Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SSD USB adapter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 17:17

WiXX

Kijk uit malloot een...

Topicstarter
Ik heb een Zotac mek mini staan. Kleine gaming pc die ik aangesloten heb op mijn tv. Nu heeft dit systeem een 256 gb ssd aan boord. Deze wil ik graag uitbreiden met een 1tb ssd.

Nu ben ik erachter dat ik deze moet hebben. https://www.megekko.nl/pr...-2/Crucial-P5-1TB-M-2-SSD

Echter wil ik de ssd die ik er nu in heb clonen naar die nieuwe stick. Welke ssd usb converter heb ik dan nodig, want het is mij wat onduidelijk. Mijn systeem heeft maar 1 ssd slot dus ik moet hem clonen via usb.

Ik had deze gevonden https://www.megekko.nl/pr...USB-C-3-1-Gen2-M-2-EW7024 & https://www.megekko.nl/pr...art-SSD-behuizing-USB-3-1

Zijn deze beide geschikt? Welke zouden jullie kopen? En ben ik dan niet teveel geld aan het uitgeven omdat ik hem in principe maar 1x gebruik? Dus kan het goedkoper?

[ Voor 3% gewijzigd door WiXX op 01-01-2021 15:15 ]

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
is een omweg ook geen optie?

naar bv een externe drive die je toch al hebt?

dus SSD -> externe drive -> Nieuwe SSD?

zo moest ik mijn Msata SSD even naar een NVME ssd klonen ... voor beide geen usb optie inhuis.. dus eerst de msata SSD naar een usb disk gekloond, en die weer naar de NVME SSD gekloond. koste wat meer tijd maar och het werkte wel ;)

404 Signature not found

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 17:17

WiXX

Kijk uit malloot een...

Topicstarter
Mijn 256 gb nvme drive is mijn boot drive. Dus als ik de nieuwe 1TB ssd erin zet, heb ik geen Windows om te booten.

Dus denk dat een USB adapter het best werkt. Vind het niet erg om er wat aan uit te geven. Alleen niet dat ik 43 euro betaal voor een adapter en dat je ze ook voor 20 euro hebt. Terwijl ze hetzelfde kunnen. Daarnaast wil ik even 100% zeker weten dat die USB adapters die ik heb aangekaart ook echt werken met die nieuwe 1TB ssd. Zie door het bos en de m + b. Sata/nvme/pcie even de bomen niet meer.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:49

FeaR

In GoT we trust

CEA > OT

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb zelf een. Usb stick met acronis gebruikt om vanaf te booten.. Toen en vanuit daar het proces gestart..

404 Signature not found

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Mijn voorstel:

Als je een USB stick maakt met daarop bv. Linux Mint (volg daarvoor exact de aanwijzingen, alles op de stick wordt daarbij gewist!), kan je van daaruit booten en dingen doen op je PC/Laptop: Linux Mint ziet er bijna uit en gedraagt zich als Windows XP, dus daar zou je zo mee vooruit moeten kunnen.
Lees dit bv. eens om op gang te komen: https://www.linuxmint.com...e/Cinnamon/dutch_17.3.pdf
Daarna start je dat fgewoon vanaf de USB-stick op en je kijkt eens rond daarop totdat je ermee een beetje vertrouwd bent en je er zeker van bent dat de hardware die je nodig hebt (m.n. de bestaande SSD) goed wordt herkend en je daarop kunt rondkijken wat daarop staat.

Vervolgens maak je met de standaard tools in Linux Mint een image van je huidige SSD op een externe harddisk.
Daarna verwissel je beide SSD's en kijk je of je in/met Linux Mint (na formatteren van de SSD met NTFS, dat kan Linux Mint) een bestandje op de nieuwe, lege SSD kunt plaatsen. Als dat lukt en de SSD wordt getoond met de juiste grootte / lege ruimte.
Als dat zo is, zet je met de standaard tools in Linux Mint de image terug naar de lege nieuwe SSD.
Als dat goed is gegaan, verwijder je de USB-stick en start je weer op in Windows op de nieuwe SSD, mét al je data en programma's. Voer wel meteen een Schijfcontrole uit en maak herstelpunten aan.

De door mij voorgestelde oplossing kost je helemaal niets, terwijl Linux Mint nauwelijks tijd kost om te leren ermee omgaan (een soort "Memory lane").

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik had laatst iets soortgelijks. Op aanraden van wat mensen uit diverse topics deze behuizing gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/33056180218.html (wel ff checken dat je de juiste hebt boor je aansluiting).

Daar de nieuwe M2 schijf in. Boot van stickje met clonezilla, clone van interne SSD naar nieuwe SSD. Vervolgens nieuwe M2 uit de USB casing, in de PC zetten en booten. Dat gaat prima allemaal. Partities extenden met de lege ruimte en klaar. Oude SSD bouw je in dat stickje en je hebt een snelle USB schijf extra.

Mocht die partitie verkeerd terecht komen en kun je niet meteen extenden met lege ruimte: AOMEI partition manager is je vriend, die is gratis en kan alles wat je wilt, inclusief verschuiven van partities. Maar in principe heb je dat voor een simpele clone niet nodig, die begint vooraan de nieuwe schijf.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1