Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Advies] Zonnepanelen voor nieuwbouw tweekapper

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:51
Hallo allemaal,

Na een tijdje hier rond te hebben gekeken, is het nu mijn beurt om een keer om advies te vragen.
Begin volgend jaar wordt de tweekapper van ons en de buren opgeleverd.
Nu mogen er de zonnepanelen zeker niet ontbreken.
Nu hebben we tegelijk bij een partij een offerte laten maken, maar zijn we benieuwd of onze inschattingen goed zijn.
Eerst even een kleine samenvatting van de tweekapper:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QR9_S3vnmEgYB7-mXlN5vZYdIY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ibCh3011d7y8dE29tisCkSmj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhK7iSJ6GCc4eRfHruZN69eT1fg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SVFyg5T2phSU2AXcqoTyNfkR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isddst6RQdxZgy7sK2U8XkP9ZgY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hnklKdqP9ikfW1uQZNj6tF3o.png?f=fotoalbum_tile
  • De voorgevel licht op het Westen, de achtergevel op het Oosten. De zijgevel op het Zuiden.
  • Wij willen gaan voor een Oost-West opstelling (groene daken)
  • De buren gaan voor een Oost-Zuid opstelling (blauwe daken)
  • Beide kanten hebben geen gas-aansluiting.
  • Beide kanten hebben een Water-water Warmtepomp, Nibe F1255-6.
  • We verwachten allebei een jaarverbruik van rond de 7500 Kwh te zitten. Zijn beide 2-persoons huishouden.
Aangezien we tegelijkertijd een offerte hebben laten maken bij dezelfde partij, bestaat de installatie bij beide uit:
  • Fabrikant paneel: JA Solar
  • Vermogen per Paneel: 325
  • Fabrikant omvormer: Solar Edge
  • Type Optimizer: P370
  • Fabrikant Optimizer: Solar Edge
Hieruit kwamen de volgende offertes:
Wij:
  • Aantal panelen: 30
  • Type omvormer: SE 8K3F
  • Verwachte opbrengst: 8287 Kwh
  • Subtotaal excl BTW: €7380
  • Totaal incl BTW: €8929
  • Prijs per Kwh: 0,89€/Kwh (excl BTW)
Buren:
  • Aantal panelen: 21
  • Type omvormer: SE 6K3F
  • Verwachte opbrengst: 5872 Kwh
  • Subtotaal excl BTW: €6126
  • Totaal incl BTW: €7412
  • Prijs per Kwh: 1,04€/Kwh (excl BTW)
Nu vraag ik me af wat jullie ervan vinden, aangezien ik er (nog) niet veel kaas van gegeten heb.
Type Solar Edge is blijkbaar vooral relevant wanneer zonnepanelen gedeeltelijk in de schaduw komen. Daar hebben wij (gevel van de buren) als onze buren (dakkapel) wel last van.
Prijsverschil per Kwh komt denk ik door het verschil in aantal? Of dient deze anders berekend te worden?
Zitten we een beetje goed in prijs? Of zijn we duur uit?
Iemand ervaringen met deze type panelen?
En is de inschatting voor het verbruik een nieuwbouwhuis zonder gas redelijk?
Wij wekken nu meer op dan we verbruiken, maar ook teveel voor de toekomst? (Kinderen, Elektrische auto)
Als het allemaal goed is, horen we dat natuurlijk ook graag!
Schiet maar raak!

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-11 23:47
Leuk dat je het samen met de buren doet, dan zijn de panelen hetzelfde.
Type Solar Edge is blijkbaar vooral relevant wanneer zonnepanelen gedeeltelijk in de schaduw komen. Daar hebben wij (gevel van de buren) als onze buren (dakkapel) wel last van.
Ook string omvormers kunnen omgaan met harde schaduw. Mijn ervaring is dat SolarEdge alleen voldoende opbrengst toevoegt bij zachte schaduw, bijvoorbeeld van bomen.
Verder kun je je afvragen of je optimisers op je dak wilt, hoe meer je hebt hoe meer er kapot kan.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers
Bij een string omvormer heb je eigenlijk maar 1 ding dat kapot kan, en die kun je zonder er het dak voor op te gaan vervangen door elk ander merk. Bij SE zit je met een vendor lock-in. Ook wel lange garantie natuurlijk, maar goed ik vertel je hier vooral even wat de verkoper je niet al vertelt heeft.

Daarnaast ben ik benieuwd naar het legplan van de buren, als SolarEdge namelijk te weinig panelen per richting heeft kan het zijn dat je daarmee opbrengst misloopt. Vooral bij relatief kleine 3 fase systemen met meerder richtingen (zoals bij je buren) kan dat een issue zijn.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

De prijs vind ik laag voor een SolarEdge systeem. Als je toch graag SolarEdge wilt, zoek dan niet verder.

Een 8 kW omvormer lijkt me nogal ruim voor 30 x 325 Wp oost-west 45 graden helling, kan ik eventueel nog wel een keertje in Sunnydesign stoppen. Het kan op zich geen kwaad maar ik had liever 140 euro korting en het 6 kW model.

Je zou ook zoiets kunnen doen. Of voor een meerprijs van 450 euro een SMA (Duits merk omvormer) in plaats van een Chinees merk omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSnOp-P6ZZRsDEZAGveSFlObL8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SYLRZKW4bokbiM1ZhEpjVt1B.png?f=fotoalbum_large

Als er ook iets grotere panelen passen wordt het in verhouding iets goedkoper.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-360-wp-full-black.html

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou kijken of er nog iets betere panelen geoffreerd kunnen worden. 325 ja solar is niets mis mee, maar de offerte is scherp, dus iets meer centjes voor betere/dikkere panelen is wellicht wijs.

Als je 2 keer 15 panelen op je dak gooit, hoe zit het dan met je dakoppervlak? Is er nog meer ruimte? Kan je ook 72cells kwijt?

Alhoewel er hier mensen kritisch zijn op solaredge en er vaak naar alternatieven gezocht wordt is het een mooi systeem wat, mits goed ontworpen, je eventuele schaduwverlies minimaliseert.

Waar je op moet letten: bij een 3 fase solaredge met p370 is je minimum stringlengte (waarop licht valt) 16. Dat wil zeggen dat 15 op oost en 15 op west krap kan zijn in de winter als de zon laag staat, zeker als er ook nog panelen beschaduwd zijn. Maak dan ook eens een berekening met de p404; die kan een hoger voltage leveren en is je minimum string 14.

Wise enough to play the fool

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:51
teacher schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:49:
Ik zou kijken of er nog iets betere panelen geoffreerd kunnen worden. 325 ja solar is niets mis mee, maar de offerte is scherp, dus iets meer centjes voor betere/dikkere panelen is wellicht wijs.

Als je 2 keer 15 panelen op je dak gooit, hoe zit het dan met je dakoppervlak? Is er nog meer ruimte? Kan je ook 72cells kwijt?

Alhoewel er hier mensen kritisch zijn op solaredge en er vaak naar alternatieven gezocht wordt is het een mooi systeem wat, mits goed ontworpen, je eventuele schaduwverlies minimaliseert.

Waar je op moet letten: bij een 3 fase solaredge met p370 is je minimum stringlengte (waarop licht valt) 16. Dat wil zeggen dat 15 op oost en 15 op west krap kan zijn in de winter als de zon laag staat, zeker als er ook nog panelen beschaduwd zijn. Maak dan ook eens een berekening met de p404; die kan een hoger voltage leveren en is je minimum string 14.
Over het dakopervlak, het ligt met 15 panelen per kant wel helemaal vol (5 breed, 3 hoog).
Aan de oostkant hebben we beide eigenlijk geen last van schaduw, aan de zuid en westkant beide wel.
Is het dan een idee om bijvoorbeeld maar gedeeltelijk optimisers te gebruiken?
Als die P370 te krap zou zijn, wordt dan de opbrengst minder?
busscherski schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:26:
Leuk dat je het samen met de buren doet, dan zijn de panelen hetzelfde.

[...]

Ook string omvormers kunnen omgaan met harde schaduw. Mijn ervaring is dat SolarEdge alleen voldoende opbrengst toevoegt bij zachte schaduw, bijvoorbeeld van bomen.
Verder kun je je afvragen of je optimisers op je dak wilt, hoe meer je hebt hoe meer er kapot kan.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers
Bij een string omvormer heb je eigenlijk maar 1 ding dat kapot kan, en die kun je zonder er het dak voor op te gaan vervangen door elk ander merk. Bij SE zit je met een vendor lock-in. Ook wel lange garantie natuurlijk, maar goed ik vertel je hier vooral even wat de verkoper je niet al vertelt heeft.

Daarnaast ben ik benieuwd naar het legplan van de buren, als SolarEdge namelijk te weinig panelen per richting heeft kan het zijn dat je daarmee opbrengst misloopt. Vooral bij relatief kleine 3 fase systemen met meerder richtingen (zoals bij je buren) kan dat een issue zijn.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

De prijs vind ik laag voor een SolarEdge systeem. Als je toch graag SolarEdge wilt, zoek dan niet verder.

Een 8 kW omvormer lijkt me nogal ruim voor 30 x 325 Wp oost-west 45 graden helling, kan ik eventueel nog wel een keertje in Sunnydesign stoppen. Het kan op zich geen kwaad maar ik had liever 140 euro korting en het 6 kW model.

Je zou ook zoiets kunnen doen. Of voor een meerprijs van 450 euro een SMA (Duits merk omvormer) in plaats van een Chinees merk omvormer.

[Afbeelding]

Als er ook iets grotere panelen passen wordt het in verhouding iets goedkoper.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-360-wp-full-black.html
Is het een probleem om een grotere omvormer te hebben? Wordt deze niet minder warm?
Aangezien we aan de noord en westkant wel optimisers moeten hebben, zegt mijn gevoel van: "leg ze dan overal maar neer". Voor de garantie misschien ook wel het makkelijkste. Of kijk ik hier verkeerd naar?

Wel blij om van beide te horen dat het qua prijs een goede offerte is, worden we ieder geval niet afgezet.

Nog even een algemene vraag;
Heeft er iemand ervaring met een nieuwbouwhuis zonder gasaansluiting, wat daarvan het verbruik is in kWh?
Hebben een inhoud van +- 600m3, (nog) geen elektrische auto, 2.5-persoons huishouden (hondje!), maar zoals de het hoort op Tweakers, wel redelijk wat Tech.
Bij het afsluiten van een energieleverancier moeten we natuurlijk een geschat verbruik opgeven, dat is het netto verbruik toch? (afname-opwekking)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Pimmeke1989 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:28:
[...]

Over het dakopervlak, het ligt met 15 panelen per kant wel helemaal vol (5 breed, 3 hoog).
Aan de oostkant hebben we beide eigenlijk geen last van schaduw, aan de zuid en westkant beide wel.
Is het dan een idee om bijvoorbeeld maar gedeeltelijk optimisers te gebruiken?
Als die P370 te krap zou zijn, wordt dan de opbrengst minder?

[...]

Is het een probleem om een grotere omvormer te hebben? Wordt deze niet minder warm?
Aangezien we aan de noord en westkant wel optimisers moeten hebben, zegt mijn gevoel van: "leg ze dan overal maar neer". Voor de garantie misschien ook wel het makkelijkste. Of kijk ik hier verkeerd naar?
Wat is de lengte en breedte van het dak? Want "vol met 80cm over" is niet vol ;)

Als je voor solar edge gaat _moet_ er achter elk paneel een optimizer. Je (3 fase) omvormer wil 750 volt zien en dat maken die optimizers. Een p370 kan 60 volt maken, een p404 80v, zodoende heb je meer marge bij beschaduwde panelen.

Enneh.... lees jezelf dus even in hoe solar edge werkt :Y

Wise enough to play the fool

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-11 23:47
Het kan op zich geen kwaad maar ik had liever 140 euro korting en het 6 kW model.

https://www.solaredge.com...se-inverter-datasheet.pdf
Het 3 tot het 10 kW model en alles er tussenin weegt hetzelfde, allemaal 18.9 kg, ik verwacht niet dat er dan verschil zit in de koeling.
Nog even een algemene vraag;
Heeft er iemand ervaring met een nieuwbouwhuis zonder gasaansluiting, wat daarvan het verbruik is in kWh?
Hebben een inhoud van +- 600m3, (nog) geen elektrische auto, 2.5-persoons huishouden (hondje!), maar zoals de het hoort op Tweakers, wel redelijk wat Tech.
Ik schat in dat je voor verwarming en koeling ongeveer 2500 kWh / jaar kwijt bent als je tot +/- 20 graden kamertemeratuur verwarmt. En nog eens 500 kWh voor warm water. Als die W/W warmtepomp slecht is afgesteld of de put slecht gedimensioneerd verbruik je uiteraard meer.
Een klein overschot kun je overigens nog prima terug verkopen aan je energie leverancier, bezuinig daar niet op.
Bij het afsluiten van een energieleverancier moeten we natuurlijk een geschat verbruik opgeven, dat is het netto verbruik toch? (afname-opwekking)
Ja je kunt het best in gaslicht invoeren: verbruik 7500 kWh en opwekking 8000 kWh. Dat betekent een netto verbruik van -500 kWh.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1