Dat soort schuifjes hebben beperkte waarde en leveren vooral een vals gevoel van veiligheid. Want 'laag' moet wel slecht zijn, en 'hoog' goed. Althans, die illusie is al snel gecreëerd en datzelfde gevoel krijg ik een beetje bij de term 'sterke firewall' die in je topicstart staat.
De realiteit is dat alle routers die je van je ISP krijgt als consument als NAT-router ingesteld zijn en daarmee inherent voldoende 'bescherming' bieden tegen 'het internet'. Het schuifje van de firewall voegt daar weinig aan toe, meestal is het niet eens duidelijk wat het precies doet - het enige dat ik het ooit heb zien doen is meldingen geven die onterecht zijn of al 20 jaar niet meer relevant zijn. Ter illustratie:
Sm0k3r in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5"ze hebben daarom gebeld en een medewerker gaf aan dat het hun glasvezel modem laag beveiligd is omdat ze anders tegen problemen aanlopen dat het TV signaal niet doorkomt.
Dat zal iets met reverse path filtering en/of multicast te maken hebben. Niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken en vooral een ongelukkige manier van communiceren van de klantenservice. En bovenal: hun verantwoordelijkheid.
Via de Deco is er een optie voor client isolation voor de Wifi en deze is geactiveerd, maar ik weet niet of het aanwezig is/ standaard geactiveerd bij gastennetwerk op het modem/ router van Delta. Het is wel een gastennetwerk wat geactiveerd op het modem/ router zelf. In de instellingen er in ieder geval geen optie aanwezig, zoals op de Deco wel is.
Let wel,
client isolation is meestal het scheiden van individuele WiFi-clients; dat is iets anders dan de vraag of het hele gastennetwerk ook (door middel van een firewall) gescheiden wordt van het reguliere netwerk.
Nogmaals: die optie lijkt recent, dus ik zou ook vooral controlen of het werkt (maw. kun je vanaf het gastennetwerk nog bij apparatuur in het privenetwerk? laat Windows inderdaad niets zien als je onder 'Netwerk' kijkt?).
Je bent hier wel onduidelijk over het feit of er nu op 2 plaatsen een gastnetwerk gecrëerd is. Dat is waarschijnlijk niet handig.
Johan360 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:01:
Dus gezien de situatie zal het niet 100% gaan worden, maar misschien zijn er (relatief) goede oplossingen die een stuks minder kosten en 90% behalen ;-).
Zie het maar als roeien met de riemen die er zijn.
Dat is exact de oplossing die je (ongeveer) zegt te hebben gerealiseerd, mits je het beperkt tot de Deco-set, een sterk wachtwoord op het modem van de provider zet en controleert of het werkt.
Andere oplossingen zijn technisch misschien correcter, maar lijken niet heel realistisch. De vraag is ook niet hoeveel zo'n router/firewall kost (dat hoeft geen €300 te zijn, voor €60 heb je ook een Ubiquiti/MikroTik), maar belangrijker is: wie zorgt ervoor dat dat deugdelijk geconfigureerd wordt.
Veel hobbyisten hier die dat met (wisselend) succes zélf regelen, maar dat begint met iemand die daar tijd en moeite in wil/kan steken en voldoende basiskennis bezit. Gezien de vraagstelling denk ik niet dat je de aangewezen persoon bent.
Als de Deco-set gewoon doet wat het zegt te doen dan
is dat de meest pragmatische oplossing en hoeft in de praktijk helemaal niet onder te doen voor de technisch correctere vlan-gescheiden setup. Je kunt ervan uitgaan dat ze met een firewall (daar is de firewall die je zocht) het verkeer tussen het reguliere en gastennetwerk filteren; dat is vrij effectief.
Enige spelregel: gastennetwerk wel beperken tot enkel die Deco's, check of het werkt en zet even een sterk wachtwoord op de router van je provider.