Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicJ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-03-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Desktop voor gamen, voornamelijk LoL, F1 2020 en andere SIM-games, mogelijk enkele shooters zoals Call of Duty

Wat mag het systeem gaan kosten?
rond de 1000 euro, zonder videokaart, die komt later. Voorlopig wil ik eerst mijn oude oude i5 2500k @ 4,9 Ghz vervangen voor een moderner AMD-systeem

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
MSI GTX 960, puur om de kosten nog even te drukken en 1 SSD (samsung EVO 850, 250gb), de oude HDD maakt plaats voor een M.2 evo 970 1 TB

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
ik ben er al uit dat het een AMD systeem word, een Ryzen 5 5600X op een MSI B550 A- Pro moederbord. videokaart doe ik later en heb ik nog niet besloten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
niet specifiek, behalve het sowieso een Ryzen 5 5600X processor word

Ga je overklokken?
Mogelijk in een later stadium, voorlopig wil ik eerst alles met goede instellingen stabiel hebben lopen, uit voorzorg al wel de Scythe Mugen 5 PCGH als koeler gekozen

Wat verwacht je van ons?
de vraag die ik voornamelijk heb is, welke RAM sticks ik zou moeten kopen;
Zover ik uitgezocht heb, zijn de BIOS versies die op dit moment de Ryzen 5 5600X ondersteunen, nog niet helemaal zoals het zou moeten werken, met name als ik kijk naar stabiliteit. de keuze is gevallen op een MSI B550 A-PRO moederbord, deze zou alles aan moeten kunnen zonder enige beperking(buiten memory-overclock door het gebruik van 4-lanes)

De Infinity Fabric zou out-of-the-box (met juiste instellingen) op 1800Mhz moeten kunnen draaien, dat zou betekenen dat ik met een setje G.Skill Ripjaws V 3600C16 een prima 1:1 ratio zou moeten kunnen draaien, dit zou tevens een stick zijn met de bekende B-Die Samsung chips moeten zijn.

echter, als we zoeken naar de 'sweet-spot' kwa DDR4 RAM, in combinatie met de 5600X is er op het internet enige discussie;

de IF zou dan met ''stabielere/nieuwere'' BIOS-versies mogelijk naar 2000 MHz of meer moeten kunnen, dat zou betekenen dat de RAM sweet-spot verplaatst naar 4000Mhz, echter wil ik de kosten hier een beetje drukken, dus dan zou in geval van hogere RAM-snelheden de latency ten nadele doen. hierbij doel ik op een setje van G.skill, een Trident Z 4000C19.

Wat gaat mij ''performance -wise'' het meeste opleveren en wat is het slimste om te doen?
note: beide sticks staan in de MSI QVL-lijst.

1: Ripjaws V : F4-3600C16D-16GVK, 16-16-16-36, en dan de IF op 1800 laten draaien. niet te veel geknoei en het werkt gewoon goed.

of;

2: de gok nemen dat de IF straks stabiel naar 2000Mhz kan, en gaan voor een iets duurdere (en nu slecht leverbaar) DDR4 G.Skill F4-4000C19D-16GTZ 19-21-21-41.

De 4000MHz versie heeft veel hogere latency's, ik weet niet in hoever deze kunnen zakken als ik deze sticks zou underclocken naar 3600Mhz.

wat is hier leidend in performance (fps/snappiness); lage latency en lagere IF snelheden, of hogere latency's en hopen om in de toekomst stabiel op veel snellere InfinityFabric snelheden?.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:11

br00ky

Moderator Harde Waren
Een topic lijkt me voldoende

Dit topic is gesloten.