Verlichtingsprobleem in nieuwe woning,help aub :)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lrnz
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-10-2024
Dag iedereen!

Wij hebben recent onze woning aangekocht en hebben in onze living slechts 1 lichtpunt ter beschikking die door twee schakelaars bedient wordt (in 1 kring). Dit lichtpunt bevind zich boven onze eettafel.

Nu zouden we met een soort rail dit willen verlengen naar boven onze salon. We zouden dus het bestaande lichtpunt willen splitsen om zowel boven de eettafel als boven het salon licht te hebben. Deze zouden we graag apart kunnen bedienen.

Iemand een idee hoe we dit kunnen verwezelijken zonder breekwerken uit te voeren? Er is geen vals plafond aanwezig dus alles zou in de railing verstopt moeten geraken.

Vriendelijke groeten en alvast bedankt!

Laurenz

Beste antwoord (via Lrnz op 01-01-2021 12:51)

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-11 08:21
Als je stroom zonder schakelaar boven je salontafel kan krijgen kan je met hue en een draadloze schakelaar deze bedienen. Idee van hue lampen is juist altijd stroom erop dus geen normale schakelaar maar echt een hue schakelaar die zonder stroom werkt. Deze kan je overal ophangen. Ook kan je idd op 1 stroompunt (2 eetkamer tafellampen) dezelfde of verschillende kleur en sterkte geven met de hue app.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcCP7VDGAtsK43ONYPpEec6gzMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZ8eYIAQmC8MovDa1PGNSlYe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 2 hue schakelaars, raampje van Amazon waar deze inpassen gekocht en deze op de plek van de bestaande schakelaar. Hierachter de draden constant op stroom.

Links voor eettafel rechts salon en via app alles afzonderlijk te bedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plzi7otvMmkFSQBmnlVXkO79PqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxZp1vtGHw6iIk8kUsKJya6Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door bukkum op 31-12-2020 16:35 ]

Alle reacties

• bukkum
Is het lichtpunt boven de salontafel niet dichtgestuct en de 2 lichtknoppen op 1 lamp gezet? Dus dat 1 knop wel degelijk een lamp boven de salontafel heeft bediend bedoel ik. Je zou dan licht tegen je plafond kunnen tikken en dan hoor je hol geluid waar de lamp boven salontafel heeft gezeten als dat zo is dan hè.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14
Laurenz,

Even de centraaldoos openen. Waarschijnlijk zie je een aantal zwarte draden. Dit zijn de schakeldraden die naar de schakelaars behoren te lopen. Waarschijnlijk zie je twee zwarte de ene kant uitkomen en in de andere kant erin gaan. Dat is de kabel die tussen de schakelaars is aangebracht.

Zoals hieronder te zien is:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/wysiwyg/Kennisbank/hotelschakeling.jpg

1 zwarte verwijderen en een bruine draad trekken naar de schakelaar waar geen bruine draad zit. In de afbeelding is de linke schakelaar dus al klaar, de rechter moet dus een zwarte eruit en vervangen worden door een bruine (als je het echt juist wilt doen).
Dan moet je nog een tweede blauwe vanuit de centraaldoos samen met de zwarte doortrekken naar de tweede lamp.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat voor vloeren? Beton? Hout? Welk bouwjaar?

• Lrnz
bukkum schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:14:
Is het lichtpunt boven de salontafel niet dichtgestuct en de 2 lichtknoppen op 1 lamp gezet? Dus dat 1 knop wel degelijk een lamp boven de salontafel heeft bediend bedoel ik. Je zou dan licht tegen je plafond kunnen tikken en dan hoor je hol geluid waar de lamp boven salontafel heeft gezeten als dat zo is dan hè.
Hoi, bedankt voor je reactie. Neen, dit hebben we gechecked. Er is ook geen vals plafond dus daar kan het ook niet achter zitten.

• Lrnz
kabeltjekabel schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:19:
Wat voor vloeren? Beton? Hout? Welk bouwjaar?
Breekwerken zijn geen optie momenteel. Betonnen vloeren en bouwjaar 1994.

• Lrnz
mgizmo schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:15:
Laurenz,

Even de centraaldoos openen. Waarschijnlijk zie je een aantal zwarte draden. Dit zijn de schakeldraden die naar de schakelaars behoren te lopen. Waarschijnlijk zie je twee zwarte de ene kant uitkomen en in de andere kant erin gaan. Dat is de kabel die tussen de schakelaars is aangebracht.

Zoals hieronder te zien is:
[Afbeelding]

1 zwarte verwijderen en een bruine draad trekken naar de schakelaar waar geen bruine draad zit. In de afbeelding is de linke schakelaar dus al klaar, de rechter moet dus een zwarte eruit en vervangen worden door een bruine (als je het echt juist wilt doen).
Dan moet je nog een tweede blauwe vanuit de centraaldoos samen met de zwarte doortrekken naar de tweede lamp.
Dank je voor het antwoord. Ik ben een complete leek wat betreft verlichting of elektriciteitswerken. De centraaldoos is waar het lichtpunt zich nu bevind? Hoe kan ik deze dan met aparte knoppen bedienen? Ik had gedacht aan eventueel een draadloze knop? Geen idee of zoiets natuurlijk bestaat.

• bukkum
Tja als je het echt netjes wil doen moet je wel een sleuf frezen vanaf de centraaldoos en extra punt boven salontafel aanleggen. Anders krijg je toch van die opbouw gootjes. Als je plafond glad is kan je dit wel weer dichtsmeren, glad schuren en plafond verven.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:56
Lrnz schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:44:
[...]

Dank je voor het antwoord. Ik ben een complete leek wat betreft verlichting of elektriciteitswerken. De centraaldoos is waar het lichtpunt zich nu bevind? Hoe kan ik deze dan met aparte knoppen bedienen? Ik had gedacht aan eventueel een draadloze knop? Geen idee of zoiets natuurlijk bestaat.
Als je een complete leek bent qua elektra, zou ik me hier niet aan branden...

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:08

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Draadloos aanstuurbare lampen gebruiken (Hue / Tradfri / ...), dan kan je ze in elk geval onafhankelijk bedienen zonder aan de bestaande installatie te moeten gaan klussen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Lrnz
bukkum schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:45:
Tja als je het echt netjes wil doen moet je wel een sleuf frezen vanaf de centraaldoos en extra punt boven salontafel aanleggen. Anders krijg je toch van die opbouw gootjes. Als je plafond glad is kan je dit wel weer dichtsmeren, glad schuren en plafond verven.
In principe zou dat wel mogelijk zijn. Als we de stroom gewoon kunnen doortrekken zou er iets met smart verlichting gedaan kunnen worden denk ik? Ik ben wat op zoek naar mogelijkheden hier. Dit zou ongeveer het resultaaat moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0mcfCGeFLmnP7ZtQBDF5u20Rps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qnPc2Ut3dws04OKnqCeS3pN0.jpg?f=user_large

• Lrnz
Orion84 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:55:
Draadloos aanstuurbare lampen gebruiken (Hue / Tradfri / ...), dan kan je ze in elk geval onafhankelijk bedienen zonder aan de bestaande installatie te moeten gaan klussen.
Thanks voor de reactie! Is het mogelijk om verschillende lampen op 1 lichtpunt afzonderlijk te bedienen met Philips Hue of enkel per lichtpunt? Dit zou eventueel oplossing kunnen zijn hoewel de schakelaar dan wel constant aan moet staan.

• Lrnz
MoiZie schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:47:
[...]

Als je een complete leek bent qua elektra, zou ik me hier niet aan branden...
Gewoon kwestie van de alternatieven af te tasten in de hoop dat er een draadloze oplossing zou zijn (buiten de stroom door te trekken in de rail natuurlijk).

• badboyqxy
  • Laatst online: 12-10 05:29
Als je toch met een rails wil werken.
Kun je de bestaande kabbels verlengen tot beiden punten.

Onder de rails de kabels verstoppen en dan middels hue verlichting aan of uit zetten

• Lrnz
badboyqxy schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:04:
Als je toch met een rails wil werken.
Kun je de bestaande kabbels verlengen tot beiden punten.

Onder de rails de kabels verstoppen en dan middels hue verlichting aan of uit zetten
Geen slecht idee maar kan je verschillende Hue lampen op 1 lichtpunt aparte bedienen of enkel per lichtpunt? De schakelaar zou dan wel constant aan moeten staan neem ik aan wat ook niet echt optimaal lijkt.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:35
Lrnz schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:14:
[...]

Geen slecht idee maar kan je verschillende Hue lampen op 1 lichtpunt aparte bedienen of enkel per lichtpunt? De schakelaar zou dan wel constant aan moeten staan neem ik aan wat ook niet echt optimaal lijkt.
Yup. Elke Hue lamp is onafhankelijk in te stellen. Als je wilt kan je elke lamp een aparte kleur en sterkte geven. :+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • Beste antwoord

• bukkum
Als je stroom zonder schakelaar boven je salontafel kan krijgen kan je met hue en een draadloze schakelaar deze bedienen. Idee van hue lampen is juist altijd stroom erop dus geen normale schakelaar maar echt een hue schakelaar die zonder stroom werkt. Deze kan je overal ophangen. Ook kan je idd op 1 stroompunt (2 eetkamer tafellampen) dezelfde of verschillende kleur en sterkte geven met de hue app.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcCP7VDGAtsK43ONYPpEec6gzMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZ8eYIAQmC8MovDa1PGNSlYe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 2 hue schakelaars, raampje van Amazon waar deze inpassen gekocht en deze op de plek van de bestaande schakelaar. Hierachter de draden constant op stroom.

Links voor eettafel rechts salon en via app alles afzonderlijk te bedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plzi7otvMmkFSQBmnlVXkO79PqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxZp1vtGHw6iIk8kUsKJya6Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door bukkum op 31-12-2020 16:35 ]

• kabeltjekabel
Lrnz schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:37:
[...]

Breekwerken zijn geen optie momenteel. Betonnen vloeren en bouwjaar 1994.
In 1994 waren er volgens mij nog gewoon eisen over het aantal lichtpunten. Je weet zeker dat er niet ergens een centraaldoos dichtgesmeerd is?

• kabeltjekabel
bukkum schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:45:
Niet in je betonnen vloer sleuven aan de onderkant 8)7

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:11
Wij hebben ook geen lichtpunt boven de salontafel (bouwjaar 2018). Opgelost door een zgn booglamp vanachter de bank vandaan te laten komen. Booglamp met een hoge boog kost wat, echter goedkoper dan lichtpunt in beton plafond aan laten leggen.... Niet helemaal waar je om vraagt, maar ik ben hier ook langdurig mee bezig geweest...

[ Voor 14% gewijzigd door miles op 31-12-2020 17:24 . Reden: typo ]

• Lrnz
miles schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:23:
Wij hebben ook geen lichtpunt boven de salontafel (bouwjaar 2018). Opgelost door een zgn booglamp vanachter de bank vandaan te laten komen. Booglamp met een hoge boog kost wat, echter goedkoper dan lichtpunt in beton plafond aan laten leggen.... Niet helemaal waar je om vraagt, maar ik ben hier ook langdurig mee bezig geweest...
Dat is inderdaad ons plan B maar ik denk dat we voor het hele Hue verhaal gaan gaan momenteel :)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Met je living bedoel je je woonkamer? (of Living Room?)

• Lrnz
johnkeates schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:45:
Vlaamse gewoonte 😅 ik bedoel inderdaad onze woonkamer die onderverdeeld is in onze salon en onze eettafel.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lrnz schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:56:
[...]

In principe zou dat wel mogelijk zijn. Als we de stroom gewoon kunnen doortrekken zou er iets met smart verlichting gedaan kunnen worden denk ik? Ik ben wat op zoek naar mogelijkheden hier. Dit zou ongeveer het resultaaat moeten worden.

[Afbeelding]
Je kan de kabel verstoppen in die rails? Dan kun je inderdaad gewoon smartlampen gebruiken. Dan kun je gewoon draadloze schakelaars, of je telefoon of een afstandbediening gebruiken. Zelfs lidl heeft zoiets.

Hier zitten bijvoorbeeld 3 smartlampen in die je appart kan schakelen, maar je kan evengoed iets anders kopen voor drie spotjes (wat je zelf hierboven had gepost).

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 31-12-2020 17:59 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

johnkeates schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:45:
Dat is vlaams. Living room is toch woonkamer?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Lrnz schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:58:
[...]

Vlaamse gewoonte 😅 ik bedoel inderdaad onze woonkamer die onderverdeeld is in onze salon en onze eettafel.
Ah ja, dan is het wat duidelijker ;) Je zou denken dat er dan 2 lichtpunten zouden zijn, dacht dat het woordgebruik misschien op een totaal ander soort ruimte duidde.

Stel dat je die echt niet kan vinden dan zou je smart verlichting optie toch wel de makkelijkste zijn (maar niet perse de beste!). Een extra buis aan (laten) leggen geeft je meer opties om dat je dan ook 'standaard' verlichting kan gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door johnkeates op 31-12-2020 18:08 ]

Pagina: 1