30A zekeringsautomaat toegestaan in huis installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:12
Hallo,

Mag er bij een 1 fase installatie een 30A zekeringsautomaat worden toegepast. De automaat is volgens berekening (dus niet met het 1,6 vuistregeltje) selectief t.o.v de 35A hoofd smeltzekering. Het gaat (natuurlijk) weer over een directe kabel naar een sub verdeelkast. Daar zal alles op 16A of 20A worden afgezekerd.
Ik verwacht een maximale belasting van 28A.
Soms kom ik teksten tegen dat in een 1 fase huis installatie maximaal 25A groepen mogen worden gebruikt. Weet iemand of dit een huidig voorschrift is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hoe kan dit selectief zijn, terwijl ik met 16A achter een 35A hoofdzekering niet selectief ben?

Volgens mij geldt er voor zware apparaten de voorkeur voor een 3-fase aansluiting, maar daar gaat het hier niet om. Zie netcode. Dacht >5,5 kVA uit mijn hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:22
In deze is het geen eindgroep, maar zal de 30A automaat als kabelbeveiliging dienen voor een onderverdeler. De automaten in de onderverdeler zijn wel eindgroepen welke netjes selectief zijn tov de hoofdzekering.

Je moet je dus vooral afvragen of die 30A de juiste beveiliging is voor de kabel die van je hoofdkast naar subkast loopt.

Welke dikte heeft die kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
2x4mm2 + AS/litze

Als ik bij tkf kijk, dan zou het bij 10 m kabel in de grond ook 2x 2,5 mm2 mogen zijn. Dus daar ben ik niet zo bang voor. (https://www.tkf.nl/nl/kabelberekening-laagspanning)

[ Voor 84% gewijzigd door MeTooPV op 01-01-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:22
MeTooPV schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:54:
2x4mm2 + AS/litze

Als ik bij tkf kijk, dan zou het bij 10 m kabel in de grond ook 2x 2,5 mm2 mogen zijn. Dus daar ben ik niet zo bang voor. (https://www.tkf.nl/nl/kabelberekening-laagspanning)
Ligt ie bij jou ook in de grond? Dan mag die kabel continu 42A hebben, mits niet te lang qua lengte. 30A beveiligen lijkt me dan keurig.

[ Voor 9% gewijzigd door B-lex op 01-01-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Ligt in de grond (laatste 1,5 m komt ie natuurlijk omhoog) :-)
Bedankt B-lex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
MeTooPV schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:54:
2x4mm2 + AS/litze

En dan zeker stiekem andere kabel gebruiken dan je in die tool hebt aangeklikt? :+
MeTooPV schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:01:
Mag er bij een 1 fase installatie een 30A zekeringsautomaat worden toegepast. De automaat is volgens berekening (dus niet met het 1,6 vuistregeltje) selectief t.o.v de 35A hoofd smeltzekering. [...]
Laat maar zien dan die berekening. Ik geloof er niks van. Waar wil je een 30A automaat vandaan halen? Dat is geen normale waarde. 32A wel. Maar zelfs al rond ik af B25 op 35 gG dan is dat verre van selectief. Heb even voor je gespiekt in het mooie tabelletje van Hager..

Los van het verhaal van selectiviteit; wat is de circuitweerstand aan het eind van die kabel?

Zo'n beetje 99 van de 100 hier voorgestelde onderverdelers zijn trouwens echt overbodig en kunnen voor ruim minder dan de kostprijs vervangen worden door wat extra meters kabel.

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-01-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Tikje naar WVB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52
In welk land speelt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:31
Is het niet zo dat iedere automaat in deze kabel beter is dan niets?
En is er ueberhaupt wel een automaat nodig?
Zonder automaat wordt de kabel toch door de hoofdzekeringen beveiligd?
In het ergste geval moet er iemand komen om de hoofdzekeringen te vervangen.

(Bij ons ligt de dikke 3-fase voedingskabel gewoon in de kruipruimte van voor naar achter onder het huis door. Daar ben ik een stuk zenuwachtiger over, want geen idee op hoeveel ampere die ergens in een verdeelkast van het energiebedrijf is afgezekerd... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Wist dat dit zou gebeuren, geen antwoord op mijn vraag maar wel heel veel weder vragen
@Wilke Dit is gewoon in Nederland
@Dre De netcode heb ik zo goed mogelijk bekeken. in §2.3 staat:
De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast. Dus de 1e zekering na de hoofdzekering dient selectief te zijn t.o.v. de hoofdzekering. De zekeringen in de verdeelkast dienen ook selectief te zijn t.o.v. de hoofdzekering,. Deze 2 onderling hoeven dat niet te zijn (Volgens de netcode, wellicht dat NEN 1010 hier anders over denkt).

In §2.25-2a staat dat Een aansluiting met een aansluitcapaciteit [..] kleiner dan of gelijk aan 5,75 kVA wordt aangesloten op een net met een spanningsniveau van 0,23 kV; Een aansluiting met een aansluitcapaciteit [...] . groter dan 5,75 kVA en kleiner dan of gelijk aan 60 kVA wordt aangesloten op een net met een spanningsniveau van 0,4 kV;
Mijn aansluiting is 8,05 kVa, dus blijkbaar wijkt mijn netbeheerder hier al vanaf, en dat mag conform §2.25-4
Maar dit zegt vervolgens niets over hoe ik, die aansluiting vervolgens belast.

§2.33 stelt dat Machines met een nominaal vermogen groter dan 2 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten.
Ok, maar geen strakke eis.

In mijn woorden samengevat: Alle beveiligingen dienen selectief te zijn t.o.v de hoofdzekering. Bij belastingen van meer dan 2 kW is aansluiting op 3 fase de voorkeur.

@kabeltjekabel
Ten eerste heb je groot gelijk dat gewoon een paar extra kabels ingraven veel gedoe voorkomt. Maar ik zie nogal op tegen het graven van 8 m sleuf 60cm diep. Door mijn terras, door de wortels van een boom. Dan kies ik liever voor een omweg.

De kabel berekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQPfLKWHayhzfwumrctNWJzGeVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwPn7QqLUF7hDPpoih9t92gp.jpg?f=fotoalbum_large
Selctiviteit ABB, je hebt gelijk dat het minimaal een 32A automaat moet worden. Bij Hager lukt het dan niet. ABB vind het wel goed, maar ABB kijkt dan ook op type van automaat die je toepast.( https://www.lowvoltage-tools.abb.com/soc/Selectivity )
(Screendump iets geëdit i.v.m. leesbaarheid):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0SoXH5VuAG0p1qEOLrcKzEju18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kPp37Uc6CVrzjCFru4jmW3u.jpg?f=fotoalbum_large

Let wel. Als ik, zoals jij voorstelt, direct kabels uit mijn meterkast zou trekken dan is de belasting op de hoofdzekering identiek, en verwacht ik dat bij een fout de automaten eruit gaan, en niet de hoofdzekering. Nu zit er tussen die automaten en de hoofdzekering nog een stuk kabel, die ook een beveiliging heeft. Ik wil niet dat die beveiliging eruit klapt voordat de subgroepen eruit gaan. Dan komen namelijk ook de andere subgroepen zonder stroom te zitten.

Het is niet in de geest van de netcode om zulke grote belastingen op 1 fase aan te sluiten. Daarnaast verwacht ik dat de gemiddelde monteur echt geen zin heeft om alle berekeningen door te lopen. Die vind het dan al snel een vreemde installatie, en daar heb ik dan weer geen zin in. Ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MeTooPV schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:10:
Let wel. Als ik, zoals jij voorstelt, direct kabels uit mijn meterkast zou trekken dan is de belasting op de hoofdzekering identiek, en verwacht ik dat bij een fout de automaten eruit gaan, en niet de hoofdzekering. Nu zit er tussen die automaten en de hoofdzekering nog een stuk kabel, die ook een beveiliging heeft.
Nee, in mijn voorstel doe je al die automaten direct in de eerste kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
MeTooPV schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:10:

Ten eerste heb je groot gelijk dat gewoon een paar extra kabels ingraven veel gedoe voorkomt. Maar ik zie nogal op tegen het graven van 8 m sleuf 60cm diep. Door mijn terras, door de wortels van een boom. Dan kies ik liever voor een omweg.
Maar hoe ga je die ene dikke kabel dan leggen?
Ik bedoel daarmee: op diezelfde route kun je toch ook de meerdere dunne kabels leggen? Het graven blijft hetzelfde lijkt me, de diepte van de sleuf zal voor beide gevallen hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:35
@Simba @kabeltjekabel

Ik ben niet gehinderd door kennis van normen.

Het stukje installatie draad binnenin de meterkast van de meter naar een aardlek is toch ook niet apart gezekerd? Of van aardlek naar de groepen.
Alleen met de hoofdzekering.

TS wil hetzelfde doen als wat er binnen een meterkast gebeurt maar alleen de kabel is langer, waarom kan dat niet?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

De aftakking van de hoofdkabel in de straat wordt ook pas beveiligd aan de afgaande zijde, bij de hoofdzekering in de meterkast.

En heeft TS niet al een bestaande kabel liggen die hij wil hergebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:59
busscherski schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:41:
@Simba @kabeltjekabel
Het stukje installatie draad binnenin de meterkast van de meter naar een aardlek is toch ook niet apart gezekerd?

TS wil hetzelfde doen als wat er binnen een meterkast gebeurt maar alleen de kabel is langer, waarom kan dat niet?
Die kabels blijven binnen de meterkast. Daar steek je niet even een schep door ofzo.
Bij een kabel die de kast verlaat kan de kabel buiten de kast door externe oorzaken kortgesloten worden. Deze kabels hebben een "onbekende" lengte. Afhankelijk van de lengte- dikte- en de plek waar de kortsluiting optreed gaat er een stroom door de kabel lopen. Bij lange dunne kabels kan die stroom kleiner dan de waarde van je hoofdzekering zijn, waardoor bij kortsluiting niet afgeschakeld word. Hierom plaats je een zekering voor deze kabel, waardoor je zeker weet dat er altijd afschakelt word.
Je hoofdzekering wil je hier niet voor gebruiken. Deze kan in de toekomst immers vervangen worden door een andere.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Sgrovert schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:09:
[...]

Die kabels blijven binnen de meterkast. Daar steek je niet even een schep door ofzo.
Bij een kabel die de kast verlaat kan de kabel buiten de kast door externe oorzaken kortgesloten worden. Deze kabels hebben een "onbekende" lengte. Afhankelijk van de lengte- dikte- en de plek waar de kortsluiting optreed gaat er een stroom door de kabel lopen. Bij lange dunne kabels kan die stroom kleiner dan de waarde van je hoofdzekering zijn, waardoor bij kortsluiting niet afgeschakeld word. Hierom plaats je een zekering voor deze kabel, waardoor je zeker weet dat er altijd afschakelt word.
Je hoofdzekering wil je hier niet voor gebruiken. Deze kan in de toekomst immers vervangen worden door een andere.
Oké, dat klopt en is ook geen probleem voor TS.
Maar mag die zekering 32A zijn? (als die kabel dat aan kan)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
.

[ Voor 99% gewijzigd door busscherski op 03-01-2021 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
In de netcode van 5/12/2020 staat in Artikel 2.13 (Hfdst 2 gaat over de aansluitvoorwaarden):

"1 De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast."

Zoals ik dit interpreteer is dat alleen je (huis)installatie selectief t.o.v. hoofdzekering hoeft te zijn.
Het is erg onwaarschijnlijk dat de 30 of 32A als eerste zekering na de 35A hoofdzekering dat is. Dus dat mag niet.

Maar verder kun je ook stellen dat daarna aan jezelf is. ABB schrijft dit wel lekker nuchter op:

"Selectiviteit in woonsituaties is geen verplichting. In geval van overstroom is het hooguit vervelend dat de beveiliging in de meterkast eerder aangesproken wordt dan de afgaande groep in de ZV16.

In het kortsluitgebied is het niet mogelijk een goede selectiviteit tussen twee achter elkaar geplaatste automaten te realiseren. Beide hebben bij kortsluiting een vergelijkbare aanspreekwaarde. Ook als de voorbeveiliging één of twee stappen groter is.

In het thermische gebied is bij gelijke stroomwaarden wel enige selectiviteit te realiseren. In de meterkast kan dan de nominaalstroom van de beveiliging 20A worden."

(Die ZV16 lijkt een automaat die o.a. voor PV installaties wordt aanbevolen. Maar dat is hier niet relevant)

Maar dat laatst (met 20A afzekeren) mag volgens de netcode dus alleen als de hoofdzekering 35A is (dat verschil is algemeen gezien voldoende voor selectiviteit, nietwaar?).

Dus ik ga zelf een onderverdeler maken waarbij ik de 3-fase kabel met een 16A automaat afzeker. Misschien een C-type zodat als ik geluk heb, die er bij een kortsluiting net niet uit springt. En ander heb ik pech en moet ik wat extra lopen. Gelukkig heb ik niet dagelijks kortsluiting of overbelasting dus dat overleef ik wel.
Het lijkt mij i.i.g. veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Als het over afzekeren van kabels gaat, maak ik me ineens veel meer zorgen over die 22 mm 3-fase grondkabel die door de kruipruimte loopt. Die heeft aders van 10 mm2?
Met hoeveel is dat dan afgezekerd?

Een paar jaar geleden heb ik daar flink naast staan spitten... Dat had dan flink wat vuurwerk kunnen geven...

[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 03-01-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:41:
@Simba @kabeltjekabel

Ik ben niet gehinderd door kennis van normen.

Het stukje installatie draad binnenin de meterkast van de meter naar een aardlek is toch ook niet apart gezekerd? Of van aardlek naar de groepen.
Alleen met de hoofdzekering.

Dat stukje na de meter is gedimensioneerd op basis van de voorliggende beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:23:
[...]

Oké, dat klopt en is ook geen probleem voor TS.
Maar mag die zekering 32A zijn? (als die kabel dat aan kan)
Als je hoofdzekering 35A is; nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
WackoH schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:10:
Als het over afzekeren van kabels gaat, maak ik me ineens veel meer zorgen over die 22 mm 3-fase grondkabel die door de kruipruimte loopt. Die heeft aders van 10 mm2?
Met hoeveel is dat dan afgezekerd?

Een paar jaar geleden heb ik daar flink naast staan spitten... Dat had dan flink wat vuurwerk kunnen geven...
Dat zijn grondkabels, daar spit je niet zomaar doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

WackoH schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:04:
[...]
Maar dat laatst (met 20A afzekeren) mag volgens de netcode dus alleen als de hoofdzekering 35A is (dat verschil is algemeen gezien voldoende voor selectiviteit, nietwaar?).
[...]
Nee ben ik niet mee eens, selectiviteit ga je in huisinstallaties niet halen met goedkope installatieautomaten. Ik vind het wel acceptabel dat de hoofdzekering eruit kan knallen bij een kortsluiting in een eindgroep.

Je voldoet dus niet aan de netcode. Ik vind dat niet erg. Als je perse aan de netcode wilt voldoen zal je vergaande maatregelen moeten nemen. (Nog makkelijker is de netcode laten aanpassen voor simpele huisinstallaties dat die eis komt te vervallen)

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 03-01-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@Dre Als ik zo wat verder lees, hebt je gelijk dat selectiviteit met automaten een stuk lastiger is geworden dan met smeltzekeringen omdat ze bij kortsluiting elektromagnetisch uitschakelen.

Maar ja, als 20A op een 35 A aansluiting niet goed is, dan is 16A op een 25A aansluiting dat ook niet. Oftewel, 99.9% van de Nederlandse huishoudens met een 3-fase aansluiting (vrijwel altijd 3x25A) zou niet aan de netcode voldoen?

Maar wat vinden jullie dan van de constatering dat het de wetgever eigenlijk kan jeuken wat je in je eigen installatie doet, zolang die installatie maar (vermeend) selectief is t.o.v. beveiliging van de netbeheerder?

Dus dat selectiviteit thuis een nice-2-have is, maar blijkbaar geen plicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

WackoH schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:33:
@Dre Als ik zo wat verder lees, hebt je gelijk dat selectiviteit met automaten een stuk lastiger is geworden dan met smeltzekeringen omdat ze bij kortsluiting elektromagnetisch uitschakelen.

Maar ja, als 20A op een 35 A aansluiting niet goed is, dan is 16A op een 25A aansluiting dat ook niet. Oftewel, 99.9% van de Nederlandse huishoudens met een 3-fase aansluiting (vrijwel altijd 3x25A) zou niet aan de netcode voldoen?
De meeste installaties zullen inderdaad niet voldoen aan de netcode.
Maar wat vinden jullie dan van de constatering dat het de wetgever eigenlijk kan jeuken wat je in je eigen installatie doet, zolang die installatie maar (vermeend) selectief is t.o.v. beveiliging van de netbeheerder?

Dus dat selectiviteit thuis een nice-2-have is, maar blijkbaar geen plicht?
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dre schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:14:
[...]

De meeste installaties zullen inderdaad niet voldoen aan de netcode.

[...]

Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Het enige wat er concreet staat is dat jouw kookplaatconstructie fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:04

KhaZ

Alfa Romeo

kabeltjekabel schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:32:
[...]

Als je hoofdzekering 35A is; nee.
Als de hoofdzekering 50A is (1 fase aansluiting), mag een 30 of 32A gezekerde groep dan wel?

Dan valt het binnen de 1,6 marge lijkt me. Kan er online geen praktijkervaringen van vinden, bijna niemand heeft een 1x50A aansluiting vermoed ik (ik wel - ik overweeg zonnepanelen en wil graag panelenset op ZO combineren met panelenset op NW op 1 groep.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Pagina: 1