Wist dat dit zou gebeuren, geen antwoord op mijn vraag maar wel heel veel weder vragen
@
Wilke Dit is gewoon in Nederland
@
Dre De netcode heb ik zo goed mogelijk bekeken. in §2.3 staat:
De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast. Dus de 1e zekering na de hoofdzekering dient selectief te zijn t.o.v. de hoofdzekering. De zekeringen in de verdeelkast dienen ook selectief te zijn t.o.v. de hoofdzekering,. Deze 2 onderling hoeven dat niet te zijn (Volgens de netcode, wellicht dat NEN 1010 hier anders over denkt).
In §2.25-2a staat dat
Een aansluiting met een aansluitcapaciteit [..] kleiner dan of gelijk aan 5,75 kVA wordt aangesloten op een net met een spanningsniveau van 0,23 kV; Een aansluiting met een aansluitcapaciteit [...] . groter dan 5,75 kVA en kleiner dan of gelijk aan 60 kVA wordt aangesloten op een net met een spanningsniveau van 0,4 kV;
Mijn aansluiting is 8,05 kVa, dus blijkbaar wijkt mijn netbeheerder hier al vanaf, en dat mag conform §2.25-4
Maar dit zegt vervolgens niets over hoe ik, die aansluiting vervolgens belast.
§2.33 stelt dat
Machines met een nominaal vermogen groter dan 2 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten.
Ok, maar geen strakke eis.
In mijn woorden samengevat: Alle beveiligingen dienen selectief te zijn t.o.v de hoofdzekering. Bij belastingen van meer dan 2 kW is aansluiting op 3 fase de voorkeur.
@
kabeltjekabel
Ten eerste heb je groot gelijk dat gewoon een paar extra kabels ingraven veel gedoe voorkomt. Maar ik zie nogal op tegen het graven van 8 m sleuf 60cm diep. Door mijn terras, door de wortels van een boom. Dan kies ik liever voor een omweg.
De kabel berekening:
:strip_exif()/f/image/PwPn7QqLUF7hDPpoih9t92gp.jpg?f=fotoalbum_large)
Selctiviteit ABB, je hebt gelijk dat het minimaal een 32A automaat moet worden. Bij Hager lukt het dan niet. ABB vind het wel goed, maar ABB kijkt dan ook op type van automaat die je toepast.(
https://www.lowvoltage-tools.abb.com/soc/Selectivity )
(Screendump iets geëdit i.v.m. leesbaarheid):
Let wel. Als ik, zoals jij voorstelt, direct kabels uit mijn meterkast zou trekken dan is de belasting op de hoofdzekering identiek, en verwacht ik dat bij een fout de automaten eruit gaan, en niet de hoofdzekering. Nu zit er tussen die automaten en de hoofdzekering nog een stuk kabel, die ook een beveiliging heeft. Ik wil niet dat die beveiliging eruit klapt voordat de subgroepen eruit gaan. Dan komen namelijk ook de andere subgroepen zonder stroom te zitten.
Het is niet in de geest van de netcode om zulke grote belastingen op 1 fase aan te sluiten. Daarnaast verwacht ik dat de gemiddelde monteur echt geen zin heeft om alle berekeningen door te lopen. Die vind het dan al snel een vreemde installatie, en daar heb ik dan weer geen zin in. Ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen.