Vraag

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb sinds kort een systeem met een 3700X en de volgende andere componenten. Prettig systeem, helaas is het niet stabiel in prime95.

Ik heb alleen een probleem met prime95. Daarin geeft één van de cores (core 12/13 als je vanaf 1 telt) direct rekenfouten bij small FFT als er genoeg cores belast worden. Dit lijkt voor mij een stroomvoorzieningsprobleem bij wissel van lichte -> zware belasting.

Hoofdvraag: Welk onderdeel moet ik als eerste uitsluiten?

Onderdelen:
  • ASRock B450 Pro4
  • Cooler Master V Series V550
  • 2x32GB 3200MTCL16 (Crucial Ballistix BL2K32G32C16U4W)
  • AMD RX460 4GB
  • "goede" koeling: oude 360mm open loop kit met Bykski AM4 blok
Wat heb ik geprobeerd:
  • memtest (multicore): meerdere passes zonder fouten
  • andere dimms (1x 4GB): zelfde symptomen
  • Bios 4.20, 4.50
  • Windows 10 & Fedora 33
  • Intel Burn Test/Linkpack: geen fouten.
  • LLC: niet mogelijk in BIOS
  • bios factory defaults, +50mv offset voor CPU: rekenfout
Wat zie ik?
  • "Hardware failure detecte" in prime95 log
  • Soms BSOD in windows bij deze tests
  • proces toewijzen aan 4 cores: +- een uur stabiel op alle groepen van cores
  • proces toewijzen aan 6 cores: na een tijd rekenfouten
  • proces toewijzen aan 6 cores + hyperthreads: snel rekenfout
  • proces toewijzen aan alle cores + hyperthreads: instant rekenfout
Probleem komt voor met PBO aan, PBO uit en ook bij 45W TDP (via bios).

Temperatuur is laag: maximaal ~77 graden (hotspot) wanneer ik alle cores in één CCX belast met prime95. Bij het belasten van beide CCX-es is de temperatuur ~55 graden. In mijn ogen te laag om problemen te veroorzaken.

Temperatuur van VRM is ~40 graden doordat de lucht van de fans op de 360mm radiator er langs stroomt...

Dus de vraag:
Bij welke component zal ik beginnen met vervangen om te debuggen? Moederbord, CPU, of PSU?

[Voor 17% gewijzigd door ANdrode op 31-12-2020 17:19]

Alle reacties

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:28

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Met die symptomen en wat je al geprobeerd hebt zou ik beginnen met LLC verhogen in BIOS, maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn met stock settings.

[Voor 26% gewijzigd door Kanarie op 31-12-2020 16:38]

The skyline was beautiful on fire. All twisted metal stretching upwards. Everything washed in a thin orange haze.

• ANdrode
  • Niet online
Kanarie schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:37:
Met die symptomen en wat je al geprobeerd hebt zou ik beginnen met LLC verhogen in BIOS, maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn met stock settings.
Dit moederbord lijkt geen LLC te hebben.

Ik zal +50mv en +100mv even proberen.
edit:
bios factory defaults, +50mv offset: instant BSOD bij small FFT
Dacht dat ik dit geprobeerd had, maar gestructueerd testen heb ik alleen gedaan wbt die core affinity

[Voor 7% gewijzigd door ANdrode op 31-12-2020 16:44]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:28

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

ANdrode schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:41:
[...]

Dit moederbord lijkt geen LLC te hebben.

...
Oef, inderdaad. Manual overvolt dan ja en even in hwinfo64 kijken of je VRM een VR VOUT voltage sensor heeft, zodat je kunt zien wat het voltage under load wordt.

The skyline was beautiful on fire. All twisted metal stretching upwards. Everything washed in a thin orange haze.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Handmatig alles instellen, en niet op AUTO. Vcore op 1.325v max en Corespeed zelf instellen. 3700X heeft maar 8-cores, dus bij 12-13 zit je fout. 0t/m7

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ANdrode
  • Niet online
Kanarie schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:45:
[...]

Oef, inderdaad. Manual overvolt dan ja en even in hwinfo64 kijken of je VRM een VR VOUT voltage sensor heeft, zodat je kunt zien wat het voltage under load wordt.
Geen VR VOUT sensor voor zover ik kan zien, wel 100mv offset tussen ryzen master en VIN als ik het goed zie. Geen stabiliteitsverbetering bij +100mv.
load: small FFT dat ik zelf aan cores heb toegewezen
Hackus schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:52:
Handmatig alles instellen, en niet op AUTO. Vcore op 1.325v max en Corespeed zelf instellen. 3700X heeft maar 8-cores, dus bij 12-13 zit je fout. 0t/m7
Ik gebruik inderdaad de nummering vna fysieke cores en hyperthreads door elkaar heen. Acht fysieke cores, zestien hyperthreads, CPU nummer (0-indexed) 0-15. Ik zal SMT uit even testen.

edit: SMT uit maakt reproduceren lastig en is eigenlijk geen optie: ik wil weten welk onderdeel de oorzaak is zodat ik een RMA kan starten.

3600MHz/1.325V: lijkt voorlopig geen rekenfout te geven

[Voor 10% gewijzigd door ANdrode op 31-12-2020 17:37]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:16
@ANdrode

Ik zou de cpu eens testen in een ander systeem, of een andere cpu in dit systeem., beginnen met de cpu te debuggen dus.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• ANdrode
  • Niet online
Dennism schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:12:
Ik zou de cpu eens testen in een ander systeem, of een andere cpu in dit systeem., beginnen met de cpu te debuggen dus.
Het is niet de makkelijkste eerste stap maar wel de beste denk ik. Als ik dit geprobeerd heb dan post ik hier een update.
Kan nu niet inschatten hoe lang dit gaat duren, iets met werk & druk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Even een necro van mijn eigen thread: Moederbord wissel loste het probleem op. Zonder extra voltage/LLC stabiel op een Asus B550-E.

Er bleek minieme socket schade aanwezig te zijn op het moederbord. Ik ga er vanuit dat dit geen functionele impact heeft maar wel problemen geeft bij een RMA. Zonde:
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee