• Misterbont
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-02-2022
Hallo,

Sinds een week een nieuwe Oled in huis 65 inch CX.

Nu valt mij op dat de kleuren niet vloeiend overlopen maar dat ik verschillende tinten grijs zie als ik in een donkere omgeving kom tijdens het gamen.

Is dit inherent aan de technologie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als ik zoek op "LG CX banding" (ik neem aan dat je het over Wikipedia: Colour banding hebt), vind ik verschillende foto's.

Lijkt wat jij ziet daarop?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

• Misterbont
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-02-2022
CodeCaster schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:13:
Als ik zoek op "LG CX banding" (ik neem aan dat je het over Wikipedia: Colour banding hebt), vind ik verschillende foto's.

Lijkt wat jij ziet daarop?
Dat bedoel ik inderdaad ik ervaar dit vooral op de PS4 pro tijdens het spelen van HD content.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:18
Misterbont schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:10:
Hallo,

Sinds een week een nieuwe Oled in huis 65 inch CX.

Nu valt mij op dat de kleuren niet vloeiend overlopen maar dat ik verschillende tinten grijs zie als ik in een donkere omgeving kom tijdens het gamen.

Is dit inherent aan de technologie?
Ja en nee.

Beide scherm technologieën (LCD en OLED) vertonen colour banding. Je moet ook een beetje geluk hebben, de ene paneel uit een bepaalde yield heeft er meer last van dan een andere paneel afkomstig van een andere yield. Daarnaast speelt ook de beeldkwaliteit van het bron materiaal een rol, hoe slechter des te meer colour banding zichtbaar zal zijn.

Dit gezegd hebbende heeft de beeldprocessor ook een bijdrage hierin, zo zal merk X beter scoren op kleuren gradatie dan merk Y.

Op moment van schrijven is de implementatie van Sony class leading, hiernaast heeft Sony ook een unieke functie wat ‘smooth gradation’ heet. Dit is een speciale filter om color banding nog verder te reduceren/ verhelpen.

Wanneer je er erg veel last van hebt zou je eventueel de CX kunnen omruilen voor een andere exemplaar. Als dit niet helpt kun je naar de Sony A8H kijken, hou er rekening mee dat Sony momenteel geen OLED tv’s met HDMI 2.1 in zijn assortiment heeft.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-06 18:40
Colour banding en black crush is idd vervelend.
Heb een cx oled op een hdmi 2.1 gpu, kan het paneel dus goed aansturen.
Toch in metro exodus zag ik banding in donkere stukken van de game met de vorige driver, nu is hdr en win 10 nog niet de beste combinatie op het moment.
Nu met de laatste driver ziet het er wel goed uit.
Kijk je blu rays of netflix ziet het er allemaal wel perfect uit, het zit dus in het bronmateriaal.
Met bestanden in lage bitrate heeft elke tv er wel last van, op youtube testen ze wel eens met een file van de serie game of thrones en dan een vechtscene in het donker.

[ Voor 23% gewijzigd door Goofy1978 op 31-12-2020 20:46 ]