Elektrische boiler op dak

Pagina: 1
Acties:

• Stanley59
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-10-2023
Hallo,

Ben bezig om mijn bungalow aardgas vrij te maken, er zit nu een combiketel voor verwarming en warm water, echter deze ruimte is te klein voor een elektrische boiler, en wil deze dus nu buiten op het dak plaatsen, heeft er iemand tips waar ik moet opletten behalve dan dat ik uiteraard goed moeten gaan isoleren, voor de verwarming komt er een warmtepomp in de garage.

Vriendelijke groet

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:32
persoonlijk zou ik kijken of onder de vloer geen beter optie is.

Ben je bekend met doorstroomboilers?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Het draagvermogen van je dak...

• Stanley59
Tens schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:48:
persoonlijk zou ik kijken of onder de vloer geen beter optie is.

Ben je bekend met doorstroomboilers?
Hoi, onder de vloer is helaas geen optie (geen kruipruimte) voor wat betreft doorstromers, deze zijn niet echt energie zuinig, ben nog wel aan het overwegen voor de https://flamcogroup.com/nl/pageid/landingpage-flextherm-eco echter hangt hier weer een fix prijskaartje aan en ook hier weer niet echt energie zuinig een COP waarde van 1

De bedoeling is om de boiler die op het dak komt te verwarmen met een warmtepomp met een ondersteuning van 220

• Stanley59
Het draag vermogen is ruim voldoende, is een betondek vloer in het werk gestort dikte 16 cm excl. isolatie

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:12
Stanley59 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:54:
[...]

Hoi, onder de vloer is helaas geen optie (geen kruipruimte) voor wat betreft doorstromers, deze zijn niet echt energie zuinig,
Een doorstroomboiler is stukken zuiniger dan een normale elektrische boiler. De doorstroomboiler heeft immers geen stilstandsverliezen, terwijl die bij een normale boiler tot wel 50% van het totale energieverbruik kunnen vormen.
De bedoeling is om de boiler die op het dak komt te verwarmen met een warmtepomp met een ondersteuning van 220
De bedoeling is dus eigenlijk om een passief gestookte boiler te plaatsen.
Waarom geen all-in-one unit voor de warmtepomp? Dat is het formaat van een koel-vries combi.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2025
Bedenk je dat een elektrische (warmtepomp) boiler over het algemeen staand geïnstalleerd moet worden. En ja je zal flink moeten isoleren en dan nog verlies je rendement gezien het stilstand verlies niet bijdraagt aan de verwarming van je woning.

• Stanley59
Ivow85 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Een doorstroomboiler is stukken zuiniger dan een normale elektrische boiler. De doorstroomboiler heeft immers geen stilstandsverliezen, terwijl die bij een normale boiler tot wel 50% van het totale energieverbruik kunnen vormen.

Een doorstromer is voor nu nog wel goed, echter als er straks niet meer gesaldeerd wordt ben ik bang dat we dan meer per kw/h moeten gaan betalen, want juist in de avond/ochtend gebruiken we warm water

[...]

De bedoeling is dus eigenlijk om een passief gestookte boiler te plaatsen.
Waarom geen all-in-one unit voor de warmtepomp? Dat is het formaat van een koel-vries combi.
Ook dat is helaas geen optie waar nu de warmtepomp komt (garage) is te ver weg naar badkamer en tevens mis ik een leiding vanaf garage naar badkamer

• Stanley59
mcDavid schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:08:
Bedenk je dat een elektrische (warmtepomp) boiler over het algemeen staand geïnstalleerd moet worden. En ja je zal flink moeten isoleren en dan nog verlies je rendement gezien het stilstand verlies niet bijdraagt aan de verwarming van je woning.
Ja daar ben ik dus ook bang voor, vandaar mijn oproep naar eventuele tips, ik ben beperkt met binnenruimte dus tot nu toe is de https://flamcogroup.com/nl/pageid/landingpage-flextherm-eco voor mij nog de enigste oplossing, of zoals gezegd iets op het dak.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:22

BCC

Er zijn ook warmtepompen met een buitenkast. Is dat niet een optie ? En “ tevens mis ik een leiding vanaf garage naar badkamer” - dat lijkt me eenvoudig oplosbaar.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:44
Je vertelt er niet bij hoe zwaar die boiler is en waar deze komt te staan, maar ik zou er niet zonder meer vanuit gaan dat het dak sterk genoeg is. Daken worden over het algemeen niet zwaar over-gedimensioneerd, tenzij het ontworpen is als dakterras. Dan heb je wat meer speelruimte.
Maar als de boiler met inhoud zwaarder is dan 100 kg, dan zou je er goed aan doen om een constructeur te raadplegen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Houd je ook rekening met eventueel nadelige effecten van weerselementen als je boiler op het dak geplaatst is? Van voornamelijk harde vochtige wind i.c.m. een lage temperatuur buiten kan ik me voorstellen dat het in ieder geval geen positieve werking zal hebben op de efficientie.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2025
Stanley59 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:23:
[...]

Ja daar ben ik dus ook bang voor, vandaar mijn oproep naar eventuele tips, ik ben beperkt met binnenruimte dus tot nu toe is de https://flamcogroup.com/nl/pageid/landingpage-flextherm-eco voor mij nog de enigste oplossing, of zoals gezegd iets op het dak.
Uh, ja dat kan natuurlijk ook. Maar ik dacht dat je iets met warmtepomp zocht? Dit heeft (behalve de aansluitwaarde) weer weinig meerwaarde t.o.v. die eerdergenoemde doorstroomverwarmer

• Stanley59
Bedankt voor de reactie’s ik ben er nog niet uit hoe dit op te lossen, heb een installateur ingeschakeld om te bekijken hoe dit op te lossen

Thx
Pagina: 1