Ik heb sinds kort een systeem met een 3700X en de volgende andere componenten. Prettig systeem, helaas is het niet stabiel in prime95.
Ik heb alleen een probleem met prime95. Daarin geeft één van de cores (core 12/13 als je vanaf 1 telt) direct rekenfouten bij small FFT als er genoeg cores belast worden. Dit lijkt voor mij een stroomvoorzieningsprobleem bij wissel van lichte -> zware belasting.
Hoofdvraag: Welk onderdeel moet ik als eerste uitsluiten?
Onderdelen:
Temperatuur is laag: maximaal ~77 graden (hotspot) wanneer ik alle cores in één CCX belast met prime95. Bij het belasten van beide CCX-es is de temperatuur ~55 graden. In mijn ogen te laag om problemen te veroorzaken.
Temperatuur van VRM is ~40 graden doordat de lucht van de fans op de 360mm radiator er langs stroomt...
Dus de vraag:
Bij welke component zal ik beginnen met vervangen om te debuggen? Moederbord, CPU, of PSU?
Ik heb alleen een probleem met prime95. Daarin geeft één van de cores (core 12/13 als je vanaf 1 telt) direct rekenfouten bij small FFT als er genoeg cores belast worden. Dit lijkt voor mij een stroomvoorzieningsprobleem bij wissel van lichte -> zware belasting.
Hoofdvraag: Welk onderdeel moet ik als eerste uitsluiten?
Onderdelen:
- ASRock B450 Pro4
- Cooler Master V Series V550
- 2x32GB 3200MTCL16 (Crucial Ballistix BL2K32G32C16U4W)
- AMD RX460 4GB
- "goede" koeling: oude 360mm open loop kit met Bykski AM4 blok
- memtest (multicore): meerdere passes zonder fouten
- andere dimms (1x 4GB): zelfde symptomen
- Bios 4.20, 4.50
- Windows 10 & Fedora 33
- Intel Burn Test/Linkpack: geen fouten.
- LLC: niet mogelijk in BIOS
- bios factory defaults, +50mv offset voor CPU: rekenfout
- "Hardware failure detecte" in prime95 log
- Soms BSOD in windows bij deze tests
- proces toewijzen aan 4 cores: +- een uur stabiel op alle groepen van cores
- proces toewijzen aan 6 cores: na een tijd rekenfouten
- proces toewijzen aan 6 cores + hyperthreads: snel rekenfout
- proces toewijzen aan alle cores + hyperthreads: instant rekenfout
Temperatuur is laag: maximaal ~77 graden (hotspot) wanneer ik alle cores in één CCX belast met prime95. Bij het belasten van beide CCX-es is de temperatuur ~55 graden. In mijn ogen te laag om problemen te veroorzaken.
Temperatuur van VRM is ~40 graden doordat de lucht van de fans op de 360mm radiator er langs stroomt...
Dus de vraag:
Bij welke component zal ik beginnen met vervangen om te debuggen? Moederbord, CPU, of PSU?
![]() | ![]() |
[ Voor 17% gewijzigd door ANdrode op 31-12-2020 17:19 ]