De juiste voeding voor een COB Led van 10W

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-09 21:47
Ik heb een COB led van 9-12V en 10W en voeding, identiek aan onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICKJBuAq-t4fwcl63dPWzNfkfBU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3doOnsLHdomLp93ab5vvnVBB.jpg?f=user_large

Op mijn voeding staat:
Output DC 21-38V
300mA ±5% (moeilijk leesbaar op de afbeelding maar het lijkt op exact dezelfde voeding)

Omdat de voeding op de foto samen met de LED wordt afgebeeld zou je stellen dat het zou kunnen werken. De berekening op rapidtables.com laat zien dat de output 33V is (gemiddeld). Echter een berekening van een andere voeding die wel volgens het etiket wél de juiste hoeveelheid voltage geeft, heeft een nog hogere output volgens rapidtables.com namelijk 41,6V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiT63XCUhDaEuJJqCm6BsTsAHqM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pysyRM2UlCgyJGtH5sj9ucs8.png?f=user_large

Is mijn voeding toch geschikt voor de LED?
De voeding van 12V 2A die er nu aanhangt gaat de LED na 10 seconden knipperen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 11:06
Nee, die voeding is zeker niet geschikt. Jouw LED is geschikt voor 9-12V en de voeding levert tussen de 21V en 38V.

Je hebt een constant current voeding nodig van ~800mA nodig die rond de 9-12V kan leveren.

Die onderste voeding op de foto ("QD-10W") is wel geschikt maar de LED zal niet op volle helderheid branden omdat die voeding maar maximaal ~3W kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Dan begrijp ik niet dat het knippert omdat momenteel een 12V 3A eraan hangt hier gekocht

Is er een manier om de voltage van de LED te bepalen? De verkoper op ebay verkoopt deze LED niet meer en op de LED zelf staat ook geen enkele aanduiding.

Tevens lijkt mijn driver exact op die van de bovenstaande afbeelding. Op die foto lijkt ook DC 21-38V afgebeeld te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hseA6t9yQkfzQpweF8XkAGUM-yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BF5WqIJJkJ2CaecRctU7y59k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

De wet van Ohm is niet van toepassing op LED's; LED's hebben een drempelspanning en een niet-lineair verband tussen stroom en spanning

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 11:06
@tweakn00b Die 12V 3A voeding die je hebt is geen constant current voeding en is dus ongeschikt voor deze LED. Die voeding is alleen geschikt voor LEDs die met constant voltage aangestuurd mogen worden (zoals de meeste LED strips).

Als je LED oplicht/knippert met die 12V voeding is het voltage dus in de buurt van de 12V en is die 21-38V voeding zeker niet geschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je er nu een constant voltage voeding aan hebt gehangen kan je de COB waarschijnlijk wel weg gooien. Hele grote kans dat je er nu veel te veel stroom door hebt gestuurd, vandaar het knipperen. En wat je ook doet, die 10W leds hebben koeling nodig. Zonder koeling kan je ze maar enkele seconde aan hebben, daarna zijn ze ver buiten hun temperatuur specificaties.

Terug komende op originele post, het lijkt erop dat ze de verkeerde voeding leveren. Er zijn ook wel cobs die alles in serie hebben en dus 300mA op 21-38V nodig hebben. Maar schijnbaar heb jij het type waar delen parallel zitten en je dus 800mA op 9-12V voor nodig is. Waarschijnlijk heeft de Chinees gewoon niet goed opgelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Ik heb deze gekocht en zal het probleem wel oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:15
@tweakn00b
Kijk voor de lol eens de filmpjes van DIY Perks:
YouTube: Building DIY LED lights

Hier legt hij mooi uit hoe je de juiste voltage kan krijgen voor je lamp.

Hij heeft enorm veel led-lampen gebouwd sommige tot 1000W!
Erg belangrijk is het om ze goed te koelen, een oude cpu-cooler is hier ideaal voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@tweakn00b Ook een nieuwe cob besteld? Na knipperen is hij namelijk zeker beschadigd. Grote kans dat je dit nu naar verloop van tijd ook krijgt met correcte voeding en voldoende koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@Septillion die kans is idd aanwezig maar hij heeft maar heel even (10 seconden) aan gestaan (een paar keer). Tevens zit hij op een bewegingsdetector die igv detectie de lamp maximaal ±1.5 minuut brand. De lamp dient als beveiliging en licht voor de camera. Behalve als ik er voorbij loop anders springt hij niet aan (als het goed is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@tweakn00b Dat maakt niet uit, knipperen = beschadigd.

Overigens is 1,5 minuut ook al niet kort, dus vergeet in die toepassing ook niet de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@Septillion hij hangt anders wel aan een 12v LED voeding...

en koeling.. is een heatsink blokje voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@tweakn00b Niets maakt die dingen een "led voeding" anders dan dat het de toepassing is die de makers voor ogen hadden. En dat komt vooral door hun langwerpige vorm waarmee ze door een standaard gat in een plafond voor een spotje passen. Anders dan dat is het gewoon een standaard 12V constant voltage voeding.

En kwam koeling, haal "je" maar weg. 10W is al best aardig. Kan je geen exacte afmetingen noemen, daar verschillen heatsinks te veel voor maar ook hoe jij ze gaat toepassen. In een gesloten behuizing heb je stuk meet koeling nodig dan in free air, laat staan met een fan. Maar een graad of 80 van de COB zelf is wel redelijke max om aan te houden. Na paar minuten aan zou je dus zonder enige probleem (dus niet met moeite) de led en het koelblok nog beet kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@Septillion Hij hangt, weliswaar binnen, maar wel in free air. Wat ik kan doen is zo'n heatsink van 2x2x2cm aan te bevestigen (wat al een uitdaging is wat er zit totaal geen bevestigingsmogelijkheid aan) en dan meten hoe warm hij wordt na ±1.5 minuut.

Of anders 9v ipv 12v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@tweakn00b Mijn inschatting is dat het niet genoeg is voor 10W.

Je kan hem inderdaad minder hard aansturen maar een led stuur je met stroom, niet met spanning! (Leds die je stuurt met constant voltage hebben simpelweg de constant current sturing ingebouwd zitten.) Dus gewoon niet sturen met spanning. 12V zou je er al helemaal nooit direct op moeten zetten. Gegarandeerd dat je er dan veel meer dan 800mA doorheen jakkert. Wil je warmte beperken zou je voor een constant current van <800A kunnen gaan. Bijvoorbeeld 600mA of zelf maar 300mA.

Een ding scheelt nu wel, je kan mooi experimenteren want je weet toch al dat deze beschadigd is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@Septillion ik ga hem installeren met zo'n 2 vierkante centimeter heatsink en dan merk ik wel hoelang hij leeft. Ik zal hem infrarood testen en dan laat ik weten hoe warm hij wordt.

[ Voor 1% gewijzigd door tweakn00b op 03-01-2021 15:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Geen heatsink is rook, 2x2x2 ... is geen heel lang leven beschoren.

Het fosfor degradeert ook veel sneller als het heet wordt, het kan zelfs (snel) de led permanent van kleur doen veranderen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@Sine we gaan het merken en laat de uitkomst weten.
Anyways, het is maar 1,5 minuut. Dat zou wel een verschil moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

1,5 minuut is meeeeer dan genoeg tijd om de cob met 10W boven de 80 graden te krijgen (dat is eerder 5 seconden). En ik denk zelfs dat zo'n klein koelblokje al ruim binnen 1,5 minuut verzadigd en heet is.

Dus het maakt in zoverre uit dat je de sterk verkortte levensduur dus spreid over blokje van 1,5 minuut. Voor het proces van te heet zijn dus eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@Septillion ik ga het testen met de stopwatch erbij. In geval dat hij te snel te warm wordt zal ik een groter blok gebruiken. 5 seconden is wel heel erg snel ja. En zal er rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
De nieuwe voeding toont verbetering, maar zorgt nog steeds dat de LED knippert.
Ook registreert de Raspberry Pi model A nu continue false positives. Als ik de voeding uitschakel dan stopt dat....

Ik heb het over deze voeding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dh90rz8LzYIq3dH_WpZetCPzQCk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ysYgncnlhwULb2b4MluD4M4V.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@tweakn00b Raspberry Pi model A false positives? Wat doe je met die Pi?

Aan de andere kant, je hebt een beschadigde COB en een driver die hem harder stuurt dan spec, op zich vind ik knipperen dan nog niet zo gek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@Septillion de Pi zit een switch aan (GPIO 14 en ground) aan de GPIO zijde zit een 0.1uF capacitor. is 0.1 te weinig?

Ik dacht dat dit de juiste driver is. 10 Watt, 12Volt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@tweakn00b Maar wat doet die Pi? Je hebt het hier namelijk nooit over een Pi gehad. En wat zijn dan de "false positives" die je hebt?

En de juiste driver is stroom gestuurd zoals aangegeven. En wel 800mA. En dat moet bij zo'n 12V geleverd kunnen worden wat dam 10W geeft. En zelfs met 800mA (nominale 10W) heb je al aardige koeling nodig voor langer dan enkele seconden. Knipperen is gewoon een sterke indicatie dat de bonding wires in je led loslaten. Of dat de voeding niet blij is maar dan zou ik dat direct vanaf inschakelen verwachten en met aardig vaste frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@Septillion Aan de Pi hangt een camera. De switch zorgt ervoor dat hij tijdelijk wordt uitgezet.

800mA is teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@tweakn00b En die camera gaat nu af en toe aan ofzo? Voor dit soort dingen is het handig om een schematje te hebben :)

En over te veel, misschien. Er is niet één definitie, maar de laagste maximum bepaald je overall maximum. Dus ja, je COB kan 800mA (=10W) aan. Maar gaat er daarbij wel vanuit dat hij onder de zijn maximale temperatuur blijft (zo'n graad of 80). En daar ga je zonder fatsoenlijke koeling in een paar seconden overheen. Dus ja, dan is 800mA te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@Septillion Inmiddels de driver aan een andere stopcontact gehangen dat de constante stroom aan false positives stopte. Vreemd dat het zo enorme invloed had.

Ik heb een paar nieuwe 10W 9-12V COB besteld. Ook zijn er een paar 8-12W 300mA onderweg. Hopende dat daarmee het probleem verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@tweakn00b Tja, ik heb nog steeds maar een deel van de gegevens over je setup en de symptomen, dus veel kan ik daar niet over zeggen.

De 300mA 10W COB zou je moeten kunnen sturen met je originele driver. Maar goed, staat of valt bij koeling. Je mag 1,5 minuut dan kort vinden, maar het is meer dan genoeg tijd om een COB op te warmen tot voorbij beschadigen zonder (fatsoenlijke) koeling.
Pagina: 1