Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik doe eigenlijk al jaren weinig meer met pc's bouwen (vroegah was alles beter, ik weet het ) en als ik terugblik bouw ik voor de 2e keer sinds 2009 een nieuwe pc voor mezelf (ik kocht toen een i7 920, 3 jaar geleden een i5-3550 ofzo). Ik merk dat ik echt even zit te twijfelen wat ik fout doe.

Het is een MSI Tomahawk B550 mobo geworden met 2x Kingston NVMe SSD en een Ryzen 3600. 2 SSDs omdat ik dualboot wil en gewoon 2 snelle OS-disks wil. Geen software/firmware gebaseerde RAID of andere fratsen. Voor het testen heb ik even alle andere storage devices verwijderd uit de machine. Straks voeg ik nog wel wat HDDs toe voor bulkopslag, maar eerst eens de OSen goed krijgen. Er hingen nu 3 disks in en 4x SSD (van 128 tot 1000 gb...) en het was dus echt een verzameld zooitje qua storage.

Linux werkt er echt als een trein op, installeerde keurig en werkt out of the blue prima.

Windows 10 (nieuwste build, ik meen oktober 2020) gedownload van Microsoft en naar een USB stick gezet op de verse linux-install. Mijn oude SSD/mobo was namelijk al netjes uit de kast verwijderd, en de windows media creator doet het natuurlijk alleen op Windows.
Rebooten, starten vanaf USB stick... en windows herkent de SSDs/of controller niet (hij vindt gewoon geen disks om op te installeren). Zowel het BIOS/UEFI als Linux vindt netjes die 2 Kingston NVMe SSDs.
Ik heb even bij MSI gekeken voor het live laden van drivers tijdens een installatie(zo he dat is lang geleden, vorige keer dat ik dat deed was een windows 2000 systeem met een K8 :+ )maar die bieden alleen een .exe aan qua drivers voor de chipset... Lijkt me niet te zijn wat ik zoek.

Als ik de BIOS in CSM mode zet leek het wel te werken... zelfs mijn oude OS-SSD bootte toen ik die testen maar ik wil eigenlijk netjes een schone start met een UEFI systeem en niet een 40 jaar oud software-systeem lopen emuleren.

Concrete vraag:
Wat moet ik aan mijn Windows-installer (of juist UEFI) aanpassen om te zorgen dat Windows 10 geinstalleerd kan worden? Ik had eigenlijk verwacht dat zo'n mainstream bordje wel out of the box met windows werkt. Ook omdat die 550 chipset niet echt bleeding edge meer is.

Natuurlijk heb ik al gezocht maar ik vind dan vooral mensen met issues met RAID of het bijprikken van de NVMe SSD na installatie van OS.

Ik heb ook al een firmware update gedaan van het mobo. Daarna nog niet kunnen testen.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 01-01-2021 16:11 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trashgozer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:23

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Probeer is je boot prioriteit in de bios aan te passen naar de juiste schijf.

Vergeet trouwens niet dat MSI (weet niet of dat alleen bij hen is) een aantal normale SATA porten uitschakelt zodra je m.2 gebruikt.. Dat staat in de manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
trashgozer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:49:
Probeer is je boot prioriteit in de bios aan te passen naar de juiste schijf.

Vergeet trouwens niet dat MSI (weet niet of dat alleen bij hen is) een aantal normale SATA porten uitschakelt zodra je m.2 gebruikt.. Dat staat in de manual
Boot prioriteiten helpen Windows toch niet om een disk te zien tijdens installatie?
Ik wil het best even proberen straks maar vraag me af wat het nut is.

En ja dat een aantal SATA poorten dan uitgeschakeld wordt is niet zo erg. Ik investeer nu op M2... En het probleem doet zich daar dan ook voor. Niet bij SATA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:20

Creesch

bla bla!

Het kan te maken hebben met je installatie USB die je hebt gemaakt in linux. Deze moet geloof ik een UEFI installatie versie bevatten, de media creator tool doet dit automatisch al. Wat je wellicht kan doen is even een windows 10 VM downloaden van Microsoft deze worden beschikbaar gemaakt voor ontwikkelaars en vanuit daar zou je wellicht een goede USB installer kunnen maken.

Maar, wellicht is dat overkill en is het inderdaad de driver. De drivers zijn hier te downloaden maar zijn inderdaad executable zover ik kan zien.

Met wat googlen kwam ik op op dit artikel van MSI uit, heb je alle bios instellingen staan zoals ze daar aanbevelen?

Edit:

Ik zie overigens dat de raid drivers gewoon zipjes zijn op de MSI support pagina met daarin de driver bestanden. https://www.msi.com/Mothe...WK#down-driver&Win10%2064

Wellicht de moeite waard om deze te proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door Creesch op 02-01-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63856

De NVME drive zal gewist moeten worden met "diskpart"
Vervolgens een mooie USB stick maken met Ventoy, daar de meest recente Windows iso op zetten en daarmee je pc installeren.
dan komt alles goed

Ventoy:

https://www.ventoy.net/en/download.html

De meest recente Nederlandstalige Windows iso direct van de Microsoft server (link is 24 uur geldig) :

https://software-download...731d62343be3149dd78d5eef2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:09
Met 7zip kan je gewoon de .exe uitpakken en de juiste bestanden pakken en op je usb stick erbij zetten.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hinerakatauri79
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-01 22:24
Google Windows 10 ISO, op de MS pagina download je Windows 10 installation media.
Met dit kan je de laatste ISO versie downloaden of op USB zetten.

Je kan de juiste taal en versie kiezen in de tool... Je download een MS officieele versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

hinerakatauri79 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:46:
Google Windows 10 ISO, op de MS pagina download je Windows 10 installation media.

Je kan de juiste taal en versie kiezen in de tool... Je download een MS officieele versie.
Wat een hoop gedoe, terwijl ik hem net een directe link geef van de officiële Nederlandstalige ISO direct van de Microsoft server af.
één muisklik, meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hier ook een Tomahawk B550 gebruiker. Ik had dit probleem ook. Windows kon ik niet installeren, maar Ubuntu wel.

Uiteindelijk bleek dat de Window installatie ISO op een specifieke manier op de USB stick gezet moet worden, d.w.z. met een extra UEFI-partitie. De meeste tooling op internet gaat er vanuit dat je dit doet vanuit Windows met een specifiek Microsoft tooltje. Lekker nuttig als je geen machines met Windows hebt.

In eerste instantie gebruikte ik de startup disk creator van Ubuntu -> Die herkende de ISO niet eens. Ik dacht dat dit een bug was, maar met de kennis van nu denk ik dat de makers die opzettelijk gedaan hebben: een Windows ISO file kan niet zonder additionele stappen op een USB medium gezet worden.

Dan maar via dd:
dd if=windows.iso of=/dev/sdX

(vervang X met de letter toegekend aan jouw stick). Dat geeft wel een bootable USB stick, die ook nog eens in UEFI mode bootable is, maar inderdaad met het probleem dat er geen drives gevonden worden tijdens de installatie.

Na wat zoekwerk blijkt dat voor het maken van een Windows installatie medium er een specifiek tooltje bestaat wat het medium op de verwachte manier partitioneert. Dit tooltje heet WoeUSB, zie instructies hier. Met dit tooltje kreeg ik de installer werkend.

Een correct Windows installatie medium ziet er zo uit:
Device     Boot    Start      End  Sectors  Size Id Type
/dev/sdx1           8192 62332927 62324736 29,7G  7 HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sdx2       62332928 62333951     1024  512K  e W95 FAT16 (LBA)

Het is wel typisch hoe slecht Microsoft dit geregeld heeft. Het Ubuntu install image kan wel gewoon gemaakt worden met dd. En die boot ook gewoon in UEFI mode. Ik zie daarom het voordeel van de Microsoft methode niet, behalve dat het veel frustatie voor eindgebruikers oplevert. Ook is de foutmelding van hun installer ruk: meld dan gewoon dat het installatiemedium niet goed is, maar ga niet melden dat er geen drives gevonden kunnen worden: dat zet mensen alleen maar op het verkeerde been.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Heb je Ventoy ook geprobeerd? Ik bouw erg veel pc's, ook met MSI borden, ik heb met Ventoy nooit ook maar één probleem gehad.
Het is de meest makkelijke USB tool die er bestaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Overigens heb je geen extra drivers voor SATA drives nodig bij de installatie van Windows 10. De generieke AHCI drivers van Windows werken gewoon op de Tomahawk B550. Wel in het BIOS de SATA mode op AHCI zetten en niet op RAID.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ari3 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:38:
Overigens heb je geen extra drivers voor SATA drives nodig bij de installatie van Windows 10. De generieke AHCI drivers van Windows werken gewoon op de Tomahawk B550. Wel in het BIOS de SATA mode op AHCI zetten en niet op RAID.
Klopt inderdaad helemaal.

Overigens denk ik dat de pc van de topicstarter allang alweer draait als een zonnetje, want we hebben hem niet meer gezien of gehoord, en meestal is dat dan de conclusie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Anoniem: 63856 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Klopt inderdaad helemaal.

Overigens denk ik dat de pc van de topicstarter allang alweer draait als een zonnetje, want we hebben hem niet meer gezien of gehoord, en meestal is dat dan de conclusie.
Jeetje, ik loop al iets te lang hier rond om zoiets te doen ;). Zou niet chique zijn.

Nee ik heb een gebroken teen en ben dus even niet zo mobiel. TIjdje bij mijn vriendin gezeten en ben nu pas weer in de buurt van mijn pc. Vanmiddag eens proberen.

De windows-iso's had ik inderdaad zelf ook al van MS gevonden, ik ga straks even kijken of het met de verschillende tips uit dit topic wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Ik heb toevallig vorige week Windows 10 geinstalleerd op een NVME drive via mijn MSI Gaming Edge Wifi B550 (eigenlijk gewoon de Tomahawk maar dan met Wifi). Windows Creation Tool, schone USB stick, alle drives uitgezet en boot priority in de bios op UEFI USB en het werkte als een zonnetje. Ik zou gewoon die Creation Tool draaien vanaf een Windows machine. Als je er geen hebt kun je misschien even bij je buren terecht, ofzo? Het is dan echt zo gepiept.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:42
Volgens mij heb je ook een nieuwe licentie nodig bij een nieuwe machine, dat kan op een sketchy goedkope manier waarbij je alleen een sleutel krijgt.

maar als je het op de microdoft manier doet krijg je een kit inclusief USB media en bestaat dat probleem dus niet.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Negakinu schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:04:
Ik heb toevallig vorige week Windows 10 geinstalleerd op een NVME drive via mijn MSI Gaming Edge Wifi B550 (eigenlijk gewoon de Tomahawk maar dan met Wifi). Windows Creation Tool, schone USB stick, alle drives uitgezet en boot priority in de bios op UEFI USB en het werkte als een zonnetje. Ik zou gewoon die Creation Tool draaien vanaf een Windows machine. Als je er geen hebt kun je misschien even bij je buren terecht, ofzo? Het is dan echt zo gepiept.
Helemaal goed... alleen ik krijg de windows installer wel geboot. Dat is het probleem niet.
Ik ga het zo even met een VMetje proberen, en anders mijn oude OS-disk dan maar.

Een OS op een stick bij de buren laten zetten doe ik niet, ik vertrouw mijn buren niet :+
hinerakatauri79 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:46:

Sorry maar dat is dus de vraag totaal niet.
ari3 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:38:
Als het goed is staan ze daar gewoon op.
Anoniem: 63856 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 02:33:
Heb je Ventoy ook geprobeerd? Ik bouw erg veel pc's, ook met MSI borden, ik heb met Ventoy nooit ook maar één probleem gehad.
Volgens denken veel mensen dat ik geen USB stick kan booten.

Dat gaat dus echt prima, en ik zie ook netjes de windows installer... alleen die herkent vervolgens geen disks. Daar loopt het dus op fout.

Om alles uit te sluiten zal ik het straks even met ventoy proberen maar ik betwijfel eigenlijk wel of dat mijn probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 02:32
Anoniem: 63856 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 02:33:
Grootste probleem dat ik heb met dat soort tools is dat er steeds weer problemen opduiken met Uefi en / of een combinatie met secure boot, terwijl wanneer je de officiële Microsoft media tool gebruikt je die problemen nooit hebt.

Ik zie er dan ook weinig voordeel in een 3rd party tool gebruiken wanneer Microsoft een officiële gesupporterd tool heeft juist voor dit soort (her)installaties ( https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 ).

Een tool als rufus of bijv. Ventoy gebruik ik alleen wanneer er ik geen voorbereide Windows USB stick bij de hand heb en er ook geen Windows systeem voorhanden is om er snel een te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dennism schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:25:
[...]

Grootste probleem dat ik heb met dat soort tools is dat er steeds weer problemen opduiken met Uefi en / of een combinatie met secure boot, terwijl wanneer je de officiële Microsoft media tool gebruikt je die problemen nooit hebt.

Ik zie er dan ook weinig voordeel in een 3rd party tool gebruiken wanneer Microsoft een officiële gesupporterd tool heeft juist voor dit soort (her)installaties ( https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 ).

Een tool als rufus of bijv. Ventoy gebruik ik alleen wanneer er ik geen voorbereide Windows USB stick bij de hand heb en er ook geen Windows systeem voorhanden is om er snel een te maken.
Het voordeel van Ventoy is dat het echt never nooit gezeik geeft, je iso's heb je gewoon als iso's op de stick staan en zijn dus ook te vervangen zijn door nieuwere versies, je hebt dus net zo veel iso's op je stick staan als je maar wilt, van Windows en Linux, enz. Ventoy start op en je kiest de iso die je op dat moment wilt.
Als het inderdaad waar was dat je Ventoy al eens had gebruikt omdat er even niets anders bij de hand was, dan had je Ventoy blijven gebruiken, zo fijn werkt het . ik bouw al mega lang vele pc's vor jan en alleman, ik heb de media creation tool welgeteld één keer gebruikt. omslachtig ding, geen tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 02:32
Anoniem: 63856 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:18:
[...]

Het voordeel van Ventoy is dat het echt never nooit gezeik geeft
Never nooit is altijd ;)

Maar dat ben ik zeker niet met je eens, zowel Rufus als Ventoy maar ook andere soortgelijke tools geven regelmatig gezeik met Uefi in combinatie met secure boot. Ventoy heeft er zelfs een support pagina voor, waarbij ze aangeven dat het niet altijd correct werkt:

https://www.ventoy.net/en/doc_secure.html

En laat dat nu juist het gene zijn waar de Microsoft tool altijd werkt en nooit problemen mee geeft.

Dus nee, nooit gezeik met Ventoy klopt zeker niet, behalve wanneer je mogelijk nog steeds je systemen uitlevert met CSM ingesteld in plaatst van het tegenwoordig standaard UEFI met Secure boot. In dat geval kan ik me goed voorstellen dat je nooit tegen problemen aanloopt. Echter gezien zaken als Uefi en Secure boot meer en meer vereist worden bij klanten van ons is dat zakelijk gezien geen optie.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennism op 04-01-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik werk uitsluitend met UEFI met Secure boot en ondervind nooit problemen.
Maar ik wil het topic van Boudewijn niet verder vervuilen. Misschien is hij er mee geholpen, misschien niet. Proberen kan geen kwaad en het kost verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Boudewijn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:25:
[...]

Helemaal goed... alleen ik krijg de windows installer wel geboot. Dat is het probleem niet.
Ik ga het zo even met een VMetje proberen, en anders mijn oude OS-disk dan maar.

Een OS op een stick bij de buren laten zetten doe ik niet, ik vertrouw mijn buren niet :+

[...]

Sorry maar dat is dus de vraag totaal niet.

[...]

Als het goed is staan ze daar gewoon op.

[...]

Volgens denken veel mensen dat ik geen USB stick kan booten.

Dat gaat dus echt prima, en ik zie ook netjes de windows installer... alleen die herkent vervolgens geen disks. Daar loopt het dus op fout.

Om alles uit te sluiten zal ik het straks even met ventoy proberen maar ik betwijfel eigenlijk wel of dat mijn probleem oplost.
toon volledige bericht
Je moet (of eigenlijk kan een alternatief ook) een Windows 10 UEFI installatie medium hebben. Dit kan eigenlijk alleen door de USB te genereren met de Windows Media Creation Tool. Even een ISO uitpakken gaat niet werken. Wat wel werkt (wanneer je Linux hebt) is een USB stick leeg maken onder Linux, daarna een enkele FAT32 partitie op maken en dan de inhoud van de ISO daar naartoe kopiëren. Duis een dd if=/dev/sda of=/dev/sdb werkt NIET. Je moet dus gewoon de ISO mouten en dan de data van de Windows 10 ISO naar de fat32 partitie kopieeren. Het beste is om als eerste de boot folder te doen en dan de overige folders.

Daarna moet CSM uit staan en kan je booten van de USB stick, let wel op wanneer de USB zal er twee keer staat dan staat legacy/csm nog aan. Je moet de USB booten in UEFI modus.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:29

Nogne

>.<

Als je Shift + F10 tijdens het installatie scherm indrukt en dan diskpart opent en dan kijkt naar de beschikbare schijven (list disk), zie je dan wel de schijven? Als je daar de schijven wel ziet maar niet in de GUI, dan lijkt het er op dat beide schijven nog MBR zijn en niet GPT.

Je kan via CMD dan ook de schijven omzetten, hiervoor doe je het volgende:
- diskpart
- list disk
- select disk 0 (vul hier het cijfer in wat correspondeert met de schijf uit stap 2)
- convert GPT
-exit

Als je nu een refresh doet in de installer, dan zou je de schijf moeten zien waarvan je die net hebt omgezet naar GPT.

[ Voor 3% gewijzigd door Nogne op 04-01-2021 14:58 ]

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Goed het werkt ondertussen. Dank allen.

Door met de windows media creator in een VMetje (thanks @Creesch ) te draaien en daarmee een stick te maken ziet windows de disks wel.
Bizar dat dat dus met een stick die je met dd of balenaetcher (een gui voor dd) maakt niet werkt. Ik zou verwachten dat als die iets niet goed doen de stick uberhaupt niet zal booten.

Nou ja het werkt, dank allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wim-Bart schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:50:
[...]

Je moet (of eigenlijk kan een alternatief ook) een Windows 10 UEFI installatie medium hebben. Dit kan eigenlijk alleen door de USB te genereren met de Windows Media Creation Tool. Even een ISO uitpakken gaat niet werken. Wat wel werkt (wanneer je Linux hebt) is een USB stick leeg maken onder Linux, daarna een enkele FAT32 partitie op maken en dan de inhoud van de ISO daar naartoe kopiëren. Duis een dd if=/dev/sda of=/dev/sdb werkt NIET. Je moet dus gewoon de ISO mouten en dan de data van de Windows 10 ISO naar de fat32 partitie kopieeren. Het beste is om als eerste de boot folder te doen en dan de overige folders.

Daarna moet CSM uit staan en kan je booten van de USB stick, let wel op wanneer de USB zal er twee keer staat dan staat legacy/csm nog aan. Je moet de USB booten in UEFI modus.
Toch blijft het mij verbazen dat jullie je door allemaal bochten moeten wringen en hele procedures moeten volgen om Windows geïnstalleerd te krijgen? ligt dat nou aan mij ? ik installeer nooit anders dan met UEFI en secureboot met Ventoy, het is zelfs nooit in me opgekomen dat dit een probleem zou moeten zijn, omdat het bij mij echt nooit mis gegaan is.
Dus ik heb gewoon een Ventoy stickie mer daarop lekker mijn Iso's , die ik gewoon kan vervangen als er een nieuwere versie uit komt, en ik installeer altijd volledig probleemloos onder UEFI en secureboot, en anderen moeten de media creation tool en allerlei procedures met commando's en noem het maar doorlopen om hetzelfde te bereiken ?
Ik vind het vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Anoniem: 63856 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:02:
[...]

Toch blijft het mij verbazen dat jullie je door allemaal bochten moeten wringen en hele procedures moeten volgen om Windows geïnstalleerd te krijgen? ligt dat nou aan mij ? ik installeer nooit anders dan met UEFI en secureboot met Ventoy, het is zelfs nooit in me opgekomen dat dit een probleem zou moeten zijn, omdat het bij mij echt nooit mis gegaan is.
Dus ik heb gewoon een Ventoy stickie mer daarop lekker mijn Iso's , die ik gewoon kan vervangen als er een nieuwere versie uit komt, en ik installeer altijd volledig probleemloos onder UEFI en secureboot, en anderen moeten de media creation tool en allerlei procedures met commando's en noem het maar doorlopen om hetzelfde te bereiken ?
Ik vind het vreemd.
Helemaal geen moeilijke procedures. Gewoon zorgen dat USB stick fat32 is en daar de ISO naartoe kopieren en klaar. Met Ventoy is het niks anders, gewoon in UEFI modus starten en dan werkt het gewoon.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:20

Creesch

bla bla!

Boudewijn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:41:
Goed het werkt ondertussen. Dank allen.

Door met de windows media creator in een VMetje (thanks @Creesch ) te draaien en daarmee een stick te maken ziet windows de disks wel.
Bizar dat dat dus met een stick die je met dd of balenaetcher (een gui voor dd) maakt niet werkt. Ik zou verwachten dat als die iets niet goed doen de stick uberhaupt niet zal booten.

Nou ja het werkt, dank allemaal!
Goed om te horen! Blij voor je dat je het werkende hebt gekregen ondanks dat het via een omweg ging :)
Pagina: 1