MSI x570 gaming plus bios flash lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NMSG.gaming
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-02-2024
Hoi Tweakers,

Ik heb onlangs mijn nieuwe pc in elkaar gezet en bij de eerste keer opstarten deden mijn fans en usb poorten het niet.
Ook zag ik aan de troubleshoot leds op het mobo dat er iets met mijn cpu aan de hand zou zijn.

Ik heb dus een MSI X570 Gaming plus moederbord en een AMD Ryzen5 5600X processor.
Na wat googlen kwam ik erachter dat wellicht de bios versie de nieuwe AMD generatie processoren nog niet ondersteund alhoewel dit raar is want ik heb juist een X570 gekocht om het probleem van Bios Flashen over te kunnen slaan.

Maar goed, alles lijkt er (met mijn kleine beetje kennis) op dat ik toch mijn bios moet updaten.
Zo staat dat dus ook op de site van MSI.

Nu heb ik heel veel guides gevonden over hoe ik dit moet doen.
Ik heb een geformatteerde FAT32 8GB USB stick waarop ik de laatste BIOS update van MSI's website heb gezet.
De naam heb ik veranderd naar MSI.ROM.

Deze USB stick vervolgens in mijn "Bios Flash" USB ingang geplaatst.
Zoals in de handleiding van het moederbord beschreven de CPU_PWR1 en ATX_PWR1 aangesloten.
De voeding aangezet en op het BIOS flash knopje gedrukt.

Het resultaat, een druk knipperende USB Stick maar GEEN led bevestiging op het moederbord zelf wat wel moet gebeuren.

Ik heb ondertussen al heel wat dingen geprobeerd maar ik kom er niet uit, zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

(zonder CPU,Ram etc)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:08
Dat moederbord is al anderhalf jaar op de markt. Je kan er dan niet vanuit gaan dat daar een bios van oktober dit jaar op zit om Ryzen 5xxx te kunnen draaien.

Updaten vanuit het bios en niet met de flash knop.

• NMSG.gaming
Precies zo heb ik het nu, heb alles van het mobo gehaald behalve wat er in het filmpje word gedaan.
Als ik de USB stick met de update niet in de pc steek en dan op het bios flash knopje druk dan gaat het controle lampje wel 3 keer branden en daarna niets.

Zodra ik de USB stick met de update erin stop en het knopje indruk gaat eerst de USB stick continue branden en na een seconde of 5 continue knipperen. Het controle lampje op het mobo doet verder niets.
Uszka schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:39:
Dat moederbord is al anderhalf jaar op de markt. Je kan er dan niet vanuit gaan dat daar een bios van oktober dit jaar op zit om Ryzen 5xxx te kunnen draaien.

Updaten vanuit het bios en niet met de flash knop.
Ik kom helaas niet in de bios.
Vandaar dat mijn enige optie is om de bios te flashen dmv de flash knop, een andere cpu heb ik helaas niet tot mijn beschikking om middels die weg een bios te updaten.

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:26
Toevallig gisteren iets soortgelijks gehad. Het flashen duurde bij mij best lang, klein kwartier zeker. Hoe lang heb je gewacht?

• NMSG.gaming
Nou dat is het dus juist, ik krijg geen led lampje op het mobo dus volgens mij is er gewoon helemaal niks aan het flashen.

De USB stick zelf staat onderhand al ruim een half uur te knipperen en daar komt geen eind aan.

• NMSG.gaming
Update:

Ik heb al mijn stappen nog eens nagelopen, USB stick opnieuw geformatteerd en op de juiste wijze de laatste update weer op de usb stick gezet en het lijkt verholpen te zijn.

PSU is aan het draaien, controle led van de Bios Flash knippert, USB led geeft ook aan dat hij bezig is.

Ik weet niet goed wat ik anders heb gedaan dan een uur geleden maar het lijkt te zijn opgelost.

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:26
En, is het gelukt?

• NMSG.gaming
Ja, maar nog steeds niet in 1x.
Zelfs na de eerste flash nog steeds geen resultaat.
Daarna nogmaals via MSI de juiste bios versie gedownload (welke echt stond aangewezen als compatible met de 5600x) en die pakte ook in 1x waarna het beeldscherm aansprong met de bios geopend!

Dus. in zoverre is het gelukt. Nu een windows installatie voorbereiden en kijken waarom mn fans nog steeds niet draaien.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk P
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-05 16:15
Ik heb vandaag precies hetzelfde. Ik heb de Asus TUF GAMING X570-PLUS en de X5600 maar die heeft geen dedicated BIOS USB poort, en ook geen BIOS knop. Knappe koppen die een oplossing weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trently
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-06 10:53
Henk P schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:27:
Ik heb vandaag precies hetzelfde. Ik heb de Asus TUF GAMING X570-PLUS en de X5600 maar die heeft geen dedicated BIOS USB poort, en ook geen BIOS knop. Knappe koppen die een oplossing weten?
Iemand vinden die zijn AMD 3X00-serie aan je wil lenen waarmee je de BIOS kan updaten naar de juiste versie met ondersteuning voor de 5600X
Anders wordt het terugsturen, ben ik bang voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk P
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-05 16:15
Iemand vinden die zijn AMD 3X00-serie aan je wil lenen waarmee je de BIOS kan updaten naar de juiste versie met ondersteuning voor de 5600X
Anders wordt het terugsturen, ben ik bang voor je.
Bedankt voor je antwoord. Eigenlijk te bizar voor woorden dat een bedrijf dit niet van tevoren meldt. 8)7
Ik heb hem bij Megekko besteld dus ik zal het bord er maar vast weer uithalen en terug in de doos doen. Zie op de website dat ze een BIOS update kunnen uitvoeren voor €15 |:( |:( |:( |:(
Pagina: 1