Gedeelde voeding voor NAS (Pi & externe HDD's)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnixon
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-05 00:10
Hi allen,

Ik ben bezig met zelf een NAS bouwen met Raspberry Pi en meerdere externe schijven (verbonden dmv SATA-USB adapters met externe voedingen). Hij draait eigenlijk al maanden maar ik wil van alle losse voedingen af dus wil 1 voeding met 12V en 5V voor alle losse onderdelen.

Nu heb ik de Meanwell RID-85A gekocht met de gedachte dat 5A voor meerdere schijven op 12V genoeg zou zijn. Echter start zelfs met maar 1 schijf los aangesloten al niet op, ik hoor enkel getik. De kabels zijn maar 10cm lang. Ik weet dat 3.5" HDD's veel piekstroom kunnen pakken als ze opstarten maar de originele voedingen zijn max 2A dus ik had verwacht at het wel goed zou gaan. Als ik meet zie ik de spanning inzakken naar 9 of 10V wat gelijk loopt met het getik. Het lijkt dus dat hij de piek niet aankan en de spanning daardoor inzakt.

Mijn vraag is nu, naar welke spec zou ik moeten kijken om wel een goede voeding voor dit doeleinde te komen? Is de setup / rise time te kort? Uiteindelijk ligt het waarschijnlijk aan de grootte van de condensatoren verwacht ik. Ik had echter verwacht dat 85W genoeg speling zou zijn. Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen of misschien een andere 5V en 12V gecombineerde voeding die beter zou kunnen werken?

Thanks alvast!

PS Had ik dit beter in Componenten Aankoopadvies kunnen posten of elders hoor ik het ook graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Gnixon op 01-01-2021 19:27 ]

Beste antwoord (via Gnixon op 31-01-2021 15:49)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:36

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Gnixon Het zit zoals altijd weer eens in de kleine lettertje, in dit geval note 3:
Tolerance: ncludes set up tolerance, line regulation end load regulation. (In order to meer tolerance, it is recommanded that CH1 load > 20% rated current.)
Omdat je dat niet hebt breng je deze voeding dus al met de lichtere load op vooral CH2 uit regulatie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 19:10
Die hdd's vreten nogal wat stroom bij spinup, en dan vooral vanaf de 12V lijn.

Deze voeding is duidelijk gebouwd voor 5V, met 12V "erbij", net als oude ATX voedingen kun je de 12V niet straffeloos zwaar belasten en de 5V bijna niet.

Ik zou zelf een stevige 12V voeding gebruiken, en de 5V maken met een DCDC converter.

Of als het klein moet een flex- of fsx voeding, alles nieuwer dan ATX2.0 heeft er geen problemen mee als je de 5V amper belast.

Bijvoorbeeld:
pricewatch: Chieftec Smart SFX-350BS
pricewatch: Silverstone FX350-G

[ Voor 51% gewijzigd door Sine op 01-01-2021 21:33 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnixon
Sine schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:46:
Die hdd's vreten nogal wat stroom bij spinup, en dan vooral vanaf de 12V lijn.

Deze voeding is duidelijk gebouwd voor 5V, met 12V "erbij", net als oude ATX voedingen kun je de 12V niet straffeloos zwaar belasten en de 5V bijna niet.

Ik zou zelf een stevige 12V voeding gebruiken, en de 5V maken met een DCDC converter.

Of als het klein moet een flex- of fsx voeding, alles nieuwer dan ATX2.0 heeft er geen problemen mee als je de 5V amper belast.

Bijvoorbeeld:
pricewatch: Chieftec Smart SFX-350BS
pricewatch: Silverstone FX350-G
Thanks voor je antwoord Sine! Ik zal eens kijken naar die interne voedingen. Nadeel van die voedingen is wel dat ze allemaal actieve koeling (fans) hebben en alles wat ik erop aan wil sluiten passieve koeling heeft. Hoort misschien beetje bij > 200W.

Toch snap ik uit jouw antwoord nog steeds niet waarom mijne niet werkt. Ik snap dat het eigenlijk 5V is en 12V "erbij" maar het is toch vreemd dat een andere voeding van 1.5A of 2A het perfect doet terwijl deze, die 4A zou moeten kunnen leveren continue, het niet pakt?

[ Voor 6% gewijzigd door Gnixon op 04-01-2021 20:04 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Gnixon Het zit zoals altijd weer eens in de kleine lettertje, in dit geval note 3:
Tolerance: ncludes set up tolerance, line regulation end load regulation. (In order to meer tolerance, it is recommanded that CH1 load > 20% rated current.)
Omdat je dat niet hebt breng je deze voeding dus al met de lichtere load op vooral CH2 uit regulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Dat zie je ook als je in de datasheet kijkt, de terugkoppeling van de spanningsregeling zit enkel op CH1 (de 5V) die je on jouw geval amper belast.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnixon
Septillion schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:00:

[...]

OK wow die note 3 had ik inderdaad niet helemaal begrepen, thanks septillion. Inmiddels de LRS-150-12 gekocht en deze werkt wel. Precies zoals sine ook zei, primaire was het een 5V voeding. Ik heb een kleine DCDC converter gekocht naar 5V en nu werkt alles. Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Top, altijd mooi om te horen dat het gelukt is :)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Mooi dat het is gelukt! :)
Pagina: 1