Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 21:30
Wij wonen in een nieuwbouwwoning (2018) en willen gaan inductiekoken. We hebben nu gas. (noem de overstap voortschrijdend inzicht)
Omdat we een redelijk nieuw huis hebben, wil ik niet gaan hakken en breken, vandaar dat ik via deze weg wat info vraag. Mijn kennis tav electriciteit en groepenkast is niet groot.

We koken nu op gas. Er is een aparte groep voor het gasfornuis voor de vonkontsteking.
In de meterkast zit geen fornuisgroep.
Ik zou een inductieplaat met flexzones willen. Heb nu vijf pitten en dat bevalt goed.
Volgens mij heb je voor een plaat met flexzones 3 fase nodig en een perilex stopcontact.

Kan de infrastructuur die nu naar het gasfornuis loopt voor de vonkontsteking aangepast worden zodat ik 3 fase kan gebruiken. De meterkast is redelijk nieuw, ook 2018.
Moet de meterkast daarvoor aangepast worden?

Ik heb nu geen quooker of andere heetwaterkraan. Mogelijk wil ik die in de toekomst.
Is dit nog nuttig icm inductiekoken? (warm water komt nu van zolder, kan enkele minuten duren)
Kan die quooker aangesloten worden op de voorziening die ik nodig heb voor inductiekoken?
Ik heb geen verbordgen stopcontacten in de muur zitten.

Zijn dit werkzaamheden die een keukeninstallateur uit kan voeren, of moet hiervoor een elektricien separaat van de keukeninstallateur komen. (kan je dit vragen van een keukeninstallateur, of is dat heel gek)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als het een nieuwbouwhuis is, zit er dan geen perilex aansluiting voor electrisch koken, of desnoods een loze leiding die je kan gebruiken? Er zal zowiezo een fornuisgroep in de meterkast moeten komen met 2 groepen.
Anders eens een electricien laten komen, die hebben vaak wel slimme ideeen om de gewenste electra de keuken in te krijgen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Waarschijnlijk gaat de bestaande infra gebruiken voor 3-fasen niet. Dit ivm kabeldikte en aantal fases in de kabel. Je weet het echter pas zeker als je weet hoe de bekabeling loopt. Heb je een kruipruimte? Dan zou je een nieuwe kabel door de kruipruimte kunnen trekken en in de keuken omhoog trekken.

Je weet t pas zeker als je het schema en/of de kabel inspecteert.

Dit soort dingen maken me zo blij met een helemaal onderkelderd huis.

De keukeninstallateur gaat ook weer een elektricien laten komen.

[ Voor 16% gewijzigd door SkiFan op 31-12-2020 18:06 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-11 23:47
Ik neem aan dat je een 3 x 25 A (krachtstroom) aansluiting en meterkast hebt?

Als het een 7.4 kW inductieplaat is moeten er 2 enkelfase kabels naartoe. Dat is dan vaak een fornuisgroep.

Een 11 kW inductieplaat is 3 fase. Dan gaat er een 4 of 5 aderige kabel naartoe en krijg je gewoon een 3 fase groep in de meterkast.

Een quooker moet een eigen kabel naar de meterkast en z`n eigen groep. (wellicht is de kabel van de vonkontsteking geschikt om te benutten voor de quooker ja).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

busscherski schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:03:
Ik neem aan dat je een 3 x 25 A (krachtstroom) aansluiting en meterkast hebt?

Als het een 7.4 kW inductieplaat is moeten er 2 enkelfase kabels naartoe. Dat is dan vaak een fornuisgroep.

Een 11 kW inductieplaat is 3 fase. Dan gaat er een 4 of 5 aderige kabel naartoe en krijg je gewoon een 3 fase groep in de meterkast.

Een quooker moet een eigen kabel naar de meterkast en z`n eigen groep. (wellicht is de kabel van de vonkontsteking geschikt om te benutten voor de quooker ja).
Op een 3 x 25A aansluiting mag je geen 7,4 kW inductieplaat aansluiten met een fornuisgroep, een fornuisgroep is alleen voor een een-fase aansluiting.
Mijn dochter ook een inductieplaat geplaatst i.p.v. een gasplaat en heeft de benodigde kabel door de gele gasbuis getrokken omdat die toch niet meer gebruikt wordt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:51

martijn v o

Certified by Enphase.

En waarschijnlijk zit de vonkaansluiting van het fornuis gecombineerd met afzuigkap, koelkast en verlichting.
Ik neem aan dat er niet een aparte groep zit voor alleen de vonkontsteking.
Hoe is de positie van de keuken ten opzichte van de meterkast?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@klump4u
Toch vreemd he, dat ze het wel gewoon verkopen (1e plaatje)
https://www.sandervunderi...eem-3-fase-220x330mm.html

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2020 21:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:43
Tja, en als ik mijn fornuis daarop aansluit (en alles aanzet) klapt direct die 25A eruit.
Dus dat het verkocht wordt wil niet zeggen dat het ook een goed idee is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ja, inderdaad vreemd. Heb daar ook wel eens over zitten te porren bij ABB, maar echt zinnige antwoorden krijg je niet. Ja, een linkje terug met eentje met minder groepen waar die achter zo'n 4P aardlekschakelaar zit..

En voor de 3x40 aansluitingen he..

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-12-2020 23:03 ]

• kabeltjekabel
Huis uit 2018 en dan geen loze leiding tbv elektrisch koken? Zo... daar heeft ook iemand een bord voor z'n kop gehad. Heb je wel een kruipruimte?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op donderdag 31 december 2020 @ 23:05:
Huis uit 2018 en dan geen loze leiding tbv elektrisch koken? Zo... daar heeft ook iemand een bord voor z'n kop gehad. Heb je wel een kruipruimte?
Die loze leiding is wettelijk verplicht. Aangezien je (uit mijn hoofd) 5 jaar garantie hebt op de installatie de installateur bellen die het heeft aangelegd.

• miles
Microkid schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:00:
Als het een nieuwbouwhuis is, zit er dan geen perilex aansluiting voor electrisch koken, of desnoods een loze leiding die je kan gebruiken?
We hebben de keuken op een andere plek in het huis laten plaatsen omdat 'ie op een onlogische plek bedacht was. Perilex aansluiting in de keuken daardoor laten vervallen. Loze leiding was er wel, die hebben we gebruikt voor de vonkontsteking. Is er tenslotte voor om te gebruiken.

@busscherski op de meter staat 3x230/400v, dat is volgens mij teken dat ik 3x 25A aansluiting in meterkast heb.

@klump4u de ruimte van de gasleiding gebruiken vind ik een hele fijne suggestie.Die leiding is straks toch overbodig.

@martijn v o de groep wordt inderdaad benoemd als "keuken". De oven/magnetron hebben wel aparte groepen. Helemaal alleen voor de vonkontsteking is ie dus niet.
De meterkast zit bij de buitendeur, na de meterkast volgt toilet en daarna de keuken.
Er is geen kruipruimte onder het huis, de koof met leidingen komt niet bij de keuken in de buurt, van bovenaf is de keuken niet bereikbar voor kabels (betonnen vloeren).

@kabeltjekabel wij moesten eind 2015 op hele korte termijn een aantal besluiten over de keuken (het hele huis) nemen, zijn 100% voor gas gegaan. Achteraf gezien dom, op dat moment waren er veel besluiten te nemen en het laten vervallen van de perilex aansluiting gaf op andere plekken weer mogelijkheden.
Eigenlijk zou het hele huis traject opnieuw moeten, dan zou ik hele andere keuzes maken........

@jongetje de ll was er wel, maar is al in gebruik.....

Dank allen voor jullie reacties. Ik weet nu dat er mogelijkheden zijn. Ik ga contact opnemen met een elektricien.

[ Voor 0% gewijzigd door miles op 01-01-2021 12:02 . Reden: typo ]

• jongetje
  • Nu online
@miles dan vervang je die vonkontsteking toch door een perilex? Die heb je met inductie niet meer nodig (en heb je echt geen aparte groep voor nodig, mijn hele eengezinswoning zit op 5 groepen (incl. Quooker, oven, vaatwasser, wasmachine, etc. Piek vermogen is toch kort en kan prima, doe ik al 13 jaar zo en nooit stop doorgeslagen).

• busscherski
@jongetje
We adviseren bij voorkeur de boel aan te sluiten volgens de voorschriften.

Het lijkt wel alsof je een 11 kW inductie plaat wil aansluiten op een 1 x 16 A groep?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• kabeltjekabel
miles schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:01:
[...]
@kabeltjekabel wij moesten eind 2015 op hele korte termijn een aantal besluiten over de keuken (het hele huis) nemen, zijn 100% voor gas gegaan. Achteraf gezien dom, op dat moment waren er veel besluiten te nemen en het laten vervallen van de perilex aansluiting gaf op andere plekken weer mogelijkheden.
Eigenlijk zou het hele huis traject opnieuw moeten, dan zou ik hele andere keuzes maken........
Er zijn ook andere partijen bij zoiets betrokken die wel een beetje mogen meedenken.

Lege gasleidingen zijn inderdaad mooi te misbruiken voor andere doeleinden, maar of je de gewenste kabel er doorheen krijgt is nog maar de vraag. Wat voor type gasleiding heb je? Een stuk door kunststof? Of koper met knietjes?

Kleinste optie qua kabel zou xmvk 5x1,5 zijn, dat is 10mm uitwendig.

• kabeltjekabel
jongetje schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:04:
@miles dan vervang je die vonkontsteking toch door een perilex? Die heb je met inductie niet meer nodig (en heb je echt geen aparte groep voor nodig, mijn hele eengezinswoning zit op 5 groepen (incl. Quooker, oven, vaatwasser, wasmachine, etc. Piek vermogen is toch kort en kan prima, doe ik al 13 jaar zo en nooit stop doorgeslagen).
Dat ding heeft dus geen eigen leiding, dus gaat 'm niet worden.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:43

ericplan

5180 Wp PV

@miles Die loze leiding van de vonkontsteking is, in tegenstelling tot een normale aansluiting, waarschijnlijk wel 19 mm. Dat heb je ook nodig voor je 3-fase Perilex-aansluiting. Dat wordt toch wat schuiven met de groepen in de keuken.

A'dam PVOutput

• jongetje
  • Nu online
busscherski schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:10:
@jongetje
We adviseren bij voorkeur de boel aan te sluiten volgens de voorschriften.

Het lijkt wel alsof je een 11 kW inductie plaat wil aansluiten op een 1 x 16 A groep?
Ja, daarom:
1. Adviseer ik een installatiebedrijf
2. Je kunt natuurlijk niet die wandcontactdoos gebruiken, er zal nieuwe bedrading getrokken moeten worden, kookgroep geplaatst moeten worden en een perilex afgemonteerd moeten worden.

• miles
jongetje schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 15:33:
[...]

Ja, daarom:
1. Adviseer ik een installatiebedrijf
Dit dus in ieder geval....

Door eerdere ervaringen probeer ik nu op voorhand zelf mogelijkheden te onderzoeken zodat ik weerwoord heb in het gesprek met de professionals.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je geen 19mm leiding van je keuken naar de Mk hebt (loos, of hergebruikt voor een enkele wcd bv) zal je een nieuwe voorziening moeten maken..

en tja hoe dat kan is afhankelijk van waar je langs kan / moet met je leiding etc..

404 Signature not found

• busscherski
Hoezo heeft een huis uit 2018 eigenlijk geen kruipruimte?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

klump4u schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:10:
[...]

Op een 3 x 25A aansluiting mag je geen 7,4 kW inductieplaat aansluiten met een fornuisgroep, een fornuisgroep is alleen voor een een-fase aansluiting.
Mijn dochter ook een inductieplaat geplaatst i.p.v. een gasplaat en heeft de benodigde kabel door de gele gasbuis getrokken omdat die toch niet meer gebruikt wordt.
Er zijn genoeg kookplaten die op 2 fasen lopen. Is dat dan geen kookgroep? Zit hier thans wel zo in de meterkast ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Glashelder
Ik heb ook een 7,4 kW inductie kookplaat en daar gewoon een 3-fase aardlekautomaat voor gebruikt ipv kookgroep.
2 fase kun je daar ook gewoon op aansluiten.
De twee nullen zitten niet in dezelfde klem maar in 2 klemmen bij ABB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7viEUbGr9IgODB34iUzVCaHXX5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLthewo1ZY4nihvXmQRbn71n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-01-2021 09:43 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:41:
@Glashelder
Ik heb ook een 7,4 kW inductie kookplaat en daar gewoon een 3-fase aardlekautomaat voor gebruikt ipv kookgroep.
2 fase kun je daar ook gewoon op aansluiten.
De twee nullen zitten niet in dezelfde klem maar in 2 klemmen bij ABB

[Afbeelding]
Had hier ook wel gekund als ik de meterkast een beetje opnieuw had ingedeeld, maar mijn 7,4 kW kookplaat trekt nooit meer dan 7,2 kW volgens de handleiding (ook niet op 3 fase) dus vandaar de keus voor 2 aardlekautomaten in een kookgroep. Maar dan wel op 2 fases :).

@AUijtdehaag 2 aardlekautomaten op 2 fases dus :) Ik doe nu even een edit omdat we hier anders wel heel lang op doorgaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 02-01-2021 11:13 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Glashelder 2 automaten op 2 fases of 2 automaten op (nog steeds) 1 fase?

@Glashelder Ok

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-01-2021 11:14 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:07
Terug naar TS:

Een huis van BJ 2018, daar moet een leiding (19mm) zijn aangebracht voor de aanleg van een kookgroep.

Wanneer de kookgroep nog niet fysiek is aangebracht, dan moet de groepenkast worden aangepast. Als er ruimte is in de bestaande kast, is dat niet heel veel werk. Ook moet de 19mm leiding waarschijnlijk nog bedraad worden en moet er een Perilex WCD in de keuken geplaatst worden.

Indien de woning correct is gebouwd moet het niet al te veel werk zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• miles
busscherski schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:39:
Hoezo heeft een huis uit 2018 eigenlijk geen kruipruimte?
Ik zit hier in de polder. Ik kan onder de vloer komen in de gang,
Het luik dat dit gat afsluit is meer dan 90 50 cm dik.
Onder de vloer kan vanuit de meterkast een kabel naar de leidingkoof getrokken worden (dat is in de lengterichting van het huis). Als ik richting het midden van het huis wil onder de vloer (breedterichting) zal ik onder de fundering door moeten graven..Niet zo'n aantrekkelijk idee.

M'n vorige huis (jaren 50 woning, niet in de polder) had een houten vloer. Daar kon ik evt. wel onder over de hele breedte van het huis. Maar daar geen vloerverwarming of comfort.....
Pagina: 1