Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-09 19:13
Beste mensen,

Ik heb gisteren mijn moederbord, cpu en ram vervangen in mijn huidige build. Dit ging allemaal prima, echter bij het installeren van Windows stuitte ik op een probleem. Mijn M.2 SSD wordt naar mijn idee niet correct herkent door mijn moederbord. Er is denk ik een 0f ander compatibiliteitsprobleem met deze SSD, maar ik kom er maar niet achter wat dit zou moeten zijn.

Ik heb mijn M.2 SSD overgezet van mijn oude pc, waar Windows op stond. Direct naar het nieuwe moederbord geplaatst, met de gedachte om de schijf te formatteren tijdens de windows installatie, en hier dan overnieuw Windows op te installeren. Ik wil namelijk graag een clean install en ik heb een nieuwe Windows key voor het nieuwe moederbord.

- MOBO: ASUS B550-F (nieuwste BIOS versie)
- CPU: Ryzen 7 5800x
- RAM: Gskill Trident Z Neo 2x16GB C16 (D.O.C.P. profile staat aan = XMP)

Stappen doorlopen (bij benadering, achteraf opgesteld):

1. PC Build voltooid, alle disks zijn aangesloten
- SSD M.2 Samsung 960 500GB >> Windows installatie
- SSD Samsung 1TB
- SSD Samsung 500GB
- SSD Crucial 240GB
- HDD Seagate 2TB
2. Bij Windows installatie alle disks geformatteerd en windows geïnstalleerd op (blijkbaar verkeerde SSD, de andere 500GB SSD), hier was ik achter gekomen omdat Windows maar één 500GB SSD herkende.
3. BIOS bekeken, bij aangesloten disks staat bij (beide) M.2 slots niks gedefinieerd.
4. Windows installatie overnieuw gestart, om te kijken of ik inderdaad de verkeerde schijf had gepakt.
5. Windows installatie herkent wel de M.2, en installatie lijkt te lukken.
6. In Windows lijkt alles goed te staan, echter in de BIOS staat nog altijd de verkeerde bootdrive, wederom M.2 niet herkend.
7. Bios geeft andere schijf als bootdrive aan, herkent M2 niet.
8. Google geraadpleegd >> bios naar CMS gewijzigd.
9. Bios herkent M.2 nu wel, maar bij booten gebruikt hij andere schijf als bootdrive, terwijl windows aangeeft dat Windows wel op M.2 geïnstalleerd is?!?
10. Alle disks losgekoppeld behalve de M.2.
11. Wederom windows installeren op de M.2, uiteraard na weer geformatteerd te hebben, maar bij booten kan hij de disk niet lezen. Bios geeft echter wel M.2 aan als bootdrive. Booten naar Windows lukt niet en een zwart scherm met witte letters geeft aan dat ik een geschikte drive moet aansluiten.
12. Google geraadpleegd >> Bij start windows installatie: Command prompt geopend (Shift+F10) en dan juiste M.2 disk aangeven met ‘select’, ‘clean’, ‘convert to GPT’, exit. Vervolgens wederom Windows installatie gestart op de M.2 SSD.
13. BIOS herkent de M.2 wel als bootdrive, maar start Windows niet.
14. Secure erase in bios, wellicht dat dit nog wat helpt.
15. Format uitgevoerd en Windows installatie op M.2.
16. BIOS herkent de M.2 wel als bootdrive, maar start Windows niet.

Ik heb op dit moment de M.2 van het moederbord gehaald, aan de aansluitingen geen defecten te zien en hij zit juist aangesloten. Ik weet het ook niet meer wat nu te doen. Heeft iemand van jullie misschien tips die ik nog zou kunnen proberen? Is er wellicht een setting in de BIOS die ik over het hoofd zie?

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Beste antwoord (via Alexknl op 02-01-2021 15:21)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Dan zou je misschien nog een keer een diskpart -> clean kunnen doen, en verder setup de partities autmoatisch aan laten maken. Ook even op letten dat je Windows setup in uefi mode start.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeluZzz
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-03-2023
“ When the M.2_2 Socket 3 is populated , SATA6G_5/6 ports will be disabled.”

Misschien dat het hier iets mee te maken heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexknl
NeluZzz schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:55:
“ When the M.2_2 Socket 3 is populated , SATA6G_5/6 ports will be disabled.”

Misschien dat het hier iets mee te maken heeft?
Daar had ik inderdaad al rekening mee gehouden. 5/6 is vrij, ik gebruik 1 t/m 4 voor de genoemde disks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49

StarWing

Huh ?!?

Begin eens met alle schijven los te koppelen muv de ssd waarop je windows wil installeren.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
StarWing schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:59:
Begin eens met alle schijven los te koppelen muv de ssd waarop je windows wil installeren.
Zie puntje 10 ;)
Dan wil hij niet booten naar Windows.

[ Voor 8% gewijzigd door Alexknl op 01-01-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Alexknl schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:14:
[...]

Zie puntje 10 ;)
Dan wil hij niet booten naar Windows.
Je wilde Windows toch opnieuw installeren? Als je andere schijven aangesloten hebt zitten waar eerder al Windows opgestaan heeft en welke dus al een bootloader hebben dan zal Windows setup die schijf gebruiken om zijn opstartbestanden aan toe te voegen en krijg je dus het effect wat je nu hebt. Dus alle schijven los behalve degene waar je Windows op wilt hebben, deze indien nodig leegh gooien en een verse installatie doen. ALs de setup volledig gelukt is kun je de rest wel weer aansluiten, zolang je even checked dat de opstartvolgorde in de bios op je nieuwe ssd blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Nielson schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:36:
[...]
Je wilde Windows toch opnieuw installeren? Als je andere schijven aangesloten hebt zitten waar eerder al Windows opgestaan heeft en welke dus al een bootloader hebben dan zal Windows setup die schijf gebruiken om zijn opstartbestanden aan toe te voegen en krijg je dus het effect wat je nu hebt. Dus alle schijven los behalve degene waar je Windows op wilt hebben, deze indien nodig leegh gooien en een verse installatie doen. ALs de setup volledig gelukt is kun je de rest wel weer aansluiten, zolang je even checked dat de opstartvolgorde in de bios op je nieuwe ssd blijft staan.
Er stond eerst windows op die M.2. Als ik die als enige heb aangesloten, leeg heb gegooid, en windows op installeer, dan wil windows niet opstarten. BIOS herkend dan de M.2 niet. Daar gaat het eigenlijk mis.

Ik zal het vanmiddag nog een keer doen en dan maak ik foto’s van het proces.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
Dan zou je misschien nog een keer een diskpart -> clean kunnen doen, en verder setup de partities autmoatisch aan laten maken. Ook even op letten dat je Windows setup in uefi mode start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt even kijken of er een firmware update voor de SSD (met samsung magician software) het kan zijn dat je daar net dit soort compatibiliteit probleempjes mee oplost

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Het is volgens mij nu gelukt. Ik denk dat het enabled van UEFI only in BIOS (tip van @Nielson )de oplossing was. Na het installeren van Windows heb ik voor de zekerheid alle overige disks apart geformatteerd binnen schijfbeheer met een adapterkabeltje, en een driveletter eraan gekoppeld. Het moederbord heeft de M.2 SSD als bootdrive staan en het ziet er allemaal prima uit nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZWbnctDcf4AfTUZLcMm2yjABr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfvDFlNnDgoi4rfJfJcSexmT.jpg?f=fotoalbum_large

Moet ik nu die UEFI only optie in bios weer terug zetten? Of gewoon zo laten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfy12I3rZE3zCyPN18lWPfRwKaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohuPeR42rRulpugjzcPaB3a3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mj8uJ1Q9SMMesciDxAVVi37_kr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXUqyvLWz5y3h2V1cGnjHnjq.jpg?f=fotoalbum_large

De M2 is wel als bootdrive te zien, maar staat niet in de SATA lijst erbij. M2_1 en M2_2 is blanco. Maar goed, het werkt nu gewoon allemaal, dus volgens mij is het prima zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTDpz4DWNEdIbguT0IKwoG03z-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyoyzKuTRvLvarbEdjnEjGSD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zG5dEGmqS-urxOlufk46BEnwOKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptajVLq3y2h8sFhdDavWCFO7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:55
Lekker op UEFI Only laten staan. Huidige versies van OS'sen (Windows/Linux) ondersteunen allemaal UEFI.

Legacy boot is nergens meer voor nodig, tenzij je nog oude boot-CD's/USB sticks hebt die legacy boot vereisen. Bijvoorbeeld oude Acronis True Image versies.

[ Voor 35% gewijzigd door pporrio op 02-01-2021 14:54 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Dank voor de hulp allemaal!! :)
Pagina: 1