Goofy1978 op 01-01-2021 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Aepzor schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:39:
[...]

Bedankt voor je reactie! Gedeeltelijk begrijp ik het. Vooral met nieuwere games zal ik 80-120 fps halen op 4k. Als ik 80 fps haal heb ik dan ook 80hz van de monitor? Dat gedeelte begrijp ik nog niet helemaal, het verschil met fps en hz.

Heb ik alleen 144hz van de monitor als ik ook minimaal 144fps haal in de game zelf?

Gr,

Dennis
Hz = aantal beelden per seconde dat je monitor kan laten zien

fps = aantal beelden per seconde dat je videokaart uitstuurt

Als je computer 100 fps haalt, en je hebt een 144Hz monitor, dan worden uiteindelijk maar 100 van de 144 beelden per seconde gebruikt. De 44 beelden per seconde die te kort komen zullen op één of andere manier erbij verzonnen of gecompenseerd moeten worden. En dat kan voor problemen zorgen als je niet genoeg beelden per seconde haalt.

Technieken zoals FreeSync (wat deze monitor heeft) en G-Sync zorgen ervoor, simpel gezegd, dat de monitor zich aanpast aan het aantal fps. Dus als je 100 fps haalt op een 144Hz monitor met FreeSync of G-Sync, dan past de monitor zich aan naar 100Hz (want 100 fps), zodat er geen fouten in het beeld ontstaan.

Dus op zich kan je prima een 144Hz-monitor kopen, ook al haalt je computer geen 144 fps, maar als je spellen speelt die nooit in de buurt komen van de 144fps, dan is het wel een beetje zonde en kan je misschien beter een goedkopere monitor kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:43
Aepzor schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:39:
[...]

Gr,

Dennis
Op de standaard manier knippert het scherm altijd op de ingestelde frequentie. In dit geval 144 Hertz. De fps geeft aan hoeveel beelden een computer weet te maken. Je ziet op de monitor dan soms een frame dubbel om het zo op te vullen naar het volgende frame. Dat wordt ervaren als schokkerig. Onder de 60 fps is niet lekker meer op een 144 Hz monitor en onder de 30 fps is het al vrijwel onspeelbaar.
Voor een vloeiend beeld heb je dusbeen hoge refreshrate nodig én een fps. Tenzij:

Nieuwe technologie als Gsync werkt anders. En dit is een grote aanrader als je voor een nVidia kaart gaat. Het scherm knippert dan steeds exact mee met de fps. De monitor laat elke frame zien zodra het kan en vult niks meer op. Dat geeft bij de lagere fps nog steeds een perfect vloeiend plaatje. Daarbij daalt het aantal Hz van de monitor dus mee. Pas onder de ongeveer 40 fps wordt het dan weer licht schokkerig voor de ogen. Daarboven is alles in principe vloeiend.

Alleen voor zeer snelle games op topniveau is het echt nodig om dil boven de 100 fps te draaien i.v.m. de reactietijd. Scheelt een paar milli-secondes tussen de frames immers en dat kan net het verschil maken.

In het kort: als je een RTX3080 hebt, zoek een goed Gsync scherm en je hebt vrijwel altijd mooi soepel beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aepzor
Oke bedankt voor jullie reacties!

Dan vindt ik het wel apart dat er z'n monitor is terwijl je het lang niet altijd haalt. Vooral als je iemand bent die de nieuwste en zwaarte spellent telkens probeert te spelen.

Kortom, op 1440p haal je dus veel vaker wel die minimaal 144fps? Nu ben ik aan het kijken voor een grotere monitor dan 27 inch. Hebben jullie suggesties voor een goede monitor met Gsync, 1440 - 144hz en minimaal 32 inch? Mijn budget varieert van 750-1000 voor de monitor.

Is deze aan te raden: https://www.coolblue.nl/p...lg-ultragear-34gn850.html ?

Gr,

Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Aepzor schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:16:

Dan vindt ik het wel apart dat er z'n monitor is terwijl je het lang niet altijd haalt. Vooral als je iemand bent die de nieuwste en zwaarte spellent telkens probeert te spelen.
Zie mijn eerste post voor redenen waarom.

Sommige auto's kunnen ook 300 km/u, terwijl je in de meeste landen op de wereld niet veel harder dan 120-130 mag ;)
Kortom, op 1440p haal je dus veel vaker wel die minimaal 144fps?
Ja, lagere resolutie = minder pixels = minder zwaar. Zo simpel is het.
Nu ben ik aan het kijken voor een grotere monitor dan 27 inch. Hebben jullie suggesties voor een goede monitor met Gsync, 1440 - 144hz en minimaal 32 inch? Mijn budget varieert van 750-1000 voor de monitor.

Dit is een ultawide monitor, wat heel wat anders is dan de vorige monitor.

En de eerste monitor die je benoemde was een 27", maar nu zoek je opeens een grotere dan 27"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:43
Aepzor schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:16:

Kortom, op 1440p haal je dus veel vaker wel die minimaal 144fps? Nu ben ik aan het kijken voor een grotere monitor dan 27 inch. Hebben jullie suggesties voor een goede monitor met Gsync, 1440 - 144hz en minimaal 32 inch? Mijn budget varieert van 750-1000 voor de monitor.

Gr,

Dennis
Voor jouw budget en wensen raad ik een ultrawide 34 inch gsync monitor aan met minstens 120 Hz (resolutie: 3440x1440).

Die kun je in de pricewatch makkelijk vinden via de filters.
Pagina: 1