Compacte, actieve stereo speakers om op TV aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• m-man
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-04-2024
Mijn schoonvader heeft een mooie nieuwe Samsung The Frame TV gekocht. Ik ben geen fan van soundbars en daar is ook geen plek voor in dit geval. Ik ben dus op zoek naar twee mooie actieve stereo speakers om op een hangkast onder de TV te plaatsen voor een 2.0 setup (geen subwoofer). Ze moeten compact zijn en er esthetisch uitzien (denk KEF LSX, B&O Beosound 1, veel power is niet nodig). Ik heb me een tijdje niet meer verdiept in Hifi, maar zie momenteel weinig aanbod op dit gebied (en te veel soundbars, haha). Daarom vraag ik graag jullie advies!

Ik wil die speakers het liefst direct via SPDIF optisch of HDMI Arc op de Samsung TV aansluiten. Muziek luisteren gaat ook via de TV dus andere bronnen zijn er niet.

Speakers met alleen een analoge line ingang zijn wat mij betreft ook een optie. Dan zet ik er een DAC tussen. Tenzij dit te veel sync delay met de TV gaat veroorzaken?

En als er nou een mooie passieve optie is, met een kleine versterker erbij, dan hoor ik dat ook graag.

Eisen op een rijtje:

- prijsklasse: tot 500 euro (totaal)
- de speakers moeten compact zijn en er mooi uitzien (geen 'zwarte dozen')
- het volume moet overgenomen worden van de TV of via een aparte afstandsbediening te regelen zijn
- tweedehands kopen is eventueel een optie

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

m-man schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:20:
- het volume moet overgenomen worden van de TV of via een aparte afstandsbediening te regelen zijn
Dit kan weleens een uitdaging worden. Ik heb nog geen TV's gezien waar de eigen interne volume regeling ook de S/PDIF of (e)ARC uitgang beïnvloed. Check even bij de TV die er nu staat of hij dat toevallig kan, maar ik acht de kans erg klein.
Sommige TV's hebben een headphones cq line uitgang (met een 3,5mm minijack) deze is vaak wél geregeld met de interne volume regeling van de TV (sommige TV's hebben zelfs 2 aparte regelingen voor headphones en interne speaker, dat is het geval bij de Samsung TV bij mijn ouders). Maar ook daarvan raad ik aan om te controleren of dat aanwezig en zo werkzaam is. De kans dat dat zo is, is reëel. En dat is dan ook meteen een mooie manier om de actieve speakers op aan te sluiten en om het volume mee te regelen.

Externe met afstandsbediende volume regelaars ken ik helaas niet, wellicht bestaan ze. Maar het lijkt me dat daar een hele kleine markt voor is, dus misschien nergens te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 31-12-2020 13:51 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@m-man Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst. Daarnaast is het goed gebruik om ook aan te geven welke opties je al gevonden hebt ter overweging. Dit zodat het meer is dan een boodschappenlijstje met wensen te posten zodat er meer gerichte discussie rondom je shortlist kan plaatsvinden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-09 15:42
je zou ook zoiets kunnen gebruiken: https://www.soundimports.eu/nl/smsl-ad18.html
Dac en versterker ineen, en met afstandsbediening kun je het volume regelen.
Rest van het budget kun je dan gebruiken voor geschikte passieve boekenplank speakers.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:28
Wat mist er aan de Kef LSX die je hebt gevonden? Je bedient ze met een app, hebben een optische ingang, en zijn in diverse kleuren leverbaar. Met dit budget (er is nu een aanbieding) wordt het lastig een beter paar actieve of een paar passieve speakers met DAC/versterker te vinden. De B&O's zijn draadloze speakers, zij missen een optische ingang en zijn voor dit doel minder geschikt, dat soort speakers gebruik je om bijvoorbeeld naar Spotify via je mobiel te luisteren.

[ Voor 16% gewijzigd door martyw op 31-12-2020 14:37 ]

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-09 15:42
martyw schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:32:
Wat mist er aan de Kef LSX die je hebt gevonden? Je bedient ze met een app, hebben een optische ingang, en zijn in diverse kleuren leverbaar. Met dit budget (er is nu een aanbieding) wordt het lastig een beter paar actieve of een paar passieve speakers met DAC/versterker te vinden. De B&O's zijn draadloze speakers, zij missen een optische ingang en zijn voor dit doel minder geschikt, dat soort speakers gebruik je om bijvoorbeeld naar Spotify via je mobiel te luisteren.
Zijn alleen ongeveer 2 keer zo duur als hij wil uitgeven...

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
martyw schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:32:
Ze zijn bijna duurder dan de TV zelf, dan had hij beter een betere TV kunnen kopen ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:28
ramonlambal schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:47:
[...]

Zijn alleen ongeveer 2 keer zo duur als hij wil uitgeven...
Excuus ik had het budget over het hoofd gezien, met aanbieding zijn ze nu 799. Voor 500 wordt het lastig - ik zou dan tweedehands naar bijvoorbeeld Minipods gaan zoeken, in combinatie met de versterker die @ramonlambal noemt. Nieuw zijn ze nu voor 449 euro in de aanbieding.

[ Voor 17% gewijzigd door martyw op 31-12-2020 15:41 . Reden: geen bezorg kosten boven de 98 euro .... ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-10 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

remco_k schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:49:
[...]

Dit kan weleens een uitdaging worden. Ik heb nog geen TV's gezien waar de eigen interne volume regeling ook de S/PDIF of (e)ARC uitgang beïnvloed. Check even bij de TV die er nu staat of hij dat toevallig kan, maar ik acht de kans erg klein.
S/PDIF niet, maar ik bedien hier het volume van mijn Onkyo receiver (uit 2013) gewoon met de remote van mijn Samsung TV (2018 QLED). Receiver is via HDMI ARC aangesloten. Wellicht dat dat op basis van HDMI-CEC is?
Externe met afstandsbediende volume regelaars ken ik helaas niet, wellicht bestaan ze. Maar het lijkt me dat daar een hele kleine markt voor is, dus misschien nergens te vinden.
De Edifier actieve speakerset die ik hier op mijn bureau heb staan (hangt met S/PDIF aan een tweede TV) heeft een afstandsbediening (input selectie, volume control, BT control). Ik kan het volume daarvan ook regelen met de remote van mijn AppleTV (die werkt daarvoor dan als een soort universele remote denk ik).

@m-man de Edifiers die ik hier heb vallen denk ik onder jouw noemer van 'zwarte dozen', maar ze hebben ook wel wat fraaier ogende modellen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 31-12-2020 15:20 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-man
ramonlambal schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:07:
je zou ook zoiets kunnen gebruiken: https://www.soundimports.eu/nl/smsl-ad18.html
Dac en versterker ineen, en met afstandsbediening kun je het volume regelen.
Rest van het budget kun je dan gebruiken voor geschikte passieve boekenplank speakers.
Mooie tip dit! Interessante versterker..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-man
Kef LSX en Minipods worden bekeken, maar zijn inderdaad qua budget wat aan de hoge kant.

In de lagere klasse gaan we kijken naar Argon en Edifier (bedankt voor de tip, @Orion84)

Ben zelf erg fan van Genelecs, maar die vond mijn schoonvader niet mooi qua uiterlijk. Vind ze zelf erg mooi en ze klinken fantastisch natuurlijk.

Bedankt voor het meedenken, allemaal!
Pagina: 1